Perussuomalaiset

Kai-Ari Lundell

Helsinki käyttää valtion tukia koulutusleikkauksiin

Apulaispormestari Pia Pakarinen (kok) arvelee, että valtion lisärahojen avulla peruskoulun säästöt saadaan kutistumaan lähes olemattomiin. (HS 13.12.2020)

Helsinki on hakemassa peruskouluistaan 11 miljoonan euron säästöjä, ammatillisesta koulutuksesta kolmea miljoonaa ja lukioista miljoonaa.

Säästöpotista suurin summa eli 11,3 miljoonaa ollaan ottamassa peruskouluista. Tämä on tarkoitus saada kokoon vähentämällä opetustunteja lähemmäs lain vaatimaa valtakunnallista minimiä, vähentämällä jako- ja kerhotunteja sekä samanaikaisopetusta ja kasvattamalla ryhmäkokoja.

Jakotunti tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa ensimmäinen luokka on jaettu puoliksi yhdeksi tunniksi päivässä opettelemaan lukemista. Samanaikaisopetuksessa kaksi opettajaa opettaa jonkin tunnin yhdessä, siis esimerkiksi erityisopettaja ja luokanopettaja työparina. Näihin puuttuminen siis käytännössä myös tarkoittaa sitä, että lapsi viettää päivänsä keskimäärin suuremmassa ryhmässä. 

* * *

Rikas Helsinki tekee sen, minkä Vantaa vältti.

Koronakriisi on rokottanut Vantaata lujemmin kuin muita pääkaupunkiseudun kuntia Vantaan lentokenttäklusterin takia. Kun lentokoneet eivät ole ilmassa, Vantaan työttömyysaste nousi vuodessa lokakuusta 2019 lokakuuhun 2020 kahdeksasta prosentista neljääntoista prosenttiin. Lomautettujen määrä kasvoi vieläkin rujommin.

Vantaan kaupunginvaltuusto pystyi priorisoimaan, kasvatuksen ja oppimisen toimialan menoista vähennetään murto-osa Helsingin leikkausten määrästä.

Pääosa Vantaan kasvatuksen ja oppimisen leikkauksista kohdistuu kotihoidon kuntalisän pienentämiseen, mikä on huono asia perheille, jotka haluavat pitää pienet alle puolitoistavuotiaat lapsensa kotihoidossa. Helsinki lopettaa kuntalisän yli yksivuotiailta lapsilta kokonaan. Voi olla, että leikkausten säästöt hupenevat siihen, kun loputkin perheet panevat lapsensa kunnalliseen varhaiskasvatukseen. Perheiden valinnanvapaus kärsii.

Helsingin koulutusleikkaukset rokottavat peruskoulua, joka on suomalaisen koulutusjärjestelmän vahva kivijalka. Jos se rakoilee, alkavat muutkin koulutuksen rakenteet horjua.

Hämmästyttävintä on, että Helsingin säästöpotin suurin summa 11,3 miljoonaa euroa otetaan suoraan opetuksesta. Vähennetään oppitunteja lähes lain vaatimaan valtakunnalliseen minimiin, vähennetään jako- ja kerhotunteja ja samanaikaisopetusta sekä kasvatetaan ryhmäkokoja.

Silloin helsinkiläinen peruskoululainen kärsii. Erityisesti oppilaat, jotka tarvitsevat yksilöllistä opetusta ja tukea koulunkäyntiinsä, kärsivät. Helsingin peruskoulun leikkaukset iskevät juuri niihin oppilaisiin, joilla on muutenkin vaikeaa eli heikoimpiin lapsiin.

Helsinki ei ole takahikiä, vaan rikas kaupunki ja Suomen dynamo, ei kaupungin lapsia tule opettaa minimitunneilla.

Säästöjen suurin riski on, että erityisen tuen ja erityisluokkapaikkojen tarve kasvaa. Silloin joudutaan ojasta allikkoon, sillä erityisopetus on huomattavasti kalliimpaa kuin perusopetus.

Näin rajut leikkaukset voivat johtaa myös lasten eriytymiseen ja syrjäytymiseen, mikä inhimillisesti katsoen on kestämätöntä. Tulevaisuuden hädän hintalappua on vaikea arvioida, mutta esim. Valtiontalouden tarkastusviraston arvion mukaan jokainen syrjäytynyt nuori maksaa elämänsä aikana noin 1,2 miljoonaa euroa yhteiskunnalle. (IS 22.11.2019)

”Tämä näyttää pahemmalta kuin onkaan”, sanoo kasvatuksesta ja koulutuksesta vastaava apulaispormestari Pakarinen. (HS 13.12.2020)

Apulaispormestari Pakarisen lausunto on hämmentävä. Kyllä Helsingin peruskoulusäästöt näyttävät erittäin pahoilta. Kun opetuksesta leikataan noin paljon, leikkausten vaikutukset jo syrjäytymisvaarassa oleville lapsille ovat erittäin pahoja.

Kasvatuksen- ja oppimisen alalla näyttää kaikkialla olevan käytäntö, jossa toimialan johtajat joko puolustelevat tai selittelevät leikkauslistoja, kun taas muiden toimialojen johtajat yrittävät estää leikkauksia. Lausunnollaan Pakarinen viestittää, tulkaa ja ottakaa, leikkauksilla ei ole juuri mitään vaikutusta.

Lausunnollaan Pakarinen halveksii opettajien työtä.

Pakarinen paljastaa karvansa, kun hän kertoo, että perusopetuksen tilannetta helpottaa huomattavasti se, että valtiolta on tulossa koronatukea ja tasa-arvorahaa vielä suurin piirtein saman verran kuin säästöt nyt vievät. (HS 13.12.2020)

Tarkoittaako lausunto sitä, että Helsinki upottaa valtiolta saamansa koronatuen ja tasa-arvorahan koulutusleikkauksiin?

Mekanismi ei ole uusi. Monissa kunnissa haetaan valtionapuja johonkin toiseen tarkoitukseen ja valtionavut upotetaan kiertoteitse johonkin aivan muuhun tarkoitukseen.

Olen ollut sitä mieltä, että valtionavut pitäisi korvamerkitä tiukasti. Jos apuja ei käytetä oikeisiin tarkoituksiin, kunnan on maksettava avut takaisin täysimääräisinä. Valtionavuilla törkeä keplotteleminen on saatava loppumaan.

Helsingin pitää olla esimerkki muille Suomen kunnille. Nyt kaupunki näyttää koulutusleikkausmallia ja keplottelee valtionavuilla.

https://properuskoulu.blogspot.com/2020/12/helsinki-kayttaa-valtion-tukia.html

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


9 kommenttia
Lasse Hietanen
Iloinen
#1

Hei. Kiitos Kai- Arikin. Olet mies oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja varustettuna terveellä: Maamme parasta: Viisaudella ja halulla se jakaa; meille toisillekkin. Viisaudella: joka tulee Ylhäältä; ei alhaalta. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Kuntakohtainen kotihoidontuki pitäisi lopettaa kokonaan!
Ehdottomasti ja heti!

Kotihoidontuki on yksi mamu-väestön vetovoimatekijä. Ja vaikuttaa osaltaan siihen, että mamut lisääntyvät kuin kaniinit.

Työssäkäyvät kantasuomalaiset saavat tulojen mukaisen äitiysrahan (tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan). Tähän on nyt tyytyminen.

Kaikki mamuja vetävät ekstrarahat olisi poistettava viipymättä.
Helsinki teki viisaan päätöksen.

Lisäksi, kun mamut laittaisivat lapsensa päiväkoteihin mahdollisimman pieninä, niin siinä olisi sitä todellista kotouttamista ja suomen kielen oppisi varhain.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Kai-Ari Lundell Luokanopettaja, kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu
#4

Maahanmuuttajien suhteen noin on, pitäisi kannustaa lapset varhaiskasvatukseen.

Mutta kantasuomalaisilla pitää olla oikeus päättää kasvattaako lapset kotona tai viedä heidät varhaiskasvatukseen.

Itse en laittaisi pientä alle kolmevuotiasta lasta päiväkotiin suin surminkaan. Pienen lapsen ylivoimaisesti paras paikka on isän tai äidin syli.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Sosiaaliturvan ei pitäisi olla mamuille yhtä avokätinen kuin kantasuomalaisille. Siinä se pullonkaula on.

Sosiaaliturva on kehitetty aikana, jolloin Suomessa oli minimaalisen vähän mamuja/matuja.
Sosiaaliturva kaikkine muotoineen perustuu työssäkäyvään väestöön.

Mamuthan tulevat tänne lähinnä oleilemaan ja elelemään leveästi tyhmien suomalaisten antamilla poskettoman hyvillä kuukausittain myönnettävillä rahoilla.

Sosiaaliturvaa on tässä tilanteessa karsittava kovalla kädellä, jotta matuinvaasio saataisiin loppumaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Kuten Lundell, toteaa kyse ei ole vain mamuista, vaan kantasuomalaisten oikeuksista valita pienille lapsilleen haluttu hoitomuoto.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Tämä valtion rahan kierrättäminen oppilaitosten kautta kaupungin kassaan tuntuu olevan maan tapa Helsingin lisäksi muuallakin.

Koulut maksavat sisäisinä siirtoina räikeätä ylihintaa materiaaleistaan ja palveluistaan kaupungin eri yksiköille ja liikelaitoksille ts. kaupungit paikkaavat alijäämäänsä ottamalla heikoimmilta (lapsilta, nuorilta ja vanhuksilta) rahat pois. Todella ikävää, koska raha on pois sieltä, mihin se on alunperin tarkoitettu eli opetuksesta, sen kehittämisestä, opetuksen tuesta ja oppimisympäristöistä.

Muodollinen kilpailutus tehdään usein niin, että yksityiset (ja monesti laadukkaammat) palveluntuottajat karsiutuvat pois. Jäljelle jää kunnan oma ja kallis vaihtoehto.
Vielä kun kunnan rahamiehet tietävät, että monet opetusalan ammattilaiset ovat tunnollisia hölmöjä ja tekevät palkatta talkootöitä kunnalle, koska ei niitä virkavelvollisuuteen kuuluvia töitä voi jättää tekemättäkään. Ihmettelen miten OAJ sallii tällaista hyväksikäyttöä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Homeisista koulurakennuksista maksetaan kaksin-kolminkertaisia vuokria kaupungille verrattuna ns. yksityiseen ja yleiseen hintatasoon. Tulonsiirtoa tämäkin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Juuri näin se on.

Nimim. Kunnallinen viranhaltija

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Katsokaa vaan, niin opetusvelvollisuuden nostaminen lisää tätä koplausta. Annetaan koululle satanen, mutta kaupunki viekin kaksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000