VR yhtiöittäminen
AJATUKSIA TYHJÄSTÄPÄÄSTÄ.
VR Sotegate. ei oma matemaattinen päättelykyky ymmärrä tätä ylempää logiikkaa.
Tällä hetkellä rataverkon henkilöstö, kalusto ja verkosto elää valtion tuella. (valtio maksaa valtiolle).
1. Rataverkon ylläpito kiskokilometri maksaa.
2. Kalusto kulut käyttö kilometriltä.
3. Kiinteistöjen kulut vuodesta
Yhtiöittämisen seurauksena kulut peritään palveluntuotajalta, mikä siirtää kulut matkalippuihin.
Yhtiöille määritellään valtion taholta kuten normaalisti tulostavoite, joten kaluston, kiinteistöjen ja verkon käytöstä peritään kulut täysimääräisesti palveluntuottajalta.
Nykyisin käytännössä valtion tuki eurot menee VR.n ylläpitoon täysimääräisesti.
Tulevaisuudessa uusi pörssiyhtiö toiminnan kannattavuuden takia vaatii tuki euroja, jotka valuu yhtiön omistajien taskuun osinkoina.
Mikä on se taika millä matkaliput halpenee kilpailutuksen seurauksena. Kaikille kilpailijoille on verkon, kalusto ja kiinteistöjen käyttökulut samalla tasolla käytettyyn aikaa sidottuna.
Mistä löytyy tarpeeksi tyhmiä sijoittajia, jotka tulee oikeilla kuluilla markkinoille nostamatta lippujenhintaa tai vaatimatta kulujen kohtuullistamista ( valtion tuki), jotta pystytään palveluehtojen mukaisesti toimimaan.
Suomessa se vaan on tulevaisuudessa todellisuutta ilman valtion avustusta ei koko rataverkostoa pysty pyörittämään ilman tuki euroja.
1 Omaa rataverkkoa kannattavuuden takia ei tehdä.
2 Oman kaluston hankinta ja huolto mahdollista, kuitenkin kallis riskialtis sijoitus.
3 Kiinteistöihin on tukeuduttava.
Valitettavasti usein edessä eturistiriita tilanne, kenellä on etuoikeus kaluston ja verkonkäyttöön ongelma tilanteessa.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia