Yrityskylään siitä - hop, hop!
Vierailin viime viikolla luokkani kanssa Helsingin Yrityskylässä, joka sijaitsee samassa paikassa, mihin Helsinki perustettiin v. 1550. Kustaa Vaasa perusti Helsingin Vantaan alueelle (ent. Helsingin Pitäjä) Vantaanjoen suuhun. Myöhemmin v. 1640 Pietari Brahe siirsi kaupungin Vironniemelle.
Samaan aikaan, kun olimme Helsingin Yrityskylässä, Ruotsin kuningaspari vieraili Espoon Yrityskylässä. Harmi, että kuningaspari oli Espoossa, sillä olisin halunnut keskustella kuningatar Silvian kanssa.
Yrityskylän idea on todella hieno:
Yrityskylä-oppimisympäristö on pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana yhteiskuntaa. (www.yrityskylä.fi)
Yrityskylä-käynti oppitunteineen on kuin yhteiskuntaopin kurssi kuudesluokkalaisille. Ennen käyntiä koulussa pidetään kymmenen oppituntia, joiden aikana käydään läpi yrityselämän käsitteitä, tehdään oma työhakemus ansioluetteloineen jne. Käydään läpi palkat, verot ja budjetit sekä elämisen kustannukset.
Kymmenen tuntia ei oikein riittänyt kunnolla, kiirettä tuli, niin paljon käsiteltäviä aiheita oli. Yhtä oppituntia kohden oli liikaakin tavaraa. Oppilaat saivat omat hienot työkirjansa, opettajanopas oli vielä turhan sekava ja epäkäytännöllinen. Kaikki järjestelyt oli suunniteltu erittäin hyvin.
Samaan aikaan kylään tuli myös kaksi muuta luokkaa, joiden kanssa oppilaiden oli tehtävä yhteistyötä. Oppilaat olivat aivan innoissaan ja tosissaan.
Teen joka vuosi sellaiset 4 + 4 opintoretkeä, vastaavaa intoa en ole nähnyt muualla kuin Teatterimuseon työpajoissa ja Heurekassa. Kaikille kolmelle opintoretkikohteelle on yhteistä oppilaiden aktiivinen osallistaminen.
Kaikki helsinkiläiset ja espoolaiset kuudesluokkalaiset osallistuvat Yrityskylä-toimintaan. Ensi lukuvuonna myös Vantaa osallistuu täysillä toimintaan. Pikkuhiljaa homma laajenee koko Suomeen.
Palkittu Yrityskylä laajenee pian Ruotsiin (Vantaan Sanomat 7.3.)
Puhutaan paljon koulun ja yrityselämän yhteistyöstä. Alakoulua ajatellen Yrityskylä-toiminta on juuri sitä ehtaa itseään.
Teen kuudennella luokalla itse joka kerta vastaavan kokonaisuuden suomalaisesta demokratiasta, muutama oppitunti koulussa ennen hienoa Eduskunta-vierailua, jälkikäsittelyä koulussa sekä kirjoitelma aiheesta.
Oppilaiden tuntemuksia Yrityskylä-vierailusta:
Minusta oli erittäin kivaa, kun sain työskennellä muiden ihmisten kanssa.
Tajusin, kuinka kiireellistä ja rankkaa työ voi olla, jee!
Yrityskylässä oli ihan sairaan kivaa ja koko ajan jotain tekemistä!
Yrityskylässä oppi samalla, kun oli kivaa.
Kiirettä piti, mutta Yrityskylä oli osannut järjestää kivan leikin!
Yrityskylässä opin, millaista oikea työ on.
Kivoja ihmisiä!
Paras luokkaretki!
Jäi hyvä fiilis!
Opettajan tuntemuksia:
Yrityskylä-kokonaisuus hakkaa mennen tullet hoplopit ja muut karkkivierailut.
Lapsia ei saa aliarvioida.
Ei tarvitse aina mennä merta edemmäs kalaan.
Pääkaupunkiseudulta löytyy fantastisia lähiopintoretkikohteita, joihin pääsee suurin piirtein bussilipun hinnalla.
Go for it!
Lisäksi:
Opiskelu ja työ ovat mitä parhainta nuorten aktivoimista.
Nuoret on työllistettävä vaikka millä ilveellä.
Jokainen hukattu nuori on tuhlattu mahdollisuus.
Suomalainen työ kunniaan!
http://www.properuskoulu.net/2015/03/yrityskylaan-siita-hop-hop.html
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia