Perussuomalaiset

Vilhelm Junnila

Miten autoveron poistaminen rahoitettaisiin?

12 kommenttia

Valtiovarainministeri Antti Rinne (sd.) arvioi (HS 13.12), että autoveron poistaminen pitäisi rahoittaa leikkaamalla terveyden- ja vanhustenhuollosta! Missään nimessä esitystä ei pidä rahoittaa kansalaisten perusturvasta tai vanhuksien toimeentulosta, kuten hänen puolueensa teki leikatessaan eläkeindeksejä.

Miksi autoverotus kannattaisi poistaa?

Suomi on euroalueella autoverotuksen kummajainen ja asiasta on käyty lukuisia ja pitkiä oikeustaisteluita. Autoveron poistamisella Euroopan toiseksi vanhin autokanta uudistuisi ympäristöystävällisemmäksi ja samalla liikenneturvallisuus parantuisi.

Hallitus poisti jo aiemmin taksien autoverohuojennuksen, joten myös taksikanta vanhentuu nopeasti ja edelleen heikentää tilannetta. Sähköautojen, ladattavien hybridien ja muidenkin tulevaisuuden autojen, kuten polttokennoautojen tuleminen rajoittaa entisestään autoveron toimivuutta.

Autoveron poistaminen toimisi katalyyttina sisämarkkinoille ja tuonti vähenisi, kun olisi järkevää ostaa kotimaasta. Tässä taloustilanteessa ei voida miettiä pelkästään mistä leikataan, vaan on tehtävä selkeitä linjanvetoja talouskasvun parantamiseksi. Nyt kaasu pohjaan autoveron poistamiseksi!

Mistä rahat?

Autovero voitaisiin rahoittaa neljässä vaiheessa, jossa viimeisessä kompensoitaisiin veromuutoksen aikaansaama talouskasvu. Autoveron tuotto on alentunut vuosien saatossa ja EU-lainsäädännön puitteissakin se on tullut tiensä päähän.

Autoveron poistaminen nykytasolla kustantaisi 993 miljoonaa euroa ilman talouskasvun tuoman hyödyn huomioimista. Esimerkiksi kehitysapuun menee huomattavasti suurempi summa. Rahoituksen esittäminen pelkästään kehitysavusta leikkaamalla olisi kuitenkin liian helppoa ja epäuskottavaa. Verojärjestelmässä on hurja määrä erilaisia tukemistarkoituksessa annettuja huojennuksia. Kaikkiaan 20 miljardia euroa, joista voisi kohtuullisen helposti vähentää 3 prosenttia (600M).

Ympäristölle haitallisiin tukiin menee 4,5 miljardia, joista valtaosa on energiaverotuksen huomioiden perusteltuja. Sen sijaan hiilivoimasta, kaivosteollisuudesta ja kunnostusojituksen tuista voidaan leikata (180M) jo vesiensuojelun nimissäkin. Loppuosa saataisiin asettamalla suursäätiöille pääomaverovelvollisuus (50M). Edellä olevan perusteella talouskasvun osuudeksi neljän vuoden ajalle jäisi vain 93 miljoonaa euroa. Mikäli tämä osoittautuu mahdottomaksi, voidaan vähentää vastikkeettomia (ei-innovaatio) yritystukia kivuttomasti ainakin 40 miljoonaa euroa. Laskelmat olen tehnyt valtiovarainministeriön käyttämällä mikrosimulaatiomallilla. Autoverotuksen poistaminen teknisesti voitaisiin suorittaa nousujohteisesti vaiheittain ja suhteellisesti neljässä osassa 20/25/25/30.

Autoverotuksen poistaminen on haastavaa, muttei mahdotonta. Suurin ongelma on päättäjien tahdossa, juuri nyt tarvitaan työtä suomalaisten hyväksi.

http://vilhelmjunnila.fi

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


12 kommenttia
Terve järki
Tyytyväinen
#1

Rahat voidaan ottaa kehityavusta, maahanmuutosta,pakkoruotsista ja rkp säätiöiden laittamisesta verolle. simple!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Persut ei persettä myy
#2

Minun mielestä Autovero pitäisi poistaa kertarysäyksellä yhdellä kertaa ,se olisi kaikkien etu myös autoliikkeiden !
Kertarys on ehdottomasti parempi kuin Neljän vuoden pysähtyneisyys ja odotuksen ja pelaamisen aika !

AUTOVERON POISTO EI TODELLAKAAN MAKSA 0,9 MILJARDIA JONKA VERO TUOTTAA , syitä on monia !

-Autoveron poisto aiheuttaa varovasti arvioiden 200-300 miljoonaa ALV tulojen lisäyksen siis jopa kolmannes-neljännes korvaantuu tällä.

-Autovero aiheuttaa aivan turhaa työtä ja ihmisten kyttäämistä ja paperien pyörittelyä mm. Tullissa, Trafissa,Poliisissa ,Katsastus konttoreissa ym.ym.
Turha työ ei tuo yhtään tuttavaa työpaikkaa tähän maahan eiä paljon kaivattua valuutta tuloa jota tämä maa tarvitsisi nämäkin kädet tarvittaisiin tekemään hyödyllisempää työtä ! Säästö tällä olisi varovasti arvioiden vähintäänkin 100 miljoonaa euroa

-Autovero aiheuttaa aivan turhaa työtä ja järjettömiä autojen korjauksia ja tekohengityksiä mm. Sellaisia kolarikorjauksia joissa ei ole mitään järkeä muun takia kuin jäljellä olevan autoveron takia . Se aiheuttaa myös turhaa työtä vanhojen autojen turhien kalliiden korjausten takia koska autot ajetaan suomessa pidempään kuin niiden järkevä käyttöikä on. Nämäkin turhaa työtä tekevät kädet tarvittaisiin tekemään tuottavaa työtä. (Vanhojen autojen harrastajat onkin aivan eri asia kuin romujaan pakolla tekohengittämään pakotetttu köyhä kansa)
Autojen harrastusta pitää tietenkin tukea,se on yksi parhaita harrastuksia ,autoveron poisto tukee myös sitä harrastusta !

-Autovero aiheuttaa kaikkien hintojen ja kustannus tason nousua Suomessa,koska auto liittyy kaikkeen ja autovero on lähes kaikissa henkilö ja paketti autoissa ja näin ollen Autovero on osasyyllinenmeidän kilpailukyvyttömyyteen osaltaan !

-Autovero vaikeuttaa jopa työn vastaan ottoon koska kauempaa kaikki ei voi pitkien välimatkojen Suomessa työtä ottaa vastaan kun ei ole kunnollista autoa jolla voi luotettavasti töissä kulkea !

-Autovero estää käyttetyjen autojen maasta vienti liiketoiminnana tässä maassa ! Esim. Saksassa tämä on satojen miljardien bisnes että autoja myydään ympäri maailman Suurin yksittäinen ostaja kansallisuus on Venäläiset !
Autoja tuodaan Saksaa muualtakin myyntiin ,myös kymmenet tuhannet Suomalaiset ostavat vuosittain käytettyn auton Saksasta.
Suomella olisi maantieteellisen sijaintinsa ja autojen varustelun takia jota mm. Venäjällä ja Pohjois Norjassa tarvitaan (jota Saksalaisissa autoissa ei aina ole mm. talvirenkaat,lohkolämmitin ,penkinlämmittimet,jotka täällä on itsestään selvyys) Tämä olisi aivan huippu mahdollisuus saada vienti tuloja käytetyistä autoista Venäjältä joka toisi työpaikkoja ,luutavasti tänne tuotasiin muualta Euroopasta autoja jälleen myytväksi Venäjälle.
(jokainen tietää Suomen läpi kulkevien Venäläis autojen määrän ja Sumen ohi meriteitse menee vielä enemmän laivoissa autoja suoraan satamamiin sinne)

-Autovero nostaa auton hintaa ja auton vaihdossa maksetavaa välirahaa
Esim. Suomalaisen maksaa 3 v. vanhasta vanhan mallisesta Mercedes C mallista veroineen ja tuontikustannuksineen ja varusteluineen saman hinnan kun Saksalainen maksaa vastaavasta uudesta Merusta !!!!
Saksalainen saa vielä 3 v. jälkeen huippu hinnan autostaan juuri autoverottomuuden ja tuon vienti toiminnan takia koska kaikille saksassa 2-3 uoden välein valein vaihdetaville autoille kotimaassa ei löytyisi ostajaa niilä hinnoilla.Tämä korkea hintataso on juuri veinti toiminnanna ansiota.
Toinen syy on Saksalaisten maine pitää autoistaan erittäin hyvä huolta !vastaavaa säntullisyyttä ei muualta maailmasta löydy.
Autoverojen takia suomesa palkka tason pitää olla korkempi,monesti myös palkan lisänä on auton etu joka sekin maksaa enemmän autoveron takia kaikki tämä hulluus on loppupelissä pois suomen kilpailukyvystä !

-Autoverolla verotettu rahanmärä Suomen kansalaisilta on pois muusta kulutuksesta ja kansataloudesta ja työllisyydestä tai sijoituksista (voisi olla että ihmisillä olisi enemmän varaa sijoittaa esim. pörssi osakkeisiin jos autoveroa olisi joka taas tuotuottavaa työtä tähän maahan .
ON AIVAN SELVÄÄ ETTÄ TÄMÄ AUTOVEROSTA VALTION SAAMATTA JÄÄNYT RAHA PALAA VALTION KASSAAN JOTAIN MUUTA REITTIÄ AIVAN VARMASTI,SE REITTO VOI OLLA JOPA SELLAINEN EETTÄ RAHAN MÄÄRÄ MONINKERTAISTUU JOS SE TULEE ESIM. SIJOITUSTEN KAUTTA PÖRSSI OSAKKEISIIN JOLLOIN SUOMEN TUOTANTO KASVAA.

-Autovero on kateus vero sanan varsinaisessa merkityksessä ! Se tekee meistä Euroopan DDR:n Itä Saksalaisetkin ovat vapautettu jo säännöstekystä !
vain Tanska ja Kreikka on meidän lisäksi Eu:ssa tässä järjettömässä säännöstelyssä ,jotka on vielä velkaisempia maita kuin Suomi joisaa molemmissa on vielä vähemm’än teollisuutta jäljellä kuin Suomessa joista Suomen ei todellakaan kannata mallia ottaa !
Suomalaiset on aika vapauttaa tässä asiassa
PERSUJEN PITÄÄ PITÄÄ SUOMALAISTEN PUOLTA ! MINUSTA TUO 4 VUODEN SIIRTYMÄAIKA PITÄISI POISTAA SIITÄ EHDOTUKSESTA KOKONAAN !
Olen varma että siihen tulee tukea autoliikkeiltä joiden etua persut ajattelee !

EHDOTUS: jos siirtymä aika on kuitenkin pakko asettaa,se voidaan tehdä helposti näin . Autovero poistetaan kerta rysäyksellä mutta 4 vuoden ajan uusilla autoverottomilla autoilla on kalliimpi käyttömaksu joak ei koske vanhempia autoja joista on maksettu autovero !
Tämä on ainoa järkevä siirtymä kauden verotus jos se on pakko asettaa,tämä ehkäisee sen ettei nyt uusien verollisten autojen hinnat romahda yhdessä yössä koska niiden jälleen myynti hinta tulee olemaan kalliimpi kuin ihan uuden jossa on kallimpi käyttömaksu ! mitään uusia järjestelmiä ei tarvi tehdä entinen päästömaksuun perustuva Trafin lasku kelpaa verottomissa autoissa maksu vaan suuremmaksi .

VÄITÄN ETTÄ AUTOVERON POISTO MAKSAA ITSE ITSENSÄ TAKAISIN ,SE VÄHENTÄÄ JULKISTA SEKTORIA JA MUUTA TURHAA TYÖTÄ
(On aivan hullua vedota siihen että esim. puolet hinaus yrityksistä joutuu lopettaa toimintansa !!!! voidaan kysysä mitä järkeä on hinata ja vetää vanhoja autonromuja paikasta toiseen tässä maassa ???? se ei ole tuottavaa työtä joka tuottaisi tähän maahan valuutta tuoa ) Sellainen toiminta joutaakin loppua !
Ne yrityksen voi muuttaa sen verran toimialaa että alakavt kuljettamaan uusia ja euroopasta tuotuja käyettyjä autoja kohti Itärajaa josta niitä Venäjälle myydään (Sen ison maan markkinat ei lopu koskaan,vaikka nyt siellä huonosti meneekin )
Näin voisimme kääntää Autot tuottavaksi toiminnaksi tässä maassa ja ihmiset saisi ajaa uusialla autoilla ja vaihtaa niitö uusiin muutaman vuoden välein erittäin pienellä välirahalla.
TÄMÄ SUOMALAISTEN KYYKYTYS PITÄÄ LOPPUA NYT ,SIITÄ PERSUT EI SAA ANTAA PERIKSI VAIKKA KESKUSTA JA SDP JA VASEMMMISTOLIITTO JA VIHREÄT VASTUSTAA !!!!!!

AUTOVERON POISTOLLA ON ERITTÄIN SUURI MERKITYS PÄÄSTÖIHIN KUN AUTOKANTA UUSIUTUU NYKYAIKAISIKSI VÄHÄPÄÄSTÖISIKSI VAUHDILLA !!!!!!!!

JOS SE 900 Miljoonaa / 0,9 Miljardia pitää jollakin korvata (joka korvaa itse itsensä todellisuudessa) niin tässä muutama ehdotus laskutaidottomille ehdotuksia mistä se saadaan vaikka todellisuudessa sitä ei tarvita
(Suomi kylä tarvitsee säästöjä ja hinta ja kilpailu kyvyn parannuksia ja kannustuksia työpaikkojen luontiin esim. Viron veromallilla)

-AMMATTI/YRITTÄJÄ YHDISTYS JÄSEN MAKSUN VEROVÄHENNYS OIKEUDEN POISTO tällä tulee heti noin 1 Miljardin säästö valtiolle !
Tämä olisi kuin märkä rätti päin kasvoja HYVÄVELIHERRA ORGANISAATIOLLE !
jota persujen tulisi vastustaa viimeiseen asti siitäkin syystä koska kaikki muut puolueet on mukana siinä !
Tämä tarkottaisi käytänössä sitä että Ammattiyhdistys maksut olisi pakko puolittaa jotta Netto maksut pysyy entisellään ! Tämä aiheuttaisi kadon sikapalkkaisissa hyväveli herroissa.
-KEHITYSAPU
-MAAHANMUUTTO
-JULKINEN SEKTORI
-PAKKO RUOTSI
-EU MAKSUT

YM YM YM…..

PS. Kukaan ei ole ottanut sellaista tosia asiaa huomioon kuinka paljon Suomen jättimäisessä Julkisessa sektorissa on käytössä autoverollisia henkilö ja paketti autoja (joissa myös on autovero hinnassa) omistuksessa,leasing käytössä tai vuokralla tai muuten vaan maksetaan Kilometri korvausta työntekijöille niiden käytöstä.Autoveron alennus vaikuttaisi kaikkiin näihin varovasti arvioiden täältäkin pelkästään tulisi satojen miljoonien säästöt !

AUTOVERO ON AIKANSA ELÄNYT ,PERSUJEN PITÄÄ VOITTAA VAALIT SILLÄ ETTÄ SEN POISTAMISESTA EI TINGITÄ !
MITÄÄN RUOTSIN MALLIN MUKAISTA 1000,- REKISTERÖINTI MAKSUA EI SAA LAITTAA TILALLE ,SE PILAA VIENTI AUTOBISNEKSEN TÄYSIN JOKA ESIM . RUOTSISSA EI TOIMI. JOKA ON KANSANTALOUDELLISESTI TÄYSIN JÄRJETÖNTÄ !

Onneksi eilen EU asettui persujen linjajoille tässä asiassa !

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/26/liikaa-veroja-autoista-eu-uhkaa-suomea-oikeudella/20152519/304?&posted=1&n=1#messageSent

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Persut ei persettä myy
#3

TÄMÄ EHDOTUS ON EHDOTTOMASTI KOKO KANSAN ETU (tarkasteltiin sitä köyhien tai rikkaiden tai työlisyden ta ihan minkä tahansa näkökulmasta ),TÄTÄ EI VOI VASTUSTAA KUKAAN JÄRKEVÄ JÄRKISYILLÄ !!!!!

Vain kateelliset kommunistit vastustaa tätä !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Persut ei persettä myy
#4

Kun Eu:n mentiin ja siitä äänestettiin annettiin ymmärtää muutamia asioita.

-Autovero poistuu
-Ruuan hinta laskee
-Alkoholi politiikka ja kulturi muuttuu Eurooppalaiseksi
-Matkustus helpottu Eu maihin

Mitä tapahtui ?
ensin kaikkia helpotettiin ja hintoja laskettiin.
Mutta sitten muuttui !
-Autoverot nostettiin ,entiselleen
-Ruuanhinta lähti nousuun
-Alkoholi politikka on mennyt vain hullumaksi ,tuonti rajoitusksia,Kaljan mainonta kieltoja
-Matkustus on nyt vaikempaa eu maihin kuin ennen Eu menoa silloin Kreikkaa kun meni niin passia ei aina edes kysytty nyt kystään moneen kertaan ja hiplataan joka paikka ja kassit tutkitaan.

MEITÄ ON KUSETETTU TÄYDELLISESTI EU ASIASSA !

Nyt taas tämän vuoden alussa tulee uutisia ennen vaaleja mm.
-Kaupat laskee ruuan hintaa
-KALJAN HINTAA laskettiin vaikka mitään veroja ei ole laskettu
-Eu aikoo haastaa Suomen oikeuteen autoverosta

Ihmeellistä……..ONKO TÄMÄ KAIKKI PERSUJEN VASTAISTA VAALI PROPAKANDAA ???

Osallistuuko siihen Eu ja Prsimat ja K- kaupat ?????
Onhan Lidl:kin hintoja laskenut mutta se ei tee poliitista propakandaa se on selvää vaan se on muiden perässä kilpailun takia.
Onko tämä tehty sen takia ettei Persuja tarvi äänestää???
Kun vaalit on ohi unohtuuko AUTOVERON LASKU JA PALAAKO RUUAN HINTA ENTISELLEEN ? NOSTETAANKO KALJAN HINTA SIIHEN MITÄ SE OLI VIELÄ ENNEN JOULUA ?

Eu ajaa Eurokommunistien asiaa ja Persuja vastaan

Prisma on taas Keskuta puolueen äänenkannattaja

HERÄÄ PAKOSTAKIN EPÄILYS ONKO TÄMÄ KAIKKI VAALIPROPAKANDAA?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Toimihenkilö
Tyytyväinen
#5

Autovero pois! Haluan tuoda julki, että autoveroa ei tule kompensoida ainakaan polttoaineveron nostolla, ei tosin muillakaan nostoilla.

Polttoaineitahan käyttävät muutkin kuin autot, ei olisi reilu peli…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Mutta Mites?
Utelias
#6

Miten toimii vaiheittain poistaminen vaikka 3 vuoden aikana, jos kerrotaan ihmisille, että 3 vuoden päästä saa auton ilman autoveroa. Ennen sitä vain alennetulla autoverolla.

Tämähän johtaisi siihen, että suurin osa lykkäisi autonsa uusimista, ellei aivan välttämätöntä tarvetta ole –> Autokanta vanhenisi ja ongelman ratkaisu siirtyisi jälleen 3 vuodella.

Autovero pitää poistaa kertaheitolla. Niin se Ruotsissakin tehtiin ja hyvin on kyseinen valtio yhä pystyssä!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

mahdollinen äänestäjä
Utelias
#7

Vuotuinen ajoneuvovero pitää poistaa, tai ainakin puolittaa aluksi.
Ainut oikeudenmukainen tapa verottaa liikennettä on polttoainevero, joka jo nyt tuottaa puolet enemmän, kuin tienpitoon käytetään. Jos koko polttoaineveron tuotto korvamerkittäisiin tienpitoon, niin meillä olisi huippukuntoiset tiet.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Tyytyväinen
#12

Kyllä KÄyttömaksut pois, säilytetään varsinkin isojen kaliiden H-a vero ennalaan.
Ja tuetaan Kevyttä liikennettä samalla km korvaus/verovähennyksellä kuin ha.
Isoihin kaupungeihin voi lisätä Vety/sähköautovaatimuksern joukko/jakeluliikenteeseen. Pitkillämatkoilla/ maaseudulla ei pärjää nykyisillä sähköautoilla ja sähköä tuotetaan pakkasella öljyllä/ kivihiilellä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

pulukkinen
Vihainen
#8

erikoista kun sama mihin maahan menee niin siellä on aina jotain halpaa joka kuuluu ihmisen perustarpeisiin. rakentaminen autot polttoaine, ruoka, tupakki,viina. jne.jne. miksi suomessa ei ole mikään niistä halpaa. kiitos typerien poliitikkojen jotka tuhlanneet rahat ja ne tuhlatut rahat pitää kyniä duunareitten niskasta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Hyvä ehdotus. Rahoitetaan autoveron poisto näillä Perussuomalaisten ehdottamilla velkaantumista ehkäisevillä budjettileikkauksilla. Kun rahat menevätkin autoiluun, niin tehdään sitten leikkaukset Kokoomuksen listan mukaan; leikataan terveydenhuollosta ja koulutuksesta ym. Jos joku on sairas niin joutaakin kuolla, jso ei omaa rahaa ole maksaa ja julkiset koulut ovat verovarojen tuhlausta, ulkomailta saa helpommin tutkinnon, vaikkapa Yhdysvaltain kirjekurssikouluista lukukausimaksun maksamalla. Tutkintotodistus tulee postissa.

Ja kyllä kun tuemme saksalaisten autoteollisuutta, niin Saksa varmaan sitten kiittää siitä päättäneitä komissaarinpaikalla tai muulla EU-pankkiviralla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

EU-raportti: Peugeot 307:n tehdashinta (ennen veroja) 31% edullisempi Suomessa kuin Ranskassa, vaikka Ranska on valmistusmaa!
Tästä voidaan päätellä, että suuri osa autoveron alennuksesta valuisi suoraan autonvalmistajille, tämä osuus ei näkyisi auton hinnan laskuna! Sen sijaan tehdas saisi lisää!

Jos poistamme autoveron, me suomalaiset maksamme Ranskaan autotehtaalle jopa 31% lisää Peugeot 307-autoistamme!

Autoveron alennus olisi hyvin typerä idea.

”Pre-tax prices: Of the 10 top best selling cars in the EU in 2006, the widest price difference in the euro zone is for the Peugeot 307, which costs 31% more in France than in Finland. This difference represents a potential saving of €4700 (including VAT) for the French consumer buying in Finland.
Cheap and expensive Member States Within the euro zone, Finland remains the cheapest country in terms of pre-tax prices (around one third of the 87 models of the report reach their euro-zone lows in Finland) followed by
Greece then Slovenia, the 13th country having joined the euro-zone. In the EU as a whole, Denmark remains the cheapest country, with prices 5.6% lower than in Finland, followed by Lithuania (0.7% lower than in Finland). ”

lähde: ”Car price report Car prices at 1/5/2007”

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Valta vaihtuu, mutta toiminta säilyy samana; rahojamme pumpataan Saksaan ja Ranskaan; UMTS-ilmat Saksaan, EU-tuet Saksan ja Ranskan pankeille ja nyt vielä autojen hinnassakin aiotaan antaa suuri kate… mehän ollaan rikkaita- mehän ollaan kuin Pohjolan … Kreikka!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000