Metropolihallinto tulee kuopata lähtökuoppiinsa
Kataisen-Stubbin Wannabe-kosmopoliittihallituksen viimeiseksi kukkaseksi jäänee lakiluonnos metropolihallinnosta. Metropolialueen ajatuksena oli edistää alueen maankäyttöä sekä ratkaista asumisen ja liikenteen ongelmia. Lakiluonnos on kuitenkin saanut melkoista arvostelua osakseen ja aikakin saattaa loppua kesken. Vaikka valtiovarainministeriö ehtisi antaa lakiesityksen vielä tämän hallituskauden aikana, eduskunnalle jäisi vain muutama viikko aikaa käsitellä se.
Tavallisella maalaisjärjellä ajateltuna metropolihallinnon lätkäiseminen Etelä-Suomen kuntien ylle ennen kuin sote-ratkaisusta on mitään vihiä, tuntuu vähintäänkin erikoiselta. Myös kuntien antamissa lausunnoissa esitystä kritisoidaan. Lakiesitys tuomitaan sekavaksi ja monimutkaiseksi ja sen aikataulu liian tiukaksi. Esityksen mukaan metropolihallinto käynnistyisi heti vuoden 2017 kuntavaalien yhteydessä.
Lakiluonnoksen mukaista metropolihallintoa ei tule toteuttaa, koska alueen sisälle jäävien kuntien määräysvalta tulisi sen myötä kaventumaan merkittävästi niin kaavoituksen kuin muunkin päätäntävallan osalta.
Toiseksi, päällekkäisen hallintoportaan luominen jo olemassa olevien (kuten Uudenmaan liiton) rinnalle tarkoittaisi varsinaisen hallintohimmelin rakentamista. Valtion ja kuntien hallintoa tulisi päinvastoin tehostaa ja byrokratiaa karsia.
Kolmanneksi, esityksen mukaisen metropolialueen luominen tuhoaisi käytännössä Uudenmaan maakunnan. Läntiset ja itäiset reuna-alueet ja yhteistyökuviot jäisivät kehityksen ulkopuolelle. Uudenmaan kunnista metropolialueesta ulos jäisivät vain Raasepori, Inkoo, Siuntio, Loviisa, Lapinjärvi ja Askola. Porvoo ja Lohja voisivat valita liittyvätkö metropolialueeseen vai eivät.
Pääkaupunkiseutua tulee kehittää, mutta ei reuna-alueiden kustannuksella, eikä varsinkaan perustuslain hengen vastaisesti kuntien itsehallintoa rajoittamalla.
Saara Lång
eduskuntavaaliehdokas (ps), Loviisa
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia