Bernerin kimurantti liikennelogiikka
Tuntuuko politiikan seuraaminen välillä kummalliselta? Sama täällä, mutta hätä ei ole tämän näköinen. Politiikan kiemuroiden seuraaminen helpottuu huomattavasti, kun oivaltaa että poliitikot toimivat sinällään hyvinkin tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti, mutta he tavoittelevat toisinaan eri aivan asioita kuin kansalaiset olettavat.
Äskettäin suomalaiset saivat hämmästeltäväkseen keskustalaisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin teesit uudesta liikennemallista. Kun mallia sitten tarkemmin tutkittiin, sen havaittiin kurittavan varsin monia. ”Käsittääkseni jokainen, jolla on auto, häviää”, totesi Helsingin Sanomille mallia puntaroinut Veronmaksajain keskusliiton Vesa Korpela.
Jos kaikki autonomistajat häviävät, kuka on saamapuolella? Äkkiseltään voisi luulla, että he, jotka eivät autoa omista. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen.
Viime vuoden heinäkuussa Berner totesi Ylelle, että digitalisaation ja palvelukehittämisen avulla ihmisiä suostutellaan luopumaan yksityisautoilusta. Bernerin marraskuisen kommentin mukaan liikenneministeriön tavoitteena on, että henkilöautolla yksin ajettavien matkojen määrä vähenee. “Tulevaisuudessa entistä harvempi omistaa auton”, kommentoi Berner tammikuun tiedotustilaisuudessa.
Mutta yksityisauto ei ole suomalaisille statussymboli eikä luksushyödyke. Auto on välttämättömyys, jota Suomen kaltaisessa maassa ei voi korvata millään muulla välineellä. Luovu autosta, luovut samalla työmatkoista, ostosreissuista, lääkärikäynneistä. Puhumattakaan lasten harrastusreissuista.
Kukaan ei ylläty siitä, että Katajanokan kulmilla leppoisasti fillaroiva Osmo Soininvaara (vihr.) kannattaa yksityisautoilun vähentämistä. Mutta miksi “pyörät pyörimään”-teemalla kampanjoinut Juha Sipilä haluaa estää kumipyörien etenemisen? Miksi keskustalaisen ministeriö haluaa vähentää yksityisautoilua alueilla, joilla bussit eivät ole liikennöineet enää vuosikausiin? Syy on yksinkertainen. Siksi, koska muuten Suomi lipsuisi EU:n ilmastomääräyksistä. Suomi on luvannut vähentää 39 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistään, eikä tämä onnistu ilman, että liikenne ruuvataan uusille kierteille. Berner totesi asian varsin selkein sanoin viime vuoden heinäkuussa.
“Suomelle asettama päästövähennystavoite on määrä tavoittaa liikenteessä kolmen kokonaisuuden kautta. Ensimmäinen keino on se, että pyritään aidosti muuttamaan liikennejärjestelmää. Eli uskotaan siihen, että digitalisaatiolla, palveluita kehittämällä saadaan entistä enemmän ihmisiä palveluiden piiriin itsepalvelun sijaan – eli autoilusta käyttämään joukkoliikennepalveluita. Liikennekaari on yksi kokonaisuus, joka nimenomaan tähän vastaa”, Berner kertoi Ylelle.
Sama asian voi sanoa näinkin: yksityisautoilusta siirrytään kohti yksityistettyä joukkoliikennemallia, koska EU näin vaatii.
Juha Sipilän mukaan “Bernerin esitys on uutta rohkeaa poliittista kulttuuria, johon Suomessa ei ole totuttu.” Kieltämättä. Suomen liikenneinfran lyyhistäminen maan rajojen ulkopuolelta saneltujen opinkappaleiden takia onkin kieltämättä rohkeaa. Onko se järkevää, onkin ihan toinen asia.
Jos EU todella välittäisi ympäristöasioista, se olisi ensimmäisenä puuttunut hiiltä tupruttavien puolalaisten hiilivoimaloiden tilanteeseen. Vaan ei puuttunut. Puolalle asetettiin erittäin maltillinen 7 prosentin päästövähennystavoite. Usealla Itä-Euroopan valtiolla tavoite on alle kymmenen prosenttia ja Bulgarialla pyöreä nolla. Sikäläisillä bernereillä ei siis ole syytä kurittaa peruspuolalaisia duunareita omituisilla “menkää bussilla”-höösäyksillään.
Tekstin alussa pohdimme, kuka liikennemallissa voittaa. Vastaus tavallisten kansalaisten osalta: ei kukaan. Yhteiskunta, joka rampauttaa omaa liikenneinfraansa, kärsii jokaisen kansalaisen voimin. Miksi tällaista mallia sitten ajetaan eteenpäin?
Siksi, koska on ryhmä, jolle mallin myötä avautuisi pääsy liikenneyhtiön monopolivoittoihin. Bernerin liikennemallissa kilpailun väitetään olevan kaiken lähtökohta. Niin siis minkä kilpailun? Liikenneverkkoyhtiöhän olisi monopoli. Liikennehankkeessa on kyse EU:n tuella suitsutettavan ideologian avulla suoritettavasta teknologiasiirtymästä, jossa muutamalle yritystoimijalle annetaan mahdollisuus satumaisiin voittoihin. Valtio kattaa herkkupöydän ja kutsuu yritykset pitoihin.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, että Suomi laitetaan pelaamaan uhkapeliä tietyn teknologisen kehityskaaren puolesta. Jos EU:n viherajattelusta tulee maailmanlaajuinen normi ja liikennejärjestelmät optimoidaan ensisijaisesti päästöjen vähennysten näkökulmasta, liikennehankkeeseen kytkeytyneet suomalaisyritykset saavat valtavan suhteellisen edun ja pääsevät rahastamaan maailmanlaajuisesti. Jos muu maailma antaa piu-paut viherkilpajuoksulle, Suomi jää infrahankkeensa kanssa yksin. Rahastajat joutuvat tällöin tyytymään vain suomalaisten taskuista kerättyihin voittoihin.
Kuviossa on jotain oudon tuttua. Kuten Me-kirjassa kuvasin, paskalakihanketta yritettiin toteuttaa vastaavalla, joskin mittakaavaltaan paljon suppeammalla kuviolla. Sitoudutaan ensin ylikireisiin ympäristönormeihin, luodaan sitten normien varjolla kansalaisten vaivoiksi lainsäädäntöä, joka pakottaa kansalaiset hankkimaan kalliita laitteita. Kansalainen maksaa, kaverikapitalisti kiittää.
Koska vihreää aatetta ei sen tabuluonteen takia voida kyseenalaistaa, olennaiset kysymykset jäävät kysymättä. Mutta kaverikapitalistille viheraate ei ole päämäärä. Se on peite, jonka suojissa omaa voitontavoittelua harjoitetaan.
Kuvio on kirkasotsaisten cityvihreiden osalta suorastaan itsetuhoinen: kun he vaativat äärimmäisen tiukkoja ympäristönormeja, he itse asiassa vaativat samalla työntekijöiden töihin pääsyn ja yritysten toimintaedellytysten alasajoa. Ja mitä vähemmän rahaa näivettyvän Suomen kassaan kertyy, sen vähemmän on enää laittaa panoksia vihreille niin rakkaisiin humanististen tiedekuntien opintokokonaisuuksiin.
PS: Tätä kirjoittaessa Anne Berner ilmoitti vetävänsä henkselit liikenneverkkoyhtiölle. Fiksu siirto. Kansalaispalaute lienee ollut melko räväkkää.
Tekstin aiheet:
Auto on iso rahareikä pienituloiselle.
Maaseudulla on vaikea asua ilman autoa.
Tehtiinpä sitten millaisia muutossuunnitelmia tahansa, niin lähtökohta pitäisi olla se, että kulut auton pidosta eivät kasva.
Berner osoitti olevansa ihan pihalla tavallisen ihmisen realiteeteista.
Bernerillä ei kai koskaan ole ollut puutetta rahasta, hän ei tunne pienituloisen ihmisen todellisuutta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se tosiasia ei muutu mihinkään, että autoilu on Suomessa kallista. Autojen keski-ikä on yli 11 vuotta. Meillä on Euroopan vanhin autokanta. Tälle olisi tehtävä jo jotain.
Liikenteeltä peritään 7,8 mrd. euroa vuosittain veroina. Tästä summasta käytetään 1,7 mrd. tieverkon ylläpitoon. Loppu rahasta menee valtion muille momenteille.
Henkilöautot on ollut valtion lypsylehmä. Nyt Berner meinasi laittaa kaiken lihoiksi. Ei onnistunut ja hyvä niin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toisaalta, en ymmärrä, miksi valtion ja veronmaksajien ylipäätänsä pitäisi millään tapaa subventoida mitään kulutuksen muotoa.
Meillehän on laadittu 24% alv-verokanta ja vastaavat periaatteella ”kuluttaja maksaa kulutuksen mukaan”. Näin ollen, miksi autoilua pitäisi millään tapaa subventoida, eli sekin saa toimia periaatteella, jossa kustannukset menevät käytön mukaan ilman, että keksitään lisää kalliilla ylläpidettäviä hallintohimmeleitä.
Toisekseen, jos rahat ei riitä, silloin kulutus on sopeutettava tulojen mukaan. Niin muutkin joutuvat tekemään. Turhaa hupiajoa sietääkin verottaa.
Mitä taas tulee esimerkiksi pääkaupunkiseutuun, siellä yksityisautoilu saakin maksaa vastineeksi siitä, kun Suomen joukkoliikennettä on ”kehitetty” vuosikaudet/kymmenet hyvin Helsinki-keskeisesti. Kun on käytössä bussit, junat, metrot ja ratikat, siitä huolimatta omalla rakkaalla peltilehmällä on päästävä ovelta ovelle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yllättävää on ollut koko kansan yhteinen huuto : älkää luopuko autoverosta 🙂
Toinen yllätys on ollut ettei kukaan hallituksessa muka ole tiennyt mitä Berner puuhailee…taidettiin antaa epäsuositun naisen ajaa itsensä kuoppaan ja sitten päästään napsimaan irtopisteitä. Ainakin normaalissa työpaikassa ( sellaiseksi kai nykyhallitus on yrittänyt itsensä muotoilla ) johtoryhmä kyllä keskustelee keskenään ja jakaa tietoa miten projektit etenevät.
Oliskos aika hieman vaihtaa hallitusta ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kannatetaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ajattelitko vaihtaa hallituksen esimerkiksi kallupien mukaan? Tai musta tuntuu tai joku käskee-menetelmällä? Valitaan ennakkoon pääministeri suurimmasta räksyttäjästä ja Nalle Wahroos valtiovarainministeriksi köyhien asioita ajamaan. Pidetään sitten valintojen jälkeen demokraattiset vaalit, millä valitaan oppositio. Hyvä siitä tulee.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jaaha, joku nimetön kirjoitti tänne kai painokelvotonta, kun ketju hävisi.
Itse kirjoitin vastineena pari riviä lainattuja lauseita hienosta kappaleesta nimeltä:
An another brick on the wall
Ja jatkan vielä edellisille:
-All in all-, you are an another brick on the wall.
-Joose
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persut pääsi Hallitukseen autoveron poisto lupauksella ja nyt sama Timo Soini vastustaa ensimmäisenä autoveron poistoa !!!
Persut myi perseensä tässäkin asiassa ihan kuin pakolais politiikassa ja pummi maiden rahoitus politikassa mm. Kreikka ,Ukraina ja viimmesimpänä Turkki !!!
On selvää että autoala vastustaa autoveron poistoa koska kun autoissa on vero nostamassa hintaa se takaa että likevaihto on suurempi ja autokanta vanhempi ja huonompi se takaa että rahaa tulee ovista ja ikkunoista jatkossakin samaan aikaan kun kansalaisia sorretaan uhteisesä Eu:ssa !!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Liikenteessä ja muusa infrassa omistaminen pitää kunnossapidon suomalaisyrityksillä. Se tuo verotuloja ja työtä suomalaisille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Liikenteessä ja muusa infrassa omistaminen pitää kunnossapidon suomalaisyrityksillä. Se tuo verotuloja ja työtä suomalaisille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Veroparatiisiyhtiöiden omistamat suomalaisyritykset kiertävät veroja ja tuovat orjatyötä suomalaisille?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti