Ammattikoulun pitää valmistaa ammattiin
Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö otti julkisesti kantaa, että ammattikoulutuksesta voisi karsia pois ”yleissivistäviä opintoja”, jotka hidastavat opiskelijoiden ammattiin valmistumista. Ehdotettiin myös tutkintojen lyhentämistä 3 vuodesta 2 vuoteen.
Tästä seurasi valtava pöyristys ja kohu, koska Suomessa on tabu kyseenalaistaa millään tavalla opetusmenetelmiä sekä niihin liittyviä uskonkappaleita. Metelin nostamisen sijaan olisi syytä keskustella oikeasta ongelmasta, joka on olemassa.
Keskustelu ammattikouluissa opiskelevien ja opettavien sekä opiskelijoita työllistävien työnantajien kanssa kertoo, että opinnot eivät usein johda ammattitaitoon. Ei opita edes tulemaan töihin ajoissa ja lähtemään tarpeeksi myöhään. Ammattiin liittymättömät opinnot syövät vähiä ammattiaineiden voimavaroja entisestäänkin.
Jokainen töissä ollut tietää, että käytännössä vuosi työelämää opettaa enemmän kuin monta vuotta koulua. Tulisi voida siirtyä tehokkaasti työelämän palvelukseen, myös hyödyntäen oppisopimuksen ja mestari-kisällimallin tyyppisiä ratkaisuja. Kiinteä yhteys yrityskenttään on tarpeen.
Opintojen kesto ei myöskään voi olla itseisarvo. Jos 2 vuodessa saavutetaan sama tai jopa parempi ammattitaito kuin 3 vuodessa, on vaikea nähdä kenen etua palvelee opintojen pitkittäminen pitkittämisen ilosta.
Kaikkia ongelmia ei voi ratkaista kaatamalla lisää rahaa, koska sitä ei ole mistä kaataa. On keksittävä keinot tehdä asiat tehokkaammin ja nopeammin, keskittyä tärkeimpään. Ammattikoulun tehtävä on opettaa ammattitaito. Kaikki eivät voi olla korkeakoulun käyneitä. Käden taitojen osaajia tarvitaan ja heitä tulee arvostaa.
Tekstin aiheet:
Yleissivistäviä aineita voisi opiskella vaikka iltakouluissa, jossa voi nykyisin opiskella kieliäkin vapaaseen omaan tahtiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi tarvitsee lisää sekä TUOTTEIDEN että TYÖVOIMAN VIENTIÄ.
Ei kummankaan tuontia!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pakolliset luennot auttaisivat paljon. Esimerkiksi UCL-yliopistossa Lontoossa on luentopakko, eikä opintojen viivästymistä sallita paria vuotta pitempään. Lukukausimaksutkin ovat korkeat ja niinpä suurin osa opiskelijoista valmistuu minimiajassa.
Mihin perustuu Suomen yliopistoissa harjoitettava niinkutsuttu ”akateeminen vapaus”. Siihenkö että voidaan vetää lonkkaa? Minä vaa kysyn.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja mm. Saksassa koulupakko.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Takkamuurareista tuntuu omakotitalorakentajien mielestä olevan krooninen pula. Heitä valmistuu ammattikouluista, aikuiskoulutuskeskuksista sekä oppipoikina wanhan ajan muurareilta.
Ei tarvita ruotsia eikä kotitalouden alkeita sen paremmin kuin kemiaakaan. Jos jotain niin yrittäjäkurssit kuin taksikuskeillekin.
Kauha käteen ja toista lämmitysmuotoa taloihin muuraamaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Varhaiskasvatuksen ja -opetuksen tehtävä hoitaa matematiikan ja lukemisen opetus.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sine hajotta wakkerin tiili?Ei kun minä ostasin ne tiilet!Sine saada ne Wakkerin tiili,jos pappilan ruis kolme päivä poikki.Ja nyt mene pois!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vapaamuurareita kyllä riittää!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yhä useampi tekee osatutkinnon eli jättää hömppäaineet pois, ellei tarkoitus ole jatkaa opintoja ammattikoulun jälkeen ammattikorkeakoulussa. Mutta kyllä tuossa systeemissä olisi paljon korjattavaa ja sen pääpainon oltava joka tilanteessa ammattiaineissa ja töissä tapahtuvassa oppimisessa. Miksi ei suoraan voisi valita 2-vuotista tutkintoa, jossa on vain ammattiaineet, mutta ei jatko-opintokelpoisuutta tai sitten voisi valita 3-vuotisen hömppäaineilla ja jatko-opintokelpoisuudella varustetun tutkinnon. Nykyinen järjestelmä ei palvele kunnolla oikein kumpaakaan ryhmää, mitkä siellä näkymättömänä kuitenkin on olemassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja jos joku 2-vuotisen logistiikan käynyt ammattikuljettaja myöhemmin tulisi katumapäälle, ettei ottanut ruotsia, kestävää kehitystä, taidetta ja kulttuuria, kemiaa ym. hienoja aineita aikanaan, niin koulutuksen järjestäjät voisivat tarjota vuoden mittaisia, erillisiä ammattikorkeaan valmentavia koulutuksia, missä tuo hakukelpoisuus sitten päivitetään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kysykää vaikka Pisalta. Yläasteelta astelee kesälomille luku- ja laskutaidottomia viherpesun läpikäyneitä ilmasto- ja luontokadon maistereita, mutta ei kesätöihin, vaan luontokatoa katsomaan!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti