Perussuomalaiset

Kai-Ari Lundell

Kyllä syitä oppimistason romahtamiseen on

Oppimistulokset romahtavat, eikä kukaan tunnu tietävän miksi – Mitä kouluissa on tapahtunut? (HS 13.1.2023)

Oppimistulokset huononevat, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän miksi. Tämä tuli jälleen kerran todettua tuoreessa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) sivistyskatsauksessa.

Tulokset ovat huonontuneet jo vuosia. On puhuttu myös Suomen Pisa-ihmeen hiipumisesta. Pisa-tulokset selvittävät peruskoulun päättövaiheessa olevien tai peruskoulun juuri päättäneiden 15-vuotiaiden nuorten taitoja lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Suomi sai parhaat Pisa-pisteensä vuonna 2006, ja sen jälkeen tulokset ovat luisuneet tasaisesti alaspäin.

OKM:n katsauksessa todetaan, että mahdollisia selityksiä voivat olla ainakin 1990-luvulla alkanut koulutuksen rahoituksen vähentyminen ja sosioekonomisten erojen kasvu.

* * *

Kaivoin Properuskoulu-blogin naftaliinista. Kirjoittelen harvakseen, koska en tee opettajan töitä enää vakituisesti, koska olen eläkkeellä. Teen kyllä jatkuvasti sijaisuuksia.

Hesarin otsikossa todetaan, että kukaan ei tunnu tietävän, miksi oppimistulokset ovat romahtaneet.

Opettajilta olisi voitu kysyä. He kyllä tietävät.

Suomalainen koulutusjärjestelmä oli oikealla tiellä aina vuoteen 2006, Pisa-tulosten mukaan olimme silloin ykkösiä. Jos kerran olimme ykkösiä, olisi pitänyt opetusta ja järjestelmää kehittää valitulla tiellä.

Sen sijaan alkoi hämmentävä uudistuskierre. Kaikkihan ymmärtävät, että kaikki uudistukset eivät aina onnistu. Ne voivat mennä pieleenkin.

Koska asiantuntijoiden on vaikea arvioida, mistä oppimisen tason romahtaminen voisi johtua, listasin vauhdilla erilaisia mahdollisia syitä. Ikään kuin vinkiksi.

Varmaan syitä löytyy muitakin.

Poimi listasta vaikka oma Top Tenisi.

X Pisan jälkeinen ylimielisyys

X Koulujärjestelmän sisäsiittoisuus

X Huono ja ei ohjaava opetussuunnitelma

X Sokea usko lasten itseohjautuvuuteen

X Opettajista tehtiin oppimisen ohjaajia

X Opettajista tehtiin nössöjä sätkynukkeja

X Opettajienkoulutuksen fokus karkasi vallitsevasta todellisuudesta

X Opettamisesta tehtiin kirosana

X Uudistustahdin kiivas sykli

X Arvioinnin ylikorostaminen

X Rehtoreiden ylityöllistäminen

X Opettajien väsyminen

X Koronavaje oppimisessa

X Rahoitusvaje

X Oppimisteknologian ylikorostaminen

X Jatkuva suorittaminen

X Suorituspaineiden kasvu

X Kiire

X Aikapulan illuusio

X Koulun kerhotoiminnan puute

X Priorisoimisen uskallus

X Kova kilpailu jatkopaikoista

X Koulujen väliset erot ovat revähtäneet

X Luokkien väliset erot koulujen sisällä ovat revähtäneet

X Maaseudun pojat ovat pudonneet kyydistä

X Epäonnistunut kolmiportainen tuki

X Inkluusio

X Erityisosaamiskeskusten lopettaminen

X Erityisopettajista tehtiin hanttiopettajia

X Liian suuri luokkakoko

X Unohdettiin pojat

X Liian vähän miesopettajia

X Hyljeksittiin oppikirjoja

X Kaikissa oppiaineissa oppilailla ei ole omia kirjoja

X Ulkoaluku laitettiin pannaan

X Työkirjojen puute

X Käsin kirjoittamista vähennettiin

X Käsialakirjoituksen opettaminen lopetettiin

X Ei opeteta lukemaan kunnolla

X Kaunokirjallisuuden lukeminen on vähäistä

X Teknisen- ja tekstiiliopetuksen sisällöt sekoitettiin

X Vieraskielisten ja kantaväestön PISA-tulosten ero OECD:n suurin

X Uusi oppimiskäsitys

X Oppiaineiden rajat häivytettiin

X Opiskelun systemaattisuus hukattiin

X Vaatimustason lasku

X Kaikissa yläkouluissa ei mennä ulos välituntisin

X Ei saada ehtoja, ei jätetä luokalle

X Opettajien auktoriteetin heikentyminen

X Poikien holtiton tietokonepelaaminen kodeissa

X Kännyköiden luvaton käyttö kouluissa

X Uusi oppimisympäristö

X Lasten kunnon heikentyminen

X Huonot ruokailutottumukset

X Sosioekonomisten erojen kasvu

pro peruskoulu: Syitä oppimistulosten heikentymiseen

Osallistu keskusteluun!


13 kommenttia
Nimetön
Iloinen
#1

Junes Lokka jakoi hyvän videon Helsingin koulusta. Ihmettelen, että ollaan näinkin korkealla. Miksi muuten positiivinen syrjintä Helsingissä ei koske kaikkia kouluja. Kyllä kaikkiin kouluihin pitäisi ottaa positiivisella syrjinnällä oppilaita. En ymmärrä, miksi eliitti ulvoo inkluusiosta, mutta ei päästä omiin kouluihin. Sibelius lukio ja Töölön lukio S2 kieli alle 2 prosenttia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Eliitillä on yksi ylitse muiden oleva parannuskeino kaikkiin koulutusta koskeviin ongelmiin: LISÄÄ PAKKORUOTSIA!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Aliina
#2

Listasta puuttuu yhtenäiskulttuurin hajoaminen, syynä maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta; ja lännen jakaantuminen identiteettipolitiikan vetäjiin, suurimmalta osaltaan globalisteihin; ja kansallismielisiin länsimaisen sivilisaation ylläpitäjiin.

Ennen oli paremmin, ydinperhe voimissaan ja opettajat kristillisiä ja kansallisia arvoja kannattavia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Kai-Ari Lundell Luokanopettaja, kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu
#6

Joo, listasta puuttuu varmaan moniakin syitä, vauhdilla listasin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Inkluusio on ihan hanurista.
Tarvittaisiin ehdottomasti tarkkailuluokkia, erityisluokkia, erityiskouluja.

Tarvittaisiin omia luokkahuoneita kaikille luokille peruskoulussa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Nämä avoimet oppimisympäristöt, oppilaiden itseohjautuvuus, ja muu ilman opettajaa tapahtuva ”oppiminen”, se on kaikki aikuisille ja ehkä lukiolaisille sopivaa toimintaa, mutta ei peruskoululaisille sopivaa.

Kun opettaja ei opeta eikä valvo, niin harva oppii.
Ei mitään ihmettelemistä siinä, että oppimistulokset laskee.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Koko yhteiskunnan muutos. Ennen oli äidit kotona lastensa seurana. Nyt lapset ”pakotetaan” valvottuun päivähoitoon, jossa kukaan ei voi valita kaveriaan. Äidit töihin, tulevat kotiin rättiväsyneenä ja aikaa lapselle on muutama tunti.
Tästä se alkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#7

# 5, ei ole äitien vika, ratkaisu ei ole naisten kotiin ajaminen!
sovinismi kukoistaa!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000