Perussuomalaiset

Kaj Turunen

Virheellisten CE merkkien historia

Toimimatonta jätevesijärjestelmää ei saa toimimaan virheellisellä CE merkillä

Lipposen kakkoshallitus sääti jätevesiasetuksen, mikä astui voimaan 2004. Silloinen Ympäristöministeri Enestam kertoi myöhemmin asetuksen kaaduttua, että virkamiehet olivat harhauttaneet häntä sillä, että teknologia olisi ollut valmis asetuksen tuomiin haasteisiin nähden. Niin silloin, niin nytkin. Tosiasiassa teknologian taso näihin päiviin asti on ollut kaikkea muuta kuin valmista.

Jätevesiasetus avasi Pandoran lippaan kirjavalle joukolle liikemiehiä, jotka ryhtyivät myymään kiireellä erilaisia vitkuttimia mummoille pitkin maakuntaa. Eräs valmistaja oli mm. keksinyt, että kun kakkivettä johdetaan ”rakennusvillapaketin” läpi, niin siitähän lähtee vesi puhdistumaan. Kyseistä suodatinta myytiin kalliiseen hintaan pitkin maakuntia. Samassa unohtui vain se, että kukaan ei ollut tutkinut, että puhdistuuko vesi. Ei nimittäin puhdistunut. Lisäksi kukaan ei ollut miettinyt loppuun asti mitä tehdään kaikki putket tukkineelle, ulosteiselle, 100 kg painavalle limaiselle villapaketille. Eihän sille mitään voi tehdä. Siellä ne ovat edelleenkin maahan kuopattuina. Onneksi Suomessa ei kukaan käy tarkastamassa rakennusluvan myöntämisen jälkeen, miten nämä ”hightech” tuotteet oikein käytännössä toimivat. Pääasia, että rakennusluvat ovat kunnossa. Viranomaiset vaativat ja rakennushankkeeseen ryhtyvä kantaa kaiken vastuun.

Vuonna 2008 alkoi Suomen ympäristökeskus Syke, CE testaamaan jätevedenpuhdistamoja EN 12566-3 standardin mukaisesti. Tuolloin CE merkki ei vielä ollut pakollinen ja se muuttuikin pakolliseksi vasta vuonna 2013 kesäkuussa. Standardi on ns. harmonisoitu tuotestandardi mikä tarkoittaa sitä, että tehon osoittamiseksi ei EU:n rakennusasetuksen voimaansaattamisen jälkeen ole saanut esittää muuta kuin standardiin perustuvaa tietoa.

Valmistajat alkoivatkin kiitettävästi CE testaamaan tuotteitaan, mutta rakennusvalvonnassa vielä ihmeteltiin mitä CE merkki oikein tarkoittaa ja miten se suhtautuu Suomen jätevesiasetuksen asettamiin vaatimuksiin nähden. Syke huomasi testanneensa laitteet huomattavasti pienemmällä kuormalla kuin mitä Suomen jätevesiasetuksen mitoitusvaatimukset edellyttivät. Tästä tietoisena virkamiehet keksivät antaa valmistajan vakuutuksen Ympäristöministeriön nimissä, leimojen kera, jossa vakuutettiin että kyseinen CE merkitty tuote täyttää asetuksen vaatimukset. Lisäksi itse CE merkkiin Syke paranteli numeroita sellaisiksi, että asetuksen vaatimukset alkoivat täyttyä. Asetuksen mitoitusvaatimus oli 250 grammaa. Syke laittoi CE merkkeihin tuon luvun tai enemmän, josta rakennusvalvonta saattoi päätellä, että tuote täyttää asetuksen vaatimukset. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ollut. Laitteet oli testattu paljon pienemmällä kuormituksella kuin mitä asetus edellytti . Testiraportit olivat salaisia ja todellisia lukuja ei tarvinnut näyttää kenellekään.

Tämä standardin ohjeiden vastaisesti valmistajan puolesta annettu vakuutus, asetuksen vaatimusten täyttymisestä, poisti kaikki ongelmat rakennusvalvonnalta. Näin rakennustarkastajat saattoivat tyytyväisinä myöntää rakennuslupia, koska rakennusluvat myös huomioivat jätevesiasetuksen vaatimukset oikein. Virkamiehet eivät kuitenkaan voineet myöntää aikaisempia virheitään ja rakennusvillapakettien myyminen puhdistustarkoituksiin Sykkeen antamilla lausunnoilla sallittiin.

Sitten tuli MOT, Ajankohtainen kakkonen ja 45 minuuttia ohjelmat ja TM:n testit, jotka murskasivat Sykkeen hienosti rakentaman palapelin täydellisesti, koska CE merkkien ja Sykkeen myöntämien vakuutuksien mukaan laitteistojen olisi pitänyt toimia moitteettomasti asetuksen vaatimuksiin nähden. Näin ei kuitenkaan ollut. Yksikään laite ei saavuttanut asetuksen vaatimuksia. Eräs valmistaja teki Sykkeen lausunnoista valituksen Oikeuskanslerille, joka antoi moitteita Sykkeen toiminnalle. Syke vakuutti Oikeuskanslerille, että he olisivat kieltäneet valmistajia käyttämästä heidän tekemiä toimivuus vakuutuksia. Tämä on osoittautunut kuitenkin vain harhautusmanööveriksi. Mitään kieltoa ei Sykkeen lausuntojen käyttämiseksi ole lähetetty yhdellekään valmistajalle.

Kun laitteiden alimitoitus tuli ilmi, päätti Ympäristöministeriö korjata ongelman kaatamalla vanhan asetuksen ja lieventämällä uudella asetuksella merkittävästi puhdistusvaatimuksia, jotta ihmiset eivät alkaisi vaatimaan rahojaan takaisin väärien CE merkkien ja alimitoitettujen toimimattomien laitteiden vuoksi. Asetus ei kuitenkaan löysännyt minimi 5 hengen mitoitusvaatimusta ja laitteistot olivat testattu todellisuudessa vain 2-3 henkilön kuormalla. CE merkin tiedot olivat ja ovat Sykkeen testitulosten manipuloinnista johtuen itse CE merkissä edelleen virheelliset.

Ympäristöministeriö oli ymmällään, koska uusi asetus ei poistanut sitä ongelmaa, että CE merkkien tiedot olivat edelleen virheellisiä ja tämän myöntäminen johtaisi korvausvaatimuksiin ja jopa ryhmäkanteisiin. Ympäristöministeriö ryhtyi antamaan erilaisia tiedonantoja, joissa mainittiin, että laitteistot ovat laillisia ja kaikki on kunnossa. Se ei kuitenkaan poistanut sitä ongelmaa, että CE merkin tiedot ovat Eurooppalaista pakottavaa lainsäädäntöä ja sen manipulointi ei kuulu Ympäristöministeriön toimivaltaan.

Ympäristöministeriölle ei ole jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa massiivinen propaganda CE merkkiä vastaan väittäen, että vika on ollut EU:n rakennusasetuksessa ja itse EN 12566-3 standardissa, eikä suinkaan heissä. Syken mukaan standardi on sallinut virheellisten tietojen asettamisen CE merkkiin ja se on ollut heidän mukaan täysin laillista.

Tietoisena siitä, että laitteet eivät alimitoituksesta johtuen toimi, on Syke aloittanut propagandan maaperäkäsittelyn soveltuvuudesta asetuksen vaatimuksiin nähden, koska kenelläkään ei ole ollut esittää tieteellistä tutkimusta siitä, etteikö maaperäkäsittely toimisi. Helsingin Yliopiston professorit tekivät kuitenkin julkilausuman, jossa he vaativat tieteellistä tutkimusta tehtäväksi ennen kuin maaperäkäsittelyä voidaan suositella käytettäväksi. Sykkeelle esitettiin jopa rahoitusta Yliopiston kanssa yhteistyössä tehtävälle tieteelliselle tutkimukselle, jossa selvitettäisiin maaperäkäsittelyn toimivuus. Syke kuitenkin kieltäytyi osallistumista sellaiseen tieteelliseen tutkimukseen, jossa maaperäkäsittelyn tutkimustulokset olisivat julkisia ja Yliopistojen professoreiden käytettävissä.

Tästä suivaantuneena mm. Tekniikan Maailma ryhtyi yhdessä Yliopiston kanssa yhteistyössä tekemään tieteellistä tutkimusta maaperäkäsittelystä ja tulokset olivat juuri sellaiset kuin osattiin jo ennalta ounastella. Maaperäkäsittely ei yksinkertaisesti toimi, koska se ei voi edes teoriassakaan toimia.

Suomessa on 300.000-400.000 asuntoa haja-asutus alueella, joihin Ympäristöministeriön mukaan tulisi asentaa 10000-20000 euroa maksava toimimaton maaperäkäsittely, mikä ei siis puhdista jätevettä. Kyseessä on useita miljardeja maksavasta täydellisen turhasta investoinnista. Toinen asia on kokonaan se, jos markkinoilla olisi saatavilla toimivaa ja edullista tekniikkaa, mutta vaadittu maaperäkäsittely ei valitettavasti ole sellainen.

Nyt on kumottava nykyinen jätevesiasetus. On otettava muutaman vuoden aikalisä ja varmistettava, että meillä on edullista teknologiaa joka toimii.

Osallistu keskusteluun!


1 kommenttia
Mara
#1

Tämän takia sitä on meilläkin lykätty

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000