Perussuomalaiset

Mirva Närhi

Huumeet liikenteessä, liikenne-ja huumevalistus

Ajoneuvon kuljettaminen huumeiden tai huumaavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena lisää onnettomuusriskiä. Kuljettaja ei välttämättä aina huomaa huumeiden vaikutusta ajokykyynsä. 

Huumeisiin liikenteessä on nollatoleranssi 

Eri huumausaineilla ei ole Suomessa asetettua alkoholin promillerajojen tapaisia rajoja, jotka olisivat yhteydessä eri aineiden mahdolliseen vaarallisuuteen liikenteen kannalta. Laissa on huumeiden osalta nollatoleranssi. 

Poliisin käyttämä pikatesti antaa suuntaa siitä, onko kuljettajan elimistössä huumaavaa ainetta, tarkempi tieto aineesta ja sen määrästä saadaan verikokeen avulla. Huumausaineiden kohdalla ei Suomessa ole määritelty tarkkoja raja-arvoja sille, milloin kyseessä on törkeä rattijuopumus. 

Poikkeuksen nollatoleranssiin muodostavat lääkeaineet, joihin ajoneuvon kuljettajalla on resepti. Mikäli aineiden katsotaan vaikuttavan ajoon, voi rattijuopumuksen raja ylittyä. 

Miten huumeet vaikuttavat ajokykyyn?? 

Huumaavat aineet vaikuttavat arviointi-,havainnointi-, ja reaktiokykyyn, reaktioaikaan sekä motorisiin toimintoihin. Huumeiden ja lääkeaineiden aiheuttamat onnettomuudet muistuttavat alkoholin aiheuttamia onnettomuuksia, koska onnettomuuteen johtaneet fyysiset ja psyykkiset vaikutukset ovat usein samanlaisia. 

Huumaavien aineiden vaikutukset vaihtelevat aineesta riippuen. Huumausaineet voivat olla keskushermostoa lamaannuttavia ( depressantit) tai kiihottavia ( stimulantit ) tai ne voivat aiheuttaa aistiharhoja ( hallusinogeenit). 

Depressantit ( kannabis, opioidit ) 

Hidastavat reaktiokykyä, vääristävät käsitystä etäisyyksistä ja nopeudesta sekä heikentävät keskittymiskykyä. 

Stimulantit ( amfetamiini, metamfetamiini, kokaiini ) 

Voivat lisätä riskinottoa ja aggressiivista käytöstä sekä vääristää näkemähavaintoja. 

Hallusinogeenit ( LSD ) 

Voivat aiheuttaa näkö-ja kuuloharhoja, jotka vaikeuttavat nopeuden ja etäisyyksien arviointia. 

Lääkeaineista väärinkäytetään useimmiten rauhoittavia ja unilääkkeitä, kuten bentsodiatsepiineja. 

Eri aineiden yhteisvaikutukset voivat olla ennalta-arvaamattomia 

Huumaavien aineiden sekakäyttö on lisääntynyt. Erilaisten aineiden yhteisvaikutukset voivat olla ennalta-arvaamattomia ja hyvinkin voimakkaita kasvattaen onnettomuusriskiä entisestään. Laittomien kadulta ostettujen aineiden tarkkaa koostumusta ja pitoisuutta on vaikea arvioida. Tästä syystä vaikutukset käyttäjän elmimistöön ja ajokykyyn voivat tulla yllätyksenä. 

Huumeiden käyttö liikenteessä kipusi viime vuonna ennätyslukemiin, rattijuopoista ensimmäistä kertaa historiassa puolet huumekuskeja. Huumerattijuopumusten määrä kasvoi viime vuonna kolmanneksella vuoteen 2019 verrattuna. Samalla alkoholirattijuopumusten määrä hieman laski. Vuonna 2020 huumekuskeja jäi kiinni liikenteessä ensimmäistä kertaa Suomen historiassa yhtä paljon kuin alkoholihumalassa ajaneita. 

Alustavien tietojen mukaan vuonna 2020 huumeista jäi kiinni 10 800 kuljettajaa. Heistä reilut 9 300 ajoi pelkästään huumeiden vaikutuksen alaisena, loput olivat käyttäneet huumeiden lisäksi myös alkoholia. 

Pelkkä poliisien valvontaresurssien lisääntyminen ei selitä näin poikkeuksellista kasvua, tärkein syy huumerattijuopumusten määrän kasvulle täytyy olla lisääntynyt huumeiden käyttö. Tämä näkyy myös THL.n jätevesitutkimuksissa ja liikenneonnettomuustilastoissa. 

Yleisin huume amfetamiini 

Huumerattijuopumusten määrä on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa. Eniten huumetesteissä jää kiinni amfetamiinin vaikutuksen alaisena ajavia. Toiseksi yleisin huumausaine on liikenteessä kannabis. Huumerattijuopolla voi olla elimistössään montaa, jopa viittä eri ainetta elimistössään. Kiinni jääneistä huumerattijuopoista suurin osa on laittomien huumeiden käyttäjiä. Huumerattijuoppojen joukossa on kuitenkin myös laillisia lääkkeitä käyttäneitä.

Koronaepidemia on lisännyt huumeidenkäyttöä. Sosiaaliset kontaktit ovat typistyneet etäyhteydenpitoon, kun kasvotusten tapaamisia, palvelu-ja hoitokontakteja, harrastuksia sekä koulunkäyntiä ja työntekoa on rajoitettu. On ollut helpompaa tai vapaampaa käyttää huumeita ja myös piilottaa ongelmia. Myös lomautukset ja työttömyys ovat lisääntyneet, mikä on mahdollisesti lisännyt huumeidenkäyttöä. 

Huumeet korvaamassa viinan 

Rattijuopumusten kokonaismäärä on pysynyt 20 000 paikkeilla viimeiset kymmenen vuotta. Vielä vuonna 2010 rattijuopoista noin 17 300 eli yli 85 prosenttia oli käyttänyt ainoana päihteenä alkoholia. Vuonna 2012 alkoholirattijuopumusten osuus kääntyi laskuun, samaan aikaan huumerattijuopumusten määrä alkoi kasvamaan. Vuonna 2020 alkoholihumalassa jäi kiinni 9 600 kuljettajaa, ja huumekuskien määrä oli vain 300 pienempi. Pitkäaikaisen kehityksenkin perusteella voi sanoa, että huumeet ovat syrjäyttämässä alkoholin liikenteessä. Amfetamiinikuljettajan päihtyneisyys näkyy usein liikenteessä riskinottona ja kovana vauhtina. Ehkä on niin, ettei tällaista osata vielä niin hyvin tunnistaa. 

Poliisin mukaan huumekuljettajista tulee kuitenkin melko vähän ilmiantoja verrattuna alkoholirattijuoppoihin. 

Huume-ja liikennevalistus kouluihin poliisin toimesta on saatava paikan päälle ei pelkkää verkkotapaamista. Poliiseilla on tietoa liikenteeseen sekä huumausaineisiin liittyvistä asioista. Ennalta ehkäisevä työ on yksi tärkeä tekijä asioissa.

Tästä päästäänkin aiheeseen liikennetentti/koe aikuisille mikä olisi pakollinen joka suoritettaisiin säännöllisesti kortin saamisen jälkeen ja myös ajokoe, millä osoitetaan olevan tieliikennekelpoinen kuski. Tämä siitä syystä, että on paljon kuljettajia jotka eivät joko osaa, muista, liikennesääntöjä tai keskittyvät ihan johonkin muuhun kuin liikenteeseen, nyt ei puhuta huumausaineista tai alkoholista.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


8 kommenttia
Nimetön
#1

Määrävuosien jälkeen uusintakoe ajotaidoissa olisi tosi hyvä ajatus. Vähän kuin armeijan käyneillä on ajoittaiset, pakolliset kertausharjoitukset.

Voi olla elämäntilanteita, ei niin harvinaisiakaan, että autoa ei tarvitse vuosikausiin, on ajamatta vaikka vuosikymmenen ja sitten vaan yhtäkkiä alkaa taas kaasujalka kutsumaan ja hankkii auton. Eihän siinä välillä ole tullut seurattua liikenteeseen liittyviä uudistuksia, joten tarvetta kertaukselle kyllä olisi.

Ajokortti on voimassa oikeastaan liian kauan yhtäjaksoisesti.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Persujen on vaadittava Huumeille täysi kieltoa !

Käyttäjät pakkohoitoon ensimmäisestä kerratsa ja toisesta häkkiin

Kauppiaat ja Reseptin kirjoittaja Lääkärit ja Yllyttäjä Politikot elinkautiseen !

Tämä on ainoa keino laittaa Hörhöt kuriin ja Lopettaa Suomen ja maailman suurin Harmaantalouden ala !

Pitää muistaa että Suurinosa Eu:n ”elvytys” rahoista menee Suoraan Huumebisnekseen Italian mafian kautta !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#2

Hei. Kiitos Mirvakin. Hyvä Ja kiva, Kun kirjoitit Ja ✋ Käsittelit Noin tärkeää ja Elämääsuojelevaa asiaa. Tuosta havahtui ajattelemaan: Kuinka suuren vastuuttomien ihmisten seassa sitä ”puikkelehtiikaan”, Kun On Itse mukana liikenteessä. Kyllä me, Suurta Jumalan varjelusta Tarvitsemme. Kiva, kun On Nuo maanpäälliset ”👼 enkelit” , poliisit, ”siivillään”, suojelemassa meitä. Kiitos. SIUNATEN, LASSE HIETANEN.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Valistus ei ratkaise mitään koska päihteet katkaisevat kokonaan rationaalisen ajattelukyvyn, jolloin ihminen toimii vaistojensa varaisesti. Viimeinen ehdotus ajortin säännöllisestä uusimisesta, ajokeista menee paranoidismin puolelle ja johtaa vain suurempaan ajokortittomien autoilijoiden määrään.

Liikenneonnettomuksia tapahtuu aina, eikä niitä ole mahdollista aina estää. Tämä on sellainen asia mikä pitäisi pikku hiljaa jokaisen oppia hyväksymään. Jos oikeasti pitää yrittää vähentää onnettomuuksien määrää, pitäisi ensisijaisesti kiinnittää enemmän huomiota häiriötekijöihin jotka vievät kuskin huomiota pois liikenteestä joita on muitakin asioita kuin kuski itse tai auton matkustajat. Ihmistä ei ole biologisesti luotu multitasking tyyppiseksi ihmiseksi tai käsittelemään useita eri asioita suuressa väestömäärässä samalla alueella. Vaikka tietäisit tarkasti aina liikennesäännöt niin silti voit erehtyä. Joillakin ihmisillä häiriintyy keskittyminen nähdessään vähäpukeisen kauniin naisen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Mirva
#6

Paitsi kun, nyt luet ajatuksella tuon koko jutun ja erityisesti mitä huumausaineet ja huumaavat lääkeaineet aiheuttaa niin siinä on yksi syy mikä vaikuttaa keskittymiseen ajossa. Joten kyllä huumevalistuksella on merkitystä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#7

Hei. Kiitos Nimetönkin. Valistus on kuitenkin Meidän: Meille tärkeä asia. On Aivan eriasia otammeko Sen elämässämme käyttöön. Herramme sydämessämme päättää Sen. Huumekuskin sydämessä ”rääkkyy” useimmiten Perkele. Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vihainen
#4

2/3 KUSKEISTA ON JOKO LÄÄKKEISSÄ HUMALASSA TAI HUUMEISSA!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

No tuskin sentään, liikennekuolemat olisivat tuhansissa vuosittain.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000