Perussuomalaiset

Laura Korpinen

Myydään hyvä henkilöstö edulliseen hintaan

Harvoin muistan lakimiesurallani nähneeni yhtä häikäilemätöntä suunnitelmaa kuin mitä Helsingin kaupunki suunnittelee raideliikennetyöntekijöittensä pään menoksi. HKL:n yhtiöittäminen on tulevan keskiviikon kaupunginvaltuuston kokouksen esityslistalla.

Yhtiöittäminen tapahtuu konsernin avulla, jossa työntekijät laitetaan kokonaan omiin yhtiöihinsä, kuljettajat omaansa ja kunnossapitopalvelutyöntekijät omaansa. Raitiovaunukalusto ja varikot laitetaan puolestaan omaan erilliseen yhtiöönsä, ja raitiotieradat taas omaan yhtiöön.

Tulevista työntekijäyhtiöistä tulee nähtävästi jonkinlaisia työvoimanvuokrausfirmoja, koska kyseisissä työntekijäyhtiöissä ei tule olemaan työntekoon tarvittavaa välineistöä: ei raiteita, ei raitiovaunukalustoja, ei edes liikennöintisopimuksia.

Vaikka yhtiöittämisen perusteena puhutaan ”vastaamisesta toimintaympäristön muutospaineisiin”, tosiasiassa yhtiöittäminen on yleensä alkusoittoa sille, että toimintoja voidaan jatkossa käytännöllisemmin myydä. Kun luonnollisesta monopolista on kyse, valmistellaanko uutta Carunaa? Ainakin Vihreät ovat pontevasti tämänkin hankkeen takuumiehinä. Ja mikä veikeintä, voitaisiin myydä raitiotierata-, raitiovaunukalusto- ja varikkoyhtiö, joissa ei ole yhtään työntekijää. Siinä voisivat sitten lakimiehet taittaa peistä, ulottuuko liikkeenluovutussäännöstöjen velvoittavuus sellaiseen henkilöstöön, joka on aivan eri yhtiön palveluksessa, kuin mikä on kaupan kohteena.

Myös suunnitelmat metroliiketoiminnan henkilöstön osalta hämmästyttävät. Kaupunki ei siirrä metroliiketoimintaansa, mutta asiakirjojen mukaan ”valtaosa metroliiketoimintaan kuuluvasta henkilöstöstä myydään yhtiöittämisen jälkeen Kaupunkiraideliikenne Oy:lle”.

En tiennyt, että työntekijöitten myyminen on Suomen lain mukaan sallittua. Yleensä henkilö siirtyy vain liikkeenluovutuksen yhteydessä, mutta nyt metroliiketoimintaa ei luovuteta.

Olisin kiitollinen, jos joku selittäisi minulle, miten kaikki tämä on Suomen lain mukaan mahdollista.

***

Yhtiöittämisen liiteasiakirjoihin voi kuka tahansa tutustua Helsingin kaupungin sivuilla. HKL:n yhtiöittäminen on esityslistan kohdassa 11:

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/esityslistat/asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Keha_2021-09-22_Kvsto_16_El

Osallistu keskusteluun!


9 kommenttia
Lasse Hietanen
Iloinen
#1

HEI. KIITOS 😕 LAURAKIN. KIVA, KUN OLET ❤️ ”VELJIEMME, SISARIEMME VARTIJA.” ME SUOMEN JUMALAAPELKÄÄVÄ, (entinen) KANSA OLEMME LUISUNEET PAHASTI, SINNE JUUDAS ISKARIOTIN PERÄÄN TOIMINNOISSAMME, KUN MEIDÄN ❤️ ❤️ PITÄISI MENNÄ KÄSI KÄDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA ELÄMÄNASIOISSA: ISÄÄMME KOHTI, EIKÄ HÄNESTÄ POISPÄIN, KOSKA SIELLÄHÄN ON ❤️ HELVETINKUILU. JEESUS KRISTUS SANOO: MINÄ OLEN TULLUT, ETTÄ TEILLÄ OLISI: ELÄMÄ, JA YLTÄKYLLÄISYYS. LAURA, MINUSTA TUO YHTIÖITTÄMISJUTTU, ON ❤️ VEROTUSKOIJARIEN KEKSINTÖ. SIINÄ EI OIKEIN TAIDA OLLA SE ILOISEN ANTAJAN MIELI, KUN SANOTAAN: ”ILOISTA ANTAJAA JUMALA RAKASTAA.” TAITAA MENNÄ SINNE, BELSEBUUN PUOLELLE. KIITOS 😕 . SIUNATEN. LH.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Henkilöstö myydään???

Onko tämä vähän samaa kuin urheilijoiden myyminen joukkueesta toiseen?

Miten henkilöstö sitten ammatillisesti järjestäytyy? Mihin ammattiliittoon he voivat kuulua? Ammattiliitot ovat olleet aika hiljaa asiasta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Aikanaan kun hissibisnessuku teki satojen miljoonien voitot valtion ja veronmaksajien rahoittamilla konepajoilla, niin toiminnat pilkottiin paperille eri yhtiöihin. Ymmärtääkseni kyse oli puhtaasti verosuunnittelusta. Hyvinhän se suunnittelu sujui, jos miljoonatulosta tekevä tehdas maksaa veroja vain muutaman tonnin vuodessa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Espoolainen
Iloinen
#4

Suomi on julkisten palveluiden yksityistämisessä mallimaa. Onkohan Pekka ykkönen tällä saralla

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Ei ole, kyllä ykkösmaa tällä saralla on Iso-Britannia missä konservatiivit ovat yksityistäneet mm. vesilaitokset.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#7

Samat virheet toistetaan täällä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Pena
Hämmentynyt
#5

Rakkaat perussuomalaiset ystävät, kun puhutaan joukkoliikenteen tulevaisuudesta ensisijainen asia on nähdä yhteiskunnan muutos tietotekniikassa. Kun itse olin rakentamassa Nokian toimittamien suurtietokoneiden varaan uutta pankkimaailmaa, silloinkin pankkihenkilökunta lakkoili, mutta ei auttanut: pankkineitejä ei enää ole. Nyt tehdään netin kautta kotoa käsin etätöitä ja työmatkat jäävät historiaan. Siksi joukkoliikenteen käyttäjät ovat nyt vähenemässä. Tällaisilla myyniluvuilla joukkoliikenne on kohta konkurssissa. Myös maskipakot houkutteleva erityisesti nuoria oman auton käyttöön. Kun kohta kansalle selviää, että ilmaston lämpiämispelottelu on vain poliittista propagandaa, kun oikein kylmä minijäökausi painaa päälle

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000