Perussuomalaiset

Matti Heikkilä

Kuntalaisten palautteet ja niiden käsittely. #uimalagate

Olen huolissani, miten kaupunki käsittelee valtavaa palautetulvaa. Esimerkkinä käytän Uimalan lippumuutosta.

Kaupunki vaihtoi näppärämpään lippusysteemiin uimalassa. Hienoa.

27.10.2016 Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kokoontui ja siellä päätettiin, että aiemmin ostettuja lippuja ei hyvitetä 16.12.2016 jälkeen.

Kokonaiset 1,5 kk aikaa hoitaa asia.

Tästä tiedotettiin jonkin verrran. Ihan ok. Vaikea on saavuttaa kaikki käyttäjät tuossa ajassa.

Nyt on sitten kuntalaiset ihmetelleet asiaa. Rahat on jäänyt uimakorttiin, jossa ei ole viimeistä käyttöpäivää mainittu.

No, tästä on moni laittanut kyselyä kaupungille.

Vastauksena on jopa tullut maininta, että asia käsiteltiin uudestaan alkuvuodesta Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnasta. Viranomainen on näin asukkaalle vastannut, kuitenkaan ko. asiasta ei ole mitään pöytäkirja merkintää.

Käsiteltiinkö asia vai ei?

Pallo pyörii kuluttajan, luottamushenkilöiden ja viran omaisten viestinnissä kuin rikkinäinen puhelin. Ehkä kuuma peruna parempi vertaus.

Kukaan ei saa otetta. Lensi aluksi ohi minultakin. Oletin, että kohta tulee tiedote.

Facebookisssa on vain osa niistä henkilöistä valittanut asiaa, joita se koskee – moni on niellyt tappionsa hiljaisuudessa.

Minun mielestä tämä tapa kommunikoida ja käsitellä asiaa on hieman leväperäistä kaupungin puolelta.

Vastuuta ei ota kukaan vaan mennään tietyn päätöksen taakse – edes päätöksen tekijät ei vaivaudu pahoittelemaan.

Jutun annetaan paisua sormet ristissä, että ethän paukahda.

Maailma toimiii siten, että jos tulee tehtyä väärä päätös, niin se on aina kumottovissa.

Julkista vastausta ei ole tästä asiasta tiedotettu uimalan asiakkaille vaan yksittäisi vastauksia tullut.

Tätä kirjoittaessa kaupunki oli tarttunut. Hyvinkään kaupungin facebook sivuilla minulle vastattiin. Asia menee lautakuntaan ensiviikolla.

Miksi tässä pitää lautakunnalta hakea päätöstä.

– Johtavalla virkamiehellä on valta tämä asia ratkaista. Korvata vai ei?

– Johtavalla virkamiehellä on valta päättää, miten asiasta tiedotetaan.

– Johtavalla virkamiehellä on virkamiessuoja ja riittävä palkka asian hoitamiseen.

Screenshot 2017-03-08 14.14.13

Asian käsittelyn nopeuttamiseksi virkamies olisi voinut toimia?

Itse näen, että tässä on menty kuluttajalautakunnan ohjeistuksen ohi. Jos lahjakortissa ei ole mainittu voimassaolo päivää, asiakas olettaa sen olevan voimassa ikuisesti tai vähintään 6kk.

Kaupungin tulisi hyvittää nämä käyttämättömät liput.

Tässä on monta outoa aisaa

a) kunta ei reagoi palautteisiin nopeasti ja julkisesti

b) kunnassa voidaan päättää asioista, mutta ei korjata vääriä päätöksiä.

c) mihin hävisi ne luottamushenkilöt, jotka asiaa on ollut päättämässä?

d) miten voidaan kommunikoida, että asia olisi uudelleen käsitelty vaikkei ole pöytäkirjamerkintää?

e) miksi virkamies ei käyttänyt hänelle kuuluvaa valtaa ja tehnyt työtään?

Ei tämä näin saa jatkua – rotia kunnan tarjoaman palvelun asiakkaiden kohteluun.

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000