Autotkin kuuluvat Lappeenrannan keskustaan
Uutinen jopa R-kioskin lopettamisesta kannattamattomana Lappeenrannan ytimessä tuotti paljon palautetta ja nosti keskusteluun kaupungin keskustan tyhjentymisen. Vaikka koronakriisillä onkin vaikutusta kivijalkojen hiljentymiseen, tämä kehitys on ollut käynnissä pitkään.
Ongelma ei koske vain Lappeenrantaa, vaan monessa muussakin kaupungissa on törmätty samaan. Jos asiointiin käytetyt pysäköintipaikat viedään, ihmiset äänestävät kaasupolkimellaan. Tämä seuraa pyrkimyksestä estää autoilua keskustoissa, kun samaan aikaan rakennetaan automarketteja sen laidoille.
Näin käy kun viherideologia voittaa arkijärjen. Ihmiset eivät pysäköi maanalaiseen parkkiin kioskilla asioidakseen. Joukkoliikenne ei toimi kuin pienelle osalle kaupungin asukkaista. Autoja tarvitaan Lappeenrannan kokoisessa kaupungissa, eikä keskustan tyhjeneminen ole kenenkään etu.
Kaupungissa on jo riittävästi kävelykatuja sekä aukioita – kenties liikaakin. Aiempia virheitä on osittain vaikea perua, mutta uusia ei saa enää tehdä. Autolla liikkumisen tarpeet on huomioitava jatkossa paremmin kaupungin suunnittelussa sekä kaavoituksessa.
Yksi konkreettinen parannus tähän olisivat nopeaan asiointiin tarkoitetut 30 minuutin maksuttomat kiekkopaikat. Sellaisia on käytössä muuallakin, ja ne toisivat nopeaa helpotusta tilanteeseen ilman suuria kuluja. Olenkin laatinut valtuustoaloitteen, jossa tällaisia ehdotetaan Lappeenrantaan.
(Tämä kirjoitus keskittyi nimenomaan ajankohtaiseen tilanteeseen Lappeenrannassa. Arvelen kuitenkin, että jos vaihtaisit kaupungin nimen paikalle jonkin toisen keskisuuren maakuntakeskuksen Suomessa, täydestä menisi. Samoja viherideologisia hölmöyksiä harjoitetaan ja niitä tulee vastustaa kautta maan!)
Tekstin aiheet:
Julkinen liikenne olisi se, jota pitää rajoittaa ja tukea kaikille oman auton ostoa. Korona ei ole ainut kertainen tauti, joka tulee ja tulee yhä uudelleen muuntuneena ajan kanssa. Yksityistä henkilöautoliikennettä tulisi ehdottomasti suosia joukkoliikenteen sijaan. Autoihin meillä on varaa, mutta massiivisiin joukkosairastumisiin ei ole. Jos jokainen joukkoliikennettä käyttävä sairastuisi, silloinko vasta herättäisiin? Yhteiskunnan toimivuutta ja kulkutauteihin sairastumista voidaan välttää vain omissa liikenneyksiköissään kulkevien matkustajien avulla, ja massiiviset sairastelut käynnistyvät joukkoliikenteen seurauksena.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, jos meillä olisi rutto liikkeellä, vihreiden toivo olisi, että kaikki aamuruuhkaan ja tiiviisti, jotta kaikki sairastuisivat. Sehän olisi maailman kaikkeuden typerintä politiikkaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä se näin on, busseissa on mahdotonta pitää edes metrin välejä ruuhka-aikaan, ja jotta turvavälit saavutettaisiin, bussiin ei mahtuisi kuin muutama ihminen. Busseissa taudit tarttuvat, ja yhteiskunta maksaa, ja potilas ehkä hengellään. Taksitkin ovat parempi, kuin bussit, riski pienempi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin se on, maapallon hiilipäästöt ovat luokkaa 30 miljardia tonnia, ja laskennallisesti pelkästään mantereille satava vesi tuo alas noin 135 miljardia tonnia, ja lisäksi se hiili, jonka maapallon kasvikunta käyttää suoraan kasvuunsa. Missään tapauksessa ihmisten toimilla ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta ei saada laskemaan. Näin Lappeenrannan autopaikkoja voi lisätä hyvin, sen aiheuttamatta muuta, kuin katukuvan kukkien hyvinvoinnin kasvua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mikä tahansa puolue saavuttaa reippaan vaalivoiton seuraavissa vaaleissa, kun lupaa helpottaa autolla liikkumista ja kaupunkipysäköintiä. Tuossa vihreät ovat oman sosialisminsa vankeja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ja voitto tulee ilman vappusatasien lupauksia, ei siis maksa käytännössä mitään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suurin syy keskustojen autioitumiseen on kaavoitus. K ja S ryhmät lobbaavat ja voitelevat päättäjät antamaan rakennuslupia hypermarketeille kilometrien päähän keskustasta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti