Vantaan ratikkahanke tulee kaatumaan
Vantaan ratikkahanke tulee kaatumaan
Vantaata johdetaan kuin Italiaa. Johtavat virkamiehet ja perinteisten puolueiden päättäjät pelaavat suunnitteilla olevan ratikan osalta venäläistä rulettia ja luovat turhia taloudellisia jännitteitä ja pelkotiloja vantaalaisten harteille.
Vantaan kaupungin verkkosivuilla ratikkaa markkinoidaan harhaanjohtavasti. Ratikan rakennuskustannukseksi esitetään vuoden 2019 esitettyä kustannusarviota (293 milj. €). Miksi inflaatiokerrointa rakennuskustannuksille ei ole kyetty päivittämään? Verkkosivuilla väitetään myös, että ratikan varikko- ja vaunukustannuksia ei tule Vantaan vastattavaksi. Väittämä on täysin perusteeton. Kuntalaiset maksavat varikko- ja vaunukustannukset HSL:n Vantaan kuntaosuudessa. Tulot näihin saadaan Vantaan kuntaverokertymästä. Kustannuslaskelmista puuttuu myös Tikkurila-tunneli. Alkuperäinen hinta-arvio oli 20 milj. Rakennusteknisten haasteitten takia tunnelin arvioitu loppuhinta on tällä hetkellä noin 100 milj.
Kiinteistötaloudelliset tuottolaskelmat on laatinut ratikkareitin varrelle asuntoja rakentava Newsec. Kun laskelmia verrataan Tampereen vastaaviin kiinteistötaloudellisiin tuottolaskelmiin, niin samankaltaisuutta ei voi olla huomaamatta. Onko Vantaan tuottolaskelman luvut suoraan kopioituja vastaavasta Tampereen laskelmasta? Onko Newsec raitiovaunun rakentamisesta suoraan hyötyvänä osapuolena ylipäätänsäkin oikea ja puolueeton taho tekemään kiinteistötaloudellisia tuottoarvioita?
Kaupunginhallituksen jäsenenä en ymmärrä kaupunginjohdon kovapäistä toimintaa. Tikkurila-tunnelin välittömässä läheisyydessä olevien asunto-osakeyhtiöiden kanssa on tehty kirjallisia sitovia maavuokrasopimuksia. Nyt niille viitataan kintaalla. Taloyhtiöt ovat vieneet riidat hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ja tarvittaessa hakevat oikeutta käräjäoikeudesta.
Myös ratikan yleissuunnitteluun varattujen määrärahojen käytössä on epäselvyyksiä. Vuodelle 2022 myönnettyjen määrärahojen käytöstä on valitettu hallinto-oikeuteen. Virkamiehet saivat Vantaan valtuustolta 16.12.2019 valtuudet tehdä yleissuunnitelmia. Tästä huolimatta tehdään lopullisia rakennussuunnitelmia, joihin valtuuksia ei ole olemassa.
Kaupunginjohto on ratikan lisärakentamisen perustelemiseksi laatinut ratikan kaavarunkoja. Nämä yltiötiivistämistä tarkoittavat yksityiskohtaiset suunnitelmat ovat käytännössä osayleiskaavoja. Ne ovat nykyisen yleiskaavan ja hyväksyttyjen asemakaavojen vastaisia. Laki ei näitä tunne eikä niihin siitä syystä voi hakea muutosta. Niillä on tarkoituksena perustella ratikan taloudellisuutta kuvitellulla lisärakentamisella kuten sadussa Keisarin uusista vaatteista.
Perussuomalaiset ovat esittäneet huolensa useista rikkomuksista. Itse en Vantaan hallituksenjäsenenä tule allekirjoittamaan vuoden 2022 tilinpäätöstä edellä mainittujen rikkomusten ja epäselvyyksien takia.
Tulevat eduskuntavaalit ovat erittäin tärkeitä vantaalaisten hyvinvoinnin ja verotuksen kannalta. Valtion kassa on tyhjä ja julkinen velka ennätyslukemissa. Korkean inflaation ja korkeiden korkojen takia vanhanaikaisesta sekä kalliista raideinvestoinneista on luovuttava.
Tuukka Saimen
Eduskuntavaaliehdokas
Yrittäjä, valtuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen
Tekstin aiheet:
Toivottavasti ratikkahanke kaatuu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mihin siellä harvaan asutulla Vantaalla Ratikkaa tarvitaan ?
Ratikathan on suurkaupunkien kulkuneuvoja (Tampereellakin on naurettavaa touhua , kun pikku kylässä ratikka pörrää)
Vantaa on vielä huonompi paikka Ratikalle kun on pintaalaltaan suuri mutta erittäin harvaan asuttu kyllä Junat ja Bussit ja Henkilöautot riittää siellä kulkemiseen.Eihän siellä esim. naiset voi sähkö polkupyörälläkään lähteä toiseen kaupungin osaan kun on pitkiä pelto ja metsä taipalaita aina välissä eihän sitä tiedä kuka siellä puskassa vaanii.. Siellähän voi olla vaikka villieläin tai alkuasukas vaanimassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Taksillakaan Vantaalla ei voi enään ajaa kun ne on aivan laillistettuja rosvoja ja naisilla on vaara tulla raiskatuksi siellä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ratikka on kannattava hankinta silloin, jos on riittävän tiivistä asutusta, eli oikeata kaupunkia. Vantaa on suhteellisen harvaan asuttua, eitä täytä jotain vaikka Helsingin kaltaista taajaman vaatimusta, yksi pääkatu ja paljon omakotiasutusta. Totta kai grynderit varaavat mahdollisen ratikkatien alueet arvonnousu mielessä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja mamut ilmatteeksi kuljettamaan lapsiaan lastenvaunuissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hyvä asia, että Vantaa pääsee eroon mamuttaja kaupunginjohtajasta.
Kaupunginjohtaja Ritva Viljanen jää eläkkeelle.
Vantaasta on hänen kaudellaan tullut mamueldorado.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mutta kuka on seuraaja?
Tähän asti kai se on aina ollut joku demari, vai kuinka on?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toivottavasti joku, joka lähettää mm. somalit kotimaahansa Somalian aurinkorannoille Husu Husseinin kanssa pysyvästi.
Samoin irakilaiset, syyrialaiset, kurdit, afgaanit ym. voivat palata rakentamaan omia maitaan, pysyvästi.
Elämme toivossa, että Vantaa palaa juurilleen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mamut S 2 lapsineen ovat pilanneet Vantaan!!!
Onko mitään enää tehtävissä???
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Paitsi lähettää heidät kotimaihinsa. Ajatelkaa, mitkä voimavarat näillä Suomen peruskouluissa koulutetuilla mamuilla on kotimaissaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sitä saa mitä tilaa !
Kun rahalla houkutellaan sosiaali pummeja ,niin tuleehan ne.
Pitäs miettiä saadaanko ne ajettua evakkon Ruotsiin… tukien tasoa leikkaamalla rajusti ?
Jos ei niin mitä sitten ? Eihän niitä loppu ikääkään ole vara isolla rahalla elättää ,konkurssiinhan tämä maa muuten menee.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mitä enemmän pummeja, sitä varmemmin sosialistit saavat vaaleissa enemmistön. Tuo koskee koko maata. Demarit tuottavat jotain hajua, joka kerää pummit ympärilleen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Totta. Lisäksi keskustelut työttömyys ja sosiaalitukien, julkisten palveluiden leikkauksista saavat suuremman osan ihmisistä äänestämään sosialisteja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ratikka on pysyvä ja sen varrelle yritykset uskaltavat investoida. Bussit on helppoa siirtää toiselle reitille ja ne eivät kiinnosta asuntorakentajia tai muitakaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eipä pahemmin näkynyt miestä debatoimassa / äänestämässä ratikkaa vastaan!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ratikka tuo kehitystä itä-vantaalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti