Perussuomalaiset

Toni Kemppainen

VR:n säästöliekki palaa taas kuumana ja korkeana!

Avaan bloggailun ihmeellisen maailman itselleni niin rakkaalla aiheella kuin rautateillä.

Kuten jo moni teistä on lukenut tänään VR:n säästötoimenpiteistä ja sen seuraamuksista, ajattelin hieman pureutua asiaan.

Turun kunnossapitovarikon toiminta lakkaa tämän vuoden aikana.

Siinäpä taas, HUOM KIRJOITTAJAN OMA MIELIPIDE, jälleen kerran älytön säästökohde. 79 henkilöä joutuu tässä taloudellisessa tilanteessa jännittämään annetaanko verokortti kouraan vai pitääkö talo laittaa myyntiin, kun pakkosiirto toiselle kunnossapitovarikolle (Helsinkiin, Tampereelle, Kouvolaan, Joensuuhun tai Ouluun) tai konepajalle (Hyvinkäälle tai Pieksämäelle) on edessä. Siinähän muutamalla kilometrillä työmatka pitenee, jos Turun seudulla asustelet.

”Kunnossapidon kustannustehokkuus ei ole riittävällä tasolla kilpailussa menestymisen tasolla. Muutoksen tarkoituksena on keskittää junien kunnossapito nykyistä suurempiin yksiköihin lähelle pääliikennevirtoja. Kunnossapidon keskittäminen merkitsee parantunutta kustannustehokkuutta, kun työt voidaan sijoittaa optimaalisesti tukemaan junakaluston tehokasta käyttöä. Lisäksi VR-konserni voi luopua varikon hallitiloista Turussa, mikä pienentää kiinteitä kuluja.” Näin VR perustelee päätöstään. 

Vastahan VR:n monopoliasemaa kaukoliikenteen ainoana harjoittajan Suomessa jatkettiin pitkällä sopimuksella, joten tuohon kilpailussa menestymiseen on turha tukeutua tässä päätöksessä. Nämä kunnossapidon säästöt , kun eivät koske lähiliikennettä. Turun kunnossapitovarikolla hoidetaan vain kaukoliikenteen kalustoa. 

Millä tavalla tämä todennäköisesti tulee näkymään tavallisen matkustajan silmin? Varsinkin rantaradan suunnalla. 

– Myöhästelyinä, kun ei ole kalustoa tarpeeksi kierrossa. Ovat nimittäin huoltojonossa valmiiksi jo työntäyteisillä muilla varikoilla.

– Kalustoja korvaavilla kuljetuksilla, kuten tänäkin aamuna sai moni huomata istuvansa bussin penkillä IC:n vihreiden penkkien sijaan.

Tässä ainoana voittajana ovat bussiyhtiöt. He kiittävät ja kumartavat kauniisti, kun junia joudutaan perumaan kalustovajeen takia. Tänään tosiaan syy oli Turun konduktöörien kannanotto säästötalkoisiin. Tähän ”lakkoon” sen enempää kommentoimatta, ettei vähäisiä hiuksiani tulla seuraavan työvuoroni aikana nyppimään yksitellen pois, toivotan itseni puolesta kaikki tervetulleiksi junamatkalle minne ikinä olettekaan menossa. 

HEILUTTAVA VETURINKULJETTAJA

Osallistu keskusteluun!


1 kommenttia
Järki käteen
#1

Koko paska pitäs yksityistää ,se on niin vittumainen Neuvostoaikainen laitos !
Se on ainoa keino miten siihen saadaan järkeä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000