Uusi Sammon ryöstö
Keskustalaisen Juha Sipilän johtamassa edellisessä hallituksessa istuvat ministerit kahmivat itselleen ja lähipiirilleen yhteiskunnan varoja kuin keskiaikaiset maantierosvot konsanaan. Ministerien lähipiirit ja jopa ministerit itse kilpaa perustelivat yhtiöitä, joiden omistussuhteet ketjutettiin ja piilotettiin mitä ihmeellisimpien, sekä monimutkaisten kuvioiden taakse. Nämä yhtiöt ja muut vastaavat toimijat saivat sitten hyvinkin suuria ja suoria yhteiskunnan tukia mitä ihmeellisimpiin hankkeisiinsa. Rosvopäällikkönä hääräsi pääministeri itse ja yhtä tarmokkaasti ohjaili yhteiskunnan varoja omaan ja lähipiirinsä taskuun saman puolueen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Ei siis ole mikään ihme, ettei kyseisellä hallituksella ja sen jäsenillä aika riittänyt kunnolliseen lainvalmisteluun vaan kaikki lakiesitykset jotka tuotiin eduskuntaan olivat huonosti valmisteltuja ja vajavaisia. Hyvänä esimerkkinä edellisestä on samaisen liikenne- ja viestintäministeri ”ryssimät” taksiuudistus, sekä kevytajoneuvoasetus ja lukemattomia muita hankkeita.
Onko uuden liikenne-ja viestintäministeri Sanna Marinin nyt eteenpäin ajamasta Turun tunnin juna -hankeyhtiöstä ja Tampereelle suuntautuvan Suomi-rata-hankeyhtiöstä tulossa jälleen kerran uusi ”Sammonryöstö” suomalaiseen yhteiskuntaan, jossa yhteiskunnan verorahoilla lihotetaan ministereitä ja heidän lähipiiriään??? Ministeri toteaakin Taloussanomissa seuraavaa: ”Marin kertoi, että hankeyhtiöt olisivat suunnitteluyhtiöitä. Yhtiöiden perustaminen edellyttää, että omistajiksi tulee myös muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.” https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006233672.html
Villi arvaukseni on, että saamme tulevaisuudessa ihastella taas kerran kadonneita miljardeja veroeuroja ja huonosti rakennettua, sekä alaarvoisesti toteutettuja infrastruktuuri hankkeita, kuten ”maan tapana” tuntuun nykyään olevan.
Tekstin aiheet:
Pekka sekään sektori , ei näytä menevän parempaan suuntaan !? Vaikka vaalit on ohi niin sama suhmurointi , näyttää vain jatkuvan ?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Totta puhut. Minulla heräsi ihmetys ilmoitetusta hankkeen suunnittelu kustannuksista ja julkisuudessa esitetystä rahoitusmallista. Alueiden kunnat halutaan hankeyhtiöihin mukaan rahoittamaan hanketta. Mitä jos alueen kunnat eivät itse halua osallistua hankkeisiin? Turun radan pelkät suunnittelukustannukset ovat kuulemma 150miljoonaa, se ei sisällä maiden pakkolunastusrahoja tai muitakaan rakennuskustannuksia. Suunnitellaanko junarata ”kultaiselle” paperille vai mihin SDP saa upotettua pelkkään junaradan suunnitteluun moisen summan. Taitaa tuo summa sisältää Rinteen ja kumppaneiden kokouspalkkiotkin. Ihmettelen miksi jo olemassa olevaa ratalinjausta ei voi käyttää. Uusitaan kiskot, turvalaitteet jne. Koko julkisuudessa kerrottu kuvio muistuttaa kummasti Suomessa 2000-luvulla tehtyjä julkisia rakennushankkeita jotka ovat järjestään menneet niinsanotusti metsään, tässä meillä uusi länsi-metro. Suunnitellaan kalliilla ja toteutetaan itä-euroopan halpatyövoimalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti