Perussuomalaiset

Jarkko Haanpää

KOULUNKÄYNNIN TURVAAMINEN JA SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY

Miten turvaamme tulevaisuudessa väkivallattoman koulun ja ehkäisemme syrjäytymisen?

Vuorovaikutustaidot kehittyvät lapsena niistä malleista, joita hän erityisesti vanhemmiltaan ja muulta lähipiiriltään saa omaksuttua. Lapset aloittavat varhaiskasvatuksen ja koulunkäynnin huolestuttavan erilaisilla lähtökohdilla, joka saattaa lapset hyvin eriarvoiseen asemaan erityisesti silloin, jos lapsen vuorovaikutusmallit ovat heikot tai puutteelliset. Heikot ja puutteelliset vuorovaikutusmallit ja –taidot aiheuttavat jo varhaisessa vaiheessa syrjäytymistä, väärinymmärryksiä ja syrjäytymistä.

Hyvät ja rakentavat vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä asemassa, kun koulutuksen jälkeen hakeudutaan työelämään ja toimitaan työelämässä. Vuorovaikutustaidot ehkäisevät mitä suurimmissa määrin syrjäytymisen, ehkäisee väkivaltatilanteita sekä kiusaamista. Rakentavat vuorovaikutustaidot auttavat selviytymään erilaisista kriisi- ja ristiriitatilanteista, joita elämän varrella kaikki kohtaavat.

Mikäli vuorovaikutustaidot ovat heikot, se altistaa henkilön väkivallalle, kiusaamiselle, mielenterveysongelmille, päihteiden käyttöön ja aiheuttaa sen myötä vakavimmillaan itsemurhaan ajautumisia. Puutteellisten vuorovaikutustaitojen kautta esiin nousevat ongelmat kuormittavat yksilön lisäksi yhteiskunnan rakenteita sekä aiheuttavat myös taloudellisia haasteita lisääntyneenä terveydenhuollon ja sosiaalialan palveluissa.

Peruskoulun opetussuunnitelma vastaa heikosti tähän yhteiskunnalliseen haasteeseen. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla omaavat lapsen kykenevät taitojensa avulla rakentavasti saamaan opettajan huomion osakseen saadakseen asiaankuuluvaa opetusta. Heikommat vuorovaikutustaidot omaava lapsi, joka tarvitsisi enemmän huomiota opetuksessa, saattaa taitojen puutteessa jäädä vaille asiantuntevaa opetusta ja tukea.

Ajattelen, että parhaiten ehkäisisimme väkivaltaa ja kiusaamista kouluissa siten, että opetussuunnitelmissa huomioitaisiin väkivallattoman ja rakentavan vuorovaikutuksen periaatteiden opetus. Tavoitteena tulee olla, että vakivallaton ja rakentava vuorovaikutus on oma oppiaineensa heti ensimmäisestä koululuokasta alkaen. Vantaalla on hyvät edellytykset näyttää asiassa esimerkkiä.

Osallistu keskusteluun!


7 kommenttia
Nimetön
Utelias
#1

Jarkollakin on hyviä pohtimisen aiheita !? Olen ajatellut monesti , mihähän merkitys on vuorovaikuttamiseen , näillä dikipeleillä ym?värkeillä ? Kun nuoret niitten kassa , vain seurustelee !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Haanpää on tietenkin oikeassa kirjoituksessaan, mutta jotenkin irti kokonaisuudesta ja todellisuudesta. Vuorovaikutustaitojen puute on vain pintaoire yhteiskuntamme juurisyistä. Ultra-liberaali vasemmistolainen ideologia tekee parhaansa hajottamalla ja rapauttamalla yhteiskuntaamme:
– hajottamalla perheet ja uskottelemalla että ei lapsi tarvitse mitään isää tai äitiä (miestä ja naista) terveeseen kasvuun, pelkät huoltajat riittää, vaikkapa kaksi tai useampi menstruoivaa miesoletettua
– tunkemalla SetaSexpon sairasta sukupuoli-ideologiaa jo aivan lapsille ja raahaamalla lapsia(!!) Pride-kulkueisiin
– opettamalla peruskouluissa sukupuolen moninaisuutta ja rohkaisemalla jo aivan pieniä lapsia päättämään sukupuolestaan ja pitämään sitä ihmisoikeutena ja vaatimaan pääsyä hormoni- ja leikkaushoitoihin
– opettamalla koululaisille, että seksuaalisuus kuuluu jo vauvoille ja että sukupuolisia kokeiluja on hyvä tehdä jo teini-iässä ja että se on ihan ok!!
– lobbaamalla huumeiden käyttöä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

niin että miten tässä nyt sitten opetellaan niitä vuorovaikutustaitoja kun samaan aikaan kaikki terve pohja lasten ja nuorten elämälle on romutettu??

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Lisään vielä: kannattaa käydä vaikka Partisaani-verkkolehden palstoilla. Siellähän esitellään jouluun saakka äärivasemmistolaisia, joista hämmästyttävän moni on työssä juuri lasten ja nuorten parissa opetus- ja kulttuurialalla. Miten ihmeessä voidaan enää ihmetellä mitä kouluissa tapahtuu?? Li Andersson, vasemmistolainen Antifaa ihannoiva opetusministeri, ei todellakaan ole tehtäviensä tasalla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Kiusaajat kiusaa useista eri syistä. Syynä on esim. kiusattavan ominaishaju, naisellisempi tai lapsellisempi pukeutumistyyli, kiusattavan ihmisen heikko/alistujan luonne joka ei edes yritä puolustaa itse itseään esim. fyysistä väkivaltaa käyttäen. Kiusattava ihminen on vähä-älyisempi kuin muut luokkalaiset, myös esim. kehitysvamma kuten autismi. Harvoissa tapauksissa syynä on kateus kuinka toinen pärjää koulussa paremmin kuin kiusaaja.

Paras keino saada kiusaaminen kuriin on segregaatio. Missä kiusaajaluonteisille ihmisille perustettaisiin kouluihin kokonaan oma luokka ja heidät laitettaisiin kaikki samaan luokkaan pysyvästi eroon sivistyneemmistä oppilaista. Nopeammin oppivat ihmiset ja hitaammin oppivat ihmiset pitäisi myös erottaa kouluissa omiin luokkiinsa. Se nyt vaan ei toimi niin että suunnilleen kaikki erilaiset ihmiset ovat peruskouluissa samoissa luokissa kuten nykyisinkin taitaa olla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Toinen vaihtoehto voisi olla että kiusaajat laitettaisiin vankilaan edes muutamaksi tunniksi vaikka olisivatkin alle 13 vuotiaita. Jälki-istunto ei lopeta kiusaamista läheskään aina. Väkivallattoman ja rakentavan vuorovaikutuksen periaatteiden opetus ei lopeta kiusaamista koska alle 15v oppilaita ohjaa luontaiset sivistymättömän luola ihmisen vaistot paljon enemmän kuin järki ja opetukset. Useimmat kiusaajat osaavat kyllä ajoittaa/suunnitella kiusaamisen niin ettei valvovan opettajan silmä ole näkemässä tapahtumaa.

Välitunneilla silloin kun oppilaat ovat ulkona niin pitäisi olla useampikin kuin kaksi opettajaa valvomassa oppilaita koska sen yhden tai kahden opettajan luokse menee aina oppilaita kokoajan juttelemaan ja häiritsemään valvonnan toteutumista. Vaihtoehtoisesti kouluissa pitäisi olla nauhoittava kameravalvonta jolla valvottaisiin oppilaiden käyttäytymistä välitunneilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Toki yksi vaihtoehto, myös tehokkain keino olisi periaatteessa myös sekin, että vanhemmat opettaisivat lapsiaan puolustamaan itseään väkivaltaisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=UWWh6HzKwfM

Mutta valitettavasti tällaisesta hyödyllisestä opettamisesta saattaa ehkä tulla rikos tuomio kiusattavan lapsen vanhemmille.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000