Perussuomalaiset

Matti Heinonen

DIESEL

Diesel-polttoaineen hinta on kuluneen vuoden aikana kohonnut huomattavasti. Huoltoasemien pumpuilla litrahinta on jo saavuttanut 95E-bensiinin litrahinnan ja paikoin mennyt ylikin. Samalla ajanjaksolla on myös 95E-bensiinin litrahinta noussut. Raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on alempana kuin vuosi sitten.

Kuviteltu tapausselostus:

Kuljetusliikennöinti Oy hrjoittaa rahti- ja henkilöliikennettä Suomessa raskaalla kalustolla. Yrityksellä on kaksi yhdistelmäajoneuvoa ja kaksi linja-autoa. Yhdistelmäajoneuvoille on voimassaoleva kuljetussopimus suomalaisen tavarantoimittajan kanssa ja linja-autoille on voimassaoleva kuljetussuopimus kaupungin kanssa. Kummassakin sopimuksessa on voimassaoloaikaa jäljellä kaksi vuotta ja kummankaan sopimuksen hintoja ei tarkisteta sopimusten voimassaoloaikana. Yritys työllistää seitsemän vakinaista suomalaista kuljettajaa ja kaksi osa-aikaista suomalaista kuljettajaa.

Yrityksen omistajat, Tarmo ja Eeva, käyvät keskustelua yrityksen tämän hetken taloustilanteesta. Tarmo aloittaa; ”Miltä konttorissa näyttää firman tämänhetkinen taloustilanne, kun polttoaineen hinta on noussut noin paljon?” Eeva vastaa: ”Firma on hyvin hankalassa taloudellisessa tilanteessa, kun polttoaineen hinnannousu on ylittänyt merkittävästi laskelmamme, joiden mukaan teimme tarjouksemme tavarantoimittajalle ja kaupungille. Sopimusten mukaan hintoja ei tarkisteta sopimusten voimassaoloaikana.” Tarmo toteaa: ”Niin, sinä ja minä sovimme tarjouksia tehdessämme, että käytämme vain suomalaisia kuljettajia ja niin on kyllä oltava mielestäni jatkossakin. Onneksi tavarantoimittaja halusi suomalaisia yrityksiä ja valitsi niistäkin sellaiset, jotka käyttävät vain suomalaista työvoimaa.”

Eeva jatkaa: ”Minustakin jatkamme samoilla kuljettajilla. Etsitään säästöjä jostain muualta. Muistatko, kuinka hyvä tuuri meillä oli kaupungin ajojen kanssa. Se ulkomainen yritys, joka kahtena edellisenä jaksona oli saanut sopimukset, ei tarjonnutkaan tällä kertaa.” Tarmo sanoo: ”Muistan kyllä. Harmi vain, että teimme tarjouksemme sillä oletuksella, että se tarjoaa nytkin. Liikkumavaraa ei paljoa jäänyt. En nyt kyllä osaa sanoa, miten me tästä selviämme.” Eeva vastaa: ” En minäkään.”

—-

Suomen kansallinen hallinto on toiminut tässä polttoaineen veronkorotusoperaatiossa autoilijoiden, niin yritysten kuin yksityistenkin, kannalta katsottuna välinpitämättömästi. Päätöksen täytäntöönpanoon olisi pitänyt tulla riittävä siirtymäaika, jotta autoilijat olisivat voineet toimia asiallisesti ennakoiden. Polttoaineveron korotusaikeet olisi pitänyt selkeästi ilmoitta laajasti ja mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja asettaa siirtymäajaksi vähintään kaksi vuotta. Toisessa EU-maassa Ranskassa polttoaineen veronkorotukset jäädytettiin, mutta vasta kansalaisten Ranskan kaupungeissa järjestämien vahvojen mielenilmausten jälkeen.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000