Perussuomalaiset

Kari Pohjola

Liikenteen verotus

Dieselautot ei tule katoamaan vielä pitkään aikaan. Verotus dieselin kohdalla on noussut vuosittain päästöjen takia, mittoihin joka tuntuu kuluttajan pussissa.
Olennaista kuitenkin on, Suomessa n. 2,6 miljoonaa ajoneuvoa, dieseleitä on uusista autoista n. 30 prosenttia.
Raskaan kaluston dieseleihin ei lähitulevaisuudessa kuitenkaan tule korvaajaa. Henkilöliikenteessä ajoneuvomäärä on kuitenkin huomattavan pieni, kun vertaillaan naapurimaatamme, niin pelkästään Pietarin alueella on 1.4 miljoonaa ajoneuvoa 2005, nykyään autoja on enemmän. Venäjän koko auto kanta on kasvanut 45 miljoonaan.
Miten jos sähköautolla vetäisit asuntovaunua, vaunuja on liikenteessä n. 67000 vuoden 2012 lopussa. Lataus kestäisi korkeintaan 50km. Täyssähköauton tullessa saa siis unohtaa asuntovaunun vedon. Akku teknologia tarvitsee vielä ison harppauksen ennen kuin käytännöllisyys palvelee kaikkia osapuolia.
Hybridiautot on oma lukunsa, autotehdas määrittää keskikulutuksen mittauksella jossa on poistettu apulaitteet sekä kylmän ilman vaikutusta ei ole huomioitu. Hybridin keskikulutuksen sanotaan menevän n. 3.5l/100km. Todellisuus kuitenkin on 6-7,5 l/100km. Uusi mittaus ottaa huomioon kaupunkiajon ja maantieajon jolloin saadaan realistinen mittausarvo. Hybridin päästöt siis ovat vähintäänkin arveluttavia. Tässä ei ole otettu huomioon Suomen talvi olosuhteita jolla akulla voi ajaa 15-30km jonka jälkeen kaikki moottorin teho menee akuston lataukseen ja tekniikan toimimiseen. Hybridi voi olla meidän ilmasto-olosuhteille väliinputoaja.
Sähköautojen lisääntyessä on huomioitavaa saada myös virtaa, ostamme tuontienergiaa oman sähköntuotannon lisäksi. Omavaraisuus sähköntuotannossa olisi oikea ratkaisu. En ihmettele, jos puhutaan kahdenkin lisäydinvoimalan tarpeesta. Sähkökapasiteettia varmasti nostetaan tarpeen niin vaatiessa. Sähköistämisen kustannuksella saadaan lisää nostettua sähkön hintoja, tuuli- aurinko- ja vesivoima eivät ole hyötysuhteeltaan ydinvoiman veroisia.
Sokerina pohjalla, yhden valtamerirahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonan ajoneuvon päästöjä, 15 maailman eniten saastuttavaa rahtilaivaa päästöineen vastaa 760 miljoonan auton päästöjä. Merillä kulkee rahtilaivoja suuri määrä, tuotteet ja tavarat liikkuvat maiden välillä. Tähän ongelmaan ei juurikaan ole otettu kantaa.
Kirjoitukseni tarkoitus on herättää päättäjissä jonkinlaista suhteellisuuden tajua. Suomi haluaa olla kaikessa etunenässä. Kehitys tapahtuu hitaasti, autokannan uusiutumiseen menee aikaa, Median ja poliitikkojen lausunnot uudistamisista kohdentuu autokauppaan. Autokauppa kärsii päätöksistä joilla ei ole suhteellisuuden tajua. Autoilijat kärsivät suuresta verotuksesta. Olen samaa mieltä, luontoa ja ilmastoa pitää suojella ja ajatella tulevia sukupolvia. Poistetaan ensin ongelmat muista saastuttavista maista kuin täältä pienestä Suomesta jonka päästöt ovat vain pieni osa Euroopan ja Venäjän päästöistä. Tähän saastuttajien listaan voisi luetella lisää Kiina, Intia jne. Päästöihin kohdistuvaa verotusta ymmärtäisin, jos osa verotuotosta ohjattaisiin asioihin joista olisi päästöjä vähentävää vaikutusta, ilman liikkuvuuden rajoittamista esim. tutkimukseen. Raippavero on oikea sana päästöverolle.
Teiden korjausvelka on saatu pysäytettyä, 600 miljoonan lisärahalla. Auton käyttäjät maksavat tieverkon ja paljon muuta. 2009 oli verokertymä 5,992 miljardia euroa, 2016 luku oli noussut jo 8,0296 miljardiin euroon. 7 vuoden aikana, verotulo on noussut 2,0 miljardia. Autoileva kansa kiittää, työmatkat varsinkin kuun viimeisinä päivinä voi olla haasteellisia. Olemme siis kipurajalla autoverotuksen ja polttoaineverotuksen johdosta. Työssäkäyvät tarvitsevat autoa, julkinen liikenne ei ole kaikille vaihtoehto.
Tieliikenteen verotuotto on n. 13% kaikista valtion vero- ja maksutuotoista. Määrä on merkittävä, kaikkea verotuloa ei käytetä tienhoitoon, erään kirjoituksen mukaan n.30% tuotoista menee tienhoitoon, loput 70% valtion kassaan, viisaasti käytettäväksi.
Ei siis mikään ihme, kun lukuja tarkastelee, kiinnostus tieverkko bisnekseen on kova. Autoilijat ovat tieverkon maksaneet verojen muodossa ja maksavat korjausvelat edelleen. Yhtiöittämisiä haaveiltiin ja haaveet varmaan jatkuvat tulevaisuudessakin. Caruna opetti, mikä vaikutus myynnillä on. Hiihtoloma alkoi ja tankatessani autoa huomasin litrahinnan jälleen nousseen. Maksamme sesonkiajasta lisää rahaa valtiolle ja polttoaineen jakelijoille.

Lähteet:
http://www.camper.fi/uutiset/suomessa-67-450-matkailuvaunua-v-2012-lopussa-1
https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/
https://www.is.fi/autot/art-2000001141039.html
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-päästöt-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387
https://www.lvm.fi/-/tieverkon-korjausvelan-kasvu-on-saatu-pysaytettya-950106
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Nimetön
#1

Automiehenä ja ammatttilaisena voin kertoa totuuden

-Hybridi säästää,mutta vain kaupunki ajossa
-Sähköautot on huijausta Suomen olosuhteissa
– Bensa autojen kulutus on käytännössä toista mitä ilmoitetaan
-Dieselit uudet on pilattu saaste vempeleillä !

Aivan uusimmissa autoissa tekniiikka on monissa erittäin epäluotettavaa juuri saasteiden ja sitä kautta kitkan vähentämisen takia tulleiden ongelmien takia,nyrkki sääntönä voi sanoa että mitä perempi merkki ja mitä kalliimpi malli sitä enemmän on ongelmia ja sitä vakavampia ne on.
jopa 5000,- maksavat Hiukkas suodattimet ei kestä Suomen ilmastoa
Mooottorin laakerit runko,kiertokangen ja jopa nokkaakselin on laitettu kitkan vähentämiseksi niin pieniksi ettei ne kestä,Suutin systeemit muuttuu niin nopesti ettei järki pysy perässä ja tiiviste pinta jää niin pieneksi että öljyt ja polttoaineet menee sekaisin. jako ketjut jakiristimet on muutettu niin pieneksi ettei ne kestä !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Listaa voisi jatkaa vaikkka kuin pitkään ,ongelmia on nyt euro 6 urea systeemeidenkin kanssa Suomen talvessa
Suuurimmat tekniset ongelmat ja pommit on Saksalais ns. Laatu merkeillä !
Parhaimmat luotettavimmat ja kestävimmät autot on taas Japanilais ja Korealais valmistajilla joilla on myös sen takeena pisimmät takuut.
Sähköautot ei todellakaan sovi Suomeen akun varaus ja käyttöiä pakkasilla on aivan jotain muuta mitä ilmoitetaan ja sähkön kulutus myös.Pitää muistaa että myös akut pitää lämmittää sähköllä vaikka auto seisosi parkkipaikalla viikkoja käyttämättömänä.
Sähkökin on kallista vaikka se monesti unohtuu kun autoista puhutaan. Tiedän esim. miehen joka ei raski sähkö saunaa lämmittää kun on niin kallaista,mutta sähkö autolla ajaminen sen mielestä on ilmaista kun sähkö tulee töpselistä ja töpselin kulut menee talon käyttö kuluihin,niin autoilu tuntuu halvalle ainakin siihen asti kun akut pitää uusia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Iloinen
#5

Samaa mieltä, media antaa kuvan sähköauton halpuudesta. Akuston uusimiseen ei ole kunnon huoltoverkostoa toistaiseksi. Akkupaketti on hinnakas lisä auton käyttökustannuksiin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Englannissa jossa sähköautoja on ollut kauemmin , oli tehty kustannuksista niin sähköauton käyttä on erittäin kallaista kun otetaan kaikki huolto ja arvon alenemis asiat huomioon,sielläkin sähkö auto on erittäin kallis uutena mutta muutaman vuoden kuluttua se on lähes arvoton.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Sähköautojen ja Tuulivoiman kohdalla pitäisi ottaa aikalisä ja odottaa että ne kehittyy kannatavaksi ,on järjetöntä että Suomen valtio tukee veo/velka rahalla kannattamatonta toimintaa.
Ymmärtäisin jos tuettaisiin toimintaa jonka tuotekehitys ja valmistus tapahtuisi nyt ja tulevaisuudessa Suomessa mutta ei !

Tuulivoima toimii ainostaan tukirahan turvin ,tukirahat menee ulkomaille ja tuulivoimaloita valmistavat yritykset on ulkomaalaisia joten investointi rahatkin menee sinne ja Suomelle jää vain Velat !

Sähköautoissa on sama homma tuotekeihityksestä johtuvat sikamaiset hinnat maksatetaan tyhmillä kuluttajilla ja valtiolla koska tukee Autovero alennuksin Sähköautoille ! kaikki rahat menee ulkomaille ja käyttökelvottomat prototyypit jää tänne ongelma jätteeksi.

Tällaisella tyhmällä Viherpiipertämis politiikalla Suomi menee
konkurssiin , on täysin eriasia jos valmistaisimme itse noita huijaksia ja tekisimme rahaa viherpiipertämisellä silloinhan tilanne olisi päinvastainen

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000