Perussuomalaiset

Tuukka Saimen

Suomi-Rata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n toiminta loppuu

HS kertoi 9.11.2023, että ”lentorata” nytkähti eteenpäin. Menikö sinullakin aamumurot väärään kurkkuun?

Suomen hallituksella on vain yksi toimiva ratkaisu. Suomi-Rata Oy:n, Itärata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n yhtiöiden toiminta on lopettava sekä Vantaan Ratikan rahoittamien laitettava jäihin.

Valtiovarainministeriön neuvoista on otettava vaarin. Raidehankkeiden liikennöinti- ja käyttäjämaksut eivät ole reaalituloja, vaan ikään kuin lisäveroa. Kiinteistötaloudelliset hyödyt ovat minimaalliset ja julkisen sektorin rahoitus on oleellisin ratkaisu.

Lentorata, niin kuin muutkin raidehankkeet vievät maamme lopullisesti suohon, mistä ei nousta kuin IMF:n ja EKP:n kurinpalautuksella.

Uuvutus taktiikalla ja korruptiolla eteenpäin

Vasemmiston ja Kokoomuksen oikeistososialistit osaavat pitkän pelin. Uuvutus taktiikka on liian läpinäkyvää. Rakennussuunnitelmia, kaavoja, tietoisesti manipuloituja kannattavuusselvityksiä, arviointiselvityksiä ja poliitikoille suunnattuja cocktail-tilaisuuksia tehdään solkenaan.

Tavoitteena on, että poliitikot taputtavat karvaisia käsiään ja raidehankkeet hyväksytään, vaikka julkinen velka räjähtää käsiin. Näin toimittiin mm. Vantaan ratikan osalta.

Korruptio kukoistaa

Suomi on rakenteellisen korruption mallimaa ja raidehankkeet ovat tästä hyvä esimerkki. Rakennus- ja kiinteistöalan merkitys kansataloudelle on merkittävä. Tämä vetää puoleensa nuoria politiikan nousukkaita, joilta puuttuu politiikan sisällön sielu ja juuret.

Valtionhallinnon ja kuntien päättäviin elimiin on tietoisesti ohjattu raidehankkeiden kannattajia. HSL:n hallitus, MAL-työryhmät, pääkaupunkiseudun kunnanhallitukset kuin lautakuntien jäsenistä monet ovat kiinteistöalan marionetteja.

Rakennus- ja kiinteistöala ei ole huolissaan vasemmisto poliitikoista. Tästä pitää huolen pörssiyhtiö Kojamo Oyj sekä globaali ilmastonmuutos epidemia. Ammattiyhdistysten alajärjestöt varmistavat suunnan rahoittamalla johtavia vasemmiston paikallispoliitikkoja kuin valtakunnan tähtiä.

Onko tolkun väki vähenevä luonnonvara?

Turun Tunnin juna, Suomi-rata ja itäradan kustannukset olisivat arvion mukaan 13 mrd.€ investointi. Laskelmat on tehty ennen globaalia pandemiaa ja inflaatiota. Todellinen investointikustannus varmaan noin 100 % suurempi. Tästä Vantaan Ratikka toimii hyvänä esimerkkinä.

Suomen julkisen sektorin velka on noin 200 mrd. €. Raidehankkeet lisäisivät velan määrä noin 10 %. Summa voi kuulostaa pieneltä. Jos, investointia verrataan kansantalouden kasvuun 2000-luvulla, niin näkökanta lavenee.

2000-luku on ollut kituuttamisen aikakautta. BKT on kasvanut vain 11 % (inflaatio korjattu), mutta julkisen sektorin budjetit ovat kasvaneet kunnasta ja valtiosta riippuen 150–200 %. Valtion velka on kasvanut yli 150 %.

Mitä sinä ajattelet? Uskotko Sinä, että nykyinen, kuin tulevat hallitukset saavat tuottavuuden nousuun ja velka-asteen laskuun. En minäkään!

Mitä tolkun väki tekisi tässä tilanteessa?

Suomi-Rata Oy:n ja Turun tunnin Juna Oy:n toiminta lopetetaan

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


19 kommenttia
Nimetön
#1

Suurimmissa projekteissa voimanlähteenä on yleensä korruptiota tasolla tai toisella, etenkin valtion hankinoissa tai rahoittamissa kohteissa. Miljardiprojektien valmistelu tulisi olla ylivaalikausien mittaisia, jotta vältytään korruptoituneilta ketjuilta ja harkinta-aika riittäisi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Suomen valtiontalous ei kestä lisää kreikkaa, EU maksuja, uusia EU-maita ja maahanmuuttoa, tai sitten valtion yhtiöiden seikkailuja ulkomailla, koska meiltä vietiin oma valuutta, jolla talouden virheet korjattiin. Marxilais-leninistinen talous ei ole tätä päivää, kuten vetytalous varsinkin terästeollisuudessa, koska se ei kilpaile halvan aasialaisen teräksen kanssa. Onkin kysyttävä, kuinka vihreää taloutta maamme sitten kestää, hyväksytäänkö maallemme vaikka pysyvä kymmenen miljardin vuotuinen velkaantuminen? Tähän on saatava vastaus, ennen kuin lahjoitamme loputkin teollisuuden Aasian vietäväksi. Teollisuudellemme on annettava mahdollisuus siirtää toimintansa muualle ennen konkurssia. Meillä on eväät myös parantaa kilpailukykyämme, jos käytämme olemassa olevia keinoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Jos Ukraina häviää sodan Venäjää vastaan, rintama siirtyy lännemmäksi, eli Putin laajentaa sodan Eurooppaan vastaan, yleistynyt mielipide. Hyökkäys on joskus paras puolustus, sanotaan. Ehkä Ukrainan voisi liittää EU:hun vaikka sotatiloineen, näin saataisiin rintamalle lisää rautaa, ja luultavasti myös rauhakin? Putin kerjää sotaa, niin sille on tarjottava joko sota tai rauha, mutta kokoistensa kanssa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Utelias
#7

Putin pitäisi”rauhoittaa”lopullisesti.Mutta kuka/ketkä sen tekee?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Selvää on vain se, että sota loppuu vasta kun Putin vetää joukkonsa, vielä ne elossa olevat pois Ukrainasta. Venäjän on turha kuvitellakaan, että se voittaisi sodan Eurooppaa vastaan, tuo kun vastaisi osapuilleen samaa, kuin Hitlerin typerä yritys tehdä Suur-Saksa. Jos Putin on yhtä tyhmä, kuin Hitler, voihan se yrittää, mutta ei siitä muuta seuraa, kuin Venäjän miehitys ja sotaoikeus ja hirttotuomioita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Juuri näin, sotaoikeus siitä seuraa, massamurhaajille kuolemantuomiot.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Noloahan se olisi, mutta Putinin olisi nyt helpointa vetää joukkonsa pois Ukrainasta, ja tunnustaa, että kovaa porukkaa vastassa. Ei se ole häpeä, että noin kovalle porukalle ei mahda mitään, eikä maailmansotaa kannattaa ihan pienen asian takia aloittaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Juutalaisviha kasvaa Suur-Saksan kasvun myötä. Historia toistaa itseään. Syitä tuohon on varmasti Saksan hyväksymä löyhästi rajoitettu maahanmuutto muslimimaista, joka tuntuu olevan yleinen ilmiö koko EU:n alueella. Fanaattisten muslimien tavoite on tuhota juutalaiset, kuten Hitlerinkin, jossa on huomattava se tärkeä seikka, kaikki muslimit eivät ole fanaattisia, vain se terrorismiin taipuva vihamielinen vähemmistö.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Näin juuri, mieluummin pintaan uusi raidepari lisää, kuin tunneleita. Pinnalla niiden rakentaminen ja huolto on paljon helpompaa. Tunnelit ovat vaarallisia useammastakin syystä, ja niitä tehdään yleensä vain pakottavista syistä. Tärkeimpiä syitä on vuoristot, merenalitus, jolla korvataan siltoja tai lauttoja ja usein pinnalla ei ole tilaa. Pitkät tunnelit kohtaavat jollain aikavälillä tuhoisia paloja, jotka ovat tuhoisia ennen kaikkea merialueilla, jossa varapoistumisteitä ei luonnollisestikaan ole. Etenkin sähköautojen lisääntyminen lisää tunnelipalojen vaaraa kaluston vanhetessa, eikä junapalotkaan maailmalla ole uusia ilmiöitä. Suomessa pinta-alaa riittää raiteille pinnallakin. Jos sähkö maailmalla loppuu, joudutaan polttomoottorikalustoon, jonka käyttö käy hankalaksi tunneliverkostossa ilmanlaadun suhteen. Akkukäyttöiset tai -varmisteiset junat maailmassa kuluttaa alkuaineita siten, että ei edes käsityövälineisiin riitä akkuja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Kyllä, Helsingin raitioverkkoja olisi jatkettava säteittäisesti suurimpiin lähiöihin Helsingin ympäristöön, josta löytyy myös joutomaata Helsinkiin saapuville autoilijoille parkkialueiksi, jossa parkkeeraus olisi matkaajille maksutonta. Näin väki saadaan joukkoliikenteen käyttäjiksi niiltä osin, kun autoa ei muuhun tarvitse kaupunkialueella. Tuo ei tietenkään koske niitä liikuntarajoitteisia tai lääkäreitä ym., joilla auto on oltava lähellä tarpeen vaatiessa, vaikka potilaskäynteihin. Ilman henkilöautoja tilalla pitäisi olla puolesta miljoonasta miljoonaan bussia, jotta jokaisen tarpeisiin riittäisi liikkumiseen välineitä ilman hevosta, kun fillareillakaan ei kaikki pärjää, esim. liikuntarajoitteiset. Tuota vihreät eivät ymmärrä, tarrahaalariperseiden mielestä kaikki voi liikkua julkisilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Sama se on, tunnelin sijaan vahva silta Tallinnaan, siitä Euroopan verkostoon ja Suomeen sama raideleveyspari, eli tuplapari. Maailman pisin silta Thaimaassa on 165 kilometriä pitkä, vaikka veden ylitykset ovatkin vain alle kymmenen kilometriä, saarekkeiden avulla merivirtauksia ei häiritä liikaa. Tuo Thaimaan silta ei ole maksanut kuin luokkaa 7,4 miljardia, kun tunneliratkaisu voisi olla jopa 13 miljardia, ja vaikeasti suojattava kohde vihollisille, ankkuriallergiaa, vuotoja, tunnelipaloja jne.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Tulevaisuudessa me tarvitsemme joka tapauksessa nopeat junayhteydet keskiseen (samoilla raideleveyksillä) Eurooppaan, ja tuohan on EU:n pyhä tahto. EU rahaa tuohon olisi saatavissa laivalasteittain, miksi ei rakenneta sitä, mikä hyödyttää eniten teollisuuttamme, kuin sen sijaan tungemme rahaa kaiken laiseen joutavaan?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Näin on, mikäli Venäjä ei pian häivy Ukrainan alueelta, rautatieyhteydet Venäjälle voidaan purkaa, ja kiskoista saadaan miljoonia ammuksia, kuten uudet rautatiet voidaan rakentaa Eurooppalaisilla raideleveyksillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#16

Venäjä alkaa muistuttamaan Pohjois-Koreaa yhä enemmän, joten tuskin tarvitsemme edes raja-asemia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#17

Suomen tulisi jo kansainvälisen kaupan takia siirtyä raideleveydeltään nelikiskojärjestelmän kautta normaaliraideleveyksiin uutta rakennettaessa, etenkin Ruotsin rataverkon lähialueilla. Vain nuija jättää hyödyntämättä rautateitä kansainvälisessä logistiikassa. Venäjän raideleveydet ovat vain muisto sotilaallisista tarkoituksista, ja hyytyvästä luottamuksesta Venäjään ”ystävällisenä” naapurikumppanina. Putinin muisto elää pitkään ryöstelevänä ja hyökkäävänä naapurina. Paljon pitää tapahtua, ennen kuin usko Venäjään palaa, jos koskaan, joskaan tuo ei koske normaalia Venäjän kansaa, joka kärsii diktaattorin otteista.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#18

Näin on, normaaliraideleveyksien levittäytyminen Tornion kautta tulisi aloittaa mahdollisimman pian, josta hyötyy ennen kaikkea raskas teollisuus läntisessä Suomessa. Investoinnit tukineen hupiraitioliikenteeseen ei palvele maamme vientikauppaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Näin on, rautatieyhteydet keskiseen Eurooppaan tulee kiertää mahdollisimman kaukaa Venäjän vaikutusaluetta, etenkin Suwalkin käytävää varmasti hyödyntävä Venäjä on valmis motittamaan Baltian maita. Itärajaa kannattaa vahvistaa ajoissa järeällä linnoituksella, joka ei anna armoa vihollisille.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Finnairin koneet pysyy ilmassa, koska ne huolletaan 100%:lla huolellisuudella. Jos Finnair lähtisi pois, niin halpalentoyhtiöt eivät olisi enää halpalentoyhtiöitä, hinnat nousisivat.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Maailmalla on ja on ollut paljon halpalentoyhtiöitä, jossa säästetään huoltokustannuksista ja koneiden lentotunnit on täynnä. Yhtä tärkeää on lentäjien jatkuva ja ajantasainen koulutus.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000