Valtio huudattaa kuntia
Ehkä. Mahdollisesti. Joskus Kouvolasta päässee 12 minuuttia nopeammin Helsinkiin. Uuden Porvoo-Kouvola radan kautta.
Hurraa! Vanha rata ja sen parantaminen eivät kelpaa. Iitti ja Lahti on nähty. Se rataosuus saa kuihtua.
Koululainen saa odottaa koulukyytiä vaikka kuinka kauan. Koulukyydin järjestäminen oli tänäkin syksynä lähes ylivoimainen ongelma. Itäradan 1,7 miljardin kustannusarvio ei ole ongelma, koska virkamiesten minuutit ovat tärkeämpiä. Minuutti saa maksaa Kouvolalle vaikka puoli milliä.
Nyt ei paina liito-oravat eikä hyönteiset, kun kallis konsultti vetää viivan kartalle ja laittaa laskun. Rata saa halkaista maisemat, sukutilat ja talot. Nyt saa minuutit kyytiä.
Olet hetkessä lentoasemalla ja Brysselissä, kunhan varaat ensin aikaa päästäksesi asemalle. Julkiset eivät kylille kulje ja sivutietkin ovat huonossa kunnossa.
Heilläkin, jotka esiintyvät Kouvolassa taloudenvartioina, menee kulmat kurttuun jos uskallat epäillä ratahankkeen taloudellisuutta ja merkitystä. Väyläviraston selvityksessä nykyisten ratojen parantaminen osoittautui kuitenkin oikoratoja kannattavammaksi, mutta johtavat poliitikot puhuvatkin kokonaishyödystä. Sitä kun ei voi laskea, eikä kumota, mutta siihen voi aina vedota.
Ja pelimerkit polttelevat taas Kouvolan käsissä niin, että pakko on laittaa haisemaan. Kouvola ei osaa yksinkertaisesti lopettaa. Aina löytyy uusi ja kallis kärkihanke, joka puhdistaa pöydän.
Kerskainvestoinnit eivät kuitenkaan tuota enää kuntalaisille mielekkäitä elämyksiä, mutta silti kaupunki jatkaa pakonomaisesti. Pakko on onnistaa, edes moukan tuurilla. Kouvola tarvitsisi tukea riippuvuuteensa, sillä taas lähtee viisi miljoonaa pelkään radan suunnitteluun, eikä sekään tule riittämään. Julkisten hankintojen budjetteja ei laadita pitämään. Ne ovat vain päätöksenteon kuriositeetti.
On törkeää, että valtiovalta kilpailuttaa persaukisia kuntia ratahankkeilla. Väylähankkeet ovat tarpeellisia, mutta ne eivät kuulu kuntien lakisääteisiin tehtäviin.
Kunnat eivät ole radanrakentajia, eikä niillä ole sitä paitsi rahaakaan. Valtio tietää tämän hyvin, mutta silti se huudattaa kuntia. Väylähankkeen kannattavuus on selvitettävä muuten kuin saattamalla kaupunkeja toisiaan vastaan.
Tekstin aiheet:
12 minuuttia ! Jopas on kallis asia tehty 12 minuutista.
Näillä itään suuntautuvilla ratahankkeilla on jahkailtu jo vaikka kuinka kauan. Tavallinen tallaaja on aikaa sitten pudonnut kelkasta.
Mikä siinä on pääpointti koko hommassa?
Alun perin kai piti olla nopea yhteys Pietariin. Vai kuinka se nyt olikaan.
Ehkä se olikin jotain ihan muuta. Ja sitten siitä tuli jotain ihan toista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
????
✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️
Suоmi ТreffiТ. Löydä seuraa! >> http://suomidate.ga/
??????
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei tuo kaksitoista minuuttia ole ongelma. Ongelma on, että lähtijät ostavat vain menolipun. Shekki Laakso sammuttanee valot. Onhan kuitenkin VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Kiitos Ukkokin. Otitpa hyvän ja tärkeän aiheen tarkasteltavaksi: Tällaista on isokenkäisten Jumalaton toiminta: ”Hopearahat; Juuda ja Hän;-(kärsijä;) duunari/ veronmaksaja. Isokenkäiset, ”hopearahaiset” tunnustukselliseen; pyhäkouluun, aikuisopetukseen: Eiköhän: Maalaisjärki lisäänny, ettei aina vain; ”kermassa” uiskennella, vaikka toisilla on täysi työ: Toimeen tulla. Kiitos. Siunaten, Lasse.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos palautteesta Lasse. Ei lisättävää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ukko , jos väyläviraston mukaan , nykyisten ratojen korjaus olisi tullut paljon, edullisemmaksi , niin miksi ihmeessä sitä rahaa pitäätuhlata ??! Ja yleensä nykyisin vielä velkaa lisää vain Tehden !!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sanoppa se. Samalla Kouvolasta lahteen rata kuihtuu. Ei uusi rata ainakaan lisää liikennettä siihen suuntaan. Miksei tosiaan lisätä vanhan radan kylkeen vaikka kuinka monta lisäraidetta. Joka ratkaisusta joku hyötyy muita enemmän. Uusi rata neitseelliseen maastoon hyödyttää ainakin suunnittelufirmoja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti