Autoilu on monelle välttämätöntä
(Julkaistu alunperin Vantaan Sanomissa 23.11.2022)
Keskivertovantaalaiselle auto on työssäkäynnin ja sujuvan arjen pyörittämisen kannalta liki välttämätön. Työssäkäynti taas synnyttää hyvinvointia ja mahdollistaa kuntalaisille tärkeiden palveluiden tuottamisen verotulojen kautta.
Tätä taustaa vasten ei voi kuin ihmetellä vantaalaisten päättäjien ja virkamiesten nihkeää suhtautumista yksityisautoilua kohtaan.
Vantaalla rakentaminen keskittyy yhä enemmän tiiviisiin kaupunkikeskustoihin. Ahtaassa tilassa on vaikeaa kaavoittaa sujuvan elämän kannalta riittävää määrää parkkipaikkoja ja rakennettaessa maanalaisia parkkiluolia kustannukset nousevat tyypillisesti liian korkeiksi. Uskon, että mahdollisuus järkevään pysäköintiin heijastuu asuntojen kysyntään ja sitä kautta arvoon. Monelle potentiaaliselle asukkaalle on myös kynnyskysymys saada auto järkevästi parkkiin. Jos tämä ei ole mahdollista, katse kohdistuu usein kehyskuntiin, joissa vastaavaa ongelmaa ei ole.
Samaan aikaan ihmetellään, miksi Vantaan väestönkasvu koostuu käytännössä täysin vieraskielisistä hyvien veronmaksajien muuttaessa autoineen toisaalle.
Liian tiiviit keskustat synnyttävät myös ongelmia kivijalkaliikkeille. Jos asiakaspysäköintiin ei ole järkevää mahdollisuutta liikkeen välittömässä läheisyydessä, ostosreissu suuntautuu helposti esimerkiksi Jumboon tai muuhun kauppakeskukseen, joissa tästä edellytyksestä on huolehdittu. Käy sääliksi esimerkiksi tikkurilalaisia yrittäjiä, joiden elinkeinoa tämä nakertaa.
Yhteiskunnallinen keskustelu on autoilun suhteen täysin vinoutunutta. Tulee väistämättä olo, että tavallisesta autoilijasta ollaan tekemässä milloin syyllistä ilmastonmuutokseen, milloin taas Putinin kätyriä bensapumpulla asioidessa. Samaan aikaan hallitus juonii polttoaineveron korotuksia, jotta autoilijan elämä kurjistuisi entisestään.
Miksi autoilijasta tehdään aina maksumies?
Janne Hartikainen
Diplomi-insinööri, valtuutettu, eduskuntavaaliehdokas (PS)
Tekstin aiheet:
Kyllä Hartikainen nyt liioittelee.
Keskivertovantaalainen pärjää kyllä ilman auto. Busseja ja junia kulkee ristiin rastiin pitkin Vantaata.
Voi joutua vähän kävelemään bussipysäkille tai juna-asemalle, mutta matkat eivät ole ylivoimaisen pitkiä.
Toista se on jossain Lapin perukoilla, Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja muissa maakunnissa, joissa bussin bussia ei kulje mailla eikä halmeilla.
Maaseudun haja-asutusalueilla voi vain ihmetellä, miten ihmiset tulevat toimeen, jos ei ole varaa pitää autoa. Kaikilla ei ole varaa auton pitämiseen, oli oikea tarve sitten mikä tahansa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Työmatkat kaupungissa sujuu julkisilla kyllä hyvin. Ostosten kanssa on hieman toisin. Kaikki ostokset kun eivät mahdu käsilaukkuun. Sitten on erilaisia, ulospäin näkymättömiäkin rajoitteita, miksi auto on välttämätön kulkuneuvo, päästäkseen asioimaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, kaupunki on aina kaupunki, ja maalaisten muuttaessa kaupunkiin, sinne vaaditaan lammashakaa, navettaa ja niittyjä, jotta kaupungissa viihtyisi. Mitä helvettiä muuttaa kaupunkiin, jos ruuhkat, joita kaupunkielämässä on aina automaattisesti, ei kiinnosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Autoilijasta ja Sähkölaskun maksajasta tehdään maksumies siksi että saadaan Ukrainan sotaan lisää rahaa jotta saadaan tuhottua koko maa maan tasalle mahdollisimman nopeasti.
Muutenhan siinä menis kymmenen vuotta siinä hommassa.
Parempi kun maksetaan hymyssä suin korkeita energian hintoja ja ilitaan kun talot ja veri lentää siellä.
Kyllä meidän pitää tukea sitä toimintaa että saadaan Politikoille Komissaarin virkoja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei Hartikainen , välttämättä liioittele , luulisin , että hän kyllä tietää mistä puhuu !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hartikaisella on ilmeisesti aina ollut rahaa auton ylläpitämiseen.
Ei ole tarvinnut elää kädestä suuhun elämää, jossa valitaan ostetaanko nyt ruokaa vai lääkkeitä, tai voisiko vuokranmaksua lykätä, että saa ruokaa.
Onko ruokakasseja hakevilla rahaa auton pitämiseen?
Onko toimeentulon saajilla rahaa auton pitämiseen?
Onko köyhyysrajan alapuolella elävillä tai nippa nappa köyhyysrajan ylittävillä varaa auton pitämiseen?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Millaiset kuukausitulot pitää olla, että on rahaa auton pitämiseen?
Paljonko pitäisi jäädä käyttörahaa pakollisten menojen (vuokra/yhtiövastike, sähkö, puhelin, ruoka, lääkkeet, pienet vaateostokset, hygieniatuotteet, siivoustuotteet), jotta olisi varaa pitää autoa?
Ja ajatella nyt sellaistakin, että olisi varaa käydä joskus elokuvissa tai jossain kulttuuritapahtumassa.
Olisi hyvä nähdä tarkkoja euromääräisiä laskelmia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei auton pitäminen sinänsä kallista olisi, mutta kun ne verot, polttoaineet, huollot ja tarvikkeet, vakuutukset, vuosimaksut jne. Auto itsessään ei juuri maksa, kun ostaa käytetyn, mutta oston jälkeen alkaa maksuja tulla raketin lailla, helvetti pääsee irti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Insinööri Hartikaiselta odotetaan nyt laskelmia auton ylläpidon kustannuksista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä suurin osa väestöstä tietää auton kustannukset, ja loput pelkää niitä. Paremminkin pitäisi miettiä, kuinka kustannuksia voitaisiin alentaa, ja se on helppoa, vaikkakin viherkommunisteista vastenmielistä. Auton omistaminen pitäisi tehdä helpommaksi, ja verotuksen painopiste on jo käytössä. Monet meistä tarvitsevat neljä pyörää alle, ja moottorivetoista liikkumista, pyhää sotaa tätä vastaan ei pitäisi harjoittaa. Harvalla naisella on mm. liian vähän voimia kantaa neljää lasta päivähoitoon ja takaisin kotiin, kuten myös miestenkin on käytävä töissä. Lasten ylläpito on liian kallista, ehkä juuri sen vuoksi, että auton kulut vie kaikki rahat, ei riitä rahaa edes vaatteiden tai asumisen kuluihin, kun auto, tuo peltilaatikko, vie elämiseen tarvittavat rahat kuin Kankkulan kaivoon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niin, maamme on ajautunut viherkommunismiin, äärisellaiseen. Demarit, vihreät, vasemmistoliitto, kokoomus, ja nyttemmin kepukin ovat kaataneet maan talouden täysin, parantumattomaan talouskriisiin. Vähiin on käynyt älyissään olevat puolueet. Toivottavasti väestö osaa äänestää lopuista puolueista, ei enää koskaan riskipuolueita, tuo kun johtaa kuution käyrässä kasvavaan velkataakkaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Auto on demokratian peruskivi, jokainen kuntoon ja ikään katsomatta pystyy liikkumaan paikasta toiseen, kantamaan ruokakassin kotiinsa, tuntematta kipua lonkissaan tai selässään. Ei autoa muutoin olisi keksitty, jos sillä ei olisi niin paljon käyttöä. Vihreät ovat aaseja, jotka eivät tarvitse autoja, tuskin aasit selviäisivät edes autokoulustakaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, nuoret omahyväiset vihreät idiootit kuvittelevat, että kaikki ovat hyväkuntoisia ja nuoria, joille juoksu käy kuin Paavo Nurmelta. Todellisuudessa meitä on monen ikäisiä ja kuntoisia, koko elämä on terveydestä kiinni, jossa ikä on ratkaisevassa asemassa. Itse asiassa elämänsä iltapäivää viettävät, monet ns. yliajalla, voisivat ajella täysin verottomilla autoilla, tuo kun helpottaa elämää, eikä se oikeasti ole keltäkään pois, kukapa maksaa autoveroja poistumisensa jälkeen joka tapauksessa, vai pitäisikö autoveroja maksaa vielä haudasta käsinkin?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Verokarhu on myös raadonsyöjä, veronhimo herää, kun ihminen poistuu, jäämistö tulee verottaa luita myöten, vielä se kerran se loppuun ajettu autokin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin, ja sähköautojen pakkomyynti tulee lopettaa välittömästi. Akkutekniikka, ennen kaikkea materiaalien osalta menee raketin nopeudella eteenpäin, ja suurin virhe tehdään, kun tekniikka pysähtyy harvinaisiin akkumateriaaleihin, jossa mm. Suomessa perustetaan kaivoksia ja tuhotaan maaperä ja vesistöt, esim. grafiitti, joka ilmeisimmin voidaan pian korvata täysin teollisuuden tuottamilla hiilen sivuvirroilla. Nyt on ehdottomasti vältettävä paniikkia sähköautoihin siirtymisessä, ja hyväksyttävä nykyiset puhtaaseen tekniikkaan perustuvat polttomoottorit katalysaattoreineen. Poliitikot eivät ole asiantuntijoita autotekniikan osalta, ja heidän pitäisikin olla vain suunnannäyttäjiä autoteollisuudelle, ei autonkäyttäjien piiskureita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kohta on Asuntoautoja aluksi myynnissä polkuhintaan,kun pienituloisille eläkeläisille on myyty 82.900,- Eurolla 64.900,- hintaisia matka mökkejä velaksi. Eihän niillä ole edes okt sähkölaskuja vara maksaa niin sitten vielä on tuollainen syöpäläinen pihassa !
HOTELLISSAKIN OLISI 10 X HALVEMPAA ASUA
Laskekaapaapa osamaksu erät ja siihen diesel verot ja vakuutukset huollot ,polttoaineet, kaasut, Wc nesteet,Leirintä alue maksut , ym siihen liittyvät maksut mm. arvon alennukset jotka nyt tulee olemaan suuria kun pakko myynnit alkaa vuoden vaihteen jälkeen.. niin huh huh…sen kun jakaa niissä nuktuilla öillä niin tulee pikkaisen yölle hintaa !
Siinä saattaa mennä monella pojalla henkilöautokin samassa rytäkässä vasaran alle…
Kuulun juuri as. auto liikkeessä kun myyjä ja johtaja puhui missä markkina menee kun eläkeläiset yrittää päästä eroon autoistaan jotka on yli velkaisia (siis velkaa enemmän kuin niiden arvo on ) eikä monella ole antaa rahaa kyytipojaksi mukaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sama peli on henkilöautoissa ! Yli velkaisia suurinosa ! sano autoliike! niitä
ei voi vaihtaa halvempaan eikä kalliimpaan eikä ottaa edes velkoja vastaan jos ei saa mukana rahaa !
Sähköautoissa ihan sama ilmiö kuin matkailuautoissa että ,on myyty uusia paljon kalliimmalla mitä uuden pyynti hinta on ! vedottu kun uusia ei meinaa tehtaalta saada ja kysyntä on niin kovaa että jono on oven takana..
Eikö tämä ole jo petos rahoitusyhtiötä kohtaankin joiden syliin nämä kaatuu .
MITEN SE MAAILMA JA IHMISET AINA SEKOAA AINA ENNEN LAMAA ???
Sama peli oli 1990 vuonnakin ! silloinkin myytiin ihmisille kaikkea paskaa yli hintaan
Luuleeko ne ihmiset että Pörssit nousee kohtisuoraan ikuisesti vaikka 10 v. nousun jälkeenkin vai mikä se pään sekoittaa ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksi syy autoilun vaikeuttamiseen, kalliiksi tekemiseen johtuu ihmisistä jotka edelleen ajavat vanhoilla 1990 vuosiluvun ja vanhemmilla autoilla. Näin vanhojen autojen moottoreiden pakokaasupäästöt ovat niin likaiset katalysaattorista huolimatta, että näin vanhat autot pitäisi saada kokonaan pois tieliikenteestä mahdollisimman pian. Eikä tarvitse olla mikään vihervasemmistolainen tämän tietääkseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vantaan keskustalaiset äänestäkää Perussuomalaisia!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei tarvitsisi vaihtaa autoa mökin miinan potkukelkkaan!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti