Perussuomalaiset

Jari Kilpinen

Autoveron poisto naamioitu ekoteoksi

30 kommenttia

Autoveron poisto naamioitu ekoteoksi

Kokoomus on ajamassa rikkaille veronalennuksia. Hallitus yritti Bernerin johdolla romuttaa autoveron aiemmin.

On erittäin hyvä, että Kokoomus tuli 6 kuukautta ennen vaaleja tämän esityksensä kanssa.

Autoveron poisto on käden ojennus rikkaille. Rikkaat ostavat uusia autoja ja kalliimmissa autoissa vielä suurempi verohyöty, jos poistetaan autovero.

Köyhä ajaa vanhalla autolla eikä ole varaa sähköautoihin. Maaseudulla asuvat ja muut pitkiä matkoja ajavat ovat maksumiehiä tällaisen uudistuksen.

Mikäli polttonesteiden hintoja nostetaan niin se vaikuttaa myös yrityksiemme kilpailukykyyn kun kuljettaminen maalla, merellä ja ilmassa tulee kallimmaksi. Ei se näin Suomen kilpailukyky nouse.

Kokoomus vihertää? Tämä ehdotus kääritty ekoteoksi vaikka kyseessä autoveron kertymän maksattaminen köyhillä.

Suomi ei ole pahin saastuttaja ja Suomessa on puhtaita polttonesteitä. Tämä on samaa kastia, kun Suomen teollisuus laitettiin rikkidirektiivissä maksumieheksi. Maailmassa on paljon saastuttavaa teollisuutta ja autoilua, mutta Suomi ei ole pahiten saastuttaja. Meidän pikemminkin pitäisi tuoda teollisuutta pahasti saastuttavista maista Suomeen, jossa ilmastoasiat on kunnossa. Tämä olisi ekoteko.

Orpo: Autovero poistettava kokonaan ensi vuosikymmenellä, koska suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla

https://yle.fi/uutiset/3-10439506?utm_source=facebook-share&utm_medium=social

Valtio niistää autoilijoilta miljardiverot, mutta liikenteen päästöt eivät laske – Tutkijat: Bensaveroihin pakko tehdä raju korotus, joiltakin autoilta autovero pois

https://yle.fi/uutiset/3-10433071

Juttu myös puheenvuorossa: http://jariekilpinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262107-autoveron-poisto-naamioitu-ekoteoksi

Osallistu keskusteluun!


30 kommenttia
Nimetön
Tyytyväinen
#1

Iskusanat ympäristön suojelu tai päästöjen vähentäminen ovat vanhan keksinnön uusi tuleminen. Ne kun lausutaan sopivassa yhteydessä kansa yleensä vaikenee, nöyrtyy ja maksaa.
Keksintö on sovellus jostain 50-vuoden takaa. Silloin Valtiovalta tai muut viranomaiset määrittelivät eri tuotteille tai palveluille hinnat ja erityisesti niiden korotukset.
Me vanhoja asioita muistavat ajattelemme lämmöllä niitä aikoja. Jos joku valveutunut älysi kysellä perusteita korotuksille oli helppoa sanoa, että tämä on Ministeriön päätös tai Lääninhallituksen vahvistama taksa. Yleensä kyselijä häveten vaikeni. Siinä mielessä blogistille hatunnosto että on tajunnnut jutun juonen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#2

Jos jollekin ei avautunut , niin tässä malli:
Sanotaan BMW 8 sarjan CoupeM850i Xdrive bensa autoveroton hinta 129 800 arvioitu autovero 86 838,57 = yhteensä 216 638,57 Eur
Jos autovero poistetaan rikas saa 86 838 verohelpotuksen ja köyhä maksaa sen bensaveroina. Maaseudulla asuvat ja pitkiä matkoja ajavat maksumiehinä
Samaten kuljetukset kallistuu ja Suomen kilpailu kyky huononee.
Lähde: https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/marketFI/bmw_fi/ladattavat/hinnastot/BMW_Hinnasto_G15.pdf.asset.1535742953550.pdf

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#3

Tämä toimenpide on verorasituksen siirto rikkailta köyhille. Kukapa ei uudella autolla ajelisi jos siihen on varaa.
Kaikista rikkaimmat siis hyötyvät eniten autoveron poistosta.
Eniten häviää köyhät pitkiä matkoja ajavat.
Maaseudun väestö laitetaan tässäkin kärsimään että rikas saa autoverotta autonsa!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#10

Sinun pitäs olla Vasemistoliitossa tai Sdp:ssä tai Vihreissä ne on Kommunistien puolueita !

Persuilla oli viimme vaaleissa vaalilupaus että poistetaan autovero !

VIIMME VAALIEN JÄLKEEN TULLEIDEN PAKOLAISTEN KUSTANNUKSET ON MONINKERTAISET AUTOVERO TUOTTOIHIN NÄHDEN !!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#11

Autovero on aivan järjetön keksintö !

Se nostaa Firmojen kustannuksia (isoosa uusista autoista on leasing autoja) SIIS HEIKENTÄÄ SUOMEN KILPAILU KYKYÄ !
nostamalla kaikkia kustannuksia,se vaikuttaa jopa ruuan hintaan.

Jos autovero poustetaan niin Alv vero tulot nousee kun uusia autoja myydään enemmän.

On kansan taloudellisesti aivan järjetöntä korjata vanhoja auton romuja sen takia kun maassa on niin korkea autovero joka sen aiheuttaa ,koska autoja pitää tekohengittää kun niiden tunnit on täynnä !
Jokainen tietää että varaosian hinnaton tähtitieteelliset esim. jos uusi pikku auto joka maksaa ilman autoveroa 10.000,- rakennetaan varaosista niin se maksaa n.100.000-200.000,-
Varaosat tulee kaikki ulkomailta.
On kansantaloudelliseti todella tyhmää tehdä järjetöntä tuottamatonta työtä,siis korjata loppuun ajettuja romuja kuin kuubassa. Sekin työaika pitäs käyttää vienti tuoteiden valmistukseen että saadaan tähän maahan valuutta tuloa!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#15

Polttoainevero on myös korkea. Kaikkia veroja voi kritisoida. Näillä kerätään valtiolle rahoja.
Autoveron tuotto vuodessa join 850 miljoonaa euroa, joten jos tämä summa siirretään polttonesteisiin ja päästöihin on minusta väärin.
Minä ajattelen todellakin talousasioissa vasemmistolaisittain.
Perussuomalaiset on myös pienen ihmisen puolue.

Maahanmuuton kustannukset on saatava alas, mutta se ei nyt liity tähän autoveroon.
Minulla on oikeus ja kunnia puolustaa maaseudun väestöä, pitkiä matkoja ajavia ja köyhiä.
Minusta ei kannata lisätä heidän rasitusta sen takia, että joku saisi 86000 euron alennuksen autostaan!
Perussuomalaisista löytyy myös niitä jotka haluavat poistaa autoveron, jos on sitä mieltä silloin kannattaa äänestää häntä, joka kanssasi samaa mieltä.
Minä en kannata autoveron poistoa vaan joka haluaa uuden auton maksaa koko auton itse eikä siirrä autoveroa muiden maksettavaksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#17

Kansantaloudelisesti tämä 850 Miljoonaa tulee takaisin kaksinkertaisesti jos Autovero positetaan
mm. Alv tuotot kasvaa heti kun autojen myynti lisääntyy. (Turha työ vähenee korjaukset)
Yritysten leasingin autot halpenee jolloin niiden kilpailukyky paranee se tuo työpaikkoja tähän maahan !
Eikö varsinkin köyhän työntekijän olisi kivempi ajaa uudella Köyhien ihmiesten autolla KIA :lla jossa on 7 Vuoden takuu kuin vanhalla VW jossa on moottorit ja vaihteistot parinvuoden välein paskana ja 5000,- korjaus laskuja tulee tuon tuostakin ja rahat Dsg vaihteustoista ja jakopää vikaisista moottoreista menee Saksaan (pelkkä moottori + vaihteisto remontti maksaa saman veran kuin uuusi kunnollinen auto ilman autoveroa !!!
Et todellakaan puollusta köyhiä maaseudun ihmisiä,nehän ne juuri tarvitsee kunnon meneopelit alle järkevin kustannuksin.
Nyt kun ei ole varaa uutta ostaa ne ostaa vanhoja paskoja jotka todellisuudessa tulee vielä kalliimmiksi ,

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästin perseen myjistä
#18

Niin on Polttoaine vero korkea ! Suomessa taitaa olla Euroopan kallein polttoainekkin !
Malli voitaisiin ottaa Suoraan Saksasta jossa autoilla ajetaan yleensä 2-3 Vuotta ja sitten romut laitetaan kiertoon ,siis myydään ulkomaille
Tämä on todella hyvä homma Saksan kansalaisile jotka saa ajaa uusilla autoilla pienillä kustannuksilla ja vanhat autot menee ympäri eurooppaa ja Afrikaan ja Venäjää…jopa naapuri maista roudataan romuja myytäviksi sinne Suomestakin on viety kaikki yli 20 v. vanhat Toyota merkkiset sinne josta ne menee edelleen Afrikkaan mm. taksiksi.
Pitää muistaa ettei tällaista sairasta autoveroa ole Eu maissa Suomen lisäksi kuin Tanskassa ja Kreikassa.
Eu olisi kieltänyt jo sen ,mutta kun se on Kreikan valtiolla ainoa tulonlähde niin ne on jättäneet sen rauhaan.

PERSUISTA TULI SUOMEN TOISEKSI SUURIN PUOLUE JUURI AUTOVERON POISTO LUPAUKSELLA !
(oli melkein suurin puolue,mutta Soinin abortin vastustamis puheet tuhosi sen )

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#4

Esimerkin mukaiset autot ovat Suomessa melko marginaalisia. Kun tämä sanoma nyt tässä pelkistetään köyhä/rikas asetelmaan, niin kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä kohtaa ihminen kuuluu luokkaan ”rikas”.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#5

Jatkan vielä. Kyllä autoveron alentaminen tai jopa poisto mahdollistaa sen, että pienemmillä tuloilla voi ostaa paremman, turvallisemman ja vähäpäästöisemmän auton. Tätä kautta päästöt vähenevät. Lisäksi voisi olettaa, että liikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset vähenevät, koska kaikkein huonoin ajokalusto teillä vähenee.

Toistan kysymyksen tuosta rikkaudesta: Koska ihminen on rikas ja koska köyhä? Jos tätä rikkaiden hyötymistä köyhien kustannuksella pitää tämän kannanoton perustana, niin tästä rajasta olisi hyvä olla selkeä näkemys.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#6

Jos siirretään jonkun rikkaan Bemarin oston veroa 86000 euroa, vaikka 10 vuoden aika ikkunalla, niin silti paljon ajavat ja maaseudulla asuvat maksavat. Autoveroa maksavat rikkaammat ja onhan se taas yksi käden ojennus rikkaille.
10 vuotta vanhalla autolla ajavat ja paljon ajavat maksavat tämä sitten päästöveroina.
Polttonesteiden verotus on jo kovaa Suomessa ja jos autovero siirretään polttonesteisiin, niin paljon ajavat maksavat herrojen autot.
Autoveron tuotto arvio on 850 miljoonaa euroa ja jos tämä siirretään polttonesteisiin, niin kyllä ne köyhemmät siis maksavat sitten herrojen autoilusta 850 miljoonan postista suuren osa kun liikkuvat paljon.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=FD11549FA63225DDAD6817541566C61B?year=2017&lang=fi&maindoc=/2017/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:3:5:37:

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#7

Oletko sitä mieltä että paljon ajavien pitäisi maksaa herrojen autoverot, että herrat saa halvemmalla autonsa?

Käytännössä tässä siis siirretään 850 miljoonan euron verot päästöihin. Paljon ajavat ja maaseudulla asuvat siis maksavat suuren osan herrojen autovero alennuksesta. Minusta se ei ole oikein.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#8

Jankataan nyt kun kerran aloitettiin. Autoveron alentaminen tai poisto mahdollistaa autokannan uusiutumisen. Pienemmillä tuloilla saa uudemman ja paremman auton. Päästöt vähenevät, liikennekuolemat ja -vammat myöskin vähenevät ja lievenevät. As simple as that…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Ei se tajua ! tai siis ei ole tajuavinaan…
Vain Ladan pitäs Jarin mielestä olla autoverovapaa ihan kuin se oli Neuvostoaikana !

Kommunismi on paha sairaus,se aiheuttaa kateutta ja se saa pään aivan sekaisin.

Isopalkkaiset maksaa paljon enemmän veroja tuloistaan kuin pieni palkkaiset ei ole oikein että loputkin ryöstetään kaikin konstein mm. autoveroin jne..

Suomeen pitäs saada Viron veromalli !!!!! (Viro on velaton maa )

ei autoveroa.Alv. 20 % tasavero kaikilla 20 % oli tulo,pääoma,osinko tai aivan sama millä nimellä ja Osakeyhtiöillä 0 % 20 % vero menee vasta sitten kun osinkoa/palkkaa nostaa…

se malli houkutelee sijoittajia ,invetoijia maahan ja se pitää sosiaali pummit pois maasta,se on saanut Viron talouden sellaiseen nousun että siellä on nyt paha työvoima pula !
Suomessa vanhant kommunistit haikailee Neuvosto aikaisen Autoveron perään

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Utelias
#9

Edelleen – kun tässä nyt suurin ongelma näyttää olevat ”rikkaat” ihmiset, niin kerro missä se raja kulkee. Tällainen ”herrat sitä ja tätä” argumentointi ei ny kanna.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#13

Rikas on se jolla varaa ostaa uusi auto.
Polttonesteiden hinnat on korkeat ja niitä ei enää voi korottaa.
Ihmisten on liikuttava ja maaseudulla on voitava asua ja tuottaa meille ruokaa.
Herrojen autoveron alennusta ei voi siirtää paljon ajavien maksettavaksi, vaikka jotkut yrittävät sen ekoteoksi kääriä.
Suomen teollisuuden kilpailukykyä ei saa rapauttaa. Meillä on pitkät kuljetusmatkat ja meidän on huolehdittava teollisuutemme kilpailukyvystä.
Suomessa polttonesteet on puhtaampia ja meillä biobensiiniä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#24

Olen eri mieltä siitä, että ihminen voidaan määritellä rikkaaksi tai köyhäksi sillä perusteella, ostaako hän auton uutena vai käytettynä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#14

Persuissa on erilaisia näkemyksiä autoveroon liittyen, minä vastustan autoveron poistoa ja siirtymistä haittaveroon.

Kuten olen jo esittänyt tämä verotuksen siirto rikkailta köyhille. Olen pienen ihmisen puolustaja.

Niinkuin Halla-aho sanoi meillä on erilaisia ihmisiä puolueessa se mikä meitä yhdistää on maahanmuuttokriittisyys ja EU-kriittisyys.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#19

Maahanmuutto Krittisyys on sanana jo aivan tyhmä !

Sosiaali pummi raiskaaja terroristi maahan muutajia pitää vatsustaa tietenkin kaikin keinoin !!!!!

Mutta toisaalta tämän maan talous pitäs saada niin hyvään kuntoon että työperäistä maahan muutttoa voitaisiin edistää !

Ne on 2 täysin eria asiaa ja vastakkaista ! työmies tyo rahaa ja sosiaali pummi vie !!!!

Persujen pitäs tehdä selväksi ettei ole rasistinen puolue eikä ole mitään maahan muutatajia vastaan ,kunhan hankivat itse toimeen tulonsa ja maksavat veronsa ja ovat ihmisten lailla maassa maan tavalla.

NIIN KAUAN KUN SUOMESSA ON TÄMÄ JÄRJETÖN SOSIAALI TUKI SYSTEEMI VOIMASSA ;SOSIAALI PUMMIEN VIRTAA EI VOI KATKAISTA MIKÄÄN !!!

PERSUJEN ON VAADITTAVA SOSIAALI TUKIEN ALASAJOA NIIN ETTÄ TYÖNTEKO ALKAA MAISTUMAAN KAIKILLE., NE JOILLA EI OLE TYÖ LUPAA NIIN EI MUUTAKO RAJALTA ULOS !
Virosta saadaan tähänkin malli (KUTEN VEROTUKSEEN) miten se toimii ! (Siellä ei ole sosiaali pummi pakolaisia !)

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Hämmentynyt
#16

Tosiasia on, että rikkaan ostaman uuden auton hintaa sisältyy yli puolet veroa.

Kun tuon auton sitten köyhä ostaa rikkaalta käytettynä, ei kauppahinta sisällä veroa yhtään. Köyhä ja keskiluokkainen ei maksa auton hinnassa yhtään veroa valtiolle.
— Onko tämä oikein?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#20

Kyllä käytetyssäkin on veroa vielä hinnassa jäljellä ,voit tarkistaa sen vertaamalla hintoja Saksan verottomiin hintoihin !
Siis vero kulkee auton mukana paalaimeen asti.

Esim. 2013 e mersu joka maskaa täällä 25000,- Saksassa se maksaa 17.000,- siinä on 7000,- veroa mukana (osa on lapin lisää) vaikka auto onkin huonopi kun se on ajettu suolakylvyssä ja pakkasessa ja nasta sateessa

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#21

8000,- siis (lasku virhe) siis siinähän on veroa lähes saman verran jäljellä kuin uudessa !!!!

Siis köyhä maksaa enemmän autoveroa !!!!

ja Köyhä maksaa tämän loppuun ajetun auton (jossa ei ole takuutakaan ollut moneen vuoteen ) kaikki remontit jotka on todella kalliita

MIKSI PERSUT EI VAADI EU:SSA 7 V: PAKOLLISTA TAKUUTA KAIKILLE AUTOILLE !!! Nyt vain Korealaisissa on 7 V takuut !

Se pakottaisi tekemään Eurooppalaiset autotehtaa autot paremmin ,nyt ne tehdän vain 2-3 v. takuu silmällä pitäen ja sen jälkeen jakopäät lentää helvettiin joka merkistä (Eu) ja moottorit hajoaa ja syö öljyä ja vaihteistot hajoaa…..
Tätä ongelmaa ei ole Korealaisilla ja eikä Japanilaisilla ! (Japanissa autot tehdään kestämään 8 vuotta) vaikka takuu ei olekkaan niin pitkä.

Tämä olisi koko Eu:n etu kun näin saataisiin Eu:n autoteollisuus pelastettua ja kansalaisille kunnollisia autoja romujen sijaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#22

Köyhä on autonsa jo ostanut ja ajaa sillä vuosia.
Saat olla eri mieltä, mutta minä en halua autoveroa siirrettäväksi polttonesteisiin ja päästöveroihin.
Herrat maksakoon omat autonsa ja autoveronsa – ei niitä tartte köyhille, pitkiä matkoja ajaville ja maaseudun asukkaille siirrättää.

Autoveron tuotto on noin 850 miljoonaa maksakoot ne jotka uusia autoja ostaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Päästiin perseen myyjistä
#23

Otetaan toinen esimerkki Maailman suosituin auto Toyota Corolla
joka on ”köyhän ” ihanne auto moni ei pysty uutta ostamaan mutta kohtuullisesti ajettu 10 v. vanha maksaa lähes puolet uuden hinnasta !!! siis siinä on autoveroa mukana enemmän kuin uudessa autossa,osa syy tietenkin on se kun se on maailman luottetavimpia autoja niin se pitää hintansa sen takia.
On hulua väittää että köyhät ei maksa autoveroa !
Koska ne maksaa vanhan auton hinnassa olevaa veroa (jonka voi tarkistaa esim. mobile.de sivustolta paljon käytettyjen autojen veroton hnta on todellisuudessa ja sen lisäksi että köyhät maksaa autoveroa vanhoista autoista ne joutuu maksamaan kalliit remontit jotka vanhat romut vaatii !
Köyhät on autoveron lypsy lehmiä todellisuudessa !
On eri asia tietenkin ne köyhät jotka ajaa 500,- euron autolla ja nurkan takana on 2 varaosina jotka osaa itse korjata autonsa niin ne ei maksa autoveroa eikä kalliita korjaus kuluja nille pitää nostaa hattua !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#25

Autovero maksetaan uuden auton hinnassa valtiolle. Ostajalle ei ole merkitystä, kuinka paljon hinnassa on veroa. Joka tapauksessa se kokonaissumma on maksettava. Auton arvo alenee kuitenkin nimenomaan lähtien tuosta kokonaisostohinnasta. Siksi Suomessa – korkean autoverotuksen maassa – joudutaan myös käytetyistä maksamaan enemmän kuin esim. Saksassa. Käytetyn ostaja maksaa tietenkin hinnan mukana lisäksi ALVn pohjautuen kauppiaan myynti- ja ostohinnan erotukseen. Verot seuraavat siis sekä uuden, että käytetyn auton ostajaa, jälkimmäistä tavallaan välillisesti.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#30

juuri näin ,eli käytetyn auton astaja maksaa autoveroa osti käytetyn auton Saksasta tai Suomesta jä yleensä Suomesta ostaessaan maksaa piilevää veroa enemmän ,koska hinnassa on lapinlisää… siis köyhä käytetyn auton ostaja maksaaa suhteessa enemmän autoveoa kuin rikas uuden auton ostaja joka saa ajaa uudella autolla huolettomia takuun alaisia kilmetrejä autosta pois.
Autojen takuu vaihtelee 2-7 vuoden välillä auton laadusta ja kestävyydestä riippuen .

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Utelias
#26

Ostaja valitkoon maksutavan

Olen sitä mieltä, että polttoaineiden veroa ei pidä korottaa. Se vain vääristää entisestään eri energiamuotojen kilpailua liikenteessä, bensa, diesel, nestekaasu, maakaasu, biokaasu (lehmän pieru), sähkö, jne.

Sen sijaan kannatan vuosittaista käyttömaksua. Ja VALINNAISENA. Nykyisenä ATK-aikakautena on helppo verottaa jokaista autoa erikseen ja vieläpä yksilöllisen maksuohjelman mukaan. Näinhän nytkin tosiasiallisesti tehdään autoveron kanssa.

jatkuu …

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#27

… jatkoa

Ostaessaan auton ostaja valitsee sen maksaako veron kerralla vaiko vuosittain / kuukausittain. Vanhat autot menevät automaattisesti luokkaan ”vero maksettu kerralla”. Kun auto myydään edelleen, ostajalle siirtyy verojenkin maksaminen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti ja kauppahinta on sen mukainen.

Valtion kannalta menetys on romuttuvien autojen mukana menetettävä vero. Jos vähittäis-veroa maksava ostaja romuttaa autonsa ostoa seuraavana päivänä, valtio ei saa siitä sen jälkeen veroja. Kun taas kerralla veron maksaneelta ostajalta valtio saa veron koko käyttöajalta vaikka auto romuttuisi heti seuraavana päivänä.
— Tähänkin löytyy ratkaisuja…

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#28

Vielä yksi näkökulma tähän mielenkiintoiseen aiheeseen.

Miten valittava autoveron malli suhtautuu jakamistalouteen? USA:ssa on nyt, ainakin Kaliforniassa, buumi, että autoa ei osteta vaan ostetaan ”kuljetuskapasiteettia”, oikeus auton käyttöön pientä maksua vastaan. Maksu vastannee jokseenkin todellisia käyttökuluja.

Kyseessä on ikään kuin taksipalvelu ilman kuljettajaa.

Tämän hetkinen suosituin rahoitusmalli lienee, että firma omistaa jonkin määrän autoja (kulupuolella) ja asiakkaiden kanssa tehtyjä kuukausi- tai vuosisopimuksia (tulopuolella). Asiakas saa huolletun, toimivan ja tankatun auton alleen sopimuksen mukaisesti. — Huom: jo läheisessäkin tulevaisuudessa autot ajavat itse itsensä käyttäjän luo tai ainakin läheisyyteen.

… jatkuu

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#29

jatkoa …

Miten autoveromalli vaikuttaa jakamistalouteen?

Valittava autoveromalli vaikuttaa siihen millaiset autojen omistusmallit tulevat kehittymään ja yleistymään Suomessa. Tuo Amerikan malli, yksi omistaja paljon käyttäjiä, toimii parhaiten kuukausimaksuisessa autoveroilmastossa. Silloin yhtiö voi nopeasti lisätä ja vähentää autokantaa ilman, että pääomaa sidotaan veroon.

— Taas meni yli tuhannen merkin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000