Perussuomalaiset

Janette Salminen

Ilmakehästä ruohonjuuritasolle

Suomen osuus koko maailman hiilipäästöistä on noin promillen luokkaa. Tieliikenteen osuus kasvihuonepäästöistä on noin viidenneksen verran. YK:n pääsihteeri on vaatinut kaikkia maita julistamaan ilmastohätätilan. Suomen vihervasemmistohallitus on tehnyt työtä käskettyä. Nyt toteutettava ilmastopolitiikka on yltiökunnianhimoinen. Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä, kun esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa tavoite on asetettu vuoteen 2045 ja Ranskassa, Saksassa, Tanskassa sekä Unkarissa vuoteen 2050 mennessä. https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20190926STO62270/mita-hiilineutraalius-tarkoittaa-ja-miten-se-saavutetaan-2050-mennessa
Valtioneuvoston 3.2.2020 päivätyssä tiekartassa todetaan: ”Ilmastotavoitteen saavuttaminen on mahdollista, ja toimilla voidaan parantaa kansalaisten hyvinvointia, lisätä työllisyyttä ja kohentaa talouden elinvoimaisuutta.”

Korulauseista tosielämään. Taloustutkimuksen selvityksen mukaan esimerkiksi turvetuotannon nopean lopettamisen seurauksena tuottajat ja kuljetusyritykset ovat kärsimässä jopa 900 miljoonan euron tappiot kaluston arvon alenemisesta ja menetetyistä tuloista. Monen yrittäjän työt loppuvat, tulot jäävät saamatta, mutta velka jää. Tutkimuksen mukaan 1700 työpaikkaa katoaa alalta suoraan ja kerrannaisvaikutuksineen 3500. Hallituksen turvepäätöksessä jäi sivuseikaksi huoltovarmuus. Turvetta korvataan ulkomailta tuoduilla hakkeella ja pelletillä. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/puheenaiheet/paakirjoitus/artikkeli-1.1259179

Autoilijat on ajettu ahtaalle. Bensan hinta nousee nousemistaan veronkorotusten takia, suunnitellaan tietulleja, työnantajan tarjoamien autopaikkojen verotusta – vain mielikuvitus näyttää olevan rajana ihmisten autoilun hankaloittamiseksi ja jopa mahdottomaksi tekemiseksi. Verojen ja maksujen korotukset syövät ihmisten ostovoimaa ja nostavat teillä kuljetettavien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden hintoja. Osalle ihmisistä henkilöauton käyttö on välttämätöntä, esimerkiksi julkisen liikenteen puuttuessa tai työmatkojen takia. Toisaalta, niillä keillä vaihtoehtoja on, täytyy säilyä valinnanvapaus. Kaikki eivät voi tai eivät halua hankkia sähköautoa, jonka kanssa reittisuunnittelu saattaa olla haasteellista vielä keskeneräisen latauspisteverkoston vuoksi. Kukaan perheenäiti ei jää mielellään jumiin kovaan pakkaseen keskelle pimeää korpea sähköautoineen, itkevien lasten kanssa.

Perussuomalaisten kansanedustaja Lulu Ranne on todennut, että vihervasemmistolaisen ideologian toteutumissuunnitelmaan sisältyy ajatus yhteiskunnan johtamisesta totalitääriseen järjestelmään. Hiilidioksidi on valittu viholliseksi siksi, että tavoite maapallon keskilämpötilan nousun rajauksesta 1,5 asteeseen on käytännössä saavuttamattomissa. Näin voidaan pitää yllä jatkuvaa ja pahenevaa hälytystilaa ja perustella kansalaisoikeuksien sekä –vapauksien kapenemista sekä koko ajan kiristyvää sääntelyä. Ranteen mukaan Suomen todelliset ja kiireelliset ympäristönsuojelutarpeet liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen, ympäristön mekaanisen, kemiallisen ja biologisen saastumisen estämiseen sekä viljelykelpoisen maan säilyttämiseen. Perussuomalainen-lehti 1/2021, s.9.

Hinku-hanke on vuonna 2008 perustettu ilmastonmuutoksen edelläkävijäkuntien verkosto, joiden tavoitteena on vähentää päästöjä 80% vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Oma kotikaupunkini Nokia on ollut mukana verkostossa vuodesta 2019 ja tavoitteina ovat vähähiilinen liikkuminen sekä kiinteistöjen energiaratkaisut. Nokian kaupungilla on käytössä 26 kaasuautoa sekä kuorma-auto, joihin voi tankata myös biokaasua. Autot ovat muun muassa kunnan kotihoidon ja pysäköinnin valvonnan päivittäisessä käytössä. Lähijunapilotti on lisännyt ympäristöystävällistä kulkemista. Nokialla on myös palkittu bio- ja kiertotalouden yrityspuisto ECO3, jossa monet ympäristö- ja energia-alan yritykset kehittävät uuttaa ilmastoystävällistä elinkeinotoimintaa. https://www.hiilineutraalisuomi.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Uutiset/Nokia_on_uusin_Hinkukunta_Tampereen_seud(49408)

Niin kauan kun ympäristöhankkeet ja -toimet ovat aidosti hyödyllisiä, niillä on todellista vaikuttavuutta eivätkä rasita kuntalaisten kukkaroa ja arkea, tuskin kenelläkään on nokan koputtamista.

Itse peräänkuulutan Lulu Ranteen tapaan katseen siirtämistä myös maan tasalle, ympäristönsuojeluun esimerkiksi roskaamisen ehkäisemiseksi. Elokapina-tyyppisten maailmanlopunlietsojien sijaan kouluissa on hyvä pitää säännöllisesti, 1-2 kertaa lukukaudessa koulurakennuksen lähiympäristön siivoustalkoot tai roskalenkki. Lapsia ja nuoria ei tule ahdistaa ja masentaa ilmastonmuutossaarnaamisella, vaan sen sijaan kannustaa konkreettisiin tekoihin. Huolehtimaan omasta lähiympäristöstään, sen kauniista ja ainutlaatuisesta luonnosta sekä luonnonvaraisista eläimistä. Kaupunki voi järjestää myös aikuis- ja senioriväelle ulkoilutapahtumia, joissa voidaan yhteisöllisesti siistiä kaupunkikuvaa esimerkiksi vesistöjen rantoja roskista siivoamalla. Jos korona-aika jatkuu vielä pitkälle tätä vuotta, ulkoilmatapahtumat ovat turvallisia tapoja kaupunkilaisille viettää aikaa yhdessä ja voida paremmin henkisestikin. Jotkut Nokian koulut (mm. Harjuniitty) ovat roskatalkoita jo järjestäneetkin säännöllisesti, samoin urheiluseurat (esimerkiksi BC Nokia). Nokian urheilusukeltajat ovat säännöllisesti siivonneet Vihnusjärjen pohjasta siellä olevia, mahdollisesti uimareille jopa vaarallisia järveen kuulumattomia roskia.

Kaupunki voi ottaa myös tavoitteekseen päästä eroon maailman yleisimmästä muoviroskasta, tupakantumpista. Ei natsoja Nokialle, ei natsoja minnekään! Lisätään julkisia tumppiroskiksia ja jaetaan julkisissa tiloissa tupakoitsijoille mukaan miniroskiksia, jotka kestävät käytössä vuosia. Olen järjestänyt miniroskistyöpajoja pariin otteeseen Nokian kirjastossa ja koronatilanteen salliessa on tulevaisuudessa tiedossa myös nuorille oma paja nuorisotiloissa.

https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/art-2000006857647.html

https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/art-2000006834638.html

Älyroskikset ovat myös sijoitus, jotka maksavat valmistajan mukaan itsensä takaisin 2-3 vuodessa. Älyroskis tiivistää jätteet aurinkoenergialla ja ilmoittaa, milloin on tyhjennystarve. Reaalikapasiteetti on 1200 litraa. Näin ollen tyhjennyskertojen määrä vähenee ja säästetään kuljetuskustannuksia ja -päästöjä.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1386314

Osa meistä ajattelee, että oman kotikaupungin siisteys ja viihtyvyys on epämääräisen ”kaupungin” ja sen työntekijöiden vastuulla, aivan kuin roskia voisi heitellä kadunvarsille yli olan kun ne joku muu kuitenkin korjaa. Kaupunki olemme me. On silkkaa tuhlausta maksaa siitä, että joku muu siivoaa roskat, joita heitetään ympäristöön välinpitämättömyyttään tai ymmärtämättömyyttään. Netissä näkyi viime vuonna kuvia joidenkin kaupunkien ilmastonmuutosmielenosoitusten jäljiltä. Ilmastonmuutoksesta huolestuneet lapset ja nuoret olivat jättäneet jälkeensä melkoisesti roskia. Ristiriitaista, eikö totta? Tietoisuuden kasvattamista tällä saralla tarvitaan.

Aiheesta myös:
https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-peraankuuluttaa-suhteellisuudentajua-ilmastohysteriaan-suomalaiset-lakkaisivat-hengittamasta-silla-vaikutusta-ilmastonmuutokseen/
https://www.lvm.fi/-/tieliikenteen-paastot-laskussa-2020-luvulla-uusia-toimia-tarvitaan-yha-1166678

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Vihainen
#1

Hiilineutraalisuus tavoite on peräisin YK:n kestävän kehityksen ohjelmasta Agenda 21:stä. Siis poliitikkojen eikä tiedemiesten idea. Vaikka kuinka väitetään kasvihuonekaasujen aiheuttavan ilmaston lämpiämistä, nyt nähdään että aurinkotutkijoiden vuosisataiset havainnot auringon säteilytehon vaihteluista ja sen oleellisesta vaikutuksesta ilmastoon ja noin 200 vuoden välein toistuvista minijääkausista synnyttää meille nyt muutaman hyvin kylmän vuosikymmenen eikä ilmaston lämpiämistä. Katsokaa vaan ulos kuinka pakkanen paukkuu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Näin se on, suora säteily lämmittää, mutta siinä kaikki. Auringonpaisteessa voi olla 5 astetta lämmintä, mutta varjossa 15 astetta pakkasta. Hiilidioksidilla ei ole merkitystä. Muutoinkin jo ihmiskunta tarvitsee noin 12,5 miljardia tonnia hiilidioksidia oman ravintonsa tuottamiseen, mutta on vain pieni murto-osa maanpäällisestä eliökunnasta. Loput noin 17,5 miljardia tonnia hiiltä käytetään merestä nostettavan kala- ym. ravinnon kuluttamaan hiileen. Ilman ihmisen itsensä lisäämää hiiltä ilmakehän hiilidioksidi vähenisi, jopa ratkaisevasti, koska vähänkin laihempi hiilidioksidi seos vähentäisi kasvitoimintaa luonnossa, ja hapen taso laskisi arvaamattomasti. Ihmiskunta on hiilineutraali, kun se tuottaa oman kuluttamansa verran hiiltä kiertoon.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Sen verran on lisättävä hiilenkiertoon, ihmisen tuottamasta hiilestä suuri osa kuluu virtaaviin vesiin hiilihydraatteina, josta se lopulta laskeutuu valtamerien pohjaan sedimentteinä, jota siellä on jopa useiden kilometrien vahvuudelta historiallisina sedimentteinä syvänmeren alueilla. Pysyäkseen merenpohjassa metaaniklatraatteina, joka muodostuu mikrobien käyttäessä hiilihydraatteja ravinnokseen, se tarvitsee luokkaa 400 metrin veden paineen. Tällöin ne ovat siellä jopa miljoonia vuosia hiilivarastoina. Mannerjalustojen metaanit karkaavat usein matalan meriveden aikoina jääkausien aikoina ilmakehään, paineen laskiessa. Valtavia metaanipurkauksia mainitaan tapahtuneet viimeksi noin 6000 vuotta sitten Norjanmeren alueella, jolloin merenpinta oli huomattavasti nykyistä alempana.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Lakennallisesti sadevesi tuo maahan hiilidioksidia noin 135 miljardia tonnia manneraluilla, jossa lähtökohdaksi on otettu manneralueiden yhteinen sademäärä, joka on siis oltava kaikki jokivalumat yhteensä. Mitä suurempi hiilidioksidipitoisuus, sen suurempi on sadeveden absorboima hiilidioksidin määrä. Merialueiden sademäärä on sitten huomattavasti suurempi, kuten ”hiilenpesukin”. Maa- tai ihmiskohtaisilla hiilentuottamisella ei ole mitään merkitystä, ei siis suurissa laumoissakaan. Merkitystä on esim. Tyynenmeren kokoisilla alueilla hiilenkierrossa, ei siis esim. kaikki Suomen saunat tai liikenne jne., ei edes koko Euroopan laajuisella liikenne määrillä. Eteläinen pallonpuolisko on suurelta osin merialuetta, mutta hiilidioksidi pitoisuudet ovat siellä samat, kuin vaikka Etelämantereella, tai pohjoisnavalla, lukuun ottamatta Siperiasta valuvat rikki- ja hiilidioksidit talviaikaan. Kesäisin Siperia vastaavasti on yksi maapallon parhaimmista hiilinieluista, vuodenajat.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Väärin. Suomen osuus ihmisperäisistä päästöistä on 0,13%. Ihmisperäiset päästöt koko päästöistä on 5%.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000