Perussuomalaiset

Vesa-Matti Junnila

Valtion talous ja sen paikkaaminen verottamalla

32 kommenttia

Valtion talous on kuralla. Velka kasvaa jatkuvasti. 

Kuntienkin talous on kuralla. Osittain syystä että valtio säästää omassa budjetissaan leikkaamalla kuntien valtionosuuksista. 

Nämä eivät ole uusia asioita.

Näitä ei ole kuitenkaan ratkaistu.

Minun mielestäni Suomen valtion tehtävä on huolehtia Suomen kansan hyvinvoinnista. Hyvinvointi käsittää monta osa-aluetta johon tarvitaan armeijaa, poliisia, palokuntaa, sairaan- ja terveydenhoitoa, asuntopalveluita, tieverkkoa, sosiaalihuoltoa ja monenmontaa muuta asiaa. Näiden asioiden mahdollistamiseksi valtio tarvitsee rahaa jota se saa verottamalla sekä kansalaisia että yrityksiä.

Veroja peritään kansalaisilta tuloista. Monella tavalla: tuloverona ja lisäksi palveluiden ja hyödykkeiden hinnassa sekä arvonlisäverona että erilaisina haitta- ja valmisteveroina. 

Yrityksiltä peritään veroa liikevoitosta. Tässäkin olisi parannettavaa; mielestäni yrityksen tulosta tulisi verottaa vasta kun se nostetaan yrityksestä ulos omistajiensa osinkoina tai palkkoina. 

Suomen ongelma on se, että ulkomaanvientiä on liian vähän. Nykyhallituksen agendalla tuntuu olevan voimakkaasti ulkomaanviennin vähentäminen ”ilmastosyistä”. Ilmastonmuutos tai lämpeneminen on oikea ongelma, en vähättele sitä yhtään. Suomi ei kuitenkaan voi vaikuttaa asiaan muilla keinoilla kuin tutkimustyöllä esimerkiksi uusiutuvan energian kehittämisessä ja energiatehokkuuden parantamisessa. Suomen vientiteollisuus tuottaa co2-päästöjä, mutta kovin maltillisesti verrattuna siihen miten päästöjä syntyisi mikäli tuotteet tehtäisiin halvemmissa maissa; käytännössä Suomessa tehty co2-tonnin säästö lisää co2-päästöjä kun tuote tehdään halvemmalla muualla.

Ulkomaanvienti on ainoa mistä varallisuutta ja hyvinvointia tulee Suomeen. En yhtään väheksy pelastustoimen, partureiden, vaateliikkeiden, sairaanhoidon, kuljetusalan, poliisin tai minkään muunkaan vientiteollisuuden ulkopuolisen alan panosta yhteiskunnassa. Tilanne nyt vaan on niin että heidän maksamansa verot kiertävät Suomen sisällä. Tilanne on vähän sama kuin jos perisin töissä käyviltä lapsiltani kymmenyksen tuloista ylläpitokustannuksia varten. Jos maksan lapselleni satasen kuukaudessa kotitöistä ja saan kympin veroa niin perheen varallisuus ei kasva; Jos lapsi tienaa satasen kuussa tekemällä kotitöitä naapurille niin perheen varallisuus kasvaa täysin toisella tavalla.

Työttömyys on tietysti kallista valtiolle ja kunnille. Sen lisäksi ettei työtön tuo lisäarvoa yhteiskunnalle niin yhteiskunta tukee työtöntä taloudellisesti. Työn löytäminen ihan miltä tahansa alalta korjaa valtion taloutta. 

Mutta ongelmia tuottaa se, että päivähoitoa lapsille on vaikea löytää kaikilta alueilta. Sekä se, että kulkeminen saattaa olla hankalaa.

Autoilun hankaloittaminen heikentää Valtion taloutta.

Vihreät haluavat hankaloittaa yksityisautoilua. Se ei ole mikään yllätys koska autohan saastuttaa ja on täysin turha tuote; Se on se luonnonsuojelu helppoa kun pääosa vihreistä asuu kaupungeissa joista ensinnäkin löytyy julkinen liikenne joka ei kuulemma saastuta ollenkaan vaikka linja-auto kuluttaa moninverroin enemmän polttoainetta kuin henkilöauto. Matkustajia on toki enemmän, mutta ei se käyttöaste aina ole kovinkaan suuri. Heille työpaikan (jos löytyy työpaikka) ja kodin välille on olemassa vaihtoehto yksityisautolle. 

Demareille auto on perinteisesti ollut ylellisyystuote jota on voinut verottaa reilusti. Tuontirajoituksista siirryttiin autoveroon joka määrättiin tilapäisenä 50-luvulla ja siitä sitten on korotettu milloin mitäkin maksua.

Keskusta on aina puhunut maaseudun tärkeydestä. Viime hallituksessa kuitenkin suunnittelivat että tulisi paikannukseen perustuva käyttömaksu autoille; käyttömaksussa otettaisiin huomioon sitten kulutuslukemat ja ajettu matka. Näin saataisiin käyttömaksu kohdennettua ajetun matkan ja suurikulutuksisemman ajoneuvon mukaan jotenkin niin että se ohjaisi pienikulutteisempaan kalustoon. Ja olihan keskustavaikuttajien piirissä henkilöitä jotka ainakin tuntevat ihmisiä joilla on kyseiseen teknologianhaaraan liittyvien yritysten osakkeita. Ellei sitten jopa joku omistanutkin jonkun osakkeen. Kyseisessä mallissa iso osa verokertymästä menisi laitteiden hankintaan ja ylläpitoon. Meillä on olemassa kyllä veromalli jossa isokulutteisemman auton kuljettaja maksaa enemmän ajetulta kilometriltä. Itse ainakin maksoin enemmän polttoaineveroa ajetulta kilometriltä kun ajoin isomoottorisella autolla ja maksoin sitä enemmän mitä enemmän ajoin. Positiivisena puolena polttoainevero ottaa huomioon myös ajotavan; silläkin voi säästää jopa 20% polttoainekuluissa. 

Kokoomuskin tuntuu olevan senverran ilmastokiimassa että autoilun verotuksen lisääminen tuntuu kelpaavan ihan hyvin.

Vain Perussuomalaiset tuntuvat sanovan ääneen sen että nyt riittää autoilun verotus. 

Tuntuu että autoilua verottamalla odotetaan verokertymän kasvavan. Todellisuus on toinen. Kovinkaan ison osan kansasta ei tarvitse luopua autosta että tulee vaara siitä että joku jää vaille työpaikkaa siksi ettei ole mahdollista kulkea. 

Valtio ei voi enää verottaa enempää. Verottamalla enemmän lähtee ensin korkeastikoulutetut ja heidän perässään yritykset. Vähemmän koulutetut eivät pääse lähtemään; jos olisin taksikuskina Virossa niin tuskin pääsisin samoille palkoille. 

Valtion tehtävä on siis mielestäni huolehtia kansalaisten hyvinvoinnista ja palveluista. Tähän tarvitaan varallisuutta jota syntyy viennistä. 

Kuntien tehtävä on huolehtia kuntalaisten hyvinvoinnista ja palveluista. kun kunta hoitaa osansa hyvin niin kunta on vetovoimainen asuinpaikka, ja paikkakunnalle muuttaa uusia asukkaita ja yrityksiä. Kun kuntaan tulee lisää asukkaita, työtä ja varallisuutta niin se ruokkii itseään. Ikävä kyllä nykysuuntaus on siinä, että nuoret aikuiset muuttavat kaupunkeihin. Olemme jo tilanteessa jossa maaseutukuntien on vaikea suoriutua tehtävistään. Ainoa toimiva lääke koko valtakunnan tasolla olisi se, että vientiteollisuutta saataisiin kasvatettua nykyisestään ja syntyvällä varallisuudella pidetään koko Suomi asumiskelpoisena.

Ratkaisuna ei voi olla loputtomiin se, että suljetaan kaikki kyläkoulut ja terveysasemat. 

Ratkaisuna olisi oltava se, että pystyisimme tarjoamaan palvelut uskottavasti; siten että perhe uskaltaa sijoittaa elämänsä maaseudulle ilman pelkoa siitä että vuonna 2022 syntyvän lapsen koulumatka kasvaa moninkertaiseksi koska lähikoulu joutui leikkauslistalle tai lukio-opiskelu vaatiikin asumisen kaupungissa kun paikkakunnan lukio yhdistettiin keskitystoimena neljän kunnan yhteislukioksi kymmeniä kilometrejä kauemmas.

Vaihtoehtoina on nähdäkseni pilata ilmastoa siirtämällä teollisuus Suomesta halpamaihin tai sitten voimme lisätä Suomalaista valmistusta vastuulisesti ja ympäristöystävällisesti. Ensimmäisellä vaihtoehdolla ajamme Suomen konkurssiin ja toisella vaihtoehdolla meillä, Suomalaisilla, on edessämme entistä parempi tulevaisuus.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


32 kommenttia
Nimetön
#1

Suurituloiset saastuttaa autolla ilmaa paljon enemmän kun köyhät. Ajelevat varmaan huvia, johon pienituloisella ei ole varaa.
Veroa voisi laittaa näihin turhiin hilavitkuttimiin kuten öky venesiin moottori kelkkoihin vesijetit.
Nällä ajetaa aivan turaa ja saastuteen ilmaa. Ja armeja voisi alkaa myös ilmastotalkoisiin,mutta armeijan saasteista ei uskalleta puhua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#5

Niin. Se joka polttaa enemmän bensiiniä maksaa siitä enemmän. Ja autoverossa otetaan myös huomioon kulutus ja enemmän kuluttavat maksavat enemmän. Toki täytyy ottaa huomioon että esimerkiksi monilapsiset perheet tarvitsevat isompaa autoa kuin nelihenkinen perhe.
Veneiden polttoaineet ovat myös verollisia ihan niinkuin vesijettien ja moottorikelkkojenkin.

Kyllä ihmisillä pitää olla varaa myös harrastuksiin. Itse olen harrastanut kilvanajoa ja moottorikelkkailua. Nykyisellään ei tahdo rahat oikein riittää kumpaankaan, joten ainakin tauolla kumpikin harrastusmuoto.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Jett ja huvikelkat vain ilman saatuttajia. Eivä ole pakollisia vempaimia.
Niitä ilman on tultu toimeen vuosi tuhansia, joten niitä ilman vieläki pärjätään.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

eastfinn
#11

Valtio saisi lisää verotuloja poistamalla maajusseilta polttoaineen verovapauden. Ajakoot nekin verollisella dieselillä kuten me muutkin ajamme. Jaa, eikö ne aja teiden ulkopuolella? Ajaa, niin ajaa myös veneet verollisella dieselillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Erinomaisen hyvä kirjoitus! Sen lisäksi, että kiilusilmäisimmät vihreät asuvat pääkaupunkiseudulla hyvien julkisten kulkuvälineiden keskellä, ainharva kiilusilmäinen vihreä on työssä Suomen perusteollisuudessa kuten esim. metalli-, paperi-, metsä- tai koneenrakennusteollisuudessa. Suuri osa kiilusilmäisistä vihreistä ovat humanistialojen opiskelijoita (suuri osa vieläpä yli kolmekymppisiä…), yliopistojen pseudotieteiden tutkijoita, teatteri- ja viestintäalojen ”ammattilaisia”. Vihreät ovat omaksuneet yhteiskuntien rapauttamisen, joten poliisi, armeija, palokunta yms. yhteiskuntien tukipilarit pitäisi romuttaa. ONNEKSI on PS ja sen järkikannattajat. Suomen armeijaa, poliisia, palokuntaa ja terveydenhoitoa pitää ehdottomasti suojella vihreältä mädätykseltä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

US 15.1.2013 ”Harva varmaan tietää, että vihreäliike ja sen politiikka kehitettiin DDR:ssä kylmän sodan aikana. Se on kauniista nimestään huolimatta vihamielinen. Sen uskottiin osaltaan tuhoavan lännen taloudellisia voimavaroja ja siten heikentävän niitä sisäisesti.
Asialla olivat DDR:n parhaat ideologit ja talousasiantuntijat.
Sosiologien ja psykologien suurta apua ei voida vahätellä. Vihreät ovat onnistuneet tehokkaasti tuhoamaan Suomen kilpailukykyä, joten voidaan todeta DDR:n olleen hyviä muussakin kuin huippu-urheilussa.”

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Ja köyhyystutkijoita!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

eastfinn
#4

Miten talous voi olla kuralla kun sitä korjataan menoja lisäämällä ja verotuloja pienentämällä ihmettelee Lauta-Matti

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Tiedoksi vaan kaikille, Etelämanner ja merijäätiköt ovat nyt suurempi ala, kuin Pohjois-Amerikan manner. Etelämannerta ympäröivät merijäät eivät tunnu sulavan edes paikallista kesää kohden. Myös mannerjäätiköt kasvavat, eli ei ole mitään syytä olettaa, että ihminen olisi sulattamassa mannerjäätiköitä. Merijäät ulottuvat Atlantin puolella keskimäärin 1500 kilometrin päähän rannikolta, joka on luonnollisesti kohtalokasta pesiville linnuille. Voimakkaat merenpohjan mannerlaattojen saumojen maanjäristykset katkovat ajoittain jäähyllyjä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä ilmaston kanssa, vaikka viherkommunistit koettavat esittää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Vihreän liikkeen tavoitteet on kaataa kapitalistinen järjestelmä, ja siihen liittyy ehdottomasti myös taistelu olematonta ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta vastaan. Jos emme valvo vihreiden hyökkäyksiä ilmastoasioissa, melko turhaa on valvoa myöskään maahanmuuttoa jne, talouden nurinmeno on joka tapauksessa tosiasia ja edessä. Demarit kuuluvat Sosialistiseen internationaaliin, joka on maapallon laajuinen talousterroristinen organisaatio. Näiden tavoite on myös kaataa kapitalistinen talousjärjestelmä, vihreiden tavoin. Sosialistiseen internationaaliin kuuluu myös aseellisia terroristeiksi luokiteltavia järjestöjä, joten hälytyskellojen pitäisi soida jo suomalaisillakin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Herkkäuskossaan ilmastonmuutoksessa suomalaiset ovat maapallon idiootteja, siis täysidiootteja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Höpöhöpö
Iloinen
#16

Voi tsiisus mitä pötyä kirjoitat! Ei kukaan, eikä mikään ole kaatamassa kapitalistista järjestelmää, se on aivan varma. ”Demarit kuuluvat talousterroristiseen organisaatioon,” mistä sinä olet tietosi kaivanut? Luultavasti peräaukostasi, jonne voit työntää pääsi, pysyvästi!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#17

Hesarin artikkelissa 26.1.2019 Sanna Marin sanoo edustavansa ”tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia”. Mutta Marin ei joko tiedä, muista tai ei välitä siitä, että nämä iskusanat kuten myös ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo” ovat historiallisesti tarkasteltuina erittäin verisiä ja väkivaltaisia iskusanoja, aina Ranskan suuresta jakobiinivallankumouksesta alkaen ja jatkuen raakaan lokakuun vallankumoukseen, josta tuloksena Neuvostoliitto.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

BLM-väkivaltamellakoinnin takana on kommunisti- ja anarkistitaustainen Antifa. Antifan tarkoituksena on rapauttaa järjestäytynyt yhteiskunta. Radikaalivasemmistolaisessa ideologiassa väkivalta on oikeutettua, jotta saadaan aikaan uusi kommunistinen globaali maailma. Ks. Li Anderssonin läppärin kansi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#18

Poliittisia kuplia käsittelevä tutkimushanke: ”Punavihreä kupla on todellinen ja vääristää tiedonmuodostusta muuallakin kuin politiikassa: etenkin tieteessä ja tiedonvälityksessä. Niiden piirissä vihervasemmisto tekee kaikkensa muokatakseen totuutta ja todellisuutta omien ennakkoluulojensa mukaiseksi, estääkseen toisenlaisten näkemysten esittämisen ja mustamaalatakseen järkiajattelijat rasisteiksi.”

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Höpöhöpön kannattaisi tutustua paremmin historiaan ja avata silmät ja korvat laajemmin seuraamaan mitä oikeasti tapahtuu länsimaisissa yhteiskunnissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#21

Opi kirjoittamaan; Sosialistinen internationaali, umpikommunistinen järjestö, jossa Suomen demarit ovat täysjäsenenä. Ymmärrä oikeasti, Suomi on kommunismissa demareiden kautta ja kieroilun takia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#22

Juuri näin, demarit eivät edes tajua olevansa kommunisteja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Juuri tällä hetkellä sekä etelä- että pohjoisnavalla hiilidioksidipitoisuus on 424 ppm, ja pohjoisnavan keskilämpö mitattuna vastaavilla korkeuksilla (8 tasoa) etelänavan kanssa on miinus 35,4 C astetta ja etelänavalla miinus 43,3 C astetta (syyspäiväntasaus 22.9). Pohjoinen on siis etelänapaa kuumempi, ja johtuu positiivisesta varauksestaan, joka vastaa muitakin aurinkokuntamme planeettoja, kuten Uranus. Positiivisesti varautunut planeetan napa imuroi hiukkasia useista eri lähteistä, kuten auringosta aurinkotuulen tuomien hiukkasten johdosta. Kun lisäksi maapallon magneettikenttä heikkenee, hiukkaset pääsevät pintaan (vapaat elektronit vaeltavat meriä myöten pohjoisnavalle) ja kuumentavat suoraan meriä, kun terve m-kenttä ohjaa hiukkasiskuja maapallon ohi avaruuteen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#25

Aika paljon pitää lopettaa maitotuotteita, että maapallon pohjoisnapa lähtisi viilenemään, jos se on ominaista aurinkokuntamme planeetoille. Paljonko pohjoinen jäähtyy, jos otetaan lapsilta kouluissa maito tai juusto pois, Suomessa, on arvoitus. Millä terapeuttisella ohjelmalla saadaan vihreiden aivot kuntoon, yhtä hankala vika. Jos ihmisen kehitys hypähti liharuoan lisääntyessä, miten käy, jos siirrytään takaisin banaanilinjalle, siirrytäänkö takaisin kivikaudelle, tai peräti aletaan syömään toisiamme?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#26

Niin, amerikkalaisen tutkimusryhmän tulokset etäisessä Amerikan viidakossa osoitti selkeästi, että nykyihminen selviytyy vain kolme kuukautta villiapinan ruoilla, joka käsittää pääasiassa hedelmiä. Kolmessa kuukaudessa ihminen vajoaa hengenvaaralliseen tilaan oikean ihmiselle välttämättömän ravinnon puutteen takia. Kasviksien sisältämä selluloosa ei pidä ihmistä hengissä, tarvitaan märehtiville ominainen ruoansulatusjärjestelmä, tai mikrobeja, jotka ottavat selluloosasta ravinteet irti. Vihreät, jotka vaativat lapsilta ruoan pois, toimivat kuten eläinterroristit, lokit, rotat ja muut ruokavarkaat, välittämättä, saako lapsi tarpeeksi ravintoa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#10

Hei. Kiitos Vesa-Mattikin. Meidän Suomalaisten ongelma on: Arkuus. Raamatussa on meidän Isämme Sanat: ”Mutta mikä on Lapsi; joka ei edes rohkene niistä Sanoista puhuakkaan: Teoista ja kokeiluista; puhumattakkaan.” Raamatun; Matt. 6:33,34. Isä on antanut meille rohkeuden Hengen. Ottakaamme se käyttöön ja: Totiseen näyttöön. Kyllä perkele loittonee Suomesta, ja ihanat tuoksut saamme toivonmukaan jos elämme: ensikesän tuomesta. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Biopolttoaineista kuten esim. Etanolista, biobutanolista löytyisi helppo ratkaisu autoilun päästöjen vähentämiseen koska raaka-aineita on niin paljon erilaisia, helposti saatavilla suoraan suomestakin. Suomessa voitaisiin ihan hyvin käyttää kovillakin pakkasilla 60% etanolipitoisuuksia kunhan ensin luotaisiin standardit tällaisille etanolipitoisuuksille että niillä toimivat uudet autot yleistyisivät suomessa. Ei tarvittaisi mitään verojen korotuksia.
https://www.youtube.com/watch?v=vtz9367lCpQ

Eduskunnassa oli aikoinaan aloite E20/E25 polttoaineistandardin luomiselle. Ilmeisesti tämän etenemiseen on tullut hidasteita tai eteneminen kokonaan lopetettu. Ongelmana on tämä suomen byrokratia joka rajoittaa erilaisten polttoaineiden ja niillä toimivien uusien autojen tarjontaa, myyntiä jos niille ei ole erikseen luotu hyväksyttyjä standardeja. Niinpä jotkut ihmiset ovat sitten tuoneet etanolilla toimivan autonsa käytettynä ulkomailta. Esim. Brasialiassa autot toimivat 100% etanolilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Juu samaamieltä 100%.nen Pirtu huoltoasemien,ja kylmäasemien mittariin,niin käy kuskille/menopelille sama-aine.Ja hinta 1euro per. litra

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Etanoli on käymistuotteita, jonka valmistuksessa muodostuu hiilidioksidia. Eteenin avulla tuotettu etanoli lasketaan fossiiliseksi. Että se siitä etanolin hiilettömyydestä ja puhtaudesta. Mikäli hiilidioksidia ei pystytä keräämään talteen käymisvaiheessa, ja hiilet pääsevät ilmakehään, etanoli tuottaa yhtä paljon hiilidioksidia, kuin mikä tahansa fossiilinen, eikä ole ns. ilmastoteko, kun ajetaan etanoliautoilla. Sama se on sähköautotkin, jollain tavalla se sähkö tuotetaan, ja jos tuotanto perustuu muihin polttoaineisiin, muodostuu joka tapauksessa sekä hiilidioksidia että typenoksideja. Lopulta kyse on siitä, että päästäisiin kotimaiseen polttoaine tuotantoon, ja omavaraiseksi, eikä fossiiliset kuitenkaan muuta ilmastoa suuntaan tai toiseen. Muutoinkin etelänavalla ja pohjoisnavalla on jokseenkin samat hiilidioksidipitoisuudet, kuin Suomessakin, että paljon on veroilla väännettävä, että mikään tällä maapallolla muuttuisi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#23

Luonnollinen maapallon kuoressa tapahtuva vety ja hiiliaineksien erottuminen tapahtuu suljetussa tilassa, lähtöaineena hiilidioksidi pitoinen sadevesi. Ns. fossiiliset ovat siis ajasta riippumaton energia, jossa kemialliset prosessit tuottavat hiilivety-yhdisteitä jatkuvassa prosessissa. Juuri siitä syystä maapallon kuoren yleisin alkuaine on happi, eli se on veden hajoamisen tuotteita. Maapallonkuoressa on useampia hapettuvia aineita, jossa tärkein on rauta. Kemiallisessa prosessissa vety vapautuu, ja muodostaa sekä maakaasua, että kylläisyydestä riippuen hiilivety-yhdisteitä, joita ns. fossiiliset ovat. Hiilidioksidipitoisesta vapautunut ylimääräinen hiili kiteytyy maankuoreen kivihiileksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#27

Täsmälleen näin, kasvikunta ei ole suoraan ratkaisu esim. yli kilometrin syvyyden metaaneille, jota esim. Siperian metaanit ovat, yli 800 metrin syvyydellä kallioperässä. Liittyy ehdottomasti vedenkiertoon, jossa sadeveden hiilidioksidi ja kallioperässä oleva merisuola ja rauta pitävät yllä kemiallisia prosesseja. Öljyä, maakaasua ja kivihiiltä muodostuu non stoppina erityisesti rauta ja suolapitoisille alueille. Tuo siitäkin huolimatta, että ruskohiiltä muodostuu suoraan kasvikunnan jätteistä. Mannerjalustoissa on usein öljyä, ja sekin on mikrobien tuotantoa, eli fossiilisten muodostumistapoja on enemmän kuin yksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Kake
Utelias
#28

Kysynpä hiilidioksidipäästöistä minua viisaammilta, niitäkin löytyy – jopa Suomesta.

Kuinka paljon ns. suurtulipalot Suomessa ja vielä suuremmat Amerikan ja Australian mantereella aiheuttavat Hiilidioksidipäästöjä verrattuna yhden suomalaisen omistaman yhden auton CO2 – päästöihin vuodessa? -Kake

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#29

Aika vähän on, mutta joskus olen laskenut, että autoilija tuottaa keskimäärin oman ravintonsa tarvitseman hiilidioksidin autoillessaan, nykyään jopa vähemmän, koska keskimäärin ajot ovat varsin lyhyitä matkoja. Valtaosa autoilun tuottamasta hiilestä sitoutuu maanteiden varsien kasvistoon, puuston hyödyksi jne. Ydinvoima ei tuota kumpaakaan, ei hiilidioksidia eikä rikkiä, jota ilman ei ole myöskään maapallolla puustoa, joka on sienijuurinen. Elämme vaarallista aikaa, taju on lähtenyt, miten elämä toimii maapallolla. Pelkällä hiekalla ei kasva mikään, emmekä tule toimeen myöskään pelkällä hernekasveilla, jotka voivat ottaa typen ilmakehästä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#30

Piti laittaa, että suomalainen auto tuottaa vähän suhteutettuna näihin suurpaloihin. Siperiassakin aika usein, eikä niitäkään sammuteta, eli annetaan palaa seuraaviin vesistöihin tai sateeseen saakka. Yksi massiivinen maasto- tai metsäpalo tuottaa enemmän hiilidioksidia, kuin koko maapallon autokanta vuositasolla. Tärkein tapa tuoda hiilidioksidi maahan on sateet, ja ilman vettä hiilidioksidi ei yleensäkään voi kiertyä kasvin hyödyksi, vesi kun toimii kuljettimena. Pelkästään sateet tuovat hiilidioksidia taivaalla noin 135 miljardia tonnia, ja lisäksi kasvit hyödyntävät vaikka aamukosteutta hiilenkuljettimena, myös vesistöjen päällä. Se kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä enemmän hiilidioksidi on ilmakehässä, sen enemmän ne sateet sitä vangitsee mukaansa maahan. Hiilidioksidin ominaisuuksiin kuuluu kaiketi se, että se yhdistää vesihöyryä lämpötilan laskiessa, joten ilman hiilidioksidia tai alhaisen hiilen aikoina kuivuus on todellista. Sateet myös viilentävät ilmastoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#31

Seuraavan kymmenen vuoden kuluessa maapallon ytimen akselin asento muuttuu siten, että sen päiväntasaaja siirtyy kolmisen sataa kilometriä kohden Siperiaa, jolloin vaikutukset litosfääriin on lähinnä pystysuuntaisia. Kreikan eilinen maanjäristys on yksi esimerkki, maapallon sisuksien tuomasta riskistä, vaikkapa maapallon ydinvoimaloille. Kivihiili tulisi ottaa laajemmin käyttöön ydinvoiman tilalle, jotta suuremmalta katastrofeilta vältyttäisiin. Hiilen puolittaminen vuosikymmenen loppuun mennessä saattaa olla väestön puolittaminen vuosikymmenen loppuun mennessä, kun ihmiskunta tulee kokemaan yhden maapallon historian suurimmista luonnon katastrofeista. Asunnottomia se aiheuttaa kymmeniä miljoonia ja yleisimmät hautapaikat ovat lähinnä talojen raunioita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#32

Kyllä näin, kitka ja aika ovat ainoat suojat näitä maapallon radikaaleja muutoksia vastaan. Italian kello myös käy, Alppien paino suojaa hieman, mutta paine kasvaa luokkaa 0,015 cm/tunti. Oikeastaan kukaan ei ole suojassa näistä maapallon suurista muutoksista. Maapallon ns. tiedemiehet koettavat muuttaa vaarat ilmastolliseen suuntaan, ja sieltä on otettu helpoin ns. vaaratekijä, jonka tehoja ei ole vieläkään kyetty todistamaan ongelmaksi. Ihmiset ovat päätöntä kanalaumaa, ydinvoimaa sinne ja tänne, eikä esim. Japanista opittu mitään, ei muuta kuin jäteliemet mereen. Meille on annettu varsin selkeä ja ihmisen kestävä kivihiili käyttöön, ja sitä olisi myös käytettävä, ja piste.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000