Perussuomalaiset

Kaj Granlund

Tarhaan 2-vuotiaana, kortistoon 18-vuotiaana ja ...

Länsimainen yhteiskunta on siinä mielessä kummallinen, että se nauttii tuhotessaan itsensä. Uutisissa kuulin, kuinka 2-vuotiaalle on hyväksi mennä tarhaan ja sellainen vanha juttu, kun kotona kasvattaminen on hanurista. Siis yksi naula lisää kuolevaan länsimaiseen sivistykseen.

Kahden vuoden ikäisellä lapsella on ajatuksia ja mielipiteitä, mutta tässä iässä sosiaaliset selviytymistaidot puuttuvat. Vaikka asiaa kuinka väännetään, ihmisjoukossa pätevät laumaeläinten lait ja luonto on julma.

Se on pirun julma ja esimerkiksi susilaumassa luuserit saatetaan syödä.

Pieneltä lapselta puuttuu kyky hallita sosiaalisia kiistoja ja ristiriitoja. Tästä seuraa, että vilkkaat, itsevarmat ja voimakkaat yksilöt pärjäävät kuten laumassa käy ja he nousevat sosiaalisen hierarkian huipulle. Heitä seuraavat hännystelijät, jotka ammentavat sosiaalisen turvansa johtajan voimasta. Taustalle jää suuri joukko avuttomia pikkupeesaajia, jotka valitsevat selviytymisstrategiakseen alistumisen ja vaikenemisen.

Koska olemme lapsen kykyjen osalta lähes tyhjän taulun tilanteessa (tabula rasa), ratkaisevina tekijöinä ovat perimän kautta tulleet kyvyt ja ominaisuudet sekä päiväkodin henkilökunnan ammattitaito, En puhu muodollisesta pätevyydestä, vaan ihan oikeista kyvyistä eli niistä, joista yhteiskunta viis välittää..

Tyhjän taulun täyttymistä ohjaavat taistelut sosiaalisesta asemasta laumassa. Opitaan, että kovuudella pärjätään ja sopivalla itkemisellä ja näyttelemisellä voidaan vaikuttaa auktoriteetteihin (ohjaajiin). Empatiaa ja myötätuntoa voi käyttää vain silloin, kun se edistää omaa asiaa ja omasta onnesta tulee selviytymistaistelun ehto.

Päiväkotitaistelussa jokainen kehittää itselleen sopivan selviytymisstrategian ja mitä nuorempana se kehitetään, sitä vaikeampaa siitä on päästä eroon. Tämä lapsena omaksuttu sosiaalinen asema istuu selkäytimessä lopun ikää ja määrää lapsen kohtalon paremmin kuin horoskooppi. Mielenkiintoista olisikin tutkia miten aikainen päiväkoti korreloi nuorten syrjäytymisen kanssa.

Nykyihmisen tehtävänä on tehdä valtiolle rahaa. Jos ei sovinnolla niin väkisin. Mitä varhaisemmassa vaiheessa ihminen totutetaan itsekkyyteen, taisteluun omien etujen puolesta ja totaalisen empatian puutteeseen, sitä paremmin hän kelpaa poliittisen eliitin työkaluksi. Näiden ominaisuuksien puuttumista voidaankin sitten korjata vaikkapa anteliaalla pakolaispolitiikalla. 

Asiahan ei meitä koske, koska valtio maksaa ja muut hoitavat.

Nyt halutaan jatkaa oppivelvollisuutta 18 ikävuoteen asti. Kun ihminen on 18, hän on luonut itselleen ja elämälleen arvopohjan. Hän on äänestänyt, elänyt KELA:n tuilla ja potkinut kaljapurkkeja kaduilla. Tähän päivään mennessä hänen ei ole tarvinnut hankkia rahaa eikä ole voinut. Hän ei tiedä työelämästä mitään puhumattakaan työnteosta.

Eikö olisi aika sallia nuorten täysipäiväinen työnteko kaupoissa ja teollisuudessa jo 15-vuoden iässä. Antaa nuorten ammentaa työelämän kokemukset silloin, kun vitsa vielä vääntyy ja virtaa riittää.

Näin ne luuserit sopeutuvat yhteiskuntaan.

Tiesitkö, että nuori, joka on 15-vuotiaasta ajanut traktoria maataloustöissä, mopoa ja moottoripyörää, ei saa ajaa trukkia tehtaassa ennen kuin on täyttänyt 18 vuotta puhumattakaan kaikista työajan rajoituksista.

Näitä järjettömyyksiä on pilvin pimein.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


3 kommenttia
Joku Toinen
#1

Heh, näin tehdään suomalaisista erinomaisia rattaita yhteiskunnan koneistoon. Tarhassa tulevat sosiopaatit oppivat taitonsa jo pienestä pitäen, heistä tulee mainioita poliitikkoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#2

Mielenkiintoista pohdintaa, jota sopisi päättäjienkin harrastaa. Vanhana jääränä pistää ihmettelemään muutama juttu.
Mistä johtuu tuo valtava lasten huostaanottojen määrä? Tuntuu vain kiihtyvän? Tavitsevatko virkamieslaumat perusteita työlleen ja niitä hankitaan näin? Vai onko meillä vanhemmuus ja lasten kotona kasvatus kadoksissa? Jos on , niin miksi? Onko ”subjektiivinen päivähoito-oikeus” ratkaisu ongelmaan? Ulkoistetaan vanhemmuus virkamiesten tehtäväksi?
Oppivelvollisuuden jatkaminen parilla vuodella tuntuu kosmeettiselta korjaukselta tilanteessa, jossa jalka on poikki. Kuunnelkaa niitä opettajia, jotka tekevät työtään noiden syrjäytyneiden kanssa. Ongelmat eivät korjaannu noilla konsteilla, sanovat.
Lopuksi: Ovatko lapset välttämätön paha, jotka tulee tekaista, mahdollisimman vähän uraputkea ja kulutustottumuksia häiriten?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

eastfinn
#3

Tarkoitus onkin aloittaa aivopesu jo varhaislapsuudessa, Psykologien mukaan määrätyt ennen viidettä ikävuotta opitut asiat pysyvät totuutena lopun ikää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000