Perussuomalainen kulttuuriministeri (3/3)
Mitä taide on? Itse määritän taiteen olevan itseilmaisua, luonnon ilmaisua, jumalaisen ilmaisua. Se, kuinka merkittävää taide on, määrittyy sen mukaan, kuinka tarkasti se osuu elämää kannattaviin voimiin ja kuinka ymmärrettävästi se osataan ilmaista.
Taiteilija on parhaimmillaan oman heimonsa tai kansakuntansa suunnannäyttäjä. Kun oma kansakunta on hukassa, eli vahingoittaa itseään ja tuhoaa pohjaa tulevaisuudeltaan, taiteilija voi johdattaa kansakunnan sairaasta itsetuhosta kohti vitaalista elämää niin kuin hyvä lääkäri johdattaa sairastuneen kohti terveitä päiviä tai pappi kadotetun pimeästä valoon.
Eivätkö juuri näin toimineet Aleksis Kivi ja Jean Sibelius? Tai Martti Luther?
Taiteen oleellinen voima on myös kansakunnan vahingoitetun itsetunnon eheyttäminen.
Eikä näin toiminut Väinö Linna?
Taiteen oleellista voimaa on myös elämän hienojen – aromeja antavien – yksityiskohtien oivaltaminen ja hedelmällisen yhteiselon vahvistaminen, Tätä ovat myös tapakulttuuri ja historian ymmärtäminen niin, että osaamme seilata kohti antoisaa tulevaisuutta.
Eikö tällä tavalla toiminut Mika Waltari? Entä Timo Sarpaneva? Entä Wäinö Aaltonen?
Taiteilija luo uutta maailmaa, uutta tulevaisuutta, hän ei tavoittele tietoa niin kuin se tieteessä määritetään. Merelle pimeässä ajelehtimaan jäänyt luovii eli loogisen päättelynsä ja voimiensa avulla taistelee elämästään. Taiteilija luo Valoa, jonka avulla kansakunta voi nähdä eteensä ja suunnistaa “hiton kidasta” turvalliselle maalle.
Luovia, luoda, luovia, luoda. Molemmat sanat tähtäävät vitaaliseen tulevaisuuteen. Entä luovuus? Luovu ja uusi = luovuus, kuten Mikko Kouki kerran kehitteli. Näin Sampoa taottiin, näin luotiin kännykkää. Näin on luotu keksinnöt, jotka ovat pitäneet pienen kansakunnan hengissä niin luonnonoikkujen kuin sotienkin keskellä.
Vanhasta luopuminen on uuden alku, luonnollista evoluutiota. Tätä ei pidä kuitenkaan sekoittaa omien juurien katkomiseen, mikä on pelkkää typeryyttä. Silloin luonnollinen evoluutio loppuu ja myrsky pahoin juuretonta riepottaa.
Tekotaide on lahoava puu, kannettu vesi kaivossa. Valitettavasti tekotaide on näinä aikoina vallannut suuren osan taiteesta. Ihmiset yrittävät sitä ymmärtää ja oivaltaa, mutta sisältöä ei voi sellaisesta nähdä, missä sitä ei ole.
Vuonna 2017 tärkeää on palauttaa suomalainen taide ja luterilainen uskonto takaisin juurilleen. Näin kansakunta yhdistyy jälleen kerran ja alkaa tuottaa osaamista. Ei enää urheilun maaotteluiden tappioita lajien lilliputeille, ei enää omien juurien ja kulttuurillisen matkailun laiminlyömistä, ei enää sukupuolten tasapäistämistä hedelmättömiksi.
Kulttuuriministerillä on tärkeä tehtävä johdattaa taidekenttä yhteen elinkeinoelämän kanssa. Näin pystymme luoman merkittävää taidetta ja vahvaa elinkeinoelämää , sekä kulkemaan vitaalisena kansakuntana kohti tulevaisuutta.
PS. Osa kirjoituksesta on julkaistu Teatteri, Tanssi + Sirkus lehden numerossa 3/2016 osiossa Töissä nyt.
Tekstin aiheet:
Vähän myöhässä tulee tämä kirjoitus, mutta parempi näin kuin ei ollenkaan. Toivottavasti kulttuuriministeri lyhyen virkakautensa aikana ajaa taiteen yrittäjien asiaa. Näin tulee syntymään merkittävää työllisyyttä sekä itsetunnolta vahvaa kansalaista. Tämän kolmiosaisen kirjoituksen ensimmäinen osa on tässä:
https://blogit.perussuomalaiset.fi/tatu-tyni/perussuomalainen-kulttuuriministeri-13/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toinen osa:
https://blogit.perussuomalaiset.fi/tatu-tyni/perussuomalainen-kulttuuriministeri-23/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Arvoisa taiteilija Tyni, minä tässä koen kiusauksen laittaa muutaman rivin tällaiseen kommenttiruutuun. Minä en ole taiteilija ja jos ihan rehellinen olen, tuskin taiteesta mitään ymmärränkään. Mutta olen minä sitä yrittänyt ymmärtää – varsinkin nykytaidetta. Itsestäni tuntuu, että suurin osa ns. nykytaiteesta on ollut pelkkä ammatinvalintakysymys ja kun nykytaide ei oikein saisi olla mitään konkreettisesti kuvaavaa vaan abstraktia, tunteiden kokemista ja katsojan oman mielikuvituksen tuomaa sisältöä ja merkitystä teokselle, ammatinvalinta ei välttämättä olisi kovin vaikea. Tämä on johtanut siihen, että – kärjistäen kyllä – taiteilijaksi ryhtynyt vaikkapa roiskaisee eri väriperheen maalipyttyjä suurelle alustalle valtavan innostuksen inspiroimana, mahdollisesti konttaa värilammikosta toiseen ja lätkäisee parin tonnin hintalapun kylkeen – siis teoksen kylkeen. Musiikissa ei saisi olla selkeitä sävellajeja vaan atonaalisesti piipataan oboella ja vingautetaan viulua glissando. Siinä saa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
…kuulija tutkiskella, että mitä teos tuo mieleen – satasen pääsylipun maksamisen jälkeen. Tämä tällainen tekotaide ei millään tavalla kosketa ihmistä syvältä. Vanhasta luopuminen on tullut itsetarkoitukseksi ja vain hyvin vähän uutta syntyy. Luonnollinen evoluutio synnyttää vain sattumanvaraista, sokean kellosepän tuotoksia. Pitäisi olla syvyyttä ja tarkoitusta ja lahjakkuutta. Taiteilija ei itse ole kaiken keskipiste vaan putken pätkä, jonka kautta ilmenee jotakin syvempää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaikessa tekemisessä voisi ajatella olevan parhaimmillaan mukana ripaus taiteellisuutta. Oleellinen kysymys on aina se, MITEN jokin asia tehdään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olen nimettömän kanssa pitkälti samaa mieltä. Käyhän tämä ilmi kirjoituksestanikin. Jos yhtään helpottaa tieto, että höpöväripölähdyksen hinnaksi pistetään muutama tonni niin myös myymättä jää. Suurin osa kuvataiteilijoiden töistä jää myymättä, varsinkin näinä päivinä. Tietysti vääryyksiä löytyy, kuten käsittääkseni kissantappovideo on aikoinaan myyty suomalaisen museon varastoon. Tämän voi joku tarkistaa ja vaikka korjata jos olen tässä väärässä.
Suomalaista taidetta:
https://www.youtube.com/watch?v=-aSxSUy34HU
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ikävä kyllä tuo vaan on hirveää – tulee mieleen omana aikanaan vasukkien suosikki Arja Saionmaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti