Perussuomalaiset

Jarmo Keto

Virkamiesten ryhtiliike

Tarinat kertovat maasta, jonka virkamiehet ja viranomaisintituutio ovat nauttineet kansalaisten joukossa vuosikaudet syvää luottamusta.

Tuon maan viranomaisilla oli Neuvostoliiton aikaan vaikeuksia toimia kohtuuden tai lain pykälän mukaan, mutta eräs karvalakkinen TV-julkkis pani kiukkua herättäneissä ohjelmissaan tuulemaan siihen malliin, että kulttuurin oli pakko korjata itseään. Vihamiehiä tuli, ja monet olisivat mieluusti tunkeneet karvalakin suun tukkeeksi. Vuosikymmenten jälkeen harva oli maassa sitä mieltä, että paljastukset olivat kansakunnalle haitaksi.

Luottamuksen aikakauden jälkeen virkamiehet lähtivät taas lipsumaan lainkäytössään.

Kun maassa levisi virusepidemia, virkamiehet pelottelivat ulkorajoille pyrkiviä kansalaisiin kääntymään takaisin, vaikka tuon maan perustuslaki yksiselitteisesti sallii kansalaisten vapaan maasta poistumisen ja sinne saapumisen. Jälkikäteen viranomaiset kertoivat kansalaisten kääntyneen takaisin vapaaehtoisen keskustelun jälkeen, mutta yksikään käännytetyistä kansalaisista ei kokenut, että asiassa oli mitään vapaaehtoista.

Kun maassa kiellettiin liikkuminen pois eräältä alueelta, virkamiehet määräsivät sakkoja poistumista yrittäneille, vaikka yrittämistä ei missään vaiheessa oltu säädetty rangaistavaksi. Virkamiehet toteuttivat poliisitoimea, ja työnsä puolesta tiesivät vallan hyvin, että lainsäädännön vakiopykälistöä on se, onko jonkun teon yrittäminen säädetty rangaistavaksi vai ei.

Kun toinen viranomainen sitten määräsi ravintolatoimea harjoittavat elinkeinonharjoittajat sulkemaan tilojaan, viranomaiset pelottelivat leipäänsä suojelevat elinkeinonharjoittajat sulkemaan toimintansa. Kun määräykset oli aikanaan purettu, kävi ilmi, että määräysten noudattamatta jättämisestä ei oikeastaan seurannut mitään rangaistusta, koska mitään rikosta ei tapahtunut.

Jotkut elinkeinonharjoittajat yrittivät haastaa alkuperäiset sulkemispäätökset, mutta päätöksiä ei annettu alistaa normaaliin hallinto-oikeuden prosessiin. Kansalaisen ainoa tapa koetella viranomaisen lainkäytön kestävyyttä oli tietoisesti rikkoa lakia, asettua syytetyksi ja katsoa, toimiko viranomainen lain mukaan.

Samaan aikaan maan hallitus määrätietoisesti salasi tuon maan julkisuuslaissa julkiseksi määrätyt valmisteluasiakirjat ja muistiot.

Maan kansa oli myös mieltynyt nauttimaan alkoholipitoisia mallasjuomia. Maa kuului suurempaan kollektiiviin, jossa näiden juomien tilaaminen muilta kollektiivin jäsenvaltioilta oli säädetty sallituksi. Koska maan viranomainen ei pitänyt kotimaan valtionmonopolin kanssa kilpailevasta toiminnasta, se pelotteli tarkoituksella epäselväksi tekemällään laintulkinnalla sekä elinkeinonharjoittajat että kuluttajat olemaan tekemättä tilauksia.

Viranomainen tiesi itsekin, että niin elinkeinonharjoittajat kuin kansalaisetkaan eivät rikkoneet mitään lakeja, mutta suorat uhkailut oikeudellisista seuraamuksista ajoivat joukot ruotuun. Viranomainen pelotteli kansalaisia rikosseuraamuksilla asiassa, joka ei ensinkään ollut rikollista.

Viranomaiset olivat harjoittaneet samankaltaista toimintaa jo aiemmin, kun kansalaiset yrittivät hyödyntää kollektiivin suomia oikeuksia tuomalla maahan edullisempia ajoneuvoja.

Myöskin syyttäjä oli tuossa maassa aktiivinen ja vahvasti aatteellisesti värittynyt hahmo. Hän ajoi poliittista vastustajaansa vastaan syytettä, johon sepitti syytetylle tekoja, joita hän ei ollut koskaan tehnyt, ja jotka voitiin suoraan tutkinta-aineistosta todeta paikkansa pitämättömäksi. Koko syyte rakentui vain poliittisen vastustajan mielipiteiden ja kirjoitusten varaan.

Missä tahansa perinteisessä oikeusvaltiovertailussa nämä viranomaistoimet olisivat moitittavia. Ne toisivat sakkopisteitä vertailuissa, jossa arvioitaisiin viranomaisten lainsäädännön kunnioitusta ja vallankäytön kolmijako-opin periaatteita.

Maan virkamiehillä on nyt todellinen tehtävä ottaa tilanne tosissaan ja miettiä, mihin seurueeseen haluavat maansa liittyvän.

Osallistu keskusteluun!


4 kommenttia
Defund YLE
Iloinen
#1

Syyttäjä suojasi oman selustansa, kun päätöksestä valitetaan, se ei ole lainvoimainen. Eli toimintaa ei voi arvostella millään tavalla ennen kuin päätös on lainvoimainen. Tämä on se oikeusvaltio, jossa virkamies voi tehdä mitä haluaa ilman vastuuta. Toivottavasti muistetaan, että vastuu ei pääty eläkkeelle jäämiseen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Defund YLE
Iloinen
#2

Nyt on saatavilla oikeudenkäynnistä nauhoja. Aika selvää, että valitetaan ja estetään päätöksen muuttuminen lainvoimaiseksi. Uskomatonta, että tällaista on, kun luulin, että emme ole kolmannessa valtakunnassa. Mahdollisuutta puuttua ei ole, koska päätös ei ole lainvoimainen. Oikeusvaltioperiaate, taitaa Kiina ja Venäjä olla enemmän oikeusvaltioita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#3

Oli miten , oli , mutta minä vaikka en paljon ymmärräkkään , noista lakipykälistä , niin en lähtisi ihan , vähällä Raamatun sanaa , vastaan oikeutta käymään !!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#4

Virkamiesten ryhtiliike !!? Ja syyttäjät mukaan lukien , vaikuttaa siltä , ettei lakipykälät heitä koskisikkaan ?!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000