Perussuomalaiset

Juha Ruuska

Täysähköautojen käyttörajoitus Suomeen?

5 kommenttia

Täyssähköautot eivät sovellu pitkän ja harvaan asutetun maan tieverkostoon. Täysähköautot ovat erittäin epäegolookisia niiden ruuren akkukennoston vuoksi. Näiden autojen ongelma Suomen olosuhteissa vie kansan eriarvoiseen asemaan, kun latausasemia täytyy maksaa myös ne, jotka eivät omista edes autoa. Hydrit autot toimivat paremmin Suomen olosuhteissa talvisin ja kesäisin. Täyssähköauto on suuri paloturvallisuus riski parkkihalleissa, laivoissa, onnettomuuksisa, koska niitä ei saa sammumaan, kuin upottamalla veteen.

Perustelen tätä ensiksi turvallisuudella ja tasa arvoisuudella. Täyssähköautojen tasavertainen latausverkosto on järkyttävän kallis yhteiskunnalle ja varsinkin, kun siitä pitää maksaa myös ne, jotka eivät omista autoa. Nyt juuri kirjoitellaan, että taloyhtiöt velvoitetaan väkisten rakentamaan tai rakennuttamaan kalliita latauspisteitä taloyhtiöiden parkkialueille. Näiden kustannukset tulee jaettavaksi tasan kaikkien taloyhtiön osakkeiden kesken, vaikka taloyhtiössä ei olisi yhtään autoa.

Täyssähköauton rakentaminen on yhtä epäegolooginen teko, kuin nykyisen vähän päästöisen dieselin 9 vuoden kulutus. Täyssähköautojen akkukennoston käyttöikä on n. 10v niin tässä ei ole tämän hetkisten tutkimusten mukaan kuin kallis ja vaarallinen yhtälö.

Latausasemien tasavertainen rakentaminen kunnille, kaupungeille, huoltoasemille, kauppakeskuksille ja normaali kadunvarsi pysäköijälle on niin älytön hinta sen hyötyyn ja egolookisuuten nähden.

Tällähetkellä elogolookisin vaihtoehto on ajaa Hydri diesel autolla ja tankata mm. my dieseliä.

Nyt Suomen pitää ensin katsoa, mitä tapahtuu autoteollisuuden kehityksessä, ennekuin annetaan monopoli sähköyhtiöille, parkkiyhtiöille yms toimijoille, jotka rakentaa yhteikunnan tuella kalliita latausasemia. Tulevaisuudessa he hallitsevat markkinoita monopolin lailla ja lataushinnat ovat aivan jotain muuta, mitä annetaan autokaupassa ymmärtää.

Latausasemien yläpuolalla pitää nähdä, kuten huoltoasemilla, polttoaineiden hinnat. Mitä oikeesti asiakas maksaa sähköstää kaikkine kuluineen.

Omakotitalouksissa tai mikäli joku omistaa jostain oman latausaseman, niin nykyisellä sähkön hinnalla ajaa edullisemmin kuin polttomoottorin käyttäjä.

Teslan omistajat saavat tietyissä paikoilla ladata ilmaseksi autojaan, mikä minusta pitäisi olla verotettava hyöty? Tulevaisuudessa sähköauton verotus tulee nousemaan samalle tasolle kuin polttomoottoriauton käyttäjät nykyään, eli se hyöty on aika lyhyt aikaista. Tämä on pienimuotoinen huijaus ei pelkkä ympäristöteko.

Turvallisuus riski on iso, mikäli latausasemia rakennetaan taloyhtiöiden kellareissa oleviin parkkihalleihin Siellä kun täysähköauto syttyy palamaan, niin sitä ei sammuta kuin upottamalla veteen. Tästä on jo ennakko tapauksia mm saksan moottoritie onnettomuuksissa. Laivoihin minusta ei missään tapauksessa saisi olla täysähköautoja tai niille pitää rakentaa sellainen kontti minne ne voidaan ilmatiiviisti sulkea tarvittaessa, mutta lämpöä se tuottaa senkin jälkeenkin, vaikka kuinka niiltä happi poistetaan.

Toyota ja Hundai ovat edelleen eri tiellä tämän täyssähköauton rakentamisessa ainakin toistaiseksi. He ovat suunnitelleet pitkään Vetyautoa eli onko tämä se tulevaisuuden auto? Suomen valtion resussit kannattaisi ottaa aikalisä tämän suhteen ja katsoa onko tämä vain ajan huuma. Meillä voi tulla toinen vaihtoehto joka vie voiton ja meidän suuret investoinnit ovat mennet hukkaan.

Uutisissa viime viikolla jo kuulin, että Saksassa ei menekkään sähköautoja siinä suhteessa kuin ennakoitiin.

Suomella ei ole varaa olla edelläkävijä ja koekaniini, joka asiassa mitä EU päättää, vaan välillä voisimme seurata kehitystä ja edetä sen mukaan.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Vihreät ovat tyhmiä
#1

Vedellä ajelu on varmasti ollut unelma jo autojen historian ajan, ka toisaalta vedyn käytössä polttomoottorissa halut on kaatunut vedyn valmistuksen, eli veden hajottamisen hyötysuhteisiin. Toisaalta kaiken karvaiset vetyakut ovat vasta kehitysvaiheessa, toki pitkällä, riippuen mikä on pitkällä. Tuossakin toteutuu se vanha totuus, niin hyvin ei voida mitään tehdä, ettei sitä voisi paremmin tehdä. Autotehtaat tekevät kilpaa kehitystyötä, ja rahaa palaa useamman Suomen budjetin verran maailmalla. Turha on Suomen kiihdyttää keskeneräisten systeemien käyttöön ottoa, se maksaa kymmeniä miljardeja ja palaa turhaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Kommunistivihreät ja vihreät ovat tyhmiä, ei äärtä eikä määrää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

”Täyssähköauto on suuri paloturvallisuus riski parkkihalleissa, laivoissa, onnettomuuksisa, koska niitä ei saa sammumaan, kuin upottamalla veteen.”
Tässä sinä yleistät hieman liikaa koska tuo koskee lähinnä niitä autoja, missä käytetään Lithium-ion tyyppisiä akkuja. Nikkeli-metalliakut(Ni-MH) akut ovat turvallisempi vaihtoehto.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lapsellista leikkimistä
#4

Tässä ajassa turvallisin jako on polttomoottoriautot ja sähköautot. Järjestelmässä on liikkeellä kaiken laisia virityksiä, joiden turvallisuuksia ei ole standardisoitu. Litiumia on liikkeellä, ja sillä siisti. Nyt on parempi, kun autokauppiaat joko tutustuvat auto/akkutekniikoihin ihan insinööri tasolla, tai lakkaavat selittelemästä näiden sähköautojen turvallisuuksia muun osalta, kuin kolaritestit jne. Suomessa, kuten muuallakin sähkönjakelu laajassa mitassa on ongelma, kuten myös akkujen valmistus ja siihen liittyvät saasteongelmat. Satojen kilometrien katujen reunus latausverkosto vaatisi vähintään kymmenien miljardien investointeja, kun lataustolppia pitäisi olla vähintään kymmenen metrin välein, ja sitten ne latauskaapelihelvetti, kun jokaisen kaapeli makaa talvella lumiauroihin tarttuneina onnettomuuksia. Sähköautojen latausta ei ole ajateltu Suomessa muuten, kuin on kivaa käydä kauppakeskuksen latauspisteessä ja laulellen tekee ostoksia ja auto lataantuu siinä samalla jne.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Utelias
#5

ITselläni on diesel mutta ottaisin kyllä mielelläni sähköauton jos joku sen minulle ’lahjoittaisi’ 😉 sillä vielä tällä hetkellä a) sähköautot on liian kalliita yleistyäkseen koko kansan menopeleiksi b) akkujen teho, lataaminen Suomen oloissa on edelleen haasteellista mutta tämän puolen uskon kehittyvän nopeasti c) verotus tai ’tuet’ ei tue tarpeeksi siirtymää ja kun suurin osa on siirtynyt sähköautoiluun niin tekeekö hallitus taas takinkäännön ja vähentyneen verokertymän vuoksi kääntää kelkan ja rokottaa sähköautoilua – tämä on ollut maan tapa poukkoilevien politiikkojen kanssa. d) latausverkosto – jossain vaiheessa tämä vain pitää olla kunnossa ja peitto/kattavuus sillä tasolla kuin tarvitaan. e) auton valmistajat siirtyy lähes kaikki tai jo siirtyneet valmistamaan ensin hybridejä sitten täyssähköautoja eli teollisuus itse ajaa sähköistymiseen f) Sähkömonopoleista olisi päästävä eroon ja varsinkin siirtohinnat n. 50% halvemmiksi HETI.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000