Kaupungin omistajaohjaus ei aja asukkaiden onnellisuutta?
Katselin yhtä Hyvinkään suurinta riippumatonta mediaa Facebook-ryhmää ”Hyvinkääläisten ilmoitustaulu”. Uudelle asukkaalle tuli yllätyksenä kuinka huonossa hapessa asunto on.
Isännöitsijän ja huoltoyhtiön välinpitämättömyys paistaa kirjoituksesta läpi – asiakaskokemus purkaantuu sosiaaliseen mediaan. Hän ilmeisesti sai huomiota aikaiseksi kirjoittaessaan sosiaaliseen mediaan kokemuksesta. Huhujen mukaan isännöitsijä oli tullut ovelle sanomaan, että näitä asioita ei puida sosiaalisessa mediassa. Toki sosiaalisessa mediassa kaikki värittyy ja joissain tapauksissa väritellään. Sitä se sosiaalinen media on. Sitä myös on nykyaikainen asiakaskokemusten hallinta – älä asiakkaan edessä käyttäydy kuin moukka, koska hän voi saada riippumattoman median käyntiin. Sitä on sitten vaikea korjata.
Olisipa ollut vain yksittäistapaus. Parin päivän sisällä useampia outoja kokemuksia ko. kaupungin omistaman yhtiön asukkailta. Asukas oli tehnyt vikailmoituksia ja niitä ei ollut korjattu. Muutettuaan pois niistä vioista tuli korjauslasku. Mieletöntä.
Kahlasin hieman läpi tarkastuslautakunnan papereita ja huomasin, että tarkastuslautakunta on asiakastyytyväisyyteen puuttunut useampaan otteeseen. Muutoinkin yhtiö on saanut paljon palautetta luottamusorganisaatiolta. Mielenkiintoiseksi asian tekee juuri se, että näinkö ohjataan kaupungin omistamia yhtiöitä? Vähät välitetään demokratian tuomista mahdollisuuksista parantaa hyvinkääläisten onnellisuutta.
Mietin, miten HyVan luottamuspaikoilla olevat henkilöt saavat tietoon asukaspalautteet? Onko yhtiökokouksessa käyty läpi nämä asiat. Tottakai, talous on tärkeä ja se pitää olla kunnossa. Sekään ei ole onnistunut – tarkastuslautakunnan näkemyksen mukaan. Asiat pitää olla balanssissa – rahat ja laatu.
Rupesin miettimään miten nämä yhtiön huolto ja isännöinti palvelut oikein ostetaan? Halvin? Halpa on hyvää talouden hoitoa. Mutta, miten valvotaan huoltoyhtiöiden tai isännöinnin laatua jää minulle epäselväksi?
Samanlaista ihmetystä aiheuttaa Vesilaitoksen toiminta – valtuusto esitti ponnen, että vesimaksuja ei nosteta. Yhtiön hallitus luottamushenkilöineen ei sitten kuitenkaan tuota ottanut kuuntelevineen korviin vetoamalla:“no, kun joudutaan tekee uusi budjetti” – kuulemani mukaan.
EI yhtiöittäminen pidä tarkoittaa sitä, että samalla suljetaan silmät ja pakoillaan vastuuta yrityssalaisuuden taakse.
Onko Hyvinkään omistajaohjaus kohdallaan, jos luottamushenkilöt hallituspaikoilla ei ole asukkaiden onnellisuuden puolesta puhujia?
Matti Heikkilä
Ehdokkaana PS riveissä Hyvinkäällä
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia