Miten erityisopetus tulisi hoitaa, isoissa luokissako?
”Asiantuntijat puolustavat kaikkien lasten opettamista samassa luokassa, lähes joka viides peruskoululainen sai tehostettua tai erityistä tukea” otsikoi YLE 6.8.2019.
Erityisluokkia ryhdyttiin vähentämään vuoden 2011 lakimuutoksen myötä ja se on herättänyt arvostelua. Opetushallituksen johtaja Jorma Kauppisen mukaan se, että erityislapsia ei eristetä muista, on hyvä asia. Hän näkee, että toteutus kunnissa on ontunut, ehkä kunnat ovat ymmärtäneet väärin, niin että erityisluokat tai-koulut pitää lopettaa. Tarkoitus oli, että oppilaille tarjotaan erilaiset tukimuodot. Opettajat ovat valittaneet, että lisää aikuistukea tarvitaan, koulunkäyntiavustajia ei ole saatu tarpeeksi ja opettajat uupuvat.
Olen työskennellyt peruskoulussa yhteensä kymmenen vuotta kouluterveydenhoitajana ja koulutyön tukihenkilönä (vähän koulukuraattoria vastaavana) viimeksi kaksi vuotta sitten ennen eläköitymistäni. Tämä erityisoppilaiden saama tuki on ollut ongelma koko ajan. Muistan kuinka itsekin olin innoissani v 1980, kun ajatukset siitä, että erityisoppilaita ei eristetä eri luokkiin olivat tapetilla. Tarkkailuluokat lopetettiin jne. Käytännössä kuitenkin yleisopetuksen luokat voivat olla suuria, levottomuutta voi esiintyä, koulunkäyntiavustajaresurssia on riittämättömästi ja yksi opettaja opettaa oppilaita, joista kenties joku ei ymmärrä suomea lainkaan, joku on levoton, joku pelkää. Olen monasti kuullut opettajien lausuvan, että tulisivat Opetushallituksen työntekijät tutustumaan todellisuuteen.
Monet asiat ovat vaikuttaneet siihen, että levottomuus luokissa on lisääntynyt. Vanhempien työpaine voi olla lisääntynyt, lapsilla on ihmisen ja kuulijan kaipuu, voi olla ahdistuneisuutta ja depressiota. Jos oppilas putoaa kelkasta ja pääsee säälivitosilla luokalta voi edessä olla vaikeus päästä ammattiopintoihin ja syrjäytymisriski. Lisäksi nykyisin on vaikea saada nuorille psyykkistä tukea etenkin maaseudulla pitkien etäisyyksien paikoissa. Kuraattoreita ja psykologeja ei saada palkattua. Luokan toimivuus on A ja O. Käytöshäiriöiden hoitoon opettajat tarvitsevat tukea. Oppilailla on myös oikeus opiskelurauhaan.
Luokka on lapselle ja nuorelle turvapesä ja kaikkea tukea mitä opettajille voi antaa täytyy miettiä. Olen nähnyt liikaa uupuneita, itkeviä opettajia. Kunnat eivät saa nipistää kouluavustajien resursseista. Koska Opetushallituksen johtaja Jorma Kauppinen epäilee, että osa kouluista ei ole ymmärtänyt oikein ko. lain henkeä, niin asiaan tulee puuttua. Ehdotan, että opettajia tässä asiassa kuultaisiin esim.nimettömän kyselyn myötä, miten he näkevät nykyisyyden ja miten he uskovat asiaa korjattavan. Kun kerran laki ei erityisluokkien perustamista estä, niitä tulee kannustaa perustamaan.
On myös paljon mietitty, miten lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin voisi puuttua. Olin joitakin vuosia sitten kehittäjäterveydenhoitajana 3kk projektissa, jossa etsittiin keinoja puuttua. Haastattelin yli 40 ammattilaista, koululääkäriä, psykologia, kouluterveydenhoitajaa, sosiaalityöntekijää, kuraattoria, rehtoria, opettajaa, nuorisopsykiatria, poliisipäällikköä, lastensuojelutyöntekijää, työvoimaneuvojaa, opinto-ohjaajaa jne noin tunnin vapaalla haastattelulla. Yhteinen kanta oli, että lasten mielenterveysriskeihin tulee puuttua riittävän varhain jo perheessä tukemalla vuorovaikutusta, lasta ja vanhenpia. Ehdotukseksi kirjasin loppuraporttiin, että äitiys- ja lastennneuvolan yhteyteen palkattaisiin perhetyöntekijä ja se toteutettiin. Kokeneet neuvolatyöntekijät tietävät, milloin tukea tarvitaan. Perhetyöntekijä on erikoiskoulutettu psyykkiseen tukeen, ei siis kodinhoitaja. Lapsen tai nuoren psykiatrinen sairaalahoito on kallista, tulee ennaltaehkäistä ongelmia.
Kouluissa maaseudulla oli puutetta kuraattoreista. Osin raporttini perusteella koulutoimi palkkasi kuraattorin tueksi sosiaali-alan koulutuksen saaneet työntekijän ja he saattoivat tukea perhettä vaikka kotona. Äitien depression hyvä hoito nähtiin tärkeäksi. Näistä työmuodoista on ollut hyviä tuloksia.Nämä työmuodot auttaisivat myös Oulun kaltaisessa tilanteessa, jossa tulisi löytää ne lapset ja nuoret, jotka ovat riskissä joutua hyväksikäytetyiksi pedofiilien taholta.Nämä psyykkisesti heikot lapset herkästi luottavat liikaa vieraaseen aikuiseen tuen kaipuussaan.
Eli jos ajatellaan, miten koko Suomessa voisi koulujen/erityisoppilaiden/ muiden oppilaiden/ opettajien tilannetta parantaa olisi hyvä totetuttaa opettajille kysely erityisopetuksen järjestämisestä ja viedä eteenpäin yllämainitsemiani projektin tuloksia sekä perustaa niitä eritysluokkia ja kouluja jos on tarve. Myös kokeneita kouluterveydenhoitajia ja muita koulun ammattilaisia on hyvä kuulla.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia