Riskipeliä Seutulan taivaalla
Finavia Oyj ei välitä lentoturvallisuudesta
Helikoptereiden käsketään jatkossa lentää tyyliin ”väistä tuota jumbojettiä”. Enää ei lennetä lennonjohdon ohjeiden mukaan pisteeltä toiselle. Näin käy Helsinki-Vantaan uuden lähialueen ilmatilaluokan muutoksen myötä – luokkaan D by Finavia Oyj.
Mitä tämä tarkoittaa? Finavia Oyj on julistanut päätöksensä taustat ja materiaalit salaisiksi vedoten liikesalaisuuksiin. Hienoa. Valtionyhtiö on aloittanut sekä lentoturvallisuusmääräysten, että lentopolitiikan laatimisen Suomessa. Käsittääkseni tuo rooli on Eduskunnalla sekä Liikennevirastolla Trafilla.
Finavian päätös liittyy rajavartioston lentotoiminnan pakkosiirtoon Malmin lentokentältä Seutulaan Helsinki-Vantaa lentokentälle. Rajavartioston lentotukikohta sopii äärettömän huonosti tuonne raskaan matkustaja- ja rahtiliikenteen sekaan. Sen voidaan katsoa olevan jopa suuri riski lentoturvallisuudelle. Lentäjät ja muu henkilöstö vaikenevat asioista peläten työnsä puolesta.
Ilmatilaluokka D tarkoittaa, että nyt VFR-lentoja (visual flight rules) ei tarvitse porrastaa IFR-lentoihin (instrument flight rules, mittarilento) vaan lennonjohto ilmoittaa alueelle siirtyvälle Rajalaitoksen koptereille että ”koeta väistää oikealta lähestyvää Airbus 350:ttä”. Ja niin edelleen. Riski törmäyksille ja muille onnettomuuksille on kasvanut Finavian päätöksen myötä moninkertaiseksi. Ammattipiireissä, joissa ihmiset eivät uskalla puhua omalla nimellään, pidetään onnettomuuden riskin olevan – ei suuri vaan suorastaan todennäköinen.
Malmin lentokentällä mitään näitä ongelmia ei ole. Lisäksi Malmilta hälytyksen tullessa kopterit ovat esimerkiksi Harmajan majakalla Helsingin edustalla 3-4 minuutissa, Helsinki-Vantaalta puolestaan vasta 15-20 minuutissa.
Muistettakoon myös, että nyt kopterit joutuvat lentämään päivittäin Uttiin harjoittelemaan. Seutulassa harjoittelu ei ole mahdollista, sen kaikki varmasti ymmärtävät.
Mitä tämä maksaa? Lentotunnin hinnaksi arvioimme 9.000 euroa per tunti. Ei kovin halpaa lystiä lentää ylimääräiset 4 tuntia päivässä (=4 x 9.000 = 36.000.- x 330 d pa. = 11.880.000 euroa vuodessa).
Myös Ilmavoimat kärsii tilanteesta, koska koneet harjoittelevat säännöllisesti rajavartioston kanssa yhdessä.
Väkisinkin heräävät seuraavat kysymykset:
Onko Finavialla oikeus muuttaa lakiin perustuvia määräyksiä valtioyhtiönä?
Miksi päätös muutoksesta on salainen?
Miksi ei perustella päätöksiä, jotka kiistatta vaarantavat merkittävästi Helsinki-Vantaan lentokentän lentoturvallisuutta sekä Suomen mainetta turvallisena maana? Koko Finnairin strategia on uhattuna nyt kun olemme luoneet tällaisen merkittävän turvallisuusriskin. Ei kukaan halua kauttakulku kenttänsä olevan luokiteltu suureksi turvallisuusriskiksi.
Miksi rajalaitoksen, Patrian ja Finavian väki on peloteltu niin, että he vaikenevat työpaikkansa menetyksen pelossa. Peli Malmin ympärillä on todella likaista!
Onko Malmin lentokentän tuhoaminen niin tärkeä asia Suomessa, että olemme valmiit uhraamaan myös lentoturvallisuutemme sekä riittävän nopean pelastuslentotoiminnan? Annetaan Malmin jatkaa elämäänsä lentokenttänä. Rakennusmaata Helsingissä kyllä riittää muutenkin.
Me Helsingin Perussuomalaiset taistelemme loppuun saakka Malmin kentän puolesta. Never give up!
Viemme asian oikeuskanslerille, teemme kirjallisen kysymyksen eduskunnassa, johon asianomainen ministeri joutuu vastaamaan. Viemme asian myös ICAO:n, IATA:n, SES (single European sky) ja USA FAA:n tietoon, kansainvälisinä lentoviranomaisina.
Ystävällisin ja turvallisin terveisin
Markku Saarikangas
puheenjohtaja
Perussuomalainen Helsinki ry.
Tekstin aiheet:
On erittäin hyvä ja järkevä päätös että Malmin kenttä lopetaan !
Jokainen järkevä tietää että kun sota syttyy ensimmäisenä Suomesta lähtee savuna ilmaan lentokentät, internet palvelin keskukset ja satamat luultavasti myös netti/puhelin mastot (jotka voidaan kyllä jättääkin kun langattomia puhelin verkkoja on niin helppo kuunnella kuin avointa kirjaa) ja sillat myös jos on vaara että maa joukkoja siirellään.
On järkevää politiikkaa ettei kenttiä jätetä tiheään asutun alueen lähelle koska kun samaan aikaa täysillä sotaa maahamme haalitaan mm Sota-Jussin johdolla ,ensi viikolla tulee taas Amerikkalaisia pommikoneita harjoittelemaan Venäjän pommitusta ja hyökkäystä vaikka edellisestä ei ole kuin pari viikkoa aikaa ja omat koneet lentää ristiin rastiin ilmassa edelleen Natokimassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomesta löytyy muuten mittava joukko hyviä psykiatreja, pyydähän konsultaatiota. Juuri tässä artikkelissa pilaat ilmaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Malmi pitäisi ehdottomasti säilyttää. Ei pitäisi olla kahta sanaa. Mutta näyttää olevan. Kuuntelin valtuuston kokousta asiasta. Niin hyvää päivää oikeesti. Voi mitä horinoita asian tiimoilta. Siellä riittäisi psykiatrille hommia. Paljon on outoa väkeä. Mutta niin on päätöksetkin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tuottavuus, kilpailukyky, yhtiöittäminen, liikesalaisuus, yksityistäminen, uudistus ja kehitys… – ”tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike” josta rahastetaan mennentullen kuormasta syöden ja ”tiluksia” palasina myyden?
Lainsäätäjän , valvojan, osakkeenomistajan, palveluntuottajan, palvelunostajan, lobbarin, yhtiökaupoista palkkioita keräävien pankkiireiden, vakuutusyhtiöiden, hallituspalkkioiden kerääjien ja ”huippu”-johtajien (kultaisilla kädenpuristuksilla) tuoleilla istuminen yhtäaikaa miettien miten saisi rahastettua tilannetta mahtaa olla raskasta.
Ei ihme että asiakas ja varsinkin veronmaksaja unohtuu fantastisessa bisneshuumassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti