Perussuomalaiset

Toni Rintala

Väkisin integroitu ei toimi

Suomen koululaitos on ollut loistava. Tuloksia saatiin. Resurssipulaa oli välillä ennenkin, mutta niistä aina selvittiin. Tarpeen vaatiessa koulukirjoja kierrätettiin. Oppilaat joutuivat ostamaan omat kirjoitusvihkonsa. Opetus oli laadukasta ja oppilaat oppivat.

Mitä sitten tapahtui? Vihervasemmisto nousi esiin ja alkoi vaatia humppaa ja hömppää sekä positiivista diskriminaatiota. Opetus koulussa alkoi jäädä sivurooliin ja kaikki muu nousta esiin. Opettajat alkoivat valittaa hankehumpasta.

Opettajat kertovat, heillä on nykyään monenlaista erilaista hanketta ja projektia eikä aikaa jää opetukseen. Kaiken lisäksi liian erilaiset oppilaat on pantu samaan luokkaan. Alettiin puhua inkluusiosta, eli osallistavasta kasvatuksesta. Tai olihan inkluusiosta puhuttu jo 30 vuotta, mutta se nousi kouluopetukseen vähitellen 2010-luvun alussa. Viimeiset koulut ottivat sen täysin mukaan 2014 ja integraatio-sana poistettiin käytöstä.

Sen rinnalla erityisopetusta tarvitsevien määrä kasvoi. Luokanopettajaliitto esitti 2009, että erityisluokkien lopettaminen uhkaa romuttaa Suomen koululaitoksen.

Ideologiana inkluusio on kaunis ajatus: Osallistava kasvatus. Unesco nosti sen julistuksessaan esiin 1994. Tuolloin sana integraatio vaihdettiin sanaksi inkluusio. Tuon ideologian mukaan opetuksessa ei tarvita rajoituksia lainkaan, kunhan vain henkilön tarvitsema apu tuodaan sinne, missä hän haluaa olla.

Lopputulos on kuitenkin tämä: ”Pisa-menestyksen lasku muodostuu ennen kaikkea siitä, että oppilaiden osaamisen välinen hajonta on kasvanut ja heikosti osaavia on entistä enemmän.”, toteaa OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo.

Kun vihervasemmistolainen politiikka pääsi mukaan inkluusion tulkintaan, alkoi käsite muuttua tarkoittamaan Kaikki mukaan! Vasemmisto alkoi puhua siitä 2007 ja vihreät 2009. (Tutkija Timo Saloviita 2012)

Jo 2006 olivat perussuomalaiset sitä mieltä, että tämä homma ei toimi: ”Erityisoppilaita ei pidä väkisin yrittää integroida normaaleihin luokkiin”. Tämä lause on ollu siitä saakka mukana perussuomalaisten ohjelmassa. PS haluaa, että erityisluokat pidetään. Perusteluna on kaikkien yhteinen etu.

Opettaja-lehden mukaan opettajat ovat koko ajan vastustaneet inkluusiota. ”Pääongelmana on se, että tuen, jonka oppilas aiemmin pienryhmässä sai, piti tulla integroituun luokkaan oppilaan mukana. Tuki ei ole oppilasta seurannut, ja se turhauttaa”, kertoi eräs opettaja.

Erityisopetusta saavien määrä jatkaa kasvua. Tilastokeskuksen mukaan yhä useampi peruskoululainen saa tehostettua tai erityistä tukea. Mutta kokonaan erityisryhmissä on entistä harvempi. Määrä on laskenut puoleen. Eli yhä useampi kokonaan erillistä erityisryhmäopetusta kaipaava on nyt mukana tavallisessa koululuokassa.

Nyt monessa luokassa vallitsee kaaos, valittavat opettajat. Ja lääkkeeksi määrätään konsultteja, piirileikkiä, jne. Se on kaikki pois opetuksesta. ”Luokat ovat nyt sillisalaatteja, joissa kukaan ei opi kunnolla”, toteaa eräs opettaja. Lähes jokainen opettaja toteaa, etteivät opettajien resurssit riitä antamaan oppilaille sitä tukea, jota nämä tarvitsisivat..

Olisiko jo aika kuunnella perussuomalaisia? Olemme toistaneet tätä jo yli 15 vuotta: ”Erityisoppilaita ei pidä väkisin yrittää integroida normaaleihin luokkiin”.

Osallistu keskusteluun!


6 kommenttia
Lasse Hietanen
Iloinen
#1

HEI. KIITOS 😕 TONIKIN. MIKÄ MEILLE ON ❤️ TÄRKEÄÄ TULEVINA PÄIVINÄ, JOS’, JUMALA MEILLE NIITÄ VIELÄ SUO, KUN ”VUOHIMIEHETKIN” SIELLÄ BELSEBUULLE ASKAROI. NIIN, MEIDÄN ❤️ ON ❤️ HYVÄ ALKAA KATSELLA KAIKKIA, NYKYASIOITA, ETTÄ TÄÄLLÄ MAANPÄÄLLÄ ON ❤️ VAIN KAKSI HENKIVALTAA, JOISTA, VAIN TOINEN, VOI OLLA: YKSITTÄISEN IHMISEN SYDÄMESSÄ. KAIKKI IHMISVALINNAT VIRKOIHINKIN, TÄYTYISI EHDOTTOMASTI TEHDÄ AINA SYDÄNHALLITSIJAN MUKAAN, EI YKSINOMAAN KOULUTODISTUKSEN. NÄKEEHÄN SEN NYT HALLITUSHENKILÖISSÄKIN, KUINKA SUURI MERKITYS ON ❤️ JO SILLÄ, LAITTOIKO SORMENSA RAAMATUN PÄÄLLE, VAI EI. MEILLÄ ON ❤️ AIVAN,ISÄNKIN TAHDON MUKAAN, VÄÄRÄT HENKILÖT, SUOMEN KRITITYN MAAN HALLITUKSESSA, JA SIITÄ JOHTUU KAIKKI ONGELMAT SUOMEN KOULUISSAKIN. KIITOS 😕. SIUNATEN

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#2

Tonille , ym.vastaan kysymykseen , että olisiko nyt jo aika , kuunnella PerusSuomalaisia , vastaukseni on = On hyvinkin ja Korkea aika !?! Kiitos !!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Espoolainen
Iloinen
#3

Ennen kaikkialla oli laajan matikan ryhmiä ja syntyi osaajia. Nyt kun samassa luokassa on henkilöitä, joiden oikea lukutaito on käytännössä nolla, niin kukaan ei opi mitään. Hyvä muistaa, että kirjoitettu arabia on kaunista mutta samalla todella vaikeaa. Eli espoolaisten oikea lukutaitoprosentti on tosi pieni. Nämä sitten ovat samoilla luokilla. No ratkaisu tuohon on yksityiskoulut, joita varmaan alkaa ilmestyä, kun osa haluaa omat lapsensa paikkaan, missä oppii.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Timo Saloviita
#4

Rintala kirjoittaa: ”yhä useampi kokonaan erillistä erityisryhmäopetusta kaipaava on nyt mukana tavallisessa koululuokassa.” Ajatusvirhe on tässä. Lapsen pelkkä nimeäminen tavallisessa luokassa ”eritystarpeiseksi” lisää inkluusiota, jos niin halutaan ajatella.

Ainoa järkevä tapa on katsoa, mikä osuus kaikista lapsista on siirretty erityisluokalle. Tämä osuus on jatkuvasti kasvanut. Inkluusio on siis vähentynyt eikä lisääntynyt. Euroopassa siirrettyjen määrä on eri maissa suunnilleen kahden prosentin tietämissä. Meillä tämä ei ole riittänyt, vaan osuus on jossain viidessä prosentissa, ja kasvaa koko ajan.

Kasvun mekanismi on seuraava: kun opettaja pääsee eroon siitä oppilaasta, joka hänen mielestään on kaikkein häiritsevin, hän huomaa, että jäljelle jääneissä oppilaissa on jälleen yksi, joka on muita häiritsevämpi. Näin on keksitty ikiliikkuja.

Puolueitten kannattaisi ottaa kantaa poissulkemisen suositeltuun prosenttiosuuteen: kaksi, viisi vai kymmenen prosenttia ulos?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Toni Rintala tietojenkäsittelytieteen maisteri
Utelias
#5

”Ainoa järkevä tapa on katsoa, mikä osuus kaikista lapsista on siirretty erityisluokalle. Tämä osuus on jatkuvasti kasvanut” – kuten tilastot osoittavat, tämä ei pidä paikkansa. Eritysiluokille siirrettyjen osuus on vähentynyt.
Erityisopetusta saavien osuus on lisääntynyt, mutta tämä tapahtuu osin normaaleissa luokissa.

Erityiskoulujen erityisryhmissä entistä harvempi oppilas
https://www.stat.fi/til/erop/2020/erop_2020_2021-06-08_tie_001_fi.html

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#6

Saloviita on inkluusiomessias, joka rinnastaa kirjoituksissaan erityisluokat rotusortoon, ja hänen mukaansa opettajat eivät pidä inkluusiosta koska ovat laiskoja.

Saloviita ei ole tietääkseni toiminut päivääkään opettajana, mutta ymmärtää paremmin kuin he, mistä on kyse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000