Perussuomalaiset

Kaj Granlund

Valtiollinen ilmiantajanavigaattori jokaiseen autoon

Vajaa 50 % suomalaisista on sitä mieltä, että valtio saisi seurata meidän liikkumisia sähköisesti. Onkohan tuo joukko sitä ajattelematonta vaalikarjaa vai edustaako se ihan oikeasti maamme keskitasoa? Voiko keskitaso olla noin alhaalla?

Pieni ajatusleikki, joka on täysin mahdollinen toteuttaa.

Saan autooni sinetöidyn laitteen, joka tekee sen saman kuin autossani oleva TomTom paitsi, että se säännöllisin välein kertoo Trafi:lle missä olen ajanut ja missä sillä hetkellä olen. Trafi, poliisi ja verottaja kyttäävät kansalaisten jokaista liikettä. Missä vietit yösi? Olitko todellakin virkamatkalla? Ovatko ilmoittamasi kilometrikorvaukset oikeita? Ilmoititko oikean tuloajan ja peritkö oikeita päivärahoja? Kaikki virheelliset merkinnät johtavat korotettuun verotukseen, eli tuo verottajan 200 euron virhemaksu, jonka sain, kun EU yhteisömyynnin 30 euron laskun ilmoitus myöhästyi päivällä.

Poliisi voi luopua kameravalvonnasta ja muutetaan pieni rikesakko ajatapalisäksi. Ajotapalisä veloitetaan aina kilometrimaksun yhteydessä, ja siinä jokainen nopeurajoituksen ylitys kasvattaa hintalappua. Jos ylität sallitun nopeuden liikaa, tulee lisäksi rikesakko.

Pienellä ohjelmoinnilla voidaan valvoa ajatko liian lähellä edellä ajavaa, ajoitko päin punaisia, ohititko sulkuviivan kohdalla jne. Jokaisesta rikkeestä tulee maksu postissa.

Ympäristöministeriö valvoo Trafin kanssa CO2-ystävällistä ajotapaa. Minun ikivanha Volvo V70 on CO2-ystävällisin n. 70 km tuntinopeudella. Jos siis ajan nopeammin, niin maksan CO2-lisää, joka kasvaa nopeuden mukana. Ympäristöministeriö valvoo myös ajokertoja, eli jos liikennettä rajoitetaan ”ilmaston takia”, niin et aja vaikka olisi hätä. Onhan tuollaiseen laitteeseen mahdollista kytkeä ajokielto, joka estää autolla ajamisen. Vain taivas on rajana, kun viranomaiset alkavat kehittää valvontaa.

Onkohan tuo vajaa 50 % kansasta ajatellut minkä puolesta puhuvat?

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


7 kommenttia
#1

> Jokaisesta rikkeestä tulee maksu postissa.

Tuo on vanhanaikaista tekniikkaa. Navigaattorissa tietenkin on pankkiyhteysohjelma, joka automaattisesti veloitta tililtä sen verran rahaa kuin valtio kulloinkin sattuu tarvitsemaan.

Jos tilillä ei satu olemaan katetta. Järjestelmä tietenkin lukitsee auton ajonestolla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Jörgen Jörgensen
Vihainen
#2

Mitenkähän lienee kysymys edes asetettu; siis mitä luvattu vastikkeeksi tästä kyttäyksestä. Koko virityshän on ihan tarpeeton, kun meillä on jo verotusmuoto, joka hyvin kerää verot ajettuja kilometrejä vastaavasti. Se on tietysti polttoainevero, joka on vielä verottajan kannalta sikäli kiva, että siinä maksetaan liikevaihtovero polttoaineen valmisteverollisesta hinnasta. Käyttäjä maksaa siis veroa maksamastaan verosta. Koko kyttäysvirityksen perusteeksi on ihan julkisesti kerrottu se, että jotain muuta verotustapaa pitää kehitellä, kun bensan ja dieselin kulutus ei enää kasva – ja tietysti vähenee sitä mukaa kun sähköautoilu lisääntyy.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Olavi Koskela
Tyytyväinen
#3

Joo joo. Kun edellisen kerran tätä seurantaa ehdoteltiin, niin lupasin siirtää seurantamokkulan autostani polkupyörän tarakkaan. Siinäpähän pähkäilevät ajosuoritetta, kun ajelen pyöräteitä ja metsäpolkuja tapani mukaan. Ja voisihan mokkulan ottaa toki mukaan järvelle, kun käyn verkoilla. Joku näppärämpi saattaa kehittää häirintälaitteen, joka saa mokkulan ilmoittamaan pysyväksi sijainniksi vaikkapa poliisin käyttämän ajoneuvovarikon. Siellähän se kosla valvojan mielestä hyvässä tallessa…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Kyllöskälle sopii hyvin, vaikka ihmiset sirutetaan koiran tavoin. Motivaatiot kaataa koko seurantasysteemi on liian houkutteleva ja jäljittämätön, että jokun sen kaataa joka tapauksessa, enintään tunnin juttu, eli absoluuttisen täysi susi jo ajatuksenakin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Historian suurin sikupuutto odottelee maapallon eläinkuntaa noin 62 vuoden kuluttua. Kivihiilen käyttökielto vuodesta 2029, ainakin Suomen osalta, ydinvoiman pääasiassa korvatessa energiantuotannon, suistaa kasvikunnan pysäyttämättömään kuolonkierteeseen, jossa merkitsevää on samalla hapen jyrkkkä väheneminen, ja siitä edelleen mikrobitoiminnan vbähenemisen myötä hiilidioksidin muodostumisen tai hitaan palamisen edelleen hidastumista. Kasvikunnalta vähennetään jatkuvasti alustaa kasvukeskuksien ym. tarpeisiin, ja lisähiilen tuonti ilmakehään on vähintään ihmiskunnan alun loppu, huomioiden väestös kiihtyvän lisääntymisen. Se, mitä ei täysin ymmärretä, luonnon oma hidas mikrobituotanto ja sen tuoma luonnon hiili vähenee hapen vähetessä, ja sitä on turha jälkeenpäin kertoa, ettei kukaan varoittanut; se oli tässä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Valitettavasti yllättävän iso osa väestöstä ovat niin vahvasti Yleisradio OY ja Helsingin Sanomien, IPCC aivopesemiä yksilöitä. Että he ovat valmiita maksamaan ”ilmastomuutoksen” ehkäisemiseksi tai hyvityksesi lisää erilaisia veroja.

Useimmat näistä yksityisautoilun rajoittamisen tai lisäverotuksen kannattajista asuu kunnissa joissa ylioppilaskoulutus on suuressa suosiossa. Eli ilmeisesti joillakin yksilöillä ylioppilaskoulutus lisää vapaaehtoisen lapsettomuuden lisäksi myös yksityisautoilun vastustusta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000