Suomen autoilijoita kuritetaan olan takaa
Ruotsissa kerätään autoiluun liittyviä veroja vuodessa 9,6 miljardia euroa, Suomessa 8 miljardia euroa.
Ruotsin väkiluku v. 2017 oli 10 miljoonaa, Suomen 5,5 miljoonaa. Hätkähdyttää! Ruotsissa on kaksinkertainen määrä autoja, ja silti Suomen autoverojen määrä on noin korkea.
Suomen bensavero on 9 prosenttia suurempi kuin Ruotsin.
Ruotsissa autoilusta kerättävistä veroista palautetaan noin puolet perusväylänpitoon ja liikenneinfrainvestointeihin, Suomessa vain 19 prosenttia! Ei ihme, että Suomen tiet ovat joissain paikoin rapakunnossa.
Lopputulos on erittäin tyly: Suomen autoilijoita kuritetaan olan takaa.
Vaaliteemoissani en varmasti aio unohtaa autoilua ja autoverotusta. Suomi on edelleen laaja maa, ja autoja tarvitaan.
https://kaiarilundell.blogspot.com/2019/01/suomen-autoilijoita-kuritetaan-olan_16.html
* * *
16.1. HS
Selvitys: Ruotsi investoi liikenneväyliin kaksinkertaisen summan Suomeen verrattuna
Etujärjestöjen tilaaman tutkimuksen mukaan Ruotsi käyttää tänä vuonna perusväylänpitoon 2,75 miljardia euroa, kun Suomessa on panostettu hallituskauden aikana noin 600 miljoonaa euroa vuosittain.
Suomen talouden kokoon suhteutettuna Ruotsin liikenneinfrainvestointien arvo on yli kaksinkertainen Suomen investointeihin verrattuna, väittää Taloustutkimuksen tuore selvitys.
Lisäksi Ruotsissa liikenneinfrainvestoinnit kasvavat 37 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2021. Suomessa investointien määrän sitä vastoin arvioidaan laskevan.
Taloustutkimuksen tekemän selvityksen tilaajia olivat muun muassa maa- ja vesirakennusalan etujärjestö Infra ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Selvityksen mukaan Ruotsi aikoo käyttää yhteensä noin 30 miljardia euroa perusväylänpitoon vuosina 2018–2029. Esimerkiksi vuonna 2019 Ruotsi investoi noin 2,75 miljardia euroa. Perusväylänpito jakautuu lähes puoleksi tie- ja rautatieverkon kesken.
Ruotsin valtion liikenneinfrainvestointien painopisteenä ovat rautatiet: niiden osuus 18,5 miljardin euron investoinneista on 77 prosenttia.
Maiden tekemiä investointeja on tutkimuksessa suhteutettu bruttokansantuotteen kautta. Suomen bkt oli vuonna 2017 noin 224 miljardia euroa, kun Ruotsin luku oli 442 miljardia euroa.
Suomen liikennejärjestelmään on tutkimuksen mukaan investoitu noin 600 miljoonaa euroa vuodessa hallituskauden 2016–2019 aikana.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan arvion mukaan investoinnit kuitenkin laskevat jatkossa nykyisestä tasosta. Investointien menokehys on noin 450 miljoonaa euroa vuosille 2020–2023
Tutkimuksen mukaan Ruotsi saa autoilusta kerättävistä veroista ja maksuista vuosittain noin 9,6 miljardia euroa. Tästä noin puolet käytetään perusväylänpitoon ja liikenneinfrainvestointeihin.
Suomi käyttää selvityksen mukaan autoilusta perittävistä kahdeksan miljardin veroista ja maksuista 19 prosenttia perusväylänpitoon ja investointeihin.
Suomen bensavero, mukaan lukien arvonlisäveron osuus, on yhdeksän prosenttia suurempi kuin Ruotsissa.
Tekstin aiheet:
Kaikilla ei ole varaa edes autoon.
Penssaverot ei niin hirveesti kiinnosta.
Mutta tosi sääli kyllä maaseudun asukkaita, kun asuvat joukkoliikenteen ulkopuolella.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eipä sitä autoa tarvitakaan jokaisen pirtin pihaan. Riittää, että yhteisössä kokonaisuutena on tarvetta vastaava määrä. Tiheästi asuvalle yhteisölle ratkaisu on erilainen kuin harvaan asutulle. Tuntuu kuin väen pakolla ja rahaa tuhlaamalla yritettäisiin pitää joukkoliikennettä yllä jokaisessa kylässä. — Toimiihan se täällä Helsingissäkin! Niin miksi ei sitten Taka-Kihniössä. — Tyhjiä busseja ajatetaan edestakaisin.
Maaseudulla on jo olemassa infrastruktuuri ja investoinnit valmiiksi tehtynä sujuvaa hajaliikennettä varten: naapurin auto. Tuota kuljetusjärjestelmää vain ei haluta käyttää. Se on lailla kielletty.
…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
…
— Naapurin auto tulee hakemaan sen mökin mummon ihan pihalta asti, ei kilometrien päässä olevalta pysäkiltä.
— Naapurin auto kulkee kirkonkylälle yleensä juuri sellaiseen aikaan kuin mummollakin sinne sattuu olemaan asiaa.
— Naapurin auto palvelujärjestelmä tuo mummon ostokset ihan sisälle asti ja tarjoaapa jopa kahviseuraa hetkiseksi; saattaapa vielä vaihtaa palaneen lampun tilalle uuden.
Naapurin auto ei paljon maksa mökin mummolle. Bensarahan ja vähän ekstraa. Siinä kaikki. Ongelma on, että suojelurahaa ei tuossa bisneksessä liiku; verot jäävät maksamatta ja siksi sen käyttäminen on ankarasti kielletty.
— Parempi viedä mummo kirkonkylän ulkomaisessa omistuksessa olevaan ”palvelu”taloon. — Siinä bisneksessä se raha liikkuu ja suojelurahan lisäksi myös oma puolue saa mukavan siivun. Rakentaminen kannattaa aina!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persut lupasi poistaa autoveron ,Mutta Perseen myyjä Soini känsi takkia kun Berner olisi poistanut sen ja Soini esti sen !!!!
Autoveronpoisto lupaus oli Persujen tärkein konsti jolla Persut saatiin nostettua maamme toiseksi suurimmaksi puolueeksi !
Tästä äänestäjien kusetus syystä persujen kannatajista 2/3 äänesti jaloillaan osa on palannut takaisin mutta edelleenkän kannatus ei ole kun 1/2 vaalien aikaisesta ja syy on Autoveronpoisto lupauksen pettäminen !
Tietenkin rahan jako Kreikkaan,Turkkiin,ukrainaan vaikutta aja pakolaisten haaliminen tänne sikaileen jne….
Mutt Autoveron poisto lupauksen pettäminen on pahin asia !
Persut ei ole halituksessa enään… asialle on vaikea tehdä mitään!
Uutta lupaustakaan kukaan ei kehtaa tehdä kun äänestäjät nauraa..
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persuilla on vain yksi konsti poistaa Autovero ennen vaaleja on käyttää Trumpia apuna asiassa !
Pitää saada Trumpille tieto että täällä tullataan keskimärin 150 % Usa:ssa valmistettuja autoja Neuvostoaikaisella autoverolailla joka on v. 1958 peräisin jonka tarkoitus olis suosia neuvostovalmisteisia autoja tekemällä niistä verottomia ja estää Usata tuotuja autoja sikamaisilla tulleilla . Laki on voimassa edelleen !!!
Trump on erittäin Vihainen ennenstään jo kun Eu tullaa 10 % kun usa vastaavasti tullaa vain 2,5 %
TRUMP EI TIEDÄ MITÄ TÄSSÄ MAASSA TAPAHTUU !!!!
Suomi /Uusikaupunki valmistaa yli 50000 mersua vuodessa usan markkinoille !!!
Persujen on nyt vaaditava Trumpia puutumaan peliin niin saadaan autovero kaadettua ennen
vaaleja ja persujen kanatus hirmuiseen nousuun !!!
Hallitus ei uhraa Suomen suurinta työpaikkaa Uusdenkaupungin autotehdasta vaan poistaa 100% varmasti autoveron jos Trump puutuu peliin ja se puttuu 100% varmasti ja vetää herneen nenään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voisit ottaa asiaksi kun opetajana osaat varmasti kirjoittaa Englanniksi ja kun edustat maamme toiseksi suurinta puoluetta (vielä) ja kirjoittaa Usan: lehdistöön jota Trump lukee jutun !
Esim. Ford Mustan gt maksaa Suomessa 80.000,- e(90.000 dollaria) Usa:ssa 35.000,- e (30.000,- dollaria) Suomen ryöstö n.150 % tullauksen takia !!!
ja samssa yhteydessä kertoa että maasa on Mersun tehdas jossa tehdän yli 100.000 auto/v joista yli 50 % mee Usa:n markkinoille 2,5 % tullilla
Näin autovero on viikossa historiaa !!!!
Tekisin jutun itse mutta haluan kunnian Persuille ja Persut päämisisteri puolueeksi tällä konstilla ja jutulla on aivan eri paino arvo kun sen tulee maamme toiseksi suurimmalta puolueelta eikä yksittäiseltä henkilöltä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pitää muistaa että Persujen kannatajat on varmasti Autoveron suurimpia maksajia !!!!!!!! niiden etua on ajettava !
Autoveron maksaa uuden auton ostaja vain välillisesti , se ei todellsiuudessa maksa senttiäkään autoveroa se vain lainaa sen rahan jonka saa takaisin täysi märäisenä aina kun vaihtaa auton max 5v. ikäisenä uuteen !!!
AUTOVERON MAKSAA TODELLISUUDESSA TÄYSIMÄÄRÄISESTI KÄYTETYN AUTON OSTAJA !!!
5 v. vanhassa autossa uuden auton autovero on vielä täysimääräisesti mukana Suomen myynti hinnassa ! sen voi jokainen atrkistaa saksan sivuilta http://www.mobile.de ja verrata suomen hintoihin merkistä riippumatta 5. v vanha auto on Suomessa saman verran kalliimpi mitä uuden auton autovero on !
Esim. uuden E mallin Merusn vero on 8000,- 2014 malli maksaa Saksassa 16.000,- Suomessa se maksaa 8000,- enemmän siis 24.000,- sen takia koska siinä on autovero täysimääräisesti vielä hinnassa mukana !
Tämä on siis vanhoilla autoilla ajvien kusetusta koko homma todellisuudessa !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Otetaan vielä toinen esimerkki joku yrittää saada auton halvemmalla hakemalla tai tilaamalla Saksasta sen 2014 E Mersun joka maksaa 16000,- siellä silloin Alv vero menee 2666,66 Saksaan auton veroton hinta on siinä tapauksessa 13,333,33 (saksassa käytetyt on lähes aina alv verollisia) Suomeen pitää maksaa autoveroa 5000-6000,- e + tuonti ,katsastus ym. kulut joloin kulut ja vero on yhteensä samat 8000,- kuin uuden auton vero on !!!!!! mutta tässä tapauksessa Suomi häviä Alv veron joka menee saksaan !’
Autoveron poisto rahoittaa itse itsensä koska Alv tuotot nousee, yhteisöverot nousee, maan kilpailukyky paranee, turha tuotamaton työ vähenee korjaus,varaosakaupa,hinaukset jne…
Kansantaloudellisesti Suomi voittaa enemmän kuin Autoveron tuotto on nykyään… mitään käyttömaksuja ei tarvitse nostaa jotka nekin on Suomessa Europan korkeimmat
Esim. Uusi piiku diesel Suomessa verot 600,- /v mualla euroopassa n. 50,-
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Perseen myyjistä kun päästin eroon pitää näytää että edes yksi lupaus pidetään ja se on kaikista tärkein lupaus autoveron poisto !
Pakolaisbines on toinen asia joka pitää laitaa kuntoon ! mutta siihen ei voi mitään jos ei ole päämisteri puolue ,autoveron poisto on ainoa mhdollisuus pästä pääminsiteri puolueeksi !
Persuila ei nyt ole muta konstia ,nyt on kiire vaalit lähestyy ja aika uhkaa loppua nyt on oltava nopea !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti