Autoilu on ihanaa
Auton ostaja on nyt hankalan paikan edessä, kun auto pitäisi vaihtaa, mutta käyttövoima on hakusessa. Uudet polttomoottoriautot ovat EU:n kielletyllä listalla vuodesta 2035 eteenpäin, siis kaikki henkilö- ja pakettiautot. Jossain alaviitteissä on merkintä, että biokaasu- ja vetyautoille on jätetty jonkinlainen markkinarako. Ja jos auton koko elinkaarivaikutukset lasketaan, niin ei ne sähköautot ole sen ilmastoystävällisempiä kuin muut perinteisetkään mallit.
Ei ihme, että autokauppiaat ovat huolissaan, kauppa ei käy totuttuun tapaan. Suomessa on autokanta vanhaa, noin 13 vuotta ja vanhenee lisää koko ajan. Se merkitsee sitä, ettei uuteen ja edistykselliseen tekniikkaan vain ole varaa siirtyä.
Liikenteen sähköistyminen vaatii myös paljon muita uudistuksia. Latausverkko on aivan riittämätön ja sähkömarkkinoiden epävakaisuus aiheuttavat huolta sähköautoilijoiden keskuudessa. Myöskään kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata autoaan kotipihallaan. Tämä yhtälö ei toimi nyt, eikä vielä lähitulevaisuudessakaan.
Sähköautojen toimintamatka on myös se, joka rajoittaa auton käyttöä. Jos päivittäinen matka on korkeintaan 50 km, ongelmaa ei ole. Mutta kun matkat pitenevät sekä talven pakkaset lyhentävät toimintasädettä, niin valinta menee hankalaksi.
Polttoaineiden sekoitevelvoitteet ja verot nostavat takkauksen hintaa kestämättömälle tasolle. Ajot vähenevät minimiin, harrastuksiin ei enää mennä ja töihinkin vain, jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Tätä se vihreä siirtymä aiheuttaa.
Itselläni on auto ja moottoripyörä, tykkään siitä vapauden tunteesta, kun saan mennä omaan tahtiin ja pääsen nopeasti perille. Voin lähteä reissuun, sen suurempia suunnitelmia tekemättä, sillä polttoainetta saa helposti lisää.
Kari Suomalainen
eduskuntavaaliehdokas / Häme
Perussuomalaiset
Tekstin aiheet:
Jos on rahaa, niin autoilu voi olla ihanaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Patteriauto ei tule kysymykseen kun ei ole latauspaikkaa ja matkat pitkiä.
Raskas liikenne kulkee dieselillä vielä kymmeniä vuosia. Ainoa järkevä vaihtoehto pikkuautoksi on diesel, edelleen.
Jos viher-kokoomus-vasemmisto hörhöt jatkavat, niin Suomen tie on pohjois-korean tie.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähköautot vie monet perikatoon, kun alkaa tulla niitä loppuun ajettuja sähköautoja, joiden akut pitäisi vaihtaa heti miten, katsastus kun ei tunne armoa. Jos mm. kokoomus ajaa sähköautoja liikenteeseen, niin voisi myöntää jo totuuden, vain harva kykenee ostamaan uudet akut, ja velkaa ei monikaan halua tai saa. Akusto maksaa karkeasti kymmeniä tuhansia euroja, eikä vanhoja akkuja juurikaan kannata kannata hankkia. Nyt ei ole oikea aika siirtyä akkuautoihin, vaikka sitten joutuisi olemaan ilman autoa, kehitys kulkee omaa rataansa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Perussuomalaisten tavoitteisiin tulisi asettaa bensanhinnan alentaminen 1,5 euroon litralta. Päästään eroon viherkommunisteista kerralla. Tuo ei laske valtion veropottia, kulutus kohdistuu työllistävämpiin kohteisiin, eli ihmiset itse saavat käyttää tulonsa haluamallaan tavalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, päinvastainen tapahtuma, bensanhinta nousisi vaikka kolmeen euroon litralta, ihmisten tulot menisivät pelkästään bensaan, eikä muuhun sitten olisikaan varaa. Polttonesteiden valmistus on prosessiteollisuutta, jossa euroa kohden työllistävä vaikutus verot huomioiden on varsin vähäistä. valtion verotuloissa kokonaisuus on merkitsevää, ei se, mistä kaikesta tuo kokonaisuuden verovirta koostuu. Tällä hetkellä sosialistien tavoite on kerätä verot välillisten verojen kautta, joka näyttää duunarin lompakossa suurempana puhtaana tulona, mutta rahalla ei kaupasta saa mitään. Toiseksi kaikista pienituloisimmatkin joutuvat välillisten verovyöryjen uhriksi, joka johtaa luukun saranoiden kulumiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vihrekiimaisista, joka vastaa talouden kuppatautia, tulisi päästä eroon, vaikka sitten laittamalla viherkiimaisille jankuttajille menolippu jonnekin missä nuo voisivat rähjätä keskenään, eikä takaisin olisi tulemista, ennen kuin osaavat käyttäytyä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ilmasto ei ihmisen toimista muutu mihinkään, suorastaan sairasta jatkuvaan jankuttamista, jota jatkaa jopa kokoomus, vaikka ovat olevinaan jotain yhteiskunnan eliittiä, kaikkea muuta. Kokoomuksesta suorastaan paistaa tyhmyys läpi, että ovat viherkommareiden vietävissä kuin pässit aitauksessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täsmälleen näin, jos oikeasti halutaan päästä viherkommunisteista eroon, niin vain sellaisten hallituskumppaneiden kanssa yhteistyöhön, jotka ovat polttoaineiden laskussa mukana. Väestölle tulee antaa enemmän oikeuksia päättää palkkansa käytöstä, ja kaikki tässä maassa on tiukasti verotettua. On kyse vain siitä, mihin verotusta painotetaan, kun vihreät ja demarit haluaa rahat pois tankatessa, järjetöntä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tehdasvalmisteinen flexifuel auto on järkevin valinta koska toimii bensalla, etanolilla, metanolilla. Polttoaineaseman tankkauspistooleista voit tehdä itse valintasi 95E10, 98E5, RE85/E85 väliltä. Jos ihmiset joskus hamstraa kaikki polttoaineasemat tyhjiksi niin sitten polttoaine löytyy kaupoista kalliimmalla hinnalla esim. 4t pienkonebensiini(toimii kaikissa perus bensa-autoissakin), myös 96% bioetanoli. Flexifuel auton hinta ei ole paljoa bensa-autoa kalliimpi. Käytettyjen autojen markkinoilla tosin enemmistö flexifuel autoista ovat entisiä bensa-autoja jotka ovat muutettu muunnossarjoilla flexifuel autoiksi, näihin erikseen muunnettuihin autoihin ei sovellu metanoli.
Etanoli, metanoli ovat polttoaineita joita valmistetaan Suomessa, lisäksi näiden polttoaineiden tuotantolaitoksien lisärakentamista on jo suunnittelussa. Fossiiliset bensa, diesel polttoaineet tuodaan ulkomailta eikä fossiilisilla polttoaineilla autoilu ainakaan toistaiseksi tuo Suomeen yhtään uusia työpaikkoja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se on vaan käytettävä niitä polttoaineita, jotka auton valmistaja määrää, koska takuu ei korvaa väärästä polttoaineesta johtuvia vaurioita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Etanoli ei itsessään vaurioita flexifuel muutossarjalla varustettua autoa, joka on vähintään vuosimallia 1995. Enemmistö 1995 ja uudemmista bensa-autoista ovat jo tehtaalta suunniteltu 10% ja jotkut jopa 15% etanolille, eikä 85% tuhoa materiaaleja. Tuhot ovat seurauksia siitä kun etanolia tankattiin liian paljon tavalliseen bensa-autoon jossa ei ole mitään järjestelmää/muutoksia joka tunnistaisi isomman etanolipolttoaineen pitoisuuden, minkä seurauksena moottori käy liian laihalla polttoaine/ilmaseossuhteella saaden liian vähän polttoainetta.
Liian laihaseos tuhoaa ajan myötä ihan minkä tahansa moottorin polttamalla moottorin venttiilit, männät rikki riippumatta siitä mitä polttoainetta moottorissa on käytössä. Toinen syy on liian vanha(1kk tai yli vuosi) polttoaine mistä johtuen polttoaineesta ovat jo haihtuneet pois oktaanilukemaa ylläpitävät aineet, tästä sitten aiheutunut moottorin nakuttaminen joka tarkoittaa polttoaineen syttymistä liian aikaisin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kolmas syy on polttoaineeseen päässyt liian suuri määrä vettä joka aiheuttaa ruostetta polttoainejärjestelmään, sekä liian laihan polttoaineseoksen. Toki joissakin tapauksissa liian suuri määrä vettä estää moottorin toimimisen kokonaan. Seuraukset riippuu veden määrästä. Tämä vesi on päässyt yleensä joko auton tankkaamisen aikana tai auton seisoessa kuukausia parkkeerattuna kosteaan ulkoilmaan, riski on korkeimmillaan kun polttoainetankissa on vajausta poltoaineen määrän osalta. Polttoaineasemien bensakin vanhenee ajan myötä ilman säilytysaineen lisäämistä. Jopa vanhentuneeseen diesel polttoaineeseenkin voi ajan myötä muodostua bakteerikasvustoa tukkimaan koko auton polttoainejärjestelmän.
Etanoli on itsessään niin myrkytön polttoaine, että voit polttaa sitä jopa hieman huonomman ilmanvaihdon asunnon sisäpuolellakin. Etkä siltikään kuole kovinkaan helposti etanolin palokaasuihin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
4t pienkonebensa on sitten pidemmälle jalostettua maaöljypohjaista bensaa jonka valmistamiseen käytetyt raaka-aineet ovat tarkasti tutkittuja, valittuja että polttoaine säilyisi hyvälaatuisena pitkään ja pienkonebensa useimmiten säilyy vähintään vuoden, joissakin tapauksessa jopa 2-3 vuotta. Myös haitallisten pakokaasupäästöjen vähentämiseksi koska pienkonebensa on alunperin suunniteltu työkäyttöön ympäristöihin jossa työntekijä voi altistua moottoreiden pakokaasujen tavallista suuremmille määrille esimerkiksi rakennusalalla tai teollisuudessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ompa terveellistä pensaa !
Ja nopesti vanhevaa jos muutamassa vuodessa menee pilalle . ?
Tavallinen bensa säilyy 10-20 vuotta eikä sittenkään vanhene,eikä mitään ongelmia koskaan ole ollut.
Tosin joissakin lähinnä moottoripyörissä tulee kaasarin kuivamis ilmiö että starttauttaa keväällä pitkään ,mutta sekään ei bensasta johdu sama ilmiö niissä oli -70 luvullakin siitä pääsee kun puhaltaa keväällä pensaletkuun niin hörähtää ensi sekunnilla käyntiin.
10 v. käyttämättä ollut konekkin hörähtää välittömästi käyntiin ilman mitään pienkone huijaus bensoja.
Tällaiset pienkone pensa ylistys jutut kuuluu samaan kerhooon rokotevastaisten ja ufo uskovaisten juttujen kanssa !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllähän pienkone bensa voi kestää kymmeniä vuosiakin. Merkkejä, laatuja on paljon erilaisia. Tietysti säilytystapakin vaikuttaa paljon polttoaineen säilyvyyteen. Omat ajoneuvoni ja työkoneeni ovat niin usein käytössä, ettei yhdessäkään ole polttoainetankissa ole sama polttoaine kokonaista kahta vuotta. Terveellisyys on hyvästä koska se tarkoittaa käyttäjälle pidempää elinikää, vähemmän terveysongelmia. Itselläni on varaa maksaa polttoaineista isompiakin rahasummia. Moottorikin savuttaa ja karstottuu vähemmän esim.sylinterin palotiloista
Haastan sinut joskus kokeilemaan pienkonebensaa jos uskallat, etkä ole rahallisesti ihan köyhä. Ehkä sinäkin sitten käyttökokemuksen kautta huomaisit miten paljon mukavampaa moottorin käyttäminen onkaan koska hengität vähemmän ilmansaasteita. Mitään myyntipaikkoja tai merkkejä en rupea luettelemaan koska en itse myy mitään tuotteita. Polttoaineasemien myymä bensa on aivan erilaista kuin mitä se oli kymmeniä vuosia takaperin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei polttoaine järjestelmässä ole ruostuvia osia !
Tai no jossakin Kiinalaisissa Mopoissa ja kevareissa voi tankki sisältä ruostus jos vetistä pensaa tankkaa. mutta mitään muuta ruostuvaa osaa niissäkään ei ole.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tuossa sinä olet väärässä. Joissakin vanhoissa autoissa kyllä on ruostuvia osia polttoainejärjestelmässä. Mitsubishi Outlander 2006-2009 on hyvä esimerkki autosta jossa polttoainetankki ruostuu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ole bensa kallista kun on varaa lähteä lappiin etetelästä laskettelemaan ja pitämään hauskaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos Suomen hallitus olisi oikeasti kiinnostunut ympäristöstä, kantasuomalaisten autoilijoiden hyvinvoinnista niin hallitus määräisi tieurakoitsijat sekoittamaan tiestöön levitettävään suolaan pieniä määriä melassia koska se pidentäisi moottoriajoneuvojemme käyttöikää vähentämällä ajoneuvojemme ruostumista tiesuolan vaikutuksesta. Mutta melassi ei kuitenkaan heikennä suolaa estämästä teiden jäätymistä. Nykyisin monet harrastajat tai mekaanikot ottavat itselleen riskejä loukkaantumisesta, ennenaikaisesta kuolemasta yrittäessään estää ajoneuvojensa ruostumista käyttökelvottomiksi tai korjatessaan jo ajoneuvolleen muodostuneita ruostevaurioita.
Suomessahan menee ruostevaurioiden takia vuosittain tuhansia, ehkä kymmeniä tuhansia autoja ennenaikaisesti romuttamolle 240-360tkm ajettuna vaikka tekniikka olisi muuten ok kunnossa. Jotkut näistä samoista autoista kestävät ulkomailla(joissa ei suolata teitä) jopa lähes tuplaten enemmän kilometrejä kuin Suomessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Saharan hiekka olisi parasta ja halvinta kitkan parantajaa, tuo kun ei muutoin kelpaa edes rakentamiseen. Sitä paitsi, Saharan hiekka on sen verran hienoa, että ei riko tuulilasia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, yksi laivalasti talvea kohden riittäisi ehkä koko talveksi, eikä tarvitse koskea arvokkaisiin harjumaisemiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, Saharassa voisi olla luokkaa 920 000 kuutiokilometriä hiekkaa (keskisyvyydellä 200 metriä), joten eiköhän tuo riittäisi, jopa jalkakäytävillekin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lento hiekkaahan se on sehän lentää Espanjaan etelä tuulella ja Kanarialle vieläkin enemmän Itä tuulella. Joo ei se kelpaa sokkelin alle eikä sisään täytteeksi kun on niin hienoa että ei voi tiivistää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti