Sinipunavihreät poistamassa Espoossa maksuttoman pysäköinnin
Aiemmin maksuton pysäköinti on muuttumassa maksulliseksi monilla Espoon keskusalueilla ja niiden liepeillä 11.5. lähtien. Taustalla ovat Espoon ilmastotavoitteet:
”Pysäköinnin maksullisuus on yksi keino ohjata liikkumista ja liikennettä kohti asetettuja ilmastotavoitteita.” (Yleisten alueiden pysäköinnin toimenpideohjelma 2020-2022).
Parkkimaksun lisäksi saa pulittaa sovelluksen käyttömaksun, koska maksut maksetaan älykännyllä, mikä edellyttää sovelluksiin rekisteröitymistä – sekä operaattorin perimän maksun. Jos maksaa tavallisella tekstiviestillä, joutuu maksamaan euron palvelumaksun ja maksaminen onnistuu vain tunniksi kerrallaan.
Pysäköinnin maksullisuutta on tarkoitus laajentaa kakkosvaiheessa edelleen. Ja maksaa täytyy, vaikka kävisi vain viemässä lapsen päiväkotiin tai palauttamassa kirjan kirjastoon. Kyselin asianosaiselta virkamieheltä, että mitenkä tällaisissa tapauksissa ja sain vastaukseksi, että kyllähän sovelluksella on mahdollisuus maksaa vaikka vain kymmenestä minuutista – no problem! Paitsi tietty tekstarilla tulee vielä se euro siihen päälle.
On käsittämätöntä, että Espoossa on menty näin törkeään autoilijoiden kurittamiseen, ettei mitään maksutonta aikaa ole alussa – edes varttia tai puolta tuntia! Vantaalla sen sijaan maksutonta aikaa on alussa. Tässä nähdään, miten kokoomuskin on hypännyt Espoossa täysin punavihreään kelkkaan.
Suuttumukseni asiassa syveni, kun sain harhaanjohtavaa tietoa Espoon kaupunkitekniikan johtajalta asiasta. Kysellessäni päämotiivia pysäköinnin maksullisuuden lisäämiselle sain vastaukseksi, että hiilineutraaliustavoitteet eivät olisi varsinainen motiivi, vaan ne ainoastaan tukisivat hanketta. Varsinainen tarkoitus olisi ohjata asukkaat pysäköimään kadunvarsien sijaan taloyhtiöiden pysäköintialueille. Kuitenkin ilmastotavoitteet ovat selvästi vähintään toisena pääsyynä uudistukselle.
Lisäksi virkamieheltä saamani tiedon mukaan maksullinen pysäköinti olisi tarkoitus rajoittaa vain kauppakeskusten ja liikenteen solmukohtien läheisyyteen. Kuitenkin jo nyt ykkösvaiheen toteutuksessa näkyy kartoilla, kuinka maksullinen pysäköinti toteutetaan laaja-alaisesti. Kartat ovat lisäksi tietenkin kelvottomasti toteutettuja, koska maksulliset alueet eivät näy niissä kokonaisuudessaan.
Monet espoolaiset, jotka ovat ostaneet itselleen kalliin, uuden asunnon joutuvat nyt puun ja kuoren väliin. Valtuusto on tehnyt päätöksen, jonka mukaan pysäköintipaikkojen laskentaohjeesta joustetaan tiiviimmän kaupunkirakenteen mahdollistamiseksi. Samalla pysäköinti muuttuu kaupungin alueilla maksulliseksi. Eräs kiinteistönvälittäjä kertoikin, että autopaikoista on monissa uusissa taloissa niin kova pula, että niistä ollaan valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Yleinen hinta on 15 000 €, mutta niitä myös huutokaupataan.
Kokoomukselle markkinaehtoisuuden lisääminen pysäköinnissä sopii tietenkin mainiosti ja suunnitteilla onkin, että alun kahden mobiilimaksuoperaattorin jälkeen pysäköinnin maksaminen avataan useille muille mobiilimaksuoperaattoreille ja näin saadaan bisnes taas kukoistamaan espoolaisten kustannuksella!
Sinipunavihreään autoilijoiden kurittamiseen liittyy vielä pysäköinnin valvonnan tehostaminen digitaalisuuden keinoin. Autoilijoiden käyttäessä digisovellusta pysäköintimaksujen maksamiseksi, saadaan samalla kerättyä erilaisia tietoja. Voidaan esimerkiksi nähdä, missä ei ole maksettu pysäköintimaksua, jolloin siellä on joko tilaa pysäköidä tai pysäköinnistä ei makseta. Pysäköinnin toimenpideohjelmassa sanotaan, että
”Pysäköintitapahtumien digitalisoituminen maksullisuuteen siirtymisen myötä mahdollistaa pysäköinnin valvonnan tehostamista erilaisilla teknisillä apuvälineillä. Väärinpysäköidyt autot voivat aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.”
Mutta eipä mitään! Pysäköinnin toimenpideohjelmassa kerrotaan sinipunavihreällä äänellä, että tässä ollaankin helpottamassa liikkumista! Näin valistaa jälleen pysäköinnin toimenpideohjelma:
”Monipuolistuvat liikkumispalvelut ovat positiivinen ja potentiaalinen keino vaikuttaa kaupunkilaisten liikkumistottumuksiin. Resurssien nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen tähtäävät uudet liikkumispalvelut vähentävät henkilöautoriippuvuutta, yksin ajettujen kilometrien määrää sekä liikenteen päästöjä. Liikkumispalveluiden käyttäjä on liikkumisprofiililtaan multimodaalinen, hän valitsee itselleen sopivan kulkumuodon kulloisenkin tarpeen mukaan.”
On upeaa tulla uudeksi, uljaaksi, multimodaaliseksi ihmiseksi! Eikä siitä tarvitse edes itse päättää!
Tekstin aiheet:
Hei. Kiitos Hennakin. Keillä ihmisillä on sielunvihollinen sydämen vltiaana On:
Laiskaa ja ahne. Rukoillaan niihin sydämiin takaisin, Jeesuta Kristusta. Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos Valtion ja Kuntien politiikka perustuu Pakolais Bisneksen Homouden ,Huumehörhöyteen ihannointiin ja Velaksi kuin siat pellossa elämiseen ,niin tässä on tulos.
Järjettömyyttä voidaan perustella ilamston muutoksella.
Pahin syyllinen kaikkeen järjettömyyteen on Kepu joka Valtiovarainministerin Pillu-Matin johdolla jakaa rahaa Viher-Kommunistien järjettömyyksiin ja Pitää Hallitusta pystyssä tuhoten tämän maan Taloutta ja Moraalia ja pilaten kansaa Huumeilla ja Hoimotuksella ja Terrorismin ihannoinnilla.
Tälläkin viikoilla saimme kuulla uutisia Hallituksen saavutuksista kun 16 v. velka elätti teki temppunsa Rautatieasemalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kohta vajaan tunnin kuluttua Pillu-Matti on ykkös aamussa selittelemässä kansalle miksi rahaa pitää jakaa Ulkomaille nyt suurinosa Italian Mafialle ja Suomeen Huume,Homotus ja Pakolais Bisnekseen… jotta Hallitus pysyy pystyssä .
TOSIASIASSA TÄTÄ HULLUUTTA TEHDÄÄN VAIN SIKSI ETTÄ Kusipää Ministerit voi näin kalastella Itselleen ja kevereilleen Miljoona virkoja niin Suomesta kuin Brysselistä !
Eilen Kepulaiset antoi Entiselle Ministerille Kimmo Tiilikaiselle täysin keksityn Miljoona Viran.
PERSUJEN ON VAADITTAVA ETTÄ NÄMÄ SAATANAN YHTEISKUNNAN ELÄTIT JA SYÖPÄLÄISET LAITETAAN KURIIN JA LOPETETAAN TÄMÄ KORRUPTIO JA EU-TROLLAUS JA LAITETAAN KAVALLUKSEEN JA MAAN PETTURUUTEEN SYYLLISTYNEET JA OSALLISET HÄKKIIN ELIN KAUTISEEN !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kepu otti tietoisen riskin vaalien alla tälläkin keksityllä Virkanimityksellä….ne ajattelee että kieroimmat Kepulaiset äänestää Kepua siksi kun ne Kepuli konsteilla näin keplottelee keksityjä virkoja Puolueelle ja puolue jakaa rahaa ja tukeja sitten äänestäjille maakuntiin. esim. mm. turpeen tuotannon lopettamis avustuksia ja Hakkeen teon aloittamis avustuksia jne…
ONKO SAATANA OIKEIN ETTÄ JOKA PIKKU KYLÄSSÄKIN ON MAAN VILJELIÄ SOSIAALI PUMMEJA JOILLE MAKSETAAN JOPA 500.000,- VUODESSA SOSIAALI TUKEJA (Maatalous tukiaisina) sitten nämä kepulaiset ” työllistää” nälkä palkalla jonkun kylän aikamies pojan silmän lumeeksi.
PERSUJEN ON VAADITAVA JÄRKEÄ JA MORAALIA TÄHÄN MAAHAN !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persujen on vaadittava moraalia ensin Huume.Terroristi, ja Homotus bisneksen lopetusta valtion ja kuntien rahoilla !
Sitten toiseksi Talous kuntoon turhat tukiaiset kaikki pois niin yrityksiltä kuin sosiaali pummeilta varsinkin ulkomaisilta sosiaali pumeilta jotka tulee ttäånne Välimeren takaa käsi ojossa maksiin ja sikaileen !
Talous saadaan kuntoon Velkantumienen lopettamalla ja
VIRONVEROMALLI HETI KÄYTTÖÖN OTTAMALLA !
Persujen on vaaditava heti rahojen jaon pysäyttämistä ulkomaille ja luvatun tukipaketin Italian mafialle perumista.
Joku järkihän tähän maahan on saatava !!!!
KANSA TIETÄÄ KYLLÄ MITEN TALOUS JA MORAALI PITÄS LAITTAA KUNTOON PITÄS OLLA VAAN PUOLUE JOKA SITÄ AJAISI 100 % NIIN ON VARMAA ETTÄ PERSUJEN KANNATUS NOUSISI NÄIN 35 % TASOLLE !
Kaikki muut puolueet ajaa vain omaa ja kevereiden etua maan taloudesta ja moraalista välittämättä !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
JOS PERSUT ANTAA KANSALLE JA ÄÄNESTÄJILLE LUPAUKSEN ETTÄ PERSUT EI SYYLLISTY EU-TROLAUKSEEN JA POLIITTISIIN VIRKANIMITYKSIIN JA PURKAA SEN KORRUPTOITUNEEN RAHASTUS AUTOMAATIUN JOKA ON VUOSIKYMMNIEN AIKANA LUOTU TÄHÄN MAAHAN JA LUPAA LAIUTTAA TÄMÄN MAAN TALOUDEN KUNTOON VIRON VEROMALLILLA JA RAHAN JAOLLA ULKOMAILLE JA LOPETTAA ULKOMAISTEN SOSIAALI PUMMIEN TÄNNE HOUKUTELUN LOISIKSI ,NIIN ON TÄYSIN PÄIVÄN SELVÄÄ ETTÄ PERSUT ON YLI 35 % PUOLUE !!!
Tämä on päivän selvää siksi koska kansa on tätä mieltä suurilta osin ja vaihtoehtoja Persuille ei ole !
Persujen pitää vaan laitaa oma pesä kuntoon mm. Kommunsiti persut kuten Arja Juvoset pitää laittaa kuriin tai potkia helvettiin puolueesta jos yli 35 % kannatuksesta ja maan talouden ja moraalin kuntoon alittamisesta halutaan edes haaveilla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
heips järkipersu. Ärtymyksesi on ymmärrettävää, mutta käsittääkseni maanviljelyllä ei mene hyvin siltikään. Tilalla tarvitaan päivittäin työtä, isoille eläimille ruuat, eläinlääkärikäynnit, lannoitteet, koneet, huollot, sähköäkin kuluu paljon….jne. Muistetaan, että ruuan omavaraisuus on tärkeää. Ja muutkin maat tukevat omia viljelijöitään. Ps. En ole maanviljelijä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tietenkin omavaraisuus pitää säilyttää sehän on selvyys. Mutta on aivan järjetöntä ja hulua syytää tuki rahaa yhden miehen yrityksille satoja tuhansia vuodessa jotta ne voi ostaa verovähennyksiin Miljoonilla koneita jotka seisoo tyhjän panttina .
Tämähän on sama asia jos vaikka putkimiestä tuettaisiin sadoilla tuhansilla vuodessa niin että se voisi ostaa Miljonien työkalut vaikka 20.000,- työkalut riittää täysin.
Eihän siinä olisi mitään järkeä kuten ei ole maataouden rahan kylvössä.
Maatalous on niin hyvää bisnestä että Suomesta on erittäin vaikea löytää myytävää tilaa kun kuka hullu nyt sellaista raha sampoa myisi jossa ei ole mitään riskejä , rahaa tulee kuin manulle illallinen suhdanteista riippumatta ,siksi ne menee suvussa seuraavalla aina.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kokoomus ja vihreät poisti myös Lauttasaaresta ja Munkkiniemestä maksuttoman pysäköinnin. Se on loputon lypsyn paikka. Kuinkahan ne ennen tuli toimeen maksuttomalla pysäköinnillä? Kaupungin keräämillä verotuloilla on ennen hoidettu kadut, jossa kaikki on jollain tavoin maksanut veroja, kaikkihan katuja joka tapauksessa käyttää, ei vain autoilijat. Polkupyöräilijät, jalankulkijat ja joukkoliikenne ovat siivellä eläviä, kun auton omistaja maksaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, autolla liikkuminen maksaa maltaita, mutta seisovasta autosta vasta joutuukin maksamaa. Tuntuu siltä, kuin kaupungit eivät saisi senttiäkään autoilusta kerätyistä veroista, mutta tuo ei ole totta. Kaupungit saa ilmeisesti vähemmän, kun vihreä terrorismi vähentää teiden hoitoon tarkoitettuja varoja. Kohta ne varmaan mätkäisee pikiveroja maanteille, kun tuokin on ostettava ulkomailta. Pikeä ei riitä edes fillariteiden päällystämiseen, ja pikipula on kuin Pohjois-Koreassa. Helsinki ja Espoo ovat kommunistikaupunkeja, samoin kuin Vantaakin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyselin virkamieheltä ja sain vastaukseksi, ettei maksuista saadut tuotot ollut minkäänlainen peruste uudistukselle. Siitä on laskettu saatavan muutama satatuhatta vuodessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On suunniteltava , maallepäinmuuttoa !? Onko muuta ratkaisua ?!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi on laaja maa, ja paljon paikkakuntia joissa ei ole edes pysäköintikieltoja ja asunnot ovat vain yksi kymmenys pääkaupunkiseudun hinnoista. Jos ei tarvitse välttämättä kommunistikaupunkien kuumaa, tauteja ja kieltoja, elämän tulee paljon halvemmaksi muualla. Suomi on järvien puhdas maa, josta on hyvä yhteydet muualle maailmalle, ei ainoastaan Helsingistä, elämä on antoisampaa sisämaassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Oli vain ajan kysymys, koska Espoosta tulee kommunistien keidas.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tää kommunisti läppä ei oo enää hauska. Kaikki ei-persut on teidän mielestä kommunisteja. Älkää ihmetelkö jos muitten mielestä kaikki persut on fasisteja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vihreiden mielestä maalle/susireviireille ei saa rakentaa/muuttaa!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä täällä maalla on hyvä kun ei ole ylimääräisiä maksuja. Kyläkaupan edessä on aina tilaa.
Siellä ruuhka suomessa asia on aivan toista.
Mutta onko siellä kaikilla auto pakollinen kapistus?.
Siellä toimii jilkinen liikenne, mutta kun täällä se ei toim. Kerran viikossa pääsee asiointi kyydillä kyläkauppaan.
Tasan ei käy onnenlahjat sanotaa ja niinhän se käytännössä on.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Millä sieltä Helsingistä pääsee pois, jos ei ole autoa? Helsingissä viihtyvä ei tarvitse autoa, mutta jokainen terve tuntee tarvetta päästä sieltä pois, ja kun lähtee, niin paljon on otettava mukaan, ja hyvä kun ne kaikki autoon mahtuu. Suomalaiset ovat mökkihullua porukkaa, mutta tuo osoittaa sen, että tiheästi asuttu kaupunkisumppu sopii vain harvalle. Koko soppa on syntynyt siitä, että maaseudulla ei ole työpaikkoja. Sama se on tilanne ympäri Eurooppaa, loma-aikoina kansa vaeltaa aurinkorannikolle lomailemaan, ja Suomessa kun ne aurinkorannikot ovat vähissä, niin mennään maalle, jossa toisaalla ei ole julkista liikennettä juuri ollenkaan, auto on välttämätön kulkupeli. Väestö vanhenee, ja nivelet kuluu ja vaihdellaan varaosia. Liikkuminen on monilla vaikeaa edes julkisilla, nuo kun palvelee vain pääteiden varsilla ja kävelymatkat voivat olla kivuliaan pitkiä. Helppo se on terveiden vihreiden puhua, että ei Helsingissä tarvitse autoa, jota voi tarvita jo lähikaupassa käynnissä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin se on, kaupungit voivat syyttää ruuhkista vain itseään, ovat lisänneet vetovoimaansa yrityksillä ja työpaikoilla, joka on poissa köyhemmältä maaseudulta, josta muuttoliike. Sama se on terveydenhoitoala, pienet paikkakunnat keskittävät terveydenhuollon kaupunkeihin, ja jopa terveyskeskukset puuttuvat monilta pieniltä paikkakunnilta, ei edes lääkäriä lähimmän 50 kilometrin sisällä. Keskustalainen ja demarit keskittävät aivan peruspalvelutkin kauaksi ikääntyneistä kylien asukkaista. Sata kilometriä terveyskeskukseen taitaa olla uusi normaali kepulaisissa kylissä, kun rahat menee kepulaisten himmeleiden ylläpitoon, kunnan joutavien organisaatioiden ja kokouspalkkioiden maksamiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kanadassa lääkäriin pääsee tunnissa, jossa toki on merkitystä, kuinka kaukana asuu keskuksista. Toisaalta etäisyyksiä on korvattu helikopteripalveluilla, joka lienee hyvällä mallilla Suomessakin. Lonkka- tai liikuntaleinviat eivät näy yleensä ulospäin, mutta omalla autolla on helpoin päästä terveyskeskuksiin tai keskussairaaloihin, mutta autopaikkoja ei löydy, ja kuka lonkkavikainen voi lähteä etsimään edes rahastuspistettä. Pysäköinti on tehty niin vaikeaksi, että menee yli ymmärryksen. Tyhjiä invapaikkoja toki löytyy, mutta mistä lappu noihin äkkiä, kuukausien anominen ja päätökset. Taksilla pääsee, totta kai, kun auto on kotiovella. Invalupia tulisi myöntää vaikka väliaikaisiakin, kun kyse on vaikka leikkausjonossa olevasta potilaasta. Seuraavan hallituksen pöydälle ratkaistavaksi, suosittelen! Pelkästään verikokeissa käynti voi olla rankka paikka monille huonosti liikkuvalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lisäverohan tuo maksullinen pysäköinti on. Henkilökohtaisesti kierrän sellaiset paikat kaukaa, joissa on maksullinen pysäköinti tai parkki-pate kyltti.
Usein tämä tarkoittaa ajamista kauemmaksi asioimaan eli vihreä ”hyvä tarkoitus” kääntyy tässäkin asiassa itseään vastaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä auto on välttämätön, jos on lapsia ja heillä useampi harrastus. Bussilla, jos koko perhe lähtee jonnekin tulee liian kalliiksi. En myöskään lähde roudaamaan ruokakasseja lapsille bussikyydillä. Poikittaisyhteydet ovat täällä lisäksi huonot, eikä ole aikaa odotella pysäkillä bussia ja bussinvaihtoa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei pidä unohtaa myöskään sitä, jos sadat tuhannet autoilijat perheineen siirtyvät bussiin, kapasiteettia on kasvatettava moninkertaiseksi nykyisestä. Ruuhkia siitäkin muodostuu, ja lisäksi poikittaisliikenne ja sivutiet. Busseja pitäisi lisätä liikenteeseen vähintään kymmeniä tuhansia, jos korvataan edes osa henkilöautoliikenteestä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Tuli jostakin syystä laiskaa, Niin Sanotaan: Silunvihollinen Ja hänet sydämessään omistava, Ovat kumpainenkin: Laiskaa porukkaa; hän on masentava henki, Kun Ei nöyrry, olemaan, IsänJumalan ”renki”. Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti