Perussuomalaiset

Tiina Hanhikorpi

Jotain rajaa ilmastopolitiikkaan

5 kommenttia

Vastikään julkaistiin kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC:n tuorein raportti, jossa luotiin huolestuttavia skenaarioita ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista luontoon. Ongelma on todellinen, mutta siihen vaikuttaminen edellyttää maailmanlaajuista tahtotilaa ja toimia. Professori Esa Vakkilainen on todennut, että Suomi on todellisuudessa harvoja maita, jotka ovat tähän mennessä jo vähentäneet päästöjään. Eurooppalaisittain monet maat eivät ole tehneet mitään asian eteen, saati maat maailmanlaajuisesti.

Varmaa on, ettei Suomen kokoinen maa voi yksinään vaikuttaa juurikaan globaaliin ilmastoon. WHO:n muutama vuosi sitten tekemän tutkimuksen mukaan Suomi on jo nyt maailman kolmanneksi puhtain maa. Suomi on pieni kooltaan ja väkiluvultaan ja teollisuus sekä liikenne ovat vähäistä suhteessa muuhun maailmaan. Suomessa etäisyydet ovat monin paikoin pitkiä, julkinen liikenneinfrastruktuuri on heikohko sen vuosia jatkuneen rampauttamisen vuoksi ja talvi on pitkä sekä kylmä. Myös teiden kunto on pääteitä lukuun ottamatta päästetty todella huonoon jamaan.

Liikenneministeriössä ollaan nyt laatimassa ohjelmaa, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on hiiletön Suomi vuoteen 2045 mennessä. Keinoina muun muassa verotusta aiotaan kiristää, pyöräilyä ja kävelyä edistää, auton omistamista vähentää, siirtää liikennettä kiskoille ja täyssähköisten henkilöautojen hankkimista tukea. Kauniita ajatuksia, mutta ajatukset eivät ole realiteetteihin nojaavia. Elämää on yhä maan pohjoisinta perukkaa myöten, vaikka asuminen halutaankin hallituksen toimin tehdä siellä mahdottomaksi. Harvaan asutuilla seuduilla esimerkiksi työmatka-autoilu on monin paikoin välttämättömyys etäisyyksien vuoksi.

Ajatellaan vaikkapa vain verotuksen kiristämistä. Polttoaineveron nosto on suorassa suhteessa siihen, miten paljon, tai pikemminkin vähän, työssäkäyvän ihmisen ansiotuloista jää kukkaroon. Polttoainetta on pohjoisessa pakko ostaa, oli se minkä hintaista tahansa. Pitkien etäisyyksien vuoksi kävely ja pyöräily voidaan nähdä pelkästään vapaaehtoisena liikkumisen muotona. Sarkastisesti sanottuna työpäivät ovat kohtuullisen pitkiä, kun työmatkat lasketaan mukaan, jos aamulla ensin polkaisee pyörällä 80 kilometrin päähän ja iltapäivällä takaisin. Tuo 80 kilometrin työmatka ei muuten ole mitenkään poikkeuksellista pohjoisessa.

Toiseksi hiilidioksidipäästöjen vähentäminen siirtämällä liikennettä kiskoille onnistuu ehkä eteläisessä Suomessa, mutta ei pohjoisempana. Kun raideliikenneyhteyksiä on vuosia vähennetty, vaatisi suuria investointeja rakentaa ne uudelleen. Junayhteydet toimivat pohjoisessa pääradalla, mutta eivät muualla. Pääradallakaan junat eivät enää pysähtele pienemmillä juna-asemilla ja siitä huolimatta aikataulussa pysyminen tuntuu olevan mahdottomuus. Lisäksi talvisin Pendolino-junat hyytyvät matkalle jatkuvasti.

Sähköautojen hankkimista suosiva 2000 euron hankintatuki ei ole monellekaan suuri kannustin. Sähköautojen akuille on annettu yleensä 8 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Kun akku väsähtää, tulee vaihto kalliiksi. Uuden akun hinta on akusta riippuen 6000 – 8000 euron luokkaa. Akun kesto on yksi suurimmista ongelmista. Hybridiautolla voi ajaa vain noin 30 kilometriä sähköllä ja loput polttoaineella. Täyssähköautolla ajaa keskimäärin noin 300 – 500 kilometriä. Nämä luvut pätevät vain lämpimällä ilmalla. Ajettavat kilometrit vähenevät reilusti, kun ilma on kylmä ja tarvitaan lämmitystä. Pohjoisessa latauspistokkeita on vielä harvassa ja pitkien matkojen vuoksi latausmahdollisuus pitäisi olla lähellä.

Olen sitä mieltä, että Suomen kuuluu osallistua mahdollisuuksiensa mukaan ilmastotalkoisiin. Toimenpiteitä tulisi kuitenkin kohdistaa alueellisesti sinne, missä kohtuullisin kustannuksin saadaan liikenneinfrastruktuuria parannettua ja missä sekä liikennettä ja näin myös liikennepäästöjä on enemmän. Siirtymistä sähköautoihin tulee siirtää niin kauan kuin sähköautojen tekniikka ei ole vielä sillä tasolla, että niillä ajaminen onnistuu hyvin myös pitkillä etäisyyksillä. Polttoaineverotusta ei pidä myöskään korottaa, koska se on jo nyt kohtuuttoman korkea eikä rankaiseminen verotuksellisin keinoin ole tasapuolista kaikille.

https://www.sitra.fi/blogit/10-asiaa-jotka-kaikkien-hyva-tietaa-uudesta-ilmastoraportista/

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/951697bc-6fcd-453c-9d6c-62762467d09f_oa.shtml

http://ilmasto.org/ilmastonmuutos/ilmastopolitiikka

https://www.iltalehti.fi/politiikka/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160_pi.shtml

https://eautoilija.com/2018/07/19/latausnopeus/

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Päästiin perseen myyjistä
#1

Olen samaa mieltä polttoaineen hinnan nousu vaikuttaa työntekijän työmatkojen hintoihin ,mutta se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin jokaiseen ruokakaupassa myytävän tuotten hintaan ja pitkien välimatkojen SUOMESSA SE VAIKUTTAA YRITYSTEN KILPAILU KYKYYN JA KUSTANNUSTASOON !

Siis SUOMI AMPUU ITSEÄ NILKKAAN !

Sähkö autot Suomessa on vitsi ! niillä voi leikkiä kaupungissa kesä aikaan mutta talvella ja pitkillä matkoila niillä ei tee mitään…
Jokainen tietää miten kännykkä toimii pakkasessa .
Ainostaan Hybridit joissa Toyota on edellä käviä voittaa tässä hommassa…hybridejä tulee kaikilta merkeiltä,mutta millaisia se onkin toinen juttu.
Saksalaisten automerkkien ainoksi päästöjen vähennys keinoksi jää jakopään remmien ja ketjujen edelleen pienentämien ja heikentäminen kitkan vähentämiseksi..nykyiset autot kestää 80-180 tkm voi olla että Merkkel vaatii että Saksalaisten autojen takuu pitää pudottaa 2 v- >1 vuoteen päästöjen vähentämisen ja moottoreiden heikentämisen johdosta

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#2

YK aloitti maailman laajuisen laman ja Ilmasto Kriisin !

Viimme yönä Usa:n pörssit sulkeutui yli.-3 % laskuun ! , Kiina pörssit avautui yli -4% laskuun ja Japanin lähes-4% laskuun on päivänselvää että Eurooppa seuraa perässä veikkaan että Suomessa nähdään tänään -5 % laskupäivä !!!

Laman syvyyttä on vaikea vielä kenekään arvioida maailmassa ,mutta on selvää että jos tähän ilmastovouhotukseen lähtee mukaan muutkin kuin Suomi ja Eurooppa jotka ampuvat ainakin omaan nilkkaan niin lamasta tulee kova ja syvä !

Tämä voi tarkoittaa että Kiina vaatii lainaamia rahojaan takaisin !!!
Suomen on varauduttava maskamaan velkansa pois !
Jos Suomi ei maksa Kiin avoi nostaa koron esim. 10 % jolloin yli 100 Miljardin velasta korkoa menee pelkastään yli 10 Miljardia vuodessa.

TULEMME NÄKEMÄÄN JA KUULEMAAN LÄHIVIIKOINA YT UUTISIA PÄIVITTÄIN

Oliko YK tempun takana Trumpin ajojahti ? epäilen että oli ja vastaus tuli Usa:lta heti kun Nikki Haley erosi välittömästi YK:sta

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Hämmentynyt
#3

Ilmastonmuutos on vain teoria, itse asiassa se on uskonto. Maapallon ilmastosta on viimeisen 2000 vuoden ajalta tarkkaa tietoa. Se noudattelee auringon ydinreaktioiden vaihteluista johtuvaa säännönmukaisuutta. Auringon tutkijat varoittavat vakavasti olemme menossa kohti minijääkutta. Sellinen koettiin Suomessa 1600 luvulla jolloin 40% suomalaisista kuoli kylmään ja nälkään. Helsingin päättäjät: hiiltä pitää olla varastossa jos aiomme selvitä hengissä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#4

On melkoista eskapismiä väittää, että ihmisten tekemisellä ei olisi voimakasta vaikutusta maapallon lämpenemiseen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

automies
#5

Minäkin olen ihmetellyt tätä taistelua polttomoottoreita vastaan. Uhkailua polttoaineverojen nostamisella, bensiinimoottoreiden myynnin kieltämisellä vaikka ne oikeasti taloudelliset ja vähäpäästöiset bensamoottorit ovat vasta tulossa markkinoille. Uusimpien bensamoottoreiden esim. VW TSI 1.5l, Infiniti VC-Turbo, Toyota Dynamic Force. Terminen hyötysuhde on juuri noussut jo 35-41% tasolle, eli suunnilleen yhtä hyvä terminen hyötysuhde kuin diesel moottoreissa. Sitten vielä tuo kaikkien bensamoottoreiden kultakimpale Mazda Skyactiv-X yli 50% termisellä hyötysuhteellaan. Vain kaksi vuotta takaperin bensamoottoreiden hyötysuhde oli vielä 15-25%. Autoilun verotuksen nostamisella vain varmistetaan se että näiden uusien bensamoottoreiden myynti jää vaisuksi ja rahat käytetään polttoaineisiin, veroihin, käytettyihin autoihin. Järkevämpää olisi ottaa uudelleen käyttöön romutuspalkkiokampanja jonka avulla poistettaisiin liikenteestä vanhoja huonon hyötysuhteen moottorilla varustettuja autoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000