Media hyssyttelee "hyvien ihmisten" huonoja hankkeita
Media nosti pitkäaikaisen kohun pääministeri Juha Sipilän sukulaisten nappikaupoista. Kiveäkään ei jätetty kääntämättä. Kohu sai aivan kohtuuttomat mittasuhteet.
Oikeasti merkittävät ja mittasuhteiltaan suuret kohun aiheet jäävät vähemmälle. Esimerkiksi länsimetron ja olympiastadionin täysin epäonnistuneita rakennushankkeita media on käsitellyt vain pintaraapaisun verran.
Länsimetron alkuperäinen kustannusarvio oli 714 miljoonaa euroa. Nyt puhutaan jo yli 1100 miljoonan euron kustannuksista. Summa on noin 60 % enemmän kuin alunperin kerrottiin. Klappia on käsittämättömän paljon niin prosenteissa kuin euroissakin.
Länsimetro Oy:n hallituksen tehtävänä on vastata länsimetron rakentamisesta. Hallitukseen kuuluvat:
– Olli Isotalo, Espoon teknisen toimen johtaja, hallituksen puheenjohtaja
– Pekka Sauri, rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtaja, Helsingin kaupunki, hallituksen varapuheenjohtaja
– Jyrki Kasvi, Espoon kaupunginvaltuuston jäsen (vihr)
– Kimmo Oila, Espoon kaupunginvaltuuston jäsen (kok)
– Pekka Vaara, Espoo (sd)
– Tuula Saxholm, rahoitusjohtaja, Helsingin kaupunki
– Ari Konttas, rahoitusjohtaja, Espoon kaupunki
Kun katselee hallituksen jäsenten nimilistaa, niin ymmärtää yhden syyn, miksi media ei ole tällä kertaa hyökännyt hyeenalauman tavoin henkilöiden kimppuun. Hallituksen jäsenet ovat median mielestä ns. hyviä ihmisiä.
Olympiastadionin kunnostus on yhtä epäonnistunut. Sielläkin on kysymys todella suurista miljoonaluvuista ja prosenteista.
Vastaavia esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.
Epäonnistumisten pääasiallisena syynä on se, että kustannuslaskelmat tehdään alakanttiin. Hankkeet halutaan esittää myönteisessä valossa, jotta niille saadaan ensin yleistä kannatusta ja että myöhemmin myös päätöksentekokoneisto hyväksyy hankkeet. Ja kun sen jälkeen toteutus on löperö, niin lopputulos on surkeaakin surkeampi.
Olen huolestuneena seurannut myös kahta muuta ensiaskeleita ottavaa hanketta.
Turun ja Helsingin välille kaavaillaan nykyistä suorempaa ja nopeampaa junayhteyttä, vaikka kaupunkien välillä on suora ja nopea moottoritieyhteys. Myös siitäkin huolimatta, että alustavat arviot osoittavat ratahankkeen olevan hyöty/kustannus-suhteeltaan täysin kannattamaton. Media ei ole ampunut alas tätä hanketta, koska se on vihreän ideologian mukainen ja rahaa saa pankin seinästä…
Mittasuhteiltaan aivan omaa luokkaansa on Tallinnan ja Helsingin välinen tunneli. Sitäkin vievät eteenpäin vahvat taustavoimat, vaikka sen alustava hyötyjen ja kustannusten suhde on vain ja ainoastaan noin 1:10!
Englannin ja Ranskan välinen kanaalitunneli on ollut tappiollinen. Pelkästään siksi on mahdotonta edes kuvitella, että liikennemääriltään vähäisempi ja kalliimpi Tallinna-Helsinki tunneli olisi kannattava.
Helsingin niemelle kaavaillaan Pisara-tunnelia rautatieliikenteen tarpeisiin. Myös sen kustannukset ja hyödyt laskettiin ensin täysin pieleen. Miljardihankeen toteutus on jäissä, koska todelliset kustannukset ja hyödyt paljastuivat ajoissa.
Kolme edellä mainittua hanketta kuulostavat äkkisiltään erinomaisilta myös kansalaisten korvissa. Siksi poliitikot niistä mielellään puhuvat ja keräävät irtopisteitä. Ja media hyssyttelee.
Tekstin aiheet:
Miksi vastuu medialla, eikä lukijoilla median käyttäjänä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Media nosti pitkäaikaisen kohun pääministeri Juha Sipilän sukulaisten nappikaupoista. Kiveäkään ei jätetty kääntämättä. Kohu sai aivan kohtuuttomat mittasuhteet.
Ei jumankekkuli sentään. Tiedäthän, ettei Sipilä ole Persu. Eihän media kohtele aikaisempien kirjoituksesi mukaan negatiivisesti kuin Persuja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos Reijo, olipa hyvä kirjoitus 🙂
”Epäonnistumisten pääasiallisena syynä on se, että kustannuslaskelmat tehdään alakanttiin. Hankkeet halutaan esittää myönteisessä valossa, jotta niille saadaan ensin yleistä kannatusta ja että myöhemmin myös päätöksentekokoneisto hyväksyy hankkeet. Ja kun sen jälkeen toteutus on löperö, niin lopputulos on surkeaakin surkeampi.”
Tässä olen vähän eri mieltä, kustannuslaskelmia ei välttämättä tehdä alakanttiin, vaan projekteja lähdetään toteuttamaan toimimattomin menetelmin ja huonosti johdettuina.
Pitää muistaa, että Suomessa on maailman kallein rakennus: Olkiluoto3. Valmistuuko koskaan? Rakentamisessa on laiminlyöty suomalaiset arvot, joiden varassa kännykästäkin kasvoi se globaali markkinajohtaja. Kun suomalaiset arvot lähti, koko toiminta oli nurin hyvin nopeasti. Valmistuuko länsimetro olkiluotoa nopeammin 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Intuition pitäisi olla mukana kaikessa toiminnassa.
Olisi osattava korjata tekotapaa tilanteen mukaan.
Ei saisi rakentaa pelkkien kasausohjeiden pohjalta kuin jotain pienoismallia.
Luova ajattelu on täysin kadonnut kaikesta tekemisestä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005171912.html
kannattaa katsoa myös jutun lopussa olevat linkit aiheeseen liittyen. Miten siis voi väittää, ettei asioita ole kaiveltu ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaivelu ja hyssyttely on erimerkityksellisiä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Saa nähdä muslimiyhteisön ja median verukkeet kun aletaan hakemaan kansan myönteistä ajattelua suurmoskeija-hankkeelle.
Mitähänkaikkea kivaa suomalainen moskeijaan mennessään tulee saamaan. Mitähän kaikkea vetävää keksitäänkään? Ehkä koko kansan viihde- tee-kahvi- seurustelukeskus. Joopa joo…
Tansassa moskeijassa oli kahvilatoimintaa ohikulkijoille mutta jyrkät imaamit lopettivat moisen.
Ainakin verukkeella ”kaiken kansan ja uskontojen kohtauspaikka” -termi tulee olemaan väärä. Lupaukset on helppo unohtaa.
ERITTÄIN kallis moskeijahanke ja siitä aiheutuvat vuosittaiset kustannukset kaatuvat veronmaksajille kuten olemme muslimiyhteisöjen hankkeista saaneet lukea protestilistoilta. Periaate tuntuu olevan että velkaa otetaan mutta takaisin ei maksella.
Kaiken huipuksi suurmoskeijoita pitää olla kaksi. Nyt alkuun kinutaan yhtä moskeijaa sunneille ja jollakin tasa-arvoverukkeella shiioille toista moskeijaa. Eli kummallekin pääuskontohaaralle omansa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti