Länsi-Uusimaa tarvitsee Lohjarataa
Tällä hallituskaudella Valtio teki maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Kunnat sitoutuivat kasvattamaan asuntotonttien kaavoitusta vuosina 2016 -19 kerrosalana mitattuna noin 25 %:lla verrattuna voimassa olevaan MAL –aiesopimukseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen.
Vastavuoroisesti valtio lupasi rahoittaa Helsingin seudun suuria infrastruktuurirakennushankkeita, kuten Länsimetron jatketta Kivenlahteen asti, Pisara-rataa ja Helsinki-Riihimäki–rataosan kapasiteetin parantamista. Lisäksi valtio on sitoutunut edistämään Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkuteiden suunnittelua ja toteuttamisvalmiutta sekä käytännössä tulee osallistumaan Vantaalla kehäradan liityntäpysäköinnin toteuttamiseen.
Uuttamaata ei tule kehittää vain Helsingin seudun kuntien hyväksi. Länsi-Uusimaa, erityisesti Lohja ja Vihti on toistuvasti laiminlyöty valtion suurissa infrahankkeissa. Lohjalta ja Vihdistä kulkee päivittäin noin 10 000 ihmistä töihin pääkaupunkiseudulle enimmäkseen henkilöautoilla, eikä Lohjan ratahanke ole kaavaa lukuunottamatta edennyt vuosien aikana tuumaakaan. Ei, vaikka vuoron demarien ja Kokoomuksen kansanedustajat ovat hallituksessa istuneet.
On ironista esittää yli miljardi euroa pisararadan rakentamiseen, josta saatava aikahyöty lasketaan minuuteissa. Lohjaradan kautta olisi mahdollista päästä Lohjalta 45 minuutissa ja Nummelasta 34 minuutissa Helsingin ydinkeskustaan. Radan tuoma aikasäästö olisi 30-60 min joka päivä. Rata mahdollistaisi päivittäisen kulkemisen tehokkaasti myös Nummelaan ja Lohjalle, mikä auttaisi alueen palveluiden kehittymistä. Rata toisi Vihtiin ja Lohjalle noin 30 000 uutta asukasta lisää, mikä antaisi merkittävän piristysruiskeen alueen kehittämiselle.
Valtion tulee osallistua koko Uudenmaan kehittämiseen ja elinvoiman vahvistamiseen. Yksin Helsingin seudun ”megametropolin” kehittämispolitiikasta tulee luopua. Kehyskunnista Helsingin seudulla työssä käyviä on jo useita kymmeniä tuhansia, eikä hidän asuinalueiden kehitystä tule tukahduttaa. Pisararataa emme tarvitse. Vastaavasti Lohjan radan investointipäätös olisi tärkeä askel, josta tulisi tehdä päätös jo seuraavalla hallituskaudella.
Tekstin aiheet:
Ei senttiäkään Lohjarataan!! Niikko nyt pekkaroi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niikko on Vantaalta, menee naapurin siltarumpuun, mitähän se survister nyt pekkaroi?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niikko puhuu asiaa, Helsinkiä ruokitaan koko maasta työvoimalla ja infran rahoituksilla ja palkaksi saadaan kehuja siitä miten Helsinki pitää yllä Suomea… niin kuuluukin pitää noilla satsauksilla, ei kai se pelkkä maa isommin raaka-ainetta kummempia tuota!
On se vaan kumma että hyväntekijä Helsinkiä pitää vielä rahoittaa satamasta ja rautateistä kun se on niin itseriittoinen ja ylitsevuotavainen? Kohta varmaan taas täytyy laittaa sille taiteeseen satakunta miljoonaa Gukkenheimiin ties mistä syystä. Olisikohan kaupunginjohtajan vaihdon paikka – ai niin, eihän niitä voikaan oikein mitenkään ilman jotain seksiskandaalia tms. vaihtaa…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti