Perussuomalaiset

Juha Ruuska

Vallilalainen autoilija vuonna 2030 Helsinki

Onko tämä katoava kansanperinne Helsingissä, että kaupunkilainen ei pysty enään omistamaan autoa? Itse asun Vallilassa ja omistan harrastusmielessä monia autoja ja haluan tehdä sitä myös 2030 jälkeenki, mikäli terveys sen sallii. Kysyisin nyt päättäviltä toimilta, miten olette suunnitellut sen tekevän? Meidän taloyhtiössä ei ole yhtään autopaikkaa, vaan pidämme asukaspysäköinti luvalla kadunvarressa.

Mistähän Punavihreä hallitus aikoo minulle töpselin paikan järjestää, mikäli pystyisin sen vanhan sähköauton ostamaan? Tiedän et Vallilassa on muutamia taloyhtiöitä joilla on muutamia autopaikkoja olemassa, mutta onko kukaan insinööri teille päättäjille kertonut, mitä se tulee maksamaan. Tämä ei ole ihan halpa juttu saada muutamalle Tesla auton omistajille virtaa sinne latauspisteihin.

Haluan ottaa myös kantaa siihen, että mitähän se eläkeläismummo tai pappa ajattelee, kun ehkä taloyhtiö on joutunut lain määräämän pistokkeen näille Tesla auton omistajille rahoittamaan.

Haluaisin nyt päättäjien miettivän, että mitä tämä kaikki maksaa kaupungeille, kunnille, jakeluasemille, kauppakeskuksille yms (osalle on tuotu sähköyhtiön puolesta muutama paikka) ennekuin olemme tasavertaisessa asemassa. Minusta on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä sitä valtiovalta määrää, kenellä on oikeus käyttää omaa autoa.

Mikäli meidän on saatava nopeasti ladattavia latauspisteitä, niin se vaatii niin paljon suuremman sähkönsyötön taloyhtiöille, huoltoasemille, kauppakeskuksille ja kuka tämän maksaa? Nyt mitä sähköyhtiöt ja muut parkkiyhtiöt ovat rakentaneet omia latauspisteitä, se on niin pieni määrä siihen mitä tarvitaan. Paljonkohan näissä on sähkön hinta? Nyt on monia maalla, joilla ei ole varaa, kuin muutaman satasen autoon. Mikäli nyt sama suuntaus jatkuu niin varmaa bensa maksaa 5e/l vuoteen 2030 mennessä.

Oletteko kertonut rehellisesti sähköauton ostajille, että kun olemme saavuttaneet sen 40% rajan autokannastamme sähköautoille, niin sen jälkeen verotamme (2,6 miljardia polttainevero 2019), teiltä sen puuttuvan yhden miljardin veroina vai maksaako senkin eläkeläismummo tai pappa pienestä eläkkeestään sähkölaskussaan?

Nyt on ollut erittäin hyviä kirjoituksia vetyauton mahdollisuuksista, kunhan saataisiin maahan kunnollinen jakeluverkosto. Vetyauton päästöt ovat jopa puhtaanpaa, kuin se ilma mitä moottoriin menee sisään, eli tämä jopa puhdistaa ilmaa. Oletteko te ympäristön ja egologisuuden puolesta puhujat yhtään perehtyneet, että miten Iltalehden toimittaja Juha J Rönkö sujuvasti artikkelissaan kirjoitti, että ”Polttokennoauto on sähköauto, jossa ei ole isoja ladattavia akkuja, vaan se saa energiansa autoon tankatusta vedystä, jota auton polttokenno muuttaa sähköenergiaksi. Polttokennon tuottama sähkö johdetaan suurilta osin suoraan autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Osa energiasta voidaan varastoida akkuihin, jotka ovat paljon pienempiä kuin sähköautoissa. (Iltalehti 16.2). Näillä autoilla ilmoitetaan toiminta matkaksi jopa 700km ja luitte aivan oikein, ajaminen puhdistaa ilmaa. Mahtava ympäristöteko?

Olisko tämä parempi vaihtoehto kuin sähköautot? Hybridit on sellainen mikä toimii, mutta tässä näen, että se on vain veronkiertoa. Kuka valvoo lataatko ikinä sitä autoasi? Onko meillä varaa rakentaa joka kadun kulmaan latauspisteitä?

Nämä on kyllä sellaisia kysymysiä, että Vallilalainen Perussuomalaisten kunnallisvaali ehdokas ei pysty vaikuttamaan. Haluan kuitenkin edistää, että meillä kaikilla olisi mahdollisuus autoilla ja itse haluan ajaa mökilleni Pohjanmaalle, ettei tarvitsisi yöpyä välillä lataamassa akkuja.

Juha Ruuska

Perussuomalaisten kunnallisvaaliehdokas

Helsinki

Osallistu keskusteluun!


11 kommenttia
Nimetön
#1

Käytännössä katujen varsiin tarvittaisiin satoja tuhansia sähkötolppia jatkossa, jos sähköhöperyys saisi jatkua vapaasti. Tuosta on seurauksena se, että heikosti suojatut pistorasia tolpat joutuvat ilkivallan kohteeksi, jopa vaarallisiksi. Toiseksi sähköautopalot ovat käytännössä se viimeinen lukko, joka lopettaa yleisen sähköautovillityksen, sähköautojen akut kun syttyvät tuleen, niitä ei sammuteta edes palokunnan toimesta kovin helposti. Jo pelkästään sähköautojen autotallipaikat kielletään, paloista kun muodostuu hengenvaarallisia kerrostalopalojakin, puhumattakaan tornitalot, joissa voi asua tuhansiakin ihmisiä. Sähköautojen myynti henkilöautoiksi tulee kieltää välittömästi!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Samoin vetysäiliöt autoissa tulee kieltää välittömästi. Dieselautot ovat käytännössä turvallisimmat, kuten veneissä diesel on yleinen juuri huonosti syttyvän dieselöljyn vuoksi, kun bensiini höyrystyy räjähdyskaasuksi helposti lämpimillä keleillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Vaihtoehtoisesti voi ostaa ns. itselataavan hybridiauton. Näitä löytyy eniten Toyotalta, Fordilta, Hondalta. Ovat taloudellisempia kuin useimmat saksalaisten autojen pistokeladattavat hybridiautot jos et lataile akkuja jokaisella kerralla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Akkuautojen idea on siinä, että akut ladataan verkkovirralla valtakunnan verkosta. Kaikki viritelmät, joita koetetaan sovittaa autoon on ajatuksena hyvä, ja pyrkimys on saada mm. jarrutuksen häviöt siirrettyä talteen akkuihin. Kaikella on kuitenkin hintansa, autojen monimutkaistuminen ja kuitenkin akkuviritelmien aiheuttamat raaka-aineiden jättimäinen kulutus ja kaivotoiminta käy ympäristön päälle, kuten autopalojen riskin jyrkkä kasvu ei tule pysymään hallinnassa. Kun jotain nykyisellä akkutekniikalla systeemeitä pakotetaan laajaan käyttöön, tehdään jättimäinen virhe. Asiaa voisi rinnastaa lentokoneiden kehityshistoriaan, koska sähköautot tosiaan palaa päiviä ja syttyy aina uudelleen, vaikka sen käyttäisi vedessä jäähdyttämässä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Hallituksen linja on aika selvä:

Suomi palautetaan 50-luvulle. Silloin Vallilassa, Alppilassa ja Kalliossa isompikin perhe asui 40 neliön yksiössä ja jakoi käytävään sijoitetun wc:n kerrosnaapureidensa kanssa (kaikilla oli toki omat wc-paperirullat).

Normiruokana olivat kesäkeitto ja hernekeitto (kas, vegeä?), kulkuvälineenä lähinnä apostolinkyyti, polkupyörät ja raitiovaunut.

Pyhäpuku oli musta, arkivaatteet samat viikonpäivät läpeensä, ja saunavuoro kerta viikkoon, mahdollisesti yhteissaunassa (#tasa-arvo, varhainen feminismi).

Kyllä köyhyystutkija osaa! Ohisalon projektiin kuuluu autojen hävittäminen:

polttoaineen hinta pilviin ja autot pois Helsingistä ja Tampereelta. Sähkösutokamppis on hämäystä. Ei niitäkään tänne oikeasti haluta. Siksi huolta kannetaan lähinnä vain taksitolpista. Niistäkin lähinnä vain siksi, että kunniavierailke riittäisi hillotolppaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Jos autolla ajetaan vähän, ehkä tankillinen riittää jopa vuodeksi, ei sähköautoon siirtymisellä ole mitään järkeä. Lisäksi myös polttomoottoriautot kehittyvät, yllättäen, viimeisin keksintö, jolla moottorin hyötysuhde kasvoi rajusti, hyötysuhde nousi eräässä merkissä 50%:tiin. Niin kauan, kuin öljyä riittää, luontoa ei kannata tuhota sellaisilla raaka-aineilla, jotka ovat äärimmäisen rajallisia. Akkukäyttö on menolippu tuntemattomaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000