Kansanedustajien ei tulisi osallistua aluevaaleihin
Sebastian Tynkkynen teki tyylilleen uskollisesti hyvin rohkean liikkeen ja avasi puoluekokouksessa puheenvuorolla keskustelua siitä, kannattaako jo valmiiksi kiireisten kansanedustajien olla ehdolla jokaisessa kuviteltavissa olevassa vaalissa. Tulevien aluevaalien jälkeen tulemme näkemään tilanteen, jossa samat edustajat istuvat kolmella eri hallinnon tasolla. Ja mielestäni heidän ei olisi ollut syytä istua edes kahdella.
En toista Sebastianin hyviä argumentteja vaan toivon, että katsotte linkissä olevan videon ja tilaatte Sebastianin Youtube -kanavan.
Sen sijaan pohdin hieman vasta-argumentteja: kansanedustajien osallistumista usean hallinnon tason päätöksentekoon perustellaan usein sillä, että kansanedustajan on tärkeää olla tietoinen siitä, mitä kuntatasolla tapahtuu ja ymmärtää siellä käsiteltäviä asioita.
Perustelu on ontuva. Olen sitä mieltä, että kansanedustajille olisi tätäkin oleellisempaa ymmärtää yritysten toimintaa, vanhustenhoidon arkea, sotilasmaailman liikehdintää ja poliisin työtä.
Silti kukaan ei edes ehdota, että pidettäisiin hyvänä istuttaa kansanedustajat massoittain yritysten hallituksiin, lähihoitajien tehtäviin, sotilaan kenkiin tai osa-aikaisiksi poliiseiksi.
Miksi kuntapolitiikka on muka jotain sellaista, että juuri siitä on niin tärkeää olla laaja ymmärrys. Eikö sitä ymmärrystä tarttunut mukaan silloin, kun (tyypillisesti) kansanedustajaksi kuntapolitiikan kautta noustiin?
Perussuomalaisille tekisi valtavan hyvää kouluttaa ja valmentaa poliitikkojaan laajasti siten, että ”suurempi” ei aina kahmi kaikkia painavia tehtäviä isomman oikeudella. Ajattelu voimauttaisi jäsenistöä, leventäisi hartijoita ja kasvattaisi tulevaisuuden lupauksia.
Asiassa on kuitenkin kaksi mutkaa. Ensimmäinen liittyy juurikin tulevaisuuden lupauksiin.
Demokratia ei mittaa taitoja, vaan kansansuosiota. Kansanedustajalle yksinkertaisesti on järkevää mittauttaa suosiotaan ja pysyä mahtihenkilönä myös omalla paikkakunnallaan. Politiikka on kilpailua, ja jos paikallistasolle jätetään tilaa nouseville kyvyille, kansanedustajasta tulee seuraavissa eduskuntavaaleissa entinen kansanedustaja.
En minä sitä sormi pystyssä moralisoi. Se vain menee niin!
Toinen ilmeinen seikka liittyy siihen, että kansanedustajat ovat puolueilleen varmoja ääniharavia ja äänestäjien aktivoijia. Puolueen olisi vaalitaktisesti typerää olla ottamatta kansanedustajiaan ehdolle, koska niin tekevät kaikki muutkin. Jättämällä kansanedustajat Arkadianmäelle puolue antaisi muille puolueille mahdottomasti etua.
Ongelma täytyykin ratkaista siten, että joko kaikki tekevät – tai sitten kukaan ei tee.
Se tarkoittaa lakimuutosta, joka kieltää kansanedustajilta alue- tai paikallistason tehtävät. Kyllä se on tehtävissä, ja kyllä sellaisia on monessa maassa tehtykin.
Tekstin aiheet:
Jarmo en lähtisi , kieltämään osalistumasta / ehdokkuuksia !? Annetaa olla kaikilla , oma harkintavalta !!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos huomiosta!
Katsoisin, että tässä on vähän sama juttu kuin puheissa työpäivän lyhentämistä kuuteen tuntiin.
Kaikkien pitää tehdä se kerralla. Muutoin se joka tekee, saa kohtuutonta haittaa muihin nähden. Ei se sillä tavalla tapahdu.
Edustaja on ehdolla kuntavaaleissa koska on pakko, vaikka ei itse asia edes kiinnostaisi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä minun mielestäni. Marinista,Ohisalosta,Anderssonista,Henrikssonista,Saarikosta tulisi mitä mainioimpia naispoliiseja.Pääsisivät näkemään ihan omakohtaisesti sen poliisin arjen esim, pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajalähiöissä.Mutta se tietenkin edellyttäisi sitä,että heidät laitettaisiin järjestyspoliisin kenttätyöhön.Eikä mihinkään korkeaan virkaan poliisiasemille tietokoneeen taakse.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vihapuhepoliisin hommat kiinnostaisivat takuulla 😂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No ihan varmaan! 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ainakin meillä Hyvinkäällä toimii loistavasti, kun kansanedustaja on mukana myös kuntatasolla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Huomasin tosiaan tuolla somen puolella, että olen tässä asiassa aika yksinäisessä vähemmistössä. Tulkitsen sitä vähän niin, että Suomessa nähdään edelleen vähän mitään periaatteellista vikaa siinä, että sama ihminen istuu usealla eri pallilla.
Esimerkiksi valtion tasolla päättää kuntien rahoista ja kunnassa niiden käyttämisestä.
Kyllähän se tavallaan siis ”toimii” ja on käytännöllistä, mutta… Niin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No päättäähän ne kansanedustajat omista palkkioistaankin,ja vähänväliä niitä korottelevat.Ei tavallinen duunari pysty itse palkkojaan korottamaan.Ja kun ehdolla oleva edustaja pyrkii Argadianmäelle,niin hänellä on siihen käytettävissä rahaa.Mutta kun tavan duunari hakee töitä,ei hänellä ole siihen rahaa käytettävissä.Työpaikan joko saa tai sitten ei!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olisi tietysti tosi tyhmää puolueen tahallaan asettaa itsensä muita puolueita heikompaan asemaan vaaleissa, kieltämällä oman puolueen ehdokkailta kaksois-rooleihin hakeutuminen. Eikä se ole välttämättä puolueen kansanedustajien henkilökohtaisen edun mukaistakaan. Periaatteessa voisi ajatella pari erilaista käytäntöä, jotka eivät olisi täysi katastrofi vaalimenestyksen kannalta. 1) Sovitaan ja kerrotaan etukäteen, että kaksois-rooleja ei tulla käyttämään, ja valituksi kahteen (tai kolmeen) eri rooliin tuleva ottaa vastaan vain yhden paikoista. Tai sitten: 2) Sovitaan että kansanedustaja ei asetu ehdolle alemman tason vaaleissa, mutta sen sijaan näkyvästi asettuu valitsemansa yhden muun ehdokkaan tukijaksi, ja esiintyy vaikka yhteiskuvassa hänen vaalimainoksissaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos kommentista! Tätä tosiaan yritin vähän sanoa, että näiden on oltava systeemisiä muutoksia, eikä niitä voi tehdä mitenkään ”esimerkillä johtaen”.
Tuossa somen puolella tuli hieno esitys: yhdistetään alue- ja eduskuntavaalit yhdeksi vaaliksi. Ne, jotka jäävät pihalle eduskunnasta, tulisivat valituksi aluevaltuustoihin.
Ajatuksena vielä raakile, mutta minun mielestä siinä on hurjasti J:tä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti