Perussuomalaiset

Tatu Tyni

Feministinen kulttuuripolitiikka

3 kommenttia

Taiteen edistämiskeskuksen nettisivujen etusivulla on Tampere-talon toimitusjohtajan ja Taideneuvoston jäsenen Pauliina Ahokkaan blogi “Feministinen kulttuuripolitiikka.”

Otetaan tasa-arvolain 1§: “Tämän lain tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä.”

Tasa-arvolaki on päivitetty vahingoittavalla tarkoituksella kaksoismerkitykselliseksi. Sukupuoleen perustuva syrjintähän voi kohdistua myös mieheen. Tämä lakiko on merkittävä syy sille, miksi Suomi elää syömävelalla? Jos luodaan naisia suosiva järjestelmä, suoraan sorretaan miehiä. Mihin jäi pätevyys ja sen mukaan palkkaaminen työelämässä?

Näistä näkökulmista tarkastelen Pauliina Ahokkaan blogia, josta seuraavat lainaukset.

“”Sosiaalinen tasa-arvo ja ihmisten yhtäläiset mahdollisuudet mihin tahansa demografiseen tekijään katsomatta ovat perustavanlaatuisen tärkeitä ihmiskunnan tulevaisuudelle.”

Kyllä, tämä on helppo allekirjoittaa.

“Taiteellinen johtaja musiikkialalla on edelleen lähes 90-prosenttisesti mies ja hallituspaikoistakin lähes 75 prosenttia on miehillä, vaikka keskimäärin alalla työskentelevistä lähes puolet ovat naisia. Hallituksen puheenjohtajista käytännössä kaikilla sektoreilla festivaaleista ja järjestöistä yrityksiin vain yksi kymmenestä oli naisia. Ainoastaan Suomen sinfoniaorkestereiden puheenjohtajien piirissä puolet ovat naisia. Samoin ainoastaan orkesterien intendenttien osalta tilanne on johtajapestin osalta suurin piirtein tasa-arvoinen.”

Jos pätevimmät toimijat ovat kyseisissä tapauksissa miehiä, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Populaarimusiikin puolella suurimmat kansainväliset bändit ovat Nightwish, Him, Sunrise Avenue, Rasmus ja Apocalyptica. Nämä kaikki ovat miesten pyörittämiä. Ne ovat saavuttaneet asemansa, koska niiden tuotannolle on kysyntää, ei siksi että niitä johtavat miehet.

Ja jos jollain toimialalla nämä tilastot ovat päinvastaisia, on töitä aktiivisesti tehtävä myös toiseen suuntaan. Päätöksenteossa 50 prosentin periaate tuottaa parasta tulosta. Sama pätee myös muihin diversiteettitekijöihin.”

Jos tämän periaateen mukaan johdettaisiin jääkiekon maajoukkuetta, kaikki tietävät mihin se johtaisi. Jos 50 prosenttia toimijoista täytyy olla naisia, syrjitään törkeästi miehiä ja pätevyyden mukaan valitsemista.

“Erilaisista ihmisistä ja kokemuksista syntyvä moniäänisyys tuottaa parasta mahdollista päätöksentekoa, ottaa erilaiset näkökulmat, tekijät sekä tuottajat huomioon ja sitä kautta tuottaa meille kaikista laadukkainta kiinnostavinta tekemistä. Tähän me niin Taideneuvostona kuin henkilökohtaisestikin sitoudumme.”

Music Finlandin tilaston mukaan Suomen musiikkialan kokonaisarvo vuonna 2016 oli 905,4 miljoonaa euroa. Vienti oli 45,2 miljoonaa euroa, sisältäen teknologian viennin.

On tulkittavissa, että vienti syntyy sellaisten toimintatapojen seurauksena, jossa Taideneuvoston näkemykset eivät ole käytössä.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


3 kommenttia
Tatu Tyni Taikuri
#1

Pauliina Ahokkaan blogi:

Feministinen kulttuuripolitiikka

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#2

Hetkinen mihin unohtui ne, joille sukupuoli on epäselvä. Kyllä heillekin pitää saada kiintiö, ehdottomasti!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

asiat muuttuvat hitaasti
#3

Taidealat ovat olleet pitkään miesten juttuja.
Milloin taidekoulujen ovet avautuivat naisille? Joskus 1800-luvun lopulla ja runsaammin vasta 1900-luvun puolella. Näin luulisin asian olevan.

Päteekö sama myös musiikkikouluihin?
Naisnäyttelijöitä paheksuttiin pitkään, heitä pidettiin huonoina naisina.

Miehisiä ammatteja ovat olleet sellaiset työt, joihin tarvitaan paljon voimaa, esim. palomies, rakennusmies, kaivosmies. Eikö tämä ole aika looginen, biologinen itsestäänselvyys, että näin on ollut? Ja on edelleen.

Sota avaa uusia väyliä ja sotkee vanhoja sukupuolirajoja. Sota-aikana naisten on täytynyt tehdä kaikkia miesten töitä, kun miehiä ei ole ollut paikalla töitä tekemässä. Näin on syntynyt uusia mahdollisuuksia naisille. Jos nyt jotain hyvää sodista voi keksiä, niin ehkä tämän.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000