Perussuomalaiset

Eila Aavakare

Mitä, jos kumipyörät ei pyöri?

Aluevaalit tulevat ja menevät. Lupaan tehdä parhaani niillä resursseilla, jotka ovat olemassa, vastuullisesti, jos tulen valituksi. Äänestäjät päättävät, onneksi. Valtion rahoitus on suurin ratkaiseva tekijä, mitä vaalien jälkeen tapahtuu.

Hyvinvointiimme vaikuttaa muutkin arkielämän toiminnot, jotka vaativat korjausta.

Tankkausaseman polttoaine hinnat hohtavat keltaisina, aamun kipakan pakkasen huurruttaman auton ikkunan läpi. Siis 1.894 tai 1.900 tai tasan 2 euroa! Nämä ovat vaaran enteitä, madon lukuja.

Keskustelin kuljetusyrittäjien kanssa noista lukemista. Yrittäjä, joka oli toiminut yli 40 vuotta kuljetusalan yrittäjänä, mietti ja sanoi: nyt liikutaan liukkaalla jäällä. Sadat kuljetusalan yrittäjät harkitsevat laittavansa pillit pussiin, taloudellisista syistä. Hän lisäsi toisen vaihtoehdon; nämä polttoainekulut ovat nousseet vuodesta 2020 lähtien noin 40% hänen yrityksessään.

Mitä se merkitsee? Nämä kulut tulevat lähiaikoina kuljetuslaskuihin, sen jälkeen kaikkiin kaupan hyllyillä oleviin tuotteisiin. Mitä, jos se kauraryyni paketti, jota on kaikilla vara syödä, maksaa huomenna 25€, maitolitra 3,80, leipä9€, puhumattakaan kahvista, joka jo nyt maksaa mansikoita.

Kuljetusyrittäjä mainitsi vielä sen kolmannen vaihtoehdon. Jos Suomen hallitus ei ymmärrä tätä yrittäjien alas ampumista, kokeillaan miten käy, jos kumipyörät lakkaa pyörimästä? Viikko työn seisausta talvella riittää. Silloin on edessä vilu ja nälkä.

Ei kulje polttoaineet, hake, elintarvikkeet, lääkkeet,, vessapaperit, ei mikään. Kauppojen hyllyt varmasti tyhjenee. Onko meidän huoltovarmuus kunnossa?

Turpeen alasajo antoi turpiin niin monelle menestyvälle yrittäjälle, myös kuljetusalan ammattilaisille. Roima polttoaineiden veronkorotus lisää tuskaa. Pakkanen paukkuu nurkissa koko maassa ja lumipeite on peittojakeluna Helsinkiä myöten.

Ilmastonmuutos, se tulee, aivan varmasti, hankkii pieni harvaanasuttu Suomi sitten sähköautoja, hybridimenopelejä, tai lopettaa hengittämisen, jos isot Aasian maat pumppaavat vessanalusetkin mereen. Polttavat muovijätteet pimeän tultua taivasalla.

Maksetaanko me promilleista, ilmastonmuutos myytistä?

Kaikki eivät pysty somessa vertailemaan; Tauno tankkaa biodieseliä, Pekka lataa sähköä. Lyylillä ei ole varaa kumpaankaan.

Silloin käy pöläkkä; autovero on kalliimpi diesel autossa ja polttoaine kalliimpaa. Pienituloista lyödään. On punnittava ostaako lääkkeitä vai ruokaa. Männynrungostako täällä Kainuussa sitä biodieseliä tankataan? Ei ole latauspisteitä. 

Millä ostetaan ne sähkö-, hybridiautot, hybridirekat, kun polttoainekulut vievät yhä suurimman osan kansalaisilta ja yrittäjiltä kuukausi tuloista. Miksi rangaistaan siitä, johon ei ole kaikille muuta vaihtoehtoa?

Sisukas kansa taipuu, tyytyy, toivottavasti ei katkea!

Joku kainuulainen kansanedustaja sooloilee ammattidiesel ehdotuksellaan ja on itse ollut hallituksessa päättämässä Kepun riveissä näistä veronkorotuksista. Tavallinen kansalainen tarvitsee kainuussa myös polttoainetta työmatkallaan ja kauppareissuillaan, turha esittää ammattidieseliä.

Saarikko ja Harakka lupasivat syksyllä, ettei polttoaineen hinnat nouse enää vuoden 2021 lopulla. Joko itse olen dementikko tai nämä ministerit ovat puhuneet lööperiä.

Kysyn edelleen, onko Suomen huoltovarmuus taattu? Olen varma, että siellä on hyvin paljon langan ohuita heikkoja lenkkejä.

Siis ÄÄNESTÄ henkesi edestä ja polttoaineen korottajat ulos!

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
westfinn
Utelias
#1

Hyvin kirjoitettu. Tuo huoltovarmuuskysymys on askarruttanut myös täällä länsirannikolla asti. Oma PerusSuomalainen unelmani olisi, että alettaisiin pikkuhiljaa palauttaa Suomen omavaraisuutta niiden tuotteiden osalta, joiden tuotannon EU määrännyt joko lopetettavaksi tai supistettavaksi. Ensimmäiseksi tulee mieleen sokerijuurikas tai xylitoli.
Vihreän siirtymän koen myös omavaraisuuden viholliseksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

En westfinne igen
Iloinen
#5

Eila! Unohdit mainita ehdokasnumerosi!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#2

Kuljetussopimukset määräävät kuljetuksesta saadun tulon. Jos yrittäjä ei ole osannut neuvotella hinnantarkistuksesta kustannusten noustessa, se on yrittäjän oma vika. Onneksi ainakin pienituloisille Harakka on luvannut rahaa. Mielenkiinnolla odotan Avun uuninpankonpojan näkemystä tästä aiheesta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Tampereella 11.01.22 Bensiini 98 E5 2:della eri Teboil asemalla yli 2:si euroa!Korkein hinta 2,019 euroa.Alkaa olla hinta kyllä niin korkea.Että vain välttämättömimmät ajot lääkäri,apteekki,kauppareissut on varaa.Julkisella ei ole mahdollista kulkea.lähin pysäkki yli 5:den kilometrin päässä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

PRO PERUSSUOMI
Iloinen
#4

Hankkikaa, etsikää ja löytäkää äänestäjiä henkenne edestä, sillä PerusSuomalaisessa ilmastossa on vapaampi hengittää!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000