LAPSEN OIKEUS OPPIMISEEN
19.11.2024 Vantaan kaupunki järjesti lapsen oikeuksien seminaarin, jonka teemana oli ”jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen”.
Teema on erittäin tärkeä. Usein puhumme oppivelvollisuudesta emmekä välttämättä tule ajatelleeksi asiaa lasten oikeutena saada hyvää, yhdenvertaista ja asianmukaista opetusta, jonka myötä oppimista tapahtuu.
Itse seminaarista. Havaintoni mukaan eräs näkökulma oli onnistuttu sivuuttamaan, poikien näkökulma. Kaikki aiheeseen suoraan liittyvät esitykset / alustukset pitivät naiset ja seminaariosallistujista 90 % oli naisia. Kun puhumme ja käsittelemme lapsia koskevia asioita se koskettaa niin tyttöjä kuin poikia, jolloin olisi toivottavaa, että Vantaan kaupunki huolehtisi myös poikien näkökulman esille tuonnin.
Seminaarin sisältö antoi paljon uutta näkökulmaa, vaikka joissakin puheenvuoroissa puhuttiin takarivin taunoista tai toukoista, jota itse pidin asiattomana poikiin kohdistuvana negaationa. Tauno ja Touko ovat suomalaisia miesten/poikien etunimiä.
Yhdenvertaisuusaktivisti Aida A. 12- vuotta piti rohkean ja osin jopa koskettavan esityksen neuropoikkeavien lasten kokemuksista nykyisessä koulumaailmassa, jossa lähes poikkeuksetta emme kykene huomioimaan riittävästi lasten erilaisuutta oppimiseen. Koulumaailma laittaa lapset menemään neliön muotoisesta koulumaailmasta vaikka he olisivat ympyrän muotoisia. Aida.A:sta enemmän täällä Erilaiset aivot – Iso Numero
Ajattelen vahvasti, että inkluusio ei vastaa erilaisten lasten tarpeeseen oppimisympäristön ja opetusmenetelmien osalta ja tästä näkökulmasta väitän, että kaikilla lapsilla ei ole asiaankuuluvaa oikeutta oppimiseen. On järkevämpää ottaa hieman taka-askelia inkluusiossa ja huomioida, että kaikki lapset eivät pysty olemaan 20 – 30 oppilaan hälisevässä luokassa, vaan heidän oikeutta oppia tukee paremmin pienemmät ryhmät ja jopa yksin oppiminen.
Vantaan Myyrmäen Ojahakaan ollaan aloittamassa uuden yhtenäiskoulun rakentaminen Myyrmäkeen Ojahakaan uusi yhtenäiskoulu ja asuntoja | Vantaa. Olen tutustunut rakennettavan koulun hankesuunnitelmaan, jossa ei ole riittävästi huomioitu pienempiä tiloja, joihin oppilas voisi vetäytyä tekemään tehtäviä, jos hänen kuormitus nousee liian suureksi luokkatilassa. Ratkaisu ei ole kuulusuojaimet. Toivon, että suunnitelmaan on mahdollisuus vielä vaikuttaa.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia