LAPSEN OIKEUS OPPIMISEEN
19.11.2024 Vantaan kaupunki järjesti lapsen oikeuksien seminaarin, jonka teemana oli ”jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen”.
Teema on erittäin tärkeä. Usein puhumme oppivelvollisuudesta emmekä välttämättä tule ajatelleeksi asiaa lasten oikeutena saada hyvää, yhdenvertaista ja asianmukaista opetusta, jonka myötä oppimista tapahtuu.
Itse seminaarista. Havaintoni mukaan eräs näkökulma oli onnistuttu sivuuttamaan, poikien näkökulma. Kaikki aiheeseen suoraan liittyvät esitykset / alustukset pitivät naiset ja seminaariosallistujista 90 % oli naisia. Kun puhumme ja käsittelemme lapsia koskevia asioita se koskettaa niin tyttöjä kuin poikia, jolloin olisi toivottavaa, että Vantaan kaupunki huolehtisi myös poikien näkökulman esille tuonnin.
Seminaarin sisältö antoi paljon uutta näkökulmaa, vaikka joissakin puheenvuoroissa puhuttiin takarivin taunoista tai toukoista, jota itse pidin asiattomana poikiin kohdistuvana negaationa. Tauno ja Touko ovat suomalaisia miesten/poikien etunimiä.
Yhdenvertaisuusaktivisti Aida A. 12- vuotta piti rohkean ja osin jopa koskettavan esityksen neuropoikkeavien lasten kokemuksista nykyisessä koulumaailmassa, jossa lähes poikkeuksetta emme kykene huomioimaan riittävästi lasten erilaisuutta oppimiseen. Koulumaailma laittaa lapset menemään neliön muotoisesta koulumaailmasta vaikka he olisivat ympyrän muotoisia. Aida.A:sta enemmän täällä Erilaiset aivot – Iso Numero
Ajattelen vahvasti, että inkluusio ei vastaa erilaisten lasten tarpeeseen oppimisympäristön ja opetusmenetelmien osalta ja tästä näkökulmasta väitän, että kaikilla lapsilla ei ole asiaankuuluvaa oikeutta oppimiseen. On järkevämpää ottaa hieman taka-askelia inkluusiossa ja huomioida, että kaikki lapset eivät pysty olemaan 20 – 30 oppilaan hälisevässä luokassa, vaan heidän oikeutta oppia tukee paremmin pienemmät ryhmät ja jopa yksin oppiminen.
Vantaan Myyrmäen Ojahakaan ollaan aloittamassa uuden yhtenäiskoulun rakentaminen Myyrmäkeen Ojahakaan uusi yhtenäiskoulu ja asuntoja | Vantaa. Olen tutustunut rakennettavan koulun hankesuunnitelmaan, jossa ei ole riittävästi huomioitu pienempiä tiloja, joihin oppilas voisi vetäytyä tekemään tehtäviä, jos hänen kuormitus nousee liian suureksi luokkatilassa. Ratkaisu ei ole kuulusuojaimet. Toivon, että suunnitelmaan on mahdollisuus vielä vaikuttaa.
Tekstin aiheet:
Kyllä ne nykyajan lapset osaa ja oppii ?
4-5 v lapset osaa käyttää nettiä puhelinta ja television kaukosäädintä paremmin kuin aikuiset jotka kyselee sen käisiltä neuvoa monessa talossa.
Samalla ne osaa hyvin Englannin kieltä (you tuben lasten ohjelmien ansiosta) samalla siinä oppii kirjaimet ja numerot ja laskemaan kuin itsestään jne..
Väitän että tämän päivän 1 luokalle menijä tietää asioista 10 x enemmän kuin ennen . 50 v. sitten kun yksikään ei osannut lukea eikä laskea.’
Osa ei edes numeroita ja kirjaimia osannut ja englannin kielestäkään ne ei tajunnut mitään.kun kouluun meni. Tupakkia ne osasi paremmin alakoululaiset siihen aikaan polttaa,mutta parempi ettei nykyään sitä taitoa edes opettele.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rallienglannin alkeet opitaan vai lastenohjelmista???
Ja silläkö pitäisi elämässä pärjätä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onhan se iso etu että osaa Englantia enemmän jo 1. luokalle mennessä kuin isoisä tai äiti 9 . Luokalta päästyään. Kyllä yuo tubesta ja lasten ohjelmista hyötyä on .
Näin tuossa yhdessä talossa kun isä korjas autoa (tietokoneella kuten nykyään pitää) ja 5 v. neuvoi vieressä !
Amerikassa pikku pennut on jo uutisten mukaan niin viisaita ja hyviä ohjelmoimaan , että osaa tietokoneella hakkeiroida naapurin (Kiinalaisen) robotti imurin jahtaamaan ja kiusaamaan perheen lemmikkejä ja ohjelmoimaan imurin huutelemaan talon asukkaille hävyttömyyksiä ja rasistisia solvauksia .
Pojat on poikia amerikassakin 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyll monikin osasi lukea 50 vuotta sitten ennen kouluun menoa!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti