Ratahankkeet eivät saa heikentää demokratiaa
Suomalaiseen demokratiaan kuuluu, että kansalaiset ovat päättämässä heitä koskevista asioista valitsemiensa edustajien välityksellä. Päätöksenteon tulee myös olla läpinäkyvää ja veronmaksajilla oikeus valvoa julkisen rahan käyttöä. Avoin toimita on myös kannattavaa, sillä läpinäkyvyys vahvistaa demokratiaa, parantaa päätöksenteon laatua ja kohentaa taloutta. Julkisomisteiset yhtiöt kuitenkin voivat ja myös salaavat veronmaksajilta osakeyhtiölakiin vedoten lähes mitä tahansa tietoa.
Suurten ratahankkeiden rahoituspohjan laajentamiseksi on nyt kuitenkin päätetty perustaa valtioenemmistöisiä hankeyhtiöitä. Suomirata Oy hankeyhtiöllä on tarkoitus kehittää Tampere –Helsinki päärataa sekä suoraa kaukojunayhteyttä pääradalta ja Lahden oikoradalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Ratojen vaikutusalueella asuu 1/2 suomalaisista, joten niiden kehittämisellä on suuri merkitys paikallisesti ja valtakunnallisesti. Miljardihankkeisiin liittyvää päätöksentekoa ollaan siis siirtämässä demokraattisen päätöksenteon ulkopuolelle.
Valtiovarainvaliokunta totesi valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman käsittelyn yhteydessä, että myös hankeyhtiömallilla toteutettavat hankkeet ja niihin liittyvä rahoitus ovat osa kokonaisvaltaista, parlamentaarisesti valmisteltua suunnitelmaa ja sen edellyttämää valmisteluprosessia. Valiokunta siis edellytti todellista demokratiaa. Tapahtumaketju on kuitenkin tähän asti ollut demokratian ja Hämeen edunvalvonnan kannalta katastrofaalinen.
Helsingin pormestari Vapaavuori on todennut, että LVM, Helsinki, Vantaa ja Tampere päätyivät ”yhteisesti ja yksimielisesti” siihen, ettei pienempiä pääratakaupunkeja tai -kuntia päästetä mukaan hankeyhtiön ensimmäiseen vaiheeseen. Tätä päätöstä kannattaa pysähtyä miettimään. Siinä tosiasiassa isot sudet päättivät keskenään ”yksimielisesti”, mitä on lounaaksi. Lampaita ei siksi edes kutsuttu neuvonpitoon. Maan hallituksen ero onneksi keskeytti suunnitelmien toimeenpanon ja asia tulee eteen uudelle hallitukselle.
Suomi tarvitsee rataverkon voimakasta uudistamista. Kansallisesti merkittävät infralinjaukset eivät kuitenkaan kuulu hankeyhtiössä piilossa suunniteltaviksi tai toteutettaviksi. Uuden eduskunnan on palautettava tämäkin juna raiteilleen. Hämeen kannalta on kriittistä, että meillä on tulevaisuudessa eduskunnassa vahvoja ja luotettavia edunvalvojia, jotka eivät suostu syötäväksi.
Tekstin aiheet:
Tämäkin asia kuvaa hyvin kuinka voimakastahtoinen ja härski luonne pyörittää polittista systeemiämme, mennen tullen.
Sotehan kaatui pitkälti myös Vapaavuoren oikeutettuihin pelkoihin oman arvovallan menettämisestä. Jos merkittävin osa Kaupungin budjetista olisi leikkaantunut muiden päätettäväksi, niin jäljelle olisi jäänyt, Pormestarin avaintehtäviksi, viherkaistojen -ja polkupyöräteiden suunnittelun johtaminen. Samahan koski tuon kaikkivoipaisen HUS:n asemaa. Siinä taas oli SDP:n saptraappi puikoissa.
Nyt Vapaavuori sitten johtaa, lakeijanaan SDP:n Lyly Tampereelta, koko Suomen liikenteen suunnittelua.
Ei ole muuten kansa valinnut kumpaakaan. Ovat molemmat virat Poliittisten lehmäkauppojen tuloksia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lulu niin se on , että olisi vahvoja vaikuttajia jotka eivät suostuisi syötäväksi !! Tältä vaalikaudelta jäi ikäviä muistoja , kun niin sanotut Siniset suostuivat syötäviksi !!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rahasampo pyörii vasta perustettujen yhtiöiden toimitusjohtajien liiveihin.
Nuo yritykset ovat kuin muinoin, jolloin tontilla oli lapio lyöty pystyyn rakennusten alkamisen merkiksi. Rahaa irtosi pankeilta liiveihin.
Sama nyt.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
VR:ltä valtiolle jälleen mukava osinkopotti – summa pysynyt 100 miljoonassa jo useamman vuoden.
Hyvä kun hallitus erosi, loppu Bernerin hämmentäminen VR:n tiimoilta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti