Perussuomalaiset

Reijo Tossavainen

Päätöksenteon suurin ongelma on mututuntuma

Melkein neljä vuotta olen seurannut tasavallan päätöksentekoa likietäisyydeltä. Kokemuksista kielteisin on heikko päätöksenteko.

Esimerkiksi tämän vaalikauden alussa neuvoteltiin hallituksen ohjelmasta. Muutamassa päivässä ”päätettiin” eli hallitusohjelmaan kirjattiin yli sadalle sivulle runsaasti erilaisia asioita. Hyvin tärkeitä, vähemmän tärkeitä ja kaikkea siltä väliltä.

Hallitusohjelmassa on kaksi poikkeuksellisen suurta asiaa: kuntauudistus ja soteuudistus. Esimerkiksi kuntauudistuksen tavoitteeksi asetettiin tietty ratkaisumalli, vaikka käytännön tosiasiat eivät sitä tue millään tavalla. Mututuntumalta päätettiin tavoite, joka ei sitten onneksi käytännössä toteutunut. Terve järjenkäyttö kuntatasolla oli lopulta hallituksen tahtoa voimakkaampi.

Toisena esimerkkinä suorastaan edesvastuuttomasta päätöksenteosta on Pisara-rata, joka toteutuessaan kiertäisi Helsingin niemellä maan alla. Kustannukset ovat miljardiluokkaa. Hanketta ajetaan jääräpäisesti eteenpäin, vaikka sen kustannukset ovat noin kaksinkertaiset hyötyihin nähden. Hallituksen sisällä asiasta käydään juuri nyt ankaraa kädenvääntöä. Valtiovarainministeri Rinne on kovasti hankkeen kannalla, mutta liikenneministeri Risikko on yhtä tiukasti vastaan.

Tällä viikolla putkahti esille jopa Pisara-rataa mittavampi huuhaa-hanke: Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli. Monet olivat heti valmiit hyväksymään hankkeen, vaikka siitä on tässä vaiheessa vain alustavia laskelmia. Nekin jo osoittavat, että hanke on jopa Pisara-rataa järjettömämpi.

Osallistu keskusteluun!


2 kommenttia
kukkencapita
#1

Hallitus on kova tekemään säästöjä mutta yhtä kova myös perumaan niitä,pää asia että jotakin tehdään ettei voi sanoa ettei mitään ole saatu aikaan.

Mutta se kukkeheimi se olisi tärkeä hanke Suomelle

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Helsinki-Tallinna-radan tyyppisiin hankkeisiin on annettu EU-tukea tyypillisesti jopa 75%. Tämä kortti kannattaa ilman muuta katsoa. Puolueessamme haukutaan myös todella paljon rikkidirektiiviä ja pohjoisten laivakuljetusten kalleutta. Miten tämä asia nyt pääsi täysin unohtumaan, kun siihen olisi ratkaisu? Rata tarjoaisi valtavat liiketoimintamahdollisuudet Baltiaan päin ja yhdessä. Rakentaminen myös elvyttää. Kovasti olemem puhuneet elvyttävästä rakentamisesta ja myös maamme infrastruktuurin rapistumisesta. Haukumme myös sitä, miten EU-tukia menee muille. Miksi emme nyt sitten itse käytä, jos sen saaminen olisi mahdollista?

Pisara-rata hyödyt kaksinkertaistuvat, jos lähijunaliikenteen vuoroväliä tihennetään 10 minuutista kuuteen minuuttiin. Hyöty-kustannussuhde on ilmoitettu vain tuon 10 minuutin arvolla. Hanke on työllistävä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000