Perussuomalaiset

Vesa-Matti Junnila

Onko taksilla ajaminen liian kallista Kelalle?

14 kommenttia

Hallituksessa on suunnitteilla taksien lupajärjestelmän vapauttaminen. Tavoitteena on kilpailun lisääminen ja tätäkautta hintojen alentaminen

Omaan jonkinverran kokemusta taksilla ajosta. Viime keväänä ajoin kahden kuukauden ajan yhden taksin kaikki vuorot ja sain jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä se taksinkuljettajan arki on. Kahdeksan vuoden aikana jonka olen ”renkikortin” omistanut on kyllä sitä käsitystä tullut juopuneiden kanssa toimimisesta, oksennuksen siivomisesta ja näistä syistä keskeytyneistä ajovuoroista.

Taksinkuljettaja toimii provisiopalkalla joka lasketaan suoraan mittariin ajetusta summasta. Provisioon ei vaikuta vuoron pituus, viikonpäivä, pyhäpäivä eikä kellonaika vaan provisio on kiinteä prosenttimäärä mittariin ajetusta summasta. Pidän henkilökohtaisesti siitä, että kuljettaja on itse 100% vastuussa omasta toiminnastaan; jos käyttäydyt huonosti et tee töitäkään ja tällöin et tienaa mitään. Toinen hyvä juttu on se, että isännällä on paljon pienempi riski; ellei auto tuota niin palkkakulutkaan eivät päätä huimaa. Tosin taksin liikennevakuutus on usein yli 10kertainen normaaliin henkilöautoon nähden ja suurimman osan ollessa dieseleitä on niitä kuluja auton seistessä tolpallakin…
Toiseksi täytyy miettiä sekin että mistäs se isäntä sitä takuupalkkaa maksaa ellei auto tuota; joillain isännillä on tietysti toinen työ jolla voisi rahoittaa tätä yrittämistä. Edellinen lause oli sarkasmia.

Kuukauden tuloni bruttona olivat noin 1200€. Tästäkö on tarkoitus vielä leikata? Työtunteja oli kuitenkin 200/kk niin onko tämä hallituksen mielestä se paikka josta pitää leikata kun tienaavat niin maan perusteellisen paljon? 6-7 henkisen perheen isänä on tuota isona tulona pitänyt.

Eurasta mennään aika usein taksilla Poriin, satakunnan keskussairaalaan. Tehdäänpä pikku laskelma hypoteettisen asiakkaan kanssa. Lähdetään liikkeelle mestilän kylästä jolloin saadaan mittarisummaksi 100€, tästä on helppo laskea sitten prosentit jopa minun matikkapäälläni.

Mittarisumma sisältää lähtömaksun 5,90€ sekä ajokilometreistä 1,52€ paitsi silloin kun ajonopeus on niin alhainen että on taksille edullisempaa veloittaa matka odotuksen mukaan (44,30€/h) eli liikennevaloissa ja risteyksissä tulee pikkaisen lisää taksamittariin. Eli mittarisumma 100€ koostuu näistä.

Ja minne tämä 100€ sitten käytetään:

Alv 10% 9,10€

Kuljettajan palkka 31,80€ (35% alv 0 summasta)

Palkan sivukulut 22,50€ (70% bruttopalkan summasta)

polttoainetta 12,18€ (Asemalta asiakkaan luokse 5km, asiakkaan luota sairaalaan 60km sekä paluu 55km ja keskikulutus 7l, 1,45€/litra)

renkaisiin 4,80€ (uskomatonta… 600€ rengassarja jolla ajaa 15tkm tekee 4 senttiä/km ja se kertaa 120…)

Huolto 4€ (30tkm välein 1000€huolto)

Kyydin välitys 1€

Tästä tulee jo 85.38€… Isäntä maksaa vielä kirjanpitäjälle, liikennevakuutuksen, käyttövoimaveron, auton pesun ja vielä omat veronsa.
Eli mistä leikkaamme sitä kulua mitä valtio maksaa? Mikä on liian isolla nyt? Kuljettajan pienestä tulostako pitää leikata vai jääkö isännälle liikaa rahaa? Kun se autokin pitää määräajoin vaihtaa ja siihen menee se 20 tonnia ainakin…

Ja kela köyhtyy? Aikalailla vissiin kun ottaa huomioon että asiakas maksoi itse 14,25€jolloin kela maksaa 85,75€.
Niin ja valtiolle palautuu kuljettajan palkasta neljännes, eli kustannus olikin 77,80… Jaaniin alv eli kustannus 68,70. Niin noi palkan sivukulut… Eiks nekin ole veroja; kustannus 46,20. Polttoaineen vero 10€ eli kustannus olikin 36,20€. Renkaista huolloista kaikista alv 24% kuten kaikesta muustakin niin todellinen kustannus lienee luokkaa 30€. Kaikki muu tulee suoraan veroina takaisin.

Ja millä konstilla se sairas huonojalkainen asiakas pääsee muuten sinne sairaalaan siten, että hänet talutetaan ovelta ovelle ja avustetaan autoon ja autosta pois?

Puhumattakaan siitä, että miten kävikään Ruotsissa; siellä on tehty vastaava lupien ja hintojen vapautus kuin tänne kaavaillaan. Toimiipas hienosti… Auton ovessa saattaa olla sitä kuuluisaa ”pientä pränttiä” jossa kerrotaan että esimerkiksi yöaikaan on hinta kymmenkertainen taksoihin nähden tms. Tai ovessa lukee isolla että keskustaan pääsee kympillä mutta pikkupräntti kertoo että sisältää 30km ja seuraavat ovat 1000kr/km.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


14 kommenttia
Yön renki
#1

Palkan sivukulut eivät ole noin suuret, avaisitko vähän miten pääsit 70% bruttopalkan summasta?

Sivukuluista suuri osa on eläkkeen osuutta.

Eikä liene suuri salaisuus että maaseuturenkien palkanmaksaminen suoritetaan usein (ainakin osittain) pimeänä.

Vastavuoroisesti esimerkkinä voisi olla 4km matka, 2km suuntaansa vaikkapa asiakkaan kotoa bussiasemalle. Kate on silloin jotain aivan muuta / ajettu kilometri.

Sinänsä taksityö ei ole kadehdittavaa. Pitkät työajat, tai ainakin pitkät vuorot (ei siinä koko ajan ajeta), mutta kiinni siinä kyllä on. Tosin kuten kirjoittaja mainitsee, työn määrään pystyy kuljettaja jonkin verran vaikuttamaan.

Kuka tuntee köyhän taksiyrittäjän?

P.S. Ruotsin mallista samaa mieltä. Toisaalta olisi vapaat markkinat, joskin eihän nytkään ole kielletty ajamasta halvemmalla kuin mittari näyttää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#2

Millähän perusteella Kela maksaa tuon mainitun bussimatkan?

Blogissa käsittelin sitä että kuinka kallista kansaneläkelaitokselle on sairaiden ihmisten kuljetuttaminen taksilla sairaalaan.

Kuka tuntee suurituloisen taksiyrittäjän?

Paljonko olisi Herra nimettömän mielestä sopiva prosenttiosuus sivukuluille?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Yön renki
#3

Kerroit tienanneesi 1200 bruttona kuussa, joten sivukuluineen kustannuksesi on luokkaa 1600€. Eli noin kolmannes päälle kuukausi ansioosi.
Jos ansiot on 1200 kuussa, neljännestä siitä ei palaudu valtiolle, veroprosentti lienee lähempänä kymmentä ja nekin taitaa tässä tuloluokassa mennä kunnallisveroon koko summa.
Taksin taksoja tarkistetaan aika ajoin, kyllä kustannuksen nousut aika hyvin sillä katetaan alalle, eri asia on sitten miten järkevää taksojen nosto on suhteessa volyymin ylläpitoon. Ja jos ajaminen (=yrittäminen)ei kannata, se käyttäytyy kuin mikä tahansa firma samassa tilanteessa.
Sivukulut eivät ole mielipidekysymys, vaikka itsellesi teet siitä teet sellaisen.

Paljonko sinä olisit valmis vähentämään eläkemaksuja työnantajan ”sivukuluista” ja olisitko valmis maksamaan työntekijänä omasta pussista enemmän eläkkeen kompensoimiseksi? Vai pitäisikö eläkkeitä laskea jo eläkkeellä olevilta koska ne kustannetaan tällä hetkellä työssä olevien maksuista.

Vaihtoehto sairaan kuljettamiseksi sairaalaan olisi ambulanssi, koetko sen tulevan edullisemmaksi? Käsittelit KELA kuljetuksia mutta käsittelit myös kustannusrakenteita alalla.

En tunne suurituloista taksiyrittäjää, mutta uskoisin heitä olevan. Voin olla väärässä. Yrittäminen osaavissa käsissä voi olla tuottoisaa toimintaa, epäpätevät karsiutuvat ”luonnollisesti”.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#4

Veroprosenttini on 19. Sellainen seisoo verokortissani. Mutta lapsia minulla on viisi, saattaa olla useampi kuin suurimmalla osalla joten se laskee sitä minun henkilökohtaista veroprosenttiani.
Taksin taksat tarkistetaan aika ajoin; tästä en purnannutkaan. Taksilla ajaminen on sikamaisen kallista yksityiselle ihmiselle mutta ei valtiolle/valtion virastolle. Juuri siksi koska veroina menee oikeasti yli puolet takaisin samaan kassaan.
Minä en ole missään välissä sanonut että eläkemaksuja pitäisi vähentää vai olenko? Missä kohtaa annan sellaisen käsityksen herra nimimerkille?

Lasketaanko sivukulut 30%:iin? Siis pelkkiin eläkemaksuihin. Laskelmissa onkin paljon enemmän järkeä jos siitä satasesta jää 13€ enemmän käytettäväksi esimerkiksi liikennevakuutukseen joka on tuhansia vuodessa. (Kyllä, taxeilla on ihan oma vakuutustaulukkonsa) Tai sitten auton korjauksiin, jotka työllistävät edelleen. Ja pitää muutamassa vuodessa tehdä muutama ”kymppi” auton vaihtoakin varten. Ja kyllä yhteisöveroakin kuulemma vielä peritään. Ja vakuutusmaksuja siitä työntekijästäkin… Ja sivukuluihin lasketaan myös ne työntekijän pekkaset ja lomat….

Minulle kaupattiin viimeksi kaksi kuukautta sitten taxivarusteita sekä osuutta asemasta koska ei kannata.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Yön renki
#5

No kerro sitten mitä ”sivukuluja” työvoimakustannuksista laskisit ja kuinka paljon ja mitkä niiden vaikutukset olisivat, noin isommassa mittakaavassa?

Aivan niin, sitä minäkin, ei olekaan niin helppoa.

Viiden lapsen isänä 1200€ brutto tienaavana sinulla ei tietenkään voi olla 19% veroprosenttia. Verokorttisi on mitoitettu suuremmalle summalle, eikö vaan.
1200€ kk palkalla & viiden lapsen isännä olet tietenkin verotulojen hyödyn nettosaaja, itse et kovinkaan paljon veroja tuota. Tietenkään en tiedä taloutenne kokonaistuloja mutta kaltaisenne talous nimenomaan nauttii veroista, kulutatte niitä enemmän kuin tuotatte.

Taksiyrittäminen on yrityksen pyörittämistä siinä kuin muutkin alat. Toki taksialalla on erityispiirteensä mutta miksi joku yrittämisen ala pitäisi olla konkurssi ja/tai kassakriisivapaa? Emmekö eläkään markkinataloudessa?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#6

No en ole missään kirjoittanut että sivukuluja pitäisi laskea; turha yrittää laittaa minun syykseni moista sanomaa.
Tuo verokortti on tosiaan laskettu 25 tuhannen €uron vuositulojen mukaan. Mutta silti sen mukaan ennakonpidätys suoritettiin. Kun eipä se veroprosentti muutu jos tulot vaihtelevat…

Koko blogin ajatuksena on kysyä, että miten taksin hinta alenee jos taksiluvat vapautetaan. Onko sinulla arvon nimetön kommentoija siihen vastausta? Väitän, että hinnat nousevat ainakin syrjäkylillä. Ja väitän, että taksin saaminen syrjäseuduilla hankaloituu.

Taksiyrittäjä on yrittäjä siinä kuin kuka tahansa muukin. Miksi siis taksiautoilijoita säädellään muilla kuin markkinavoimien ehdoilla? Lupajärjestely on vanha, mutta silti hyvin toimiva järjestelmä. Ruotsi vapautti taksinsa, mites siellä sujuu? Kannattaako Suomen seurata Ruotsia tässä asiassa josta on selvää haittaa kun emme seuraa Ruotsia valuuttakysymyksessäkään josta olisi Suomelle etua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Yön ritari
#8

”…ä se veroprosentti muutu jos tulot vaihtelev..”
Ei muutu mutta sinä voit sitä muuttaa, tulostat tilanteen mukaan uuden itellesi. Ja vaikka et niin tekisikään, seuraavana vuonna saat ”veronpalautuksia”.

Lupajärjestely on vanha, mutta eikö nimenomaan kysynnän lakien mukaan hinnan pitäisikin muodostua, noin lähtökohtaisesti? Aluepolitiikan ymmärrän ja osittain kannatan mutta loppukädessä tämän kaltaiset asiat ovat osa syy veron määrään. Eikä taksin saaminen pidäkään olla ”yhtä vaivatonta” kuin tiheämmin asutussa. Jos tuhatta asukasta kohden on vaikka pari taksia (en tiedä mikä on oikea suhdeluku), niin montako pitäisi olla paria kymmentä ihmistä varten ”syrjäkylillä”? Niinpä.

Siis seuraa ruotsia missä valuuttakysymyksessä? Voi kuullostaa saivartelulta mutta jos tarkoitat eurosta eroa niin ei ruotsi voi erota jostain mihin se ei kuulu. Tilanne ruotsissa oli vielä jokunen vuosi sitten sellainen että varsinkin ruotsin teollisuus vaati euroon pääsyä, kilpailukykyyn vedoten. Tilanteet elää ja muuttuu.

Mitä hyötyä lapsiperheelle olisi eurosta erolla? Mikä olisi ”uuden markan” arvo? Ai sitten voisi devalvoida, niinkö? Vienti saisi buustin mutta mites asuntolainat korkoineen, ostovoima tms.. Pitää muistaa että devalvoinnilla on se vastavaikutuskin. Sillä 1200€ saat entistä vähemmän, vaikutus työpaikkojen lisääntymiseen ei ole mitenkään nopeaa, ei edes taattua. Ei työpaikat tai paremminvointi lisäänny kikkailulla.

Katse eteenpäin, peräpeilistä vanhojen kaipailu vähemmälle. Se ei palaa mitä ei koskaan ollutkaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#9

Ruotsin otin esimerkkinä vapautetuista takseista. Eipä liittynyt valuuttaan tämä keskustelu mitenkään…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

yön ritari
Hämmentynyt
#11

”…ata Ruotsia tässä asiassa josta on selvää haittaa kun emme seuraa Ruotsia valuuttakysymyksessäkään josta olisi Suomelle etua.”

ai eikö?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lakea voi monella tapaa
#13

Ruotsia ei voi verrata tässä asiassa kuten ei muussakaan !
On tosi että Ruotsissa taksikuskit ryöstää matkustajia sika hinnoilla ,mutta siellä ryöstetään myös rahankuljetuksia niin ettei kukaan jää niistä kiinni (koska on epäilty että ne on Poliisien organisoimia) Ruotsissa et saa ostettu edes bensaa rahalla huoltoasemalta jos sulla on vanha auto koska on epäilys että karkaat. Ruotsissa et voi maksaa isompaa ostosta missään käteisellä koska ihmiset pelkää rahaa koska rosvoja on kaikkialla jokapaikassa maa täynnä joten tuo oli täysin järjetön vertaus.Me ollaan Suomessa ,ei Ruotsissa joka on Euroopan villi länsi.
Eihän tällaista kartelli systeemiä ole missään muualla kuin Suomessa. !
Miten Euroopassa uskaltaa huoletta ajaa taksilla ?
Epäilen että Suomessa on tapahtunut asiakkaiden ryöstöjä ja murhia enemmän tällä vuosituhannella kuin länsi europassa keskimäärin jos Ruotsi jätetään laskuista. Eihän montaa vuotta ole kun viimm. suomessa taksi kuski raiskasi ja tappoi asiakkaan.
En tiedä missäpäin suomea olet autoa ajanut,mutta ainakin pääkaupunkiseudulla taksikuskit tienaa huippu tuloja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Hannes Heikkilä
#7

Jouden käyttämään Kela-taksia aika paljon kuukauden aikana. Puhelinlaskuerittelystä näkyy, että soitot Kelataksitilauskeskkseen ovat aika kalliita. Soitossa on perusmaksu ja lisäksi minuuttitaksa.

Usein joutuu odottamaan ruuhkan takia yli viisi minuuttia, joten puhelinlaskua näistä tulee jopa liki 20 euroa. Eläkeläiselle se on iso summa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#10

Esimerkiksi Satakunnassa on kyydin välityskeskus korottanut puheluiden hintoja ilman Kelan lupaa.
Virkamiehiä riittää tarkistamaan millaisella präntillä on kampaamossa hinnat esillä, mutta silti taksinvälityksestä saa ottaa isompaa hintaa kuin mitä Kelan kanssa on sovittu…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Persut ei persettä myy
#12

On se Niin Kelalle,kuin veronmaksajille kuin Yksityisille liian kalista.
Tässä esimerkki ostin rautakaupasta tavaraa ja tilasin yksityisen yrittän viemän sen Nosturilla varustetulla kuormautolla kotiin,lähdin kyytiin että näytän paikan koska ja kun tuli laskun maksun aika niin yllätys olis suuri koska hinta oli samaa luokkaa ,mitä jos saman matkan olisin taksilla ajanut !
Miten tämä voi olla mahdollista kysyin kuoramautoilijalta ,niin se sanoi että sitä koko Suomen kansa ihmettelee koska Kuormaautolla on alv.24 % sis +14 % kalliimpi kaikki kulut on monin kertaisia niin rengas,polttoaine,arvonalennus,huolto,vakuutus ym. kulut muuta selitystä ei keksitty kuin se että Taksi ala on säänneltyä ja maksajina on yleensä yhteiskunta.
Kaikesta huolimatta kuormaautoilijatkaan ei hyväntekeväisyyttä tee vaan saavat siitä elantonsa jotkut jopa kansanedusta tasoisen palkan.
Tähän suhteutettuna Taksien hinnoitelussa ei ole järjen häivääkään.

Iso osa Suomalaisista on käynyt Kanarian saarilla jossa on sama euron raha käytössä ja tietää että taksilla ajo on sielä ainakin puolet halvempaa.

Esim. Saksassa joka on euroopan veturi eikä mikään halpa maa,vaikka kaupsaas onkin -40 % halvempaa,niin myös taksi kyyti on huomattavasti halvempaa kuin Suomessa.
Jotain mätää tässä systeemissä on koska taksilla ei pysty ajamaan (itse kyytinsä maksavat) sama mätä joka asuu Finnairissa sillä ei voi lentää (itse kyytinsä maksavat) ei ainakaan europassa. jos matka euroopan siällä maksaa 700,- ja kilpailijoilla 20-180,- on selvää ettei Finnairilal voi lentä kuin suuryrityseten ja julkisen sektorin väki jotka ei itse maksa kyytejään ,eli ne rahoitetaan valtion piilo tuella.
Sekin kertoo että jotain mätää taksien hinnoittelussa on ,kun Helsingissä ja Vantaalla myydään Taksi lupia kuusinumeroiseen hintaan vaikka se on lailla kielettyä.
Lakia kierretään niin että luvan haltia yhtiöitetään ja myydään koko Oy.
Se kertoo että kyseessä on huippu bisnes jonka valtio ja kaupungit ja kela rahoittaa suurimalta osalta (siis Veronmaksajat)
Lisäksi koko Taksiliikenöinti on täysin Eu kilpailu lainsäädännön vastaista koska kaikki yrittäjät on kartellissa ! joka on ehdottomasti Eu:ssa kielletyä !

Koko TAKSILUPA SYSTEEMI PITÄÄ UUDISTAA niin että otetaan Ruotsista varoittavaa esimerkkiä ettei sama rosvoamis kulttuuri tule tänne (Ruotsista voi ottaa kaikessa muussakin varoittavia esimerkkejä) siellä on aluita johon poliisitkaan ei uskalla mennä.
Tarve harkinta olisi poistettava heti välittömästi niin kuin muultakin luvan varaiselta liikennöiltä on tehty (Kreikassakin tehtiin näin Imf ja Troikan vaatimuksesta) olen sitä mieltä että jokin lupamenettely pitää olla edelleen kun mummojen kukkaroilla taksi miehen kädet ovat ,että rikolliset ja muut hörhöt pysyy alalta pois lain sanelemana.
Enimmäishinta voitaisiin pitää ihan kuin nykyäänkin on ,mutta kilpailu alalle pitäisi saada niin että autojen ikkunaan laitetaan ledinäyttö joka ilmaisee alennus prosentin tästä enimmäishinnasta esim. keskellä päivää kun autot seisoo tolpalla niin alennus voisi olla esim. -50% näin autot olisivat ajossa ja taksia voisi käyttää normaali ihmisetkin jotka itse kyytinsä maksavat ja markkinat hoitasivat kilpailun ja autojen oikean määrän kuten kaikessa muussakin liiketoiminnassa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

vossikkamies
Hämmentynyt
#14

Itse tilasin hiab-auton nostamaan pihallani olevaa pakettia. Koko homma kesti noin 15min ja lasku oli 160€+alv. Samaan rahaan oisin saanu pihalle 10 taksimersua vastaavaksi ajaksi.

Kumpi on kallis? Kumpi homma on vapautettu tarveharkinnasta? Kumpi ajaa verottomalla autolla? Jne…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000