Perussuomalaiset

Pekka M Sinisalo

Nyt mennään liian pitkälle HSL!

4 kommenttia

HSL on muuttamassa lippujärjestelmää. Perusteena muutoksille pidetään ns. kaarimallin käyttöönottoa. Siinä kuljettava matka voi ylittää kaaren tapaan kuntarajan ja HSL:n jäsenkunnat maksavat subvention kulkuvälineen käyttäjien lukumäärän perusteella. HSL on valmistellut erilaisia vaihtoehtoja uusista maksuista ja myönnettävistä alennuksista tai kokonaan vapaista matkoista. Jäsenkunnat antaavat parhaillaan muutosehdotuksista lausuntonsa.
HSL:n strategia on kunnianhimoinen. Sen mukaan seutu on älykkään, kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnannäyttäjä. On ymmärrettävää, että maksujärjestelmää pitää yksinkertaistaa, koska nykyään HSL:n hallitus päättää vuosittain noin 250 erilaisesta maksusta. Yksi keino tähän on asiakasryhmien vähentäminen. Tämä tarkoittaa, että esim. erilaiset eläkeläiset, vammaiset, opiskelijat tai lapsiperheet olisivat nykyistä yhtenäisempi kokonaisuus. Suunnitellut muutokset ovat osin kohtuuttoman byrokraattisia saavutettuun hyötyyn nähden. HSL:n tavoite on erilaisella kontrollilla ja byrokratialla vähentää ns. perusteetta alennusta saavia tai kokonaan ilman maksua matkustavia.
Erityisen byrokratian kohteena ovat Suomen sotien veteraanit, joilta vaaditaan alennuslipun saamiseksi moninkertaisia varmistuksia eri viranomaisilta. Myös eläkeläiset joutuisivat selvittämään oikeutensa alennukseen vuosittain. Lapsiperheiden ja vammaisten etuja huonnonnettaisiin oleellisesti. Tämä on kuitenkin järjetöntä politiikkaa, koska sillä huononnetaan nykyistä käytäntöä, varsinkin kun pyritään kulkuvälineiden tehokkaampaan käyttöön.
En kannata suunniteltuja muutoksia, koska ne ovat yhdenvertaisuuslain ja vammaislain vastaisia. Lisäksi pienituloisille muutokset aiheuttavat kohtuuttomia kustannuksia. Alennuslipuista ja lastenrattailla tai rollaattorilla kulkevien ilmaismatkoista luopuminen itseasiassa lisää kustannuksia, koska esim. taksikyytiin oikeutetut näkövammaiset siirtyvät käyttämään kustannustehokkaan julkisen liikenteen sijaan taksia. Samoin toimeentulo- ja liikkumiskustannuksien korvauspyynnöt ruuhkauttaisivat kunnan sosiaalipuolen virkailijat ja johtaisivat henkilökunnan lisäämispaineisiin. Jo muutoinkin heikko-osaisten sekä taloudellisesti ahtaalla olevien lapsiperheiden arkea ei tule keinotekoisella säästämisellä vaikeuttaa.
Eläkeläisten kohtelu on nöyryyttävää ja epäoikeudenmukaista. Muutokset vaikeuttavat siihen kuuluvien ihmisten oikeutta osallistua yhdenvertaiseen elämään ja pahimmillaan aiheuttavat lisää syrjäytymistä. Kyseessä on pohjimmiltaan syrjiminen.On lisäksi huomioitava, että kun otamme huomioon alennuslippuun oikeutetujen opiskelijoiden osuuden on muiden osuus enää 10% alennuksien kokonaiskustannuksista. Kyseessä on säästöjen kannalta marginaaliryhmä.
Käsitykseni mukaan maksujärjestelmän muutoksia pitää vielä selvittää. Järjestelmää pitää yksinkertaistaa asiakkaan näkökulmasta arvioiden. Tavanomainen matkustaja saa lippunsa helposti ja voi leimata matkansa automaatissa. Ne matkustajat, joita tavoiteltu asiakasryhmien vähentäminen koskee, joutuvat kokemaan oikeuksiensa saamiseksi epäselvää ja usein kohtuutonta byrokratiaa. Tässä HSL toimii perustehtävänsä vastaisesti, kun se ei tarjoa ja kehitä esteetöntä, kaikille sopivaa ja kohtuuhintaista joukkoliikennepalvelua.
Pekka M. Sinisalo (ps.)

HSL:n hallituksen jäsen

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


4 kommenttia
Nimetön
#1

Lastenvaunujen kanssa matkustaville on tulossa lipunostopakko raitiovaunuihin ja metroon, onko juniinkin?
Ehkäpä leimaus sujuu turvallisesti vanhemman ja yhden nukkuvan lapsen kanssa, jos ihmisiä on vähän liikenteessä. Tämä on varmaan HSL:n teoreettinen tapaus. Käytännössä kuitenkin lapsi saattaa rääkyä ja häntä pitäisi tyynnytellä ja/tai syöttää muiden matkustajien mukavuudenkin kannalta, ja vieressä roikkuu, ryntäilee vielä kaksi muutakin rasavilliä mukana, riskinä, että vielä karkaavat ulos, jos vanhempi alkaa kaivamaan ja laimailemaan lippuja.
Raitiovaunut ovat käytännössä usien täyteen ahdettuja, ja muut matkustajat samoin ryntäävät voimalla ulos ja sisään, painavat laukut lasten silmäkulmien korkeudella heiluen. Juopot ja vanhukset voivat kaatua päälle ja hulinoitsijoita ja häiriökäyttäytyjiä pitää havainnoida ja varoa.

Maksullisuus tarkoittaa kustannuslisäystä vauvaperheille, joita on aikaisemmin maksuttomuudella tuettu. Toinen vaihtoehto on, että lastenvaunujen kanssa siirrytään vaarallisempia linja-autoja täyttämään, mistä tulee vielä ilmansaasteita ja hiilidioksidia, sekä lisäruuhkautumista.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Lapsia pitää tyynnytellä, pitää lähellä että eivät juokse muualle, estää tappelemasta ja suojella vielä muilta ryntäilijöiltä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vaikea yhtälö
Hämmentynyt
#3

Lipputaksat ovat äärimmäisen vaikea yhtälö ratkaistavaksi.

Joka tapauksessa julkisen liikenteen pitäisi olla selvästi yksityisautoilua edullisempi liikkumismuoto. Ja helppo.

Pääkaupunkiseudun liikenne on kiitettävän runsasta ja monipuolista.
Miten muualla?

Syöttölinjojen lisäys lähimmälle juna-asemalle ja junavuorojen/raideosuuksien lisääminen?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Bensson
Vihainen
#4

Kyllä julkinenliikenne on meillä lähinnä vitsi, Y-juna lopetetaan ja korvataan kumipyörillä. Aika ja matka pitenevät, K-nummen ja Siuntion pendelöijät siirtyvät autoihin se on varma. Seuraavaksi sitten otetaan ruuhkamaksut käyttöön, uskokaa pois.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000