Myydään hyvä henkilöstö edulliseen hintaan
Harvoin muistan lakimiesurallani nähneeni yhtä häikäilemätöntä suunnitelmaa kuin mitä Helsingin kaupunki suunnittelee raideliikennetyöntekijöittensä pään menoksi. HKL:n yhtiöittäminen on tulevan keskiviikon kaupunginvaltuuston kokouksen esityslistalla.
Yhtiöittäminen tapahtuu konsernin avulla, jossa työntekijät laitetaan kokonaan omiin yhtiöihinsä, kuljettajat omaansa ja kunnossapitopalvelutyöntekijät omaansa. Raitiovaunukalusto ja varikot laitetaan puolestaan omaan erilliseen yhtiöönsä, ja raitiotieradat taas omaan yhtiöön.
Tulevista työntekijäyhtiöistä tulee nähtävästi jonkinlaisia työvoimanvuokrausfirmoja, koska kyseisissä työntekijäyhtiöissä ei tule olemaan työntekoon tarvittavaa välineistöä: ei raiteita, ei raitiovaunukalustoja, ei edes liikennöintisopimuksia.
Vaikka yhtiöittämisen perusteena puhutaan ”vastaamisesta toimintaympäristön muutospaineisiin”, tosiasiassa yhtiöittäminen on yleensä alkusoittoa sille, että toimintoja voidaan jatkossa käytännöllisemmin myydä. Kun luonnollisesta monopolista on kyse, valmistellaanko uutta Carunaa? Ainakin Vihreät ovat pontevasti tämänkin hankkeen takuumiehinä. Ja mikä veikeintä, voitaisiin myydä raitiotierata-, raitiovaunukalusto- ja varikkoyhtiö, joissa ei ole yhtään työntekijää. Siinä voisivat sitten lakimiehet taittaa peistä, ulottuuko liikkeenluovutussäännöstöjen velvoittavuus sellaiseen henkilöstöön, joka on aivan eri yhtiön palveluksessa, kuin mikä on kaupan kohteena.
Myös suunnitelmat metroliiketoiminnan henkilöstön osalta hämmästyttävät. Kaupunki ei siirrä metroliiketoimintaansa, mutta asiakirjojen mukaan ”valtaosa metroliiketoimintaan kuuluvasta henkilöstöstä myydään yhtiöittämisen jälkeen Kaupunkiraideliikenne Oy:lle”.
En tiennyt, että työntekijöitten myyminen on Suomen lain mukaan sallittua. Yleensä henkilö siirtyy vain liikkeenluovutuksen yhteydessä, mutta nyt metroliiketoimintaa ei luovuteta.
Olisin kiitollinen, jos joku selittäisi minulle, miten kaikki tämä on Suomen lain mukaan mahdollista.
***
Yhtiöittämisen liiteasiakirjoihin voi kuka tahansa tutustua Helsingin kaupungin sivuilla. HKL:n yhtiöittäminen on esityslistan kohdassa 11:
Tekstin aiheet:
HEI. KIITOS 😕 LAURAKIN. KIVA, KUN OLET ❤️ ”VELJIEMME, SISARIEMME VARTIJA.” ME SUOMEN JUMALAAPELKÄÄVÄ, (entinen) KANSA OLEMME LUISUNEET PAHASTI, SINNE JUUDAS ISKARIOTIN PERÄÄN TOIMINNOISSAMME, KUN MEIDÄN ❤️ ❤️ PITÄISI MENNÄ KÄSI KÄDESSÄ KRISTUKSEN KANSSA ELÄMÄNASIOISSA: ISÄÄMME KOHTI, EIKÄ HÄNESTÄ POISPÄIN, KOSKA SIELLÄHÄN ON ❤️ HELVETINKUILU. JEESUS KRISTUS SANOO: MINÄ OLEN TULLUT, ETTÄ TEILLÄ OLISI: ELÄMÄ, JA YLTÄKYLLÄISYYS. LAURA, MINUSTA TUO YHTIÖITTÄMISJUTTU, ON ❤️ VEROTUSKOIJARIEN KEKSINTÖ. SIINÄ EI OIKEIN TAIDA OLLA SE ILOISEN ANTAJAN MIELI, KUN SANOTAAN: ”ILOISTA ANTAJAA JUMALA RAKASTAA.” TAITAA MENNÄ SINNE, BELSEBUUN PUOLELLE. KIITOS 😕 . SIUNATEN. LH.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Henkilöstö myydään???
Onko tämä vähän samaa kuin urheilijoiden myyminen joukkueesta toiseen?
Miten henkilöstö sitten ammatillisesti järjestäytyy? Mihin ammattiliittoon he voivat kuulua? Ammattiliitot ovat olleet aika hiljaa asiasta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Aikanaan kun hissibisnessuku teki satojen miljoonien voitot valtion ja veronmaksajien rahoittamilla konepajoilla, niin toiminnat pilkottiin paperille eri yhtiöihin. Ymmärtääkseni kyse oli puhtaasti verosuunnittelusta. Hyvinhän se suunnittelu sujui, jos miljoonatulosta tekevä tehdas maksaa veroja vain muutaman tonnin vuodessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi on julkisten palveluiden yksityistämisessä mallimaa. Onkohan Pekka ykkönen tällä saralla
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ole, kyllä ykkösmaa tällä saralla on Iso-Britannia missä konservatiivit ovat yksityistäneet mm. vesilaitokset.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Samat virheet toistetaan täällä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rakkaat perussuomalaiset ystävät, kun puhutaan joukkoliikenteen tulevaisuudesta ensisijainen asia on nähdä yhteiskunnan muutos tietotekniikassa. Kun itse olin rakentamassa Nokian toimittamien suurtietokoneiden varaan uutta pankkimaailmaa, silloinkin pankkihenkilökunta lakkoili, mutta ei auttanut: pankkineitejä ei enää ole. Nyt tehdään netin kautta kotoa käsin etätöitä ja työmatkat jäävät historiaan. Siksi joukkoliikenteen käyttäjät ovat nyt vähenemässä. Tällaisilla myyniluvuilla joukkoliikenne on kohta konkurssissa. Myös maskipakot houkutteleva erityisesti nuoria oman auton käyttöön. Kun kohta kansalle selviää, että ilmaston lämpiämispelottelu on vain poliittista propagandaa, kun oikein kylmä minijäökausi painaa päälle
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti